Stora jakttråden

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Puh, har varit en svettig tid. Har med fara för mitt eget liv brölat omkring kors och tvärs genom skogen med grushojen i min "rädda älgen"-kampanj och skrämt upp jägare, byte och jakthundar. Ingen sköt efter mig i år, lite glåpord och flygande kaffemuggar var allt.

Det var du värd :tummenupp
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Citerar mitt gamla inlägg.. Ni som vill provocera kan starta en ny tråd..

Ni som vill debattera jaktens vara eller icke vara kan starta en egen tråd.. I denna tråden skriver vi som är jägare eller är intresserade av jakten, ingen annan...


:tummenupp
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är det någon som har tips på vettig vapenaffär?
Det verkar som om Stockholmsaffärena är lika service-minded som den genomsnittlige mc-affären ungefär, dvs man ska vara glad att man får gå in i deras fina gevär-/MC affär.

Jag åker gärna en bit för någon som uppskattar ett besök av en kund.

Förväntar mig dessutom att de har rätt saftiga marginaler så om jag ska köpa ett eller två nya gevär av så skall dem skicka med "vinterdäck" och bjuda på "metallic", annars blir det inget. :fakta
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är det någon som har tips på vettig vapenaffär?
Det verkar som om Stockholmsaffärena är lika service-minded som den genomsnittlige mc-affären ungefär, dvs man ska vara glad att man får gå in i deras fina gevär-/MC affär.

Jag åker gärna en bit för någon som uppskattar ett besök av en kund.

Förväntar mig dessutom att de har rätt saftiga marginaler så om jag ska köpa ett eller två nya gevär av så skall dem skicka med "vinterdäck" och bjuda på "metallic", annars blir det inget. :fakta

Torsbo handels har mycket grejor och kunnig personal.
www.torsbohandels.com
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Uppdatering:
MK Jakt & Fritid i Åkersberga, där ska man handla grejer tycker jag.
Vart bjuden på jakt här om dagen men sedan kom det fram att jag har inget vapen. :gnissla Tog då upp mitt dilemma att jag vägrar ge pengar till folk jag inte gillar, var på jaktbjudaren rekommenderade MK Jakt & Fritid, sagt och gjort - bock och skåp är beställt. Sitter och läser om sikten nu, lyckades inte komma till skott på en studsare idag men tänkte försöka få till det i samma beställning.

Sikten:
Jag har av en aktiv jägare blivit rekommenderad ett 2,5-10x50 med belyst riktmedel. Han förelår det pga att han som så många andra spår grisjakten bli så pass vanlig att man vill ha 50. I alla fall, jag kollade på det här Leupold men MK avrådde från det, de tyckte man antingen skall gå upp eller ner därför Leupolds med denna prestanda var överprisad, han visade billigare och dyrare sikten.

Kommentarer kring sikten vore uppskattat.

Jag tänkte kombinera det antingen med en ny Tikka T3 eller en begagnad Husqvarna.
 

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Gävle/Alborga
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Är det någon som har tips på vettig vapenaffär?
Det verkar som om Stockholmsaffärena är lika service-minded som den genomsnittlige mc-affären ungefär, dvs man ska vara glad att man får gå in i deras fina gevär-/MC affär.

Jag åker gärna en bit för någon som uppskattar ett besök av en kund.

Förväntar mig dessutom att de har rätt saftiga marginaler så om jag ska köpa ett eller två nya gevär av så skall dem skicka med "vinterdäck" och bjuda på "metallic", annars blir det inget. :fakta

I uppsala finns det en affär som heter Staffans Vapen om jag inte missminner mig. Fick jätterbra service och trevligt bemötande när jag köpte min 308a där förra hösten...

Tråkigt nog blir det inte så mycket jakt för mig i år. Har bränt alla pengar på hojkortet..:banana:banana

Men nog hoppas jag kunna släppa jycken på Faderns mark några gånger, hon lär ju jobba lite...
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Kommentarer kring sikten vore uppskattat.

Jag tänkte chansa och köpa ett kina-sikte från Ebay, ett belyst 3-9x56 får du ge runt 500 spänn inklusive frakt för :tummenupp
Kan givetvis vara rent crap som ställer om sig efter varje skott, men då har man nått fräckt att sätta på luftgeväret :D:gnissla
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tänkte chansa och köpa ett kina-sikte från Ebay, ett belyst 3-9x56 får du ge runt 500 spänn inklusive frakt för :tummenupp
Kan givetvis vara rent crap som ställer om sig efter varje skott, men då har man nått fräckt att sätta på luftgeväret :D:gnissla

Not my bag och jag har hört att man blir garanterat lurad.

