Stora jakttråden

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
PS: Bäst att tillägga att jag inte har något emot jakt. Bara det att det finns alledels för många "olämpliga" som ägnar sig åt det.

Då har du som jag och många andra helt enkelt svårt för olämpliga människor.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Då har du som jag och många andra helt enkelt svårt för olämpliga människor.

Så kan man sammanfatta det. :)

Men jag har hört skräckexempel från t.ex en älgjakt där jakten var slut innan den ens började. 3 djur nere innan alla gubbar ens hade kommit på plats på passen. Bara för att jaktledaren fick skjutkoma och skjöt på allt som rörde sig.

Då undrar man ju lite....och inte undra på att det går åt en och annan jägare i skogen. När den som skjuter inte har koll.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Då har du som jag och många andra helt enkelt svårt för olämpliga människor.

Ja, att allt för många olämpliga sysslar med jakt är tyvärr sant. Jag har skällt ut många, på stora jakter dessutom, som uppträtt illa, visat bristande vapenhantering och som dessutom haft mage att skjuta för att sen inte ta hand om sitt nerlagda vilt vid samling (tänker främst på drevjakter där hare varit huvudmål).
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Så kan man sammanfatta det. :)

Men jag har hört skräckexempel från t.ex en älgjakt där jakten var slut innan den ens började. 3 djur nere innan alla gubbar ens hade kommit på plats på passen. Bara för att jaktledaren fick skjutkoma och skjöt på allt som rörde sig.

Då undrar man ju lite....och inte undra på att det går åt en och annan jägare i skogen. När den som skjuter inte har koll.

Ja problemet är alltid alla psychon. Sen har vi de aristokratiska jägarna som är med i ett jaktlag bara för att de har en viss titel. Drevjakt gillar jag inte heller. Att smyga ut själv och sitta är fint däremot men det har jag inte gjort på länge. Har för många andra intressen. Blir lite sjöfågel i höst, sen får det va.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Så kan man sammanfatta det. :)

Men jag har hört skräckexempel från t.ex en älgjakt där jakten var slut innan den ens började. 3 djur nere innan alla gubbar ens hade kommit på plats på passen. Bara för att jaktledaren fick skjutkoma och skjöt på allt som rörde sig.

Då undrar man ju lite....och inte undra på att det går åt en och annan jägare i skogen. När den som skjuter inte har koll.

Men det där kan ju faktiskt hända!
Det tycker inte jag är att inte ha koll då den jägaren som får ett visst pass kommer upp först och har tur att alla tre, på marken tilldelade djur, kommer förbi hans/hennes pass.

Han/hon har haft en jävla röta.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Men det där kan ju faktiskt hända!
Det tycker inte jag är att inte ha koll då den jägaren som får ett visst pass kommer upp först och har tur att alla tre, på marken tilldelade djur, kommer förbi hans/hennes pass.

Han/hon har haft en jävla röta.

Förvisso..!!

Men man kanske ska hinna kolla om man har tilldelning av dom djuren man nedlägger, och inte bara skjuta på allt som rör sig. :rolleyes:

Jaktledaren i det här fallet gjorde PRECIS tvärtemot det som var övernskommet vid genomgången. Och visst kan man få adrenalinkoma, men någon ordning måste det väl ändå vara.

Jakten/viltvården går ju ut på att man skjuter bort en visst sort för vidare förökning och så vidare, men ska jägare panga ner allt som rör sig...jag då är det väl inte konstigt att t.ex. älgstammen ser ut som den gör.

//M
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Förvisso..!!

Men man kanske ska hinna kolla om man har tilldelning av dom djuren man nedlägger, och inte bara skjuta på allt som rör sig. :rolleyes:

Jaktledaren i det här fallet gjorde PRECIS tvärtemot det som var övernskommet vid genomgången. Och visst kan man få adrenalinkoma, men någon ordning måste det väl ändå vara.

Jakten/viltvården går ju ut på att man skjuter bort en visst sort för vidare förökning och så vidare, men ska jägare panga ner allt som rör sig...jag då är det väl inte konstigt att t.ex. älgstammen ser ut som den gör.

//M

Nä, absolut ska tilldelningen vara klar samt hålla lagets jaktregler. Det är ju en förutsättning. :) Det jag ville ha fram i inlägget ovan var att om regler och tilldelning var glasklart så kan en sådan situation uppstå där jakten är över innan den ens kommit ur sin morgonlinda! :)
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
NDet jag ville ha fram i inlägget ovan var att om regler och tilldelning var glasklart så kan en sådan situation uppstå där jakten är över innan den ens kommit ur sin morgonlinda! :)

Jo...man kan ju inte bestämma vart dom ränner iväg i skogen, djuren alltså. Man ska nog ha lite tur med passen. :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Alltid. Det är trist att folk har blivit så verklighetsbefriade i det här samhället. Skulle vara på agendan att ha lite mer ekologi och kanske en del av jägarexamens utbildning i grundskolan.



