Stora jakttråden

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
Tjejens första älg blev fälld i helgen efter våran jämthund :tummenupp

IMG_5369.jpg
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Någon som vet om det är svårt att se skillnad på vildsvinen när man jagar på nätterna?



Ställer du den frågan på ett forum för snabba motorcyklar så skulle iaf. jag tänka 2 gånger innan jag skulle släppa ut dig i min skog med ett skjutvapen.. :näsblod:död
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Ställer du den frågan på ett forum för snabba motorcyklar så skulle iaf. jag tänka 2 gånger innan jag skulle släppa ut dig i min skog med ett skjutvapen.. :näsblod:död

Tur för mig att du inte har någon skog då.

Vad har saken att göra med snabba motorcyklar? :va

Att dom är svåra att se skillnad på var ju uppenbarligen ett faktum. Kanske är lättare att se skillnad på dom om man frågar på ett annat forum :gnissla
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Tyvärr tog de 10 dagar på sig att besvara en enkel fråga om en bock de hade i lager så de kvalar inte in.
Det är ett jäkla tryck på Torsbo Handels och det är rätt mycket folk som jobbar där men de hinner ändå inte med. Att få svar på ett mail kan man i princip glömma och att komma fram på telefon, framförallt under högsäsong, kan vara riktigt svårt även det. De har ett stort sortiment däremot och jag har fått bra hjälp där (även om jag råkade få en faktura på 1 Mkr av misstag för en sats tändhattar) så jag handlar gärna där. Dessutom är det en grym hojväg dit! :tummenupp

BTW, sa jag det? Det kom en smarrig fjolårstjur till passet mindre än en timme efter att älgjakten startat i år. Han blev kvar där :) Totalt fällde laget 14 stycken i år. Åtta stora och sex små så nu är frysen full igen :tummenupp Dessutom hade vi både lo och björn nära inpå oss så det var mycket action och perfekt väder fyra dar av fem. Bästa jakten jag varit med om!

Kman500.jpg
 
Last edited:

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Jag måste bara säga att jag inte gillar det ni gör en sak är ju att döda djur för mat men att jaga våra fina svenska djur för nöjet skull tycker jag är mycket dålig stil. :mattias



Ville bara säga de.... Puss på er.. :)
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag måste bara säga att jag inte gillar det ni gör en sak är ju att döda djur för mat men att jaga våra fina svenska djur för nöjet skull tycker jag är mycket dålig stil. :mattias
Ville bara säga de.... Puss på er.. :)
Som sagt, starta din egen tråd men du får svar på tal ändå.

Jag gör det i första hand för viltvårdens och i förlängningen då även din skull. Eftersom vi inte har så många rovdjur kvar så måste vi försöka hjälpa naturen hålla balansen, annars skulle skogsskagorna och viltolyckorna öka dramatiskt och att smälla med svin, rå eller älg på hoj vore ingen höjdare.
Att stå och frysa i skogen en vecka är inte det roligaste jag vet.
 

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
Jag måste bara säga att jag inte gillar det ni gör en sak är ju att döda djur för mat men att jaga våra fina svenska djur för nöjet skull tycker jag är mycket dålig stil. :mattias



Ville bara säga de.... Puss på er.. :)

Så du tycker det är bättre att köpa Fläskfile från Danmark?
Att grisar föds i fållor som knappt rymmer dom själva? att dom sedan fraktas med lastbil miltals och sedan gasas ihjäl i slakteriet? Vilken stress tror du inte dom stackars djuren får genomlida?

Att jaga vilt måste vara det mest etniska man kan göra när det gäller att få fram kött. Ibland har jag jävligt svårt att förstå hur folk tänker...

Älgen i skogen har iaf chansen att överleva och leva ett fritt liv...
Annat är det för köttkreatur som föds i fångenskap för att slaktas :rolleyes:

djurensr%E4tt75090108.jpg


Du är förlåten!
Säg vad jag ska ha för sikte så glömmer jag detta illdåd.
Skiftar tråd nu till officiella jakttråden.

