Stora jakttråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Sporthojsjakten?

Nu är bössena på plats och även ett sikte sedan i eftermiddags på studsaren.

När anordnas årliga sporthojsjakten egentligen? :gnissla
 

Bifogat

  • bösser.jpg
    bösser.jpg
    89.5 KB · Visningar: 234

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Fina bössor!

Ja det undrar jag med, vem bjuder in?:gnissla:D:)

Tack. :) Är rätt nöjd själv faktiskt.
Imorgon ska jag skjuta in studsaren och nästa vecka ska jag på första jakten.
Någon avsides boende borde bjuda in, någon med stor "tomt" som vi kan ta livet av däggdjur på.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Min käre far kom hem från sjukhuset igår. Har legat där i två veckor för att han avfärdade influensan som mensvärk och drog på sig en lunginflammation när han var och jagade i det norrländska novemberklimatet.

Förstår inte att det kan vara så förbannat kul att döda djur så att man beger sig ut i skogen under vintern när man har influensa.
 

hjälte

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
skeppshult
Hoj
Triumph sprint st 06, Suzuki Rmz 450 06
Min käre far kom hem från sjukhuset igår. Har legat där i två veckor för att han avfärdade influensan som mensvärk och drog på sig en lunginflammation när han var och jagade i det norrländska novemberklimatet.

Förstår inte att det kan vara så förbannat kul att döda djur så att man beger sig ut i skogen under vintern när man har influensa.

Det är inte själva "dödandet" som är poängen det är allt runt omkring, lyssna på en drivande hund som försöker att över lista en harpalt som buktar runt i skogen är mycket lugnande. Jakt är avkopling och väldigt spännande på samma gång.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Första jakten avklarad, jakt is the shit!
Fick tyvärr inte skjuta men såg flera djur, var av ett genom kikarsiktet som klev undan. :gnissla
Bra puls när man väntar på att en bock skall kliva fram och man är helt redo att döda den.
Nu jävlar skall det jagas, har tyvärr förhinder denna helg men minst en gång till i år skall jag sikta på att komma ut.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Wohoo, en jakttråd på sporthoj. :banana Nu ska man bara få tid att läsa igenom alla sidorna.

Håller just nu på med jägarexamen och var i veckan och tittade på en studsare. Hittade en som jag blev förtjust i men tyckte den verkade dyr. Bössan var en CG1900 .308 helstock med en trijicon kikare. Vapnet var begagnat men i fint skick. 24000 skulle vapenhandlaren ha för det, är inte det väldigt mycket för en cg eller de ligger i den prisklassen? :va
Vill ju inte bränna för mycket pengar på en studsare just då jag inte vet hur mycket jag kommer att jaga men vill ändå ha något "rejält".
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Wohoo, en jakttråd på sporthoj. :banana Nu ska man bara få tid att läsa igenom alla sidorna.

Håller just nu på med jägarexamen och var i veckan och tittade på en studsare. Hittade en som jag blev förtjust i men tyckte den verkade dyr. Bössan var en CG1900 .308 helstock med en trijicon kikare. Vapnet var begagnat men i fint skick. 24000 skulle vapenhandlaren ha för det, är inte det väldigt mycket för en cg eller de ligger i den prisklassen? :va
Vill ju inte bränna för mycket pengar på en studsare just då jag inte vet hur mycket jag kommer att jaga men vill ändå ha något "rejält".

Låter helt sjukt dyrt, utan att vara expert. Snarare något samlingsvapen låter det som i mina öron. Jag köpte en Husqvarna 1900 30-06 för 5000, ingen helstock (vad man nu ska ha det till förutom att man adderar extra borgerlig touch ;) )

Jag har just köpt mina vapen mm och jag rekommenderar att köra antingen 308 eller 30-06 efter att du kollat vad dina kommande jaktkompisar kör, är ju rätt mycket värt att ha samma som alla andra den gång du glömt ammu i bilen och står i skogen. "Öh är det någon som har 4st exotisk mumbojumboammunition?" liksom. :gnissla Alla jag känner har 30-06 vilket avgjorde för egen del.

Själv sköt jag mitt första djur igår, ett kid. Ett perfekt skott om jag, och alla som var med, får säga själv. :fakta

Ska se om det går att få fram något av de obligatoriska skrytfotona. :)

Det man kan säga om 30-06 och rådjursjakt är att det är för grov kaliber egentligen, men hellre för grov än för fin när man är novis. :mattias
 
Last edited:

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Låter helt sjukt dyrt, utan att vara expert. Snarare något samlingsvapen låter det som i mina öron. Jag köpte en Husqvarna 1900 30-06 för 5000, ingen helstock (vad man nu ska ha det till förutom att man adderar extra borgerlig touch ;) )

Jag har just köpt mina vapen mm och jag rekommenderar att köra antingen 308 eller 30-06 efter att du kollat vad dina kommande jaktkompisar kör, är ju rätt mycket värt att ha samma som alla andra den gång du glömt ammu i bilen och står i skogen. "Öh är det någon som har 4st exotisk mumbojumboammunition?" liksom. :gnissla Alla jag känner har 30-06 vilket avgjorde för egen del.