Inte bara det. Vissa säger en sak och gör en annan. Då blir det svårt att stå för vad man säger och man möter ofrånkomligen på patrull. Där av resonemanget om att jag hade respekterat vad du sa om du varit vegan/vegeterian.

Jag är själv latent jägare (dvs tagit examen men inte bemödat mig med mer än så) så jag tycker absolut jakt verkar kanon och strålande på alla sätt. Däremot tycker jag inte att man behöver vilja delta i jakten för att försvara eller acceptera den. Det finns ju massor med saker som vi vill skall fungera i samhället, t.ex. viltvård, utan att för den sakens skull vilja utföra alla moment själva.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag är själv latent jägare (dvs tagit examen men inte bemödat mig med mer än så) så jag tycker absolut jakt verkar kanon och strålande på alla sätt. Däremot tycker jag inte att man behöver vilja delta i jakten för att försvara eller acceptera den. Det finns ju massor med saker som vi vill skall fungera i samhället, t.ex. viltvård, utan att för den sakens skull vilja utföra alla moment själva.

Exakt. Lite som med mig då. Tog examen när jag var 16 :lillgammal och jagade en del i början men har sedan inte haft det stora intresset man bör ha för att vara inskjuten på djivären, mm. Men de fåtalet gånger på senasre tid man har suttit och väntat på änder har det slagit mig att fasen vad najs detta var.

Ser mig inte som någon jägare men jag får Svensk Jakt i brevlådan jallafall att lägga på dass så alla cheyer jag lurar hem ser hur macho jag är.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
...och jag har en liten Terrier-valp hemma nu sedan midsommar, som ska bli bra på eftersök och kanske kortdrivande på rådjur och en och annan räv (jovisst, grythund, men jag vill inte att hon ska bli sönderriven av ilskna grävlingar :gnissla ). Hon har jakten i blodet - det märks - jagar mygg och fjärilar och sätter tänderna i åkersorkarna redan.

Tyvärr är det alldeles för sällan jag kommer ut och då blir det oftast att sitta och häcka i ett jakttorn och bara vänta på att något ska drälla förbi (för liten mark för lös hund, men ganska viltrik ändå). Bra med tid till att sitta och fundera, ta en tupplur och bara softa - bössan är med mest som en ursäkt och rätt var det är kan det ju faktiskt hända något. Fetaste råbocken på flera år i trakten, råkade dyka upp en dimmig och kall eftermiddag när jag två timmar in i passet druckit ur allt kaffe och satt och lekte med mobilen :) Det blev gott med rökt kött på Julbordet :tummenupp
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Ni som vill debattera jaktens vara eller icke vara kan starta en egen tråd.. I denna tråden skriver vi som är jägare eller är intresserade av jakten, ingen annan...


:tummenupp
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Alarmet står ställt på 03.00 Men ändå är jag vaken nu å har knappt sovit något alls.. Idag är det björnjakt! Nu är det fan på riktigt.

Återkommer med en recension på min första jakt med eget pass och egen bössa senare :)
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Alarmet står ställt på 03.00 ändå är vaken nu å har knappt sovit något alls.. Idag är det björnjakt! Nu är det fan på riktigt.

Återkommer med en recension på min första jakt med eget pass och egen bössa senare :)

Jag väntar på detta! Sitter nu och tuggar på min egen "råbock-Jerky" så jävla gott!!! :yoparty:yoparty
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Är det någon som förresten har "grytpistol" och i så fall mer än bara en enpetare. Här i länet är det svårt att få licens, men görbart om man kan påvisa rätt förhållanden. Men däremot pistol/revolver med fler än en patron i magasin eller trumma är skitsvårt även för de som driver kurser och är snudd på yrkesverksamma i jakthänseenden. Trots att det vid grytjakt eller eftersöksjakt vid gryt innebär en fördel för att få ett snabbt andra skott och undvika lidande för djuren. RPS (och Naturvårdsverket mån tro?) är nojiga över att den typen av vapen kommer i fel händer, trots att studsare och hagelbrakare är långt värre vapen.
 

hjälte

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
skeppshult
Hoj
Triumph sprint st 06, Suzuki Rmz 450 06
Alarmet står ställt på 03.00 Men ändå är jag vaken nu å har knappt sovit något alls.. Idag är det björnjakt! Nu är det fan på riktigt.

Återkommer med en recension på min första jakt med eget pass och egen bössa senare :)

Nu har det gått 6 dagar hur går det med recensionen ???

Det är ju snart dags för älg jakten och har man tur finns det kvar någon björn,
det har skjutits 11 björnar än så länge i norra Jämtland.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top