Vad ska du i första hand jaga? vad har du för budget?
Brukar ha som grund att lägga pengarna på ett riktigt kikarsikte och köpa en billigare bössa. Glöm dom billiga kina-kikarna med rödpunktsbelysning.
Ska du jaga i dåligt ljus så kommer rödpunkten blända dig istället för att hjälpa dig.

Själv har jag ett Pecar sikte som i annonsen. Fungerar perfekt och är väldigt skarpt!
http://www.blocket.se/dalarna/Kikarsikte_Pecar_24405168.htm?ca=10&w=3
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad ska du i första hand jaga? vad har du för budget?
Brukar ha som grund att lägga pengarna på ett riktigt kikarsikte och köpa en billigare bössa. Glöm dom billiga kina-kikarna med rödpunktsbelysning.
Ska du jaga i dåligt ljus så kommer rödpunkten blända dig istället för att hjälpa dig.

Själv har jag ett Pecar sikte som i annonsen. Fungerar perfekt och är väldigt skarpt!
http://www.blocket.se/dalarna/Kikarsikte_Pecar_24405168.htm?ca=10&w=3

Vet inte vad jag skall jaga men har tänkt mig att ha så få begränsningar som möjligt inbyggt i siktet. Jag vill kunna jaga rådjur, älg, gris i första hand.
Jag har köpt geväret redan, fick licensen i fredags. :)
Budget är max 15.000 men hellre mellan 5-10.000.
 

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
Vet inte vad jag skall jaga men har tänkt mig att ha så få begränsningar som möjligt inbyggt i siktet. Jag vill kunna jaga rådjur, älg, gris i första hand.
Jag har köpt geväret redan, fick licensen i fredags. :)
Budget är max 15.000 men hellre mellan 5-10.000.

Med den budgeten så ska det inte vara några problem att plocka fram ett läckert sikte :tummenupp

snacka med den killen.. verkar bo i Sthlm och har bra priset på Leupold.
Grymt fina kikare

http://www.blocket.se/stockholm/Leupold_kikarsikte_vx3_L_4_5_14x56_LR__ny__24435590.htm?ca=11&w=1

eller

http://www.blocket.se/stockholm/LEUPOLD_KIKARSIKTE_VX2_4_12x40_AO_SE_PRISET_23860035.htm?ca=11&w=1
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Säsongens första fällfångade skata :tummenupp
Använder mig av L2 kråkbåset, enkel att bygga och använda:yoparty
 

Bifogat

  • PICT1517.jpg
    PICT1517.jpg
    215.1 KB · Visningar: 94
Last edited:

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Har inte alls blivit så mycket jaga i år, bara 3 dgr älgjakt och rå/hjort/vildsvin 3-5 ggr.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Det kan till och med vara svårt att se skillnad i dagsljus. Och det finns alltid sugga med kultingar. Dom ynglar ju året runt.

Ska du jaga med hund??

Är ju riktigt dåligt om man råkar skjuta vildsvinledarhonan...då går dom andra visst bersärk på markerna :gnissla

Nej, med åtel.
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Att jaga vildsvin i månljus är den klart roligaste jaktformen, därav mitt nick!

2'a Passa dovhjort.

3'a Vårjakten på råbock.

4'a Sjöfågel.
 

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Ort
Ysby
Hoj
Hayabusa -00
Att jaga vildsvin i månljus är den klart roligaste jaktformen, därav mitt nick!

Hittade den trevliga formen smygjakt på vildsvin i månljus i helgen då vi tröttnade på att sitta vid tom åtel i koja. Riktigt kul och vi såg plötsligt mycket gris.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bajkal är pålitliga bössor.
Men se till att det INTE är ejektorer på den.
För det första har man inte mycket praktisk nytta av ejektorer.
För det andra är Bajkals ejektorer ofta bajs.
Missar ofta och klämmer fast tomhylsan.
Naturligtvis fungerar de på en (hel?) del exemplar, men jag skulle inte ta chansen.
Savagekombin kan du peka finger och skratta åt när du är där.
Skräp.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top