Däremot funderar jag på att köpa den här, känns ovärderlig.



http://www.blocket.se/vi/23764405.htm
 

Bifogat

  • delete delete delete.jpg
    delete delete delete.jpg
    57.4 KB · Visningar: 64

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Där vägen slutar efter avfart 8
Hoj
Honda SP-2 castrol edition
dom råd jag fått är att handla det dyraste sikte du kan ha råd med med dom egenskaper du vill ha då givetvis, var ett par killar på skjutbanan som visade och förklarade skillnaderna mellan billiga och dyrare sikten för mig då jag skulle handla studsare. I stora drag var det ju givetvis endel märket man betalar för men även optiken e ju en enorm skillnad, efter att ha kollat genom ett 1500kr sikte och jämnfört med ett för 6000 så kan man ju lugnt säga att det billigare visar varken färger eller detaljer nått vidare. Ljuskänsligheten är inte heller det samma även om båda siktena är lika stora tex 56mm öppning, dels pga av sämre slipning på det billigare men även för vissa märken använder plastlinser inne i kikartuben. Blev Leupold för mig iallafall men sneglade på shmidt & bender men det blev förmycket pengar av det. dock är detta några år sen så utvecklingen har säkert gått frammåt och skillnaden är kanske inte lika stor idag som då?
Ingen som är sugen på en klass 1 studsare?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
...sneglade på shmidt & bender men det blev förmycket pengar av det. ...
Ingen som är sugen på en klass 1 studsare?

Är det där Scmitt & Bender bättre, sämre eller lika som kaffe latte märkena Zeiss och Swarovski?

Jo, jag ska nog ha mig en klass1, 30-06 tänkte jag.
Vad haru?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag tänkte chansa och köpa ett kina-sikte från Ebay, ett belyst 3-9x56 får du ge runt 500 spänn inklusive frakt för :tummenupp
Kan givetvis vara rent crap som ställer om sig efter varje skott, men då har man nått fräckt att sätta på luftgeväret :D:gnissla

Det är som att slänga pengarna i sjön, gör det INTE! De duger inte ens att sätta på pistolen om man nu skulle få för sig det, än mindre på studsaren.
Köp ett begagnat istället, även inom jakten är människor prylbögar och vill byta upp sig :D
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Det är som att slänga pengarna i sjön, gör det INTE! De duger inte ens att sätta på pistolen om man nu skulle få för sig det, än mindre på studsaren.

Har du testat alla dessa olika kina-kikare alltså?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Dåligt tryck i den här tråden måste jag säga. :confused:
Jag har blivit erbjuden en CG 1900 30-06 för 5900, beslut imorgon eller senast fredag. Inget sikte ingår. Säljs i affär på uppdrag av privatperson.
Bra eller inte bra?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Dåligt tryck i den här tråden måste jag säga. :confused:
Jag har blivit erbjuden en CG 1900 30-06 för 5900, beslut imorgon eller senast fredag. Inget sikte ingår. Säljs i affär på uppdrag av privatperson.
Bra eller inte bra?

Beror på skicket och tillverkningsår.
Är dåligt insatt i Carl-Gustav, men vissa årsmodeller anses betydligt sämre.

Skjuter själv 30-06, men rekomenderar hellre .308 Win.
Obetydlig skillnad i fart, samma kula men betydligt lägre och snällare rekyl, trivs i korta pipor, behöver inte lika långt system.

Begagnade sikten är ett vågspel det med.
Linserna tappar i skärpa även om man sköter dem och man kan inte vara säker på varför förra ägaren byter. Kan vara precisionsproblem.

Kina sikte har jag på .22an.
Från www.oxo-optik.se .
Inget jag skulle jaga med.

De flesta linserna i sikten kommer från Kina.
De är så bra som kunden kräver.
De sikten som säljs under "eget namn" är oftast lågprisgrejor med lägsta kvalitet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Beror på skicket och tillverkningsår.
Är dåligt insatt i Carl-Gustav, men vissa årsmodeller anses betydligt sämre.

Tillverkningsår bör vara <1979 eftersom den påstås vara svensktillverkad i Husqvarna.
Skicket påstås vara väldigt gott inkl friliggande pipa vilket man tydligen skall titta efter på beg studsare.
Ska dit imorgon fm och glo tror jag. Inget jätteköp men kul om det blir rätt, väljer i princip mellan en bra beg studsare (som jag hoppas det här är) och en billigare ny studsare, har kollat Tikka T3. Vill ha ett allroundvapen då jag inte har någon egen mark utan vill kunna hänga med på vad som helst.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top