PS: Bäst att tillägga att jag inte har något emot jakt. Bara det att det finns alledels för många "olämpliga" som ägnar sig åt det.
Då har du som jag och många andra helt enkelt svårt för olämpliga människor.
PS: Bäst att tillägga att jag inte har något emot jakt. Bara det att det finns alledels för många "olämpliga" som ägnar sig åt det.
Så kan man sammanfatta det.
Men jag har hört skräckexempel från t.ex en älgjakt där jakten var slut innan den ens började. 3 djur nere innan alla gubbar ens hade kommit på plats på passen. Bara för att jaktledaren fick skjutkoma och skjöt på allt som rörde sig.
Då undrar man ju lite....och inte undra på att det går åt en och annan jägare i skogen. När den som skjuter inte har koll.
Så kan man sammanfatta det.
Men jag har hört skräckexempel från t.ex en älgjakt där jakten var slut innan den ens började. 3 djur nere innan alla gubbar ens hade kommit på plats på passen. Bara för att jaktledaren fick skjutkoma och skjöt på allt som rörde sig.
Då undrar man ju lite....och inte undra på att det går åt en och annan jägare i skogen. När den som skjuter inte har koll.
Men det där kan ju faktiskt hända!
Det tycker inte jag är att inte ha koll då den jägaren som får ett visst pass kommer upp först och har tur att alla tre, på marken tilldelade djur, kommer förbi hans/hennes pass.
Han/hon har haft en jävla röta.
Förvisso..!!
Men man kanske ska hinna kolla om man har tilldelning av dom djuren man nedlägger, och inte bara skjuta på allt som rör sig.
Jaktledaren i det här fallet gjorde PRECIS tvärtemot det som var övernskommet vid genomgången. Och visst kan man få adrenalinkoma, men någon ordning måste det väl ändå vara.
Jakten/viltvården går ju ut på att man skjuter bort en visst sort för vidare förökning och så vidare, men ska jägare panga ner allt som rör sig...jag då är det väl inte konstigt att t.ex. älgstammen ser ut som den gör.
//M
NDet jag ville ha fram i inlägget ovan var att om regler och tilldelning var glasklart så kan en sådan situation uppstå där jakten är över innan den ens kommit ur sin morgonlinda!
Alltid. Det är trist att folk har blivit så verklighetsbefriade i det här samhället. Skulle vara på agendan att ha lite mer ekologi och kanske en del av jägarexamens utbildning i grundskolan.
Inte bara det. Vissa säger en sak och gör en annan. Då blir det svårt att stå för vad man säger och man möter ofrånkomligen på patrull. Där av resonemanget om att jag hade respekterat vad du sa om du varit vegan/vegeterian.
Jag är själv latent jägare (dvs tagit examen men inte bemödat mig med mer än så) så jag tycker absolut jakt verkar kanon och strålande på alla sätt. Däremot tycker jag inte att man behöver vilja delta i jakten för att försvara eller acceptera den. Det finns ju massor med saker som vi vill skall fungera i samhället, t.ex. viltvård, utan att för den sakens skull vilja utföra alla moment själva.
Medans ämnet är uppe undrar jag om man får skjuta lodjur i Sverige?
Alarmet står ställt på 03.00 ändå är vaken nu å har knappt sovit något alls.. Idag är det björnjakt! Nu är det fan på riktigt.
Återkommer med en recension på min första jakt med eget pass och egen bössa senare
Alarmet står ställt på 03.00 Men ändå är jag vaken nu å har knappt sovit något alls.. Idag är det björnjakt! Nu är det fan på riktigt.
Återkommer med en recension på min första jakt med eget pass och egen bössa senare
LO-djur?Medans ämnet är uppe undrar jag om man får skjuta lodjur i Sverige?
Medans ämnet är uppe undrar jag om man får skjuta lodjur i Sverige?
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|