Själv sköt jag mitt första djur igår, ett kid. Ett perfekt skott om jag, och alla som var med, får säga själv. :fakta

Ska se om det går att få fram något av de obligatoriska skrytfotona. :)

Det man kan säga om 30-06 och rådjursjakt är att det är för grov kaliber egentligen, men hellre för grov än för fin när man är novis. :mattias

Allt under 9,3 är salongsgevär, För pass skytte köp en 300 WM eller 375 HH.
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
350 inlägg innan det kom ett direkt felaktigt machoinlägg, inte så illa för att vara sporthoj faktiskt.

:)

Inte macho, bra att ha när det är lite eller långa håll eftersom dom har bra kulbana. 9,3 är bra hundförar kaliber samtidigt känns de bra med mycke björn i skogen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Inte macho, bra att ha när det är lite eller långa håll eftersom dom har bra kulbana. 9,3 är bra hundförar kaliber samtidigt känns de bra med mycke björn i skogen.

Jag ser inte riktigt hur det är relevant för JesperN, snart nybliven jägare i Lund...

Att avfärda 30-06 som för vekt tycker jag är konstigt. En bekant till mig har jagat Kudu med 6,5x55 så man kan nog säga att 30-06 eller 308 som är grövre räcker för den nykokte. Kommer det en förrymd cirkuselefant på passet får man helt enkelt leva med att avstå eller ett eftersök...

Här är förresten en bra kaliberlänk:
http://www.norma.cc/content.asp?Typ=58&Lang=1&Submeny=4&Rubrik=Kaliberhistorik
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Jag jagar björn med 30-06. Klockren kaliber, viltet faller ifall du siktar rätt. :)
 

Dr.Bike

Guest
Jag ser inte riktigt hur det är relevant för JesperN, snart nybliven jägare i Lund...

Att avfärda 30-06 som för vekt tycker jag är konstigt. En bekant till mig har jagat Kudu med 6,5x55 så man kan nog säga att 30-06 eller 308 som är grövre räcker för den nykokte. Kommer det en förrymd cirkuselefant på passet får man helt enkelt leva med att avstå eller ett eftersök...

Här är förresten en bra kaliberlänk:
http://www.norma.cc/content.asp?Typ=58&Lang=1&Submeny=4&Rubrik=Kaliberhistorik

Vad menar du med att .308 Winchester är grövre än 30-06?

Det är den inte på något sätt.

Vare sig i kraft eller kaliber.
Dels är det exakt samma kaliber. Med kaliber förstås tvärsnittsdiametern av projektilen framför dess gördel.
Bägge är av kaliber .30 dvs 7,62 mm

30-06:an har dessutom förmågan att vara den kraftigare av de två, då dess hyslvolym är nära 30% större, så för specialammo eller
handladdad ammo kan man uppnå storverk med 30-06:an

308:an däremot, som är ett derivat och en utveckling på 30-06:an var/är LIKA kraftig som grundladdade 30:06:eek:r
Häpp!

Hur kommer sig detta?

För att göra en lång historia kort, är bägge kalibrar militära, och man ville ersätta 30-06:an med en KORTARE, inte svagare patron.
Och ja - .308:an är den vi hade i AK4:an
En bössa med muffe i, och den jag själv hade tagit före AK5 alla dagar i veckan.

Varför ville man ha en kortare patron?
Ja för dagens jägare är det en svår fråga att förstå, då man ju bara matar patronerna en och en.
Men man ville ha en kortare mekanism i automatvapen, och med det möjlighet till lättare vapen men ffa högre eldhastighet.

Hur var det då möjligt att korta av 30-06:an till 308:an som har en 51 mm lång (kort) hylsa, gentemot den 63 mm långa för gamlingen 30-06 utan att tappa kraft?

Krututveklingen!

Man hade uppfunnit nya kraftfullare, mera röksvaga krutsorter.
Likväl hade stålkvaliteerna utvecklats så att patronlägena höll för ökade tryck så det var helt enkelt dags för ett tekniksprång.

Med DAGENS fina krut i dagens fina hållfasta bössor kan man utnyttja den gamla 30-06:an maximalt!
Du skjuter allt från storvilt med 20-grams Barnes X-kulor till toppfågel med superlätta kulor neråt 7 gram eller mindre!
Eftersom bössorna håller, så kan man ladda på så att dåtidens vapen bara hade blivit pulver!
Jag vill påstå att 30-06:an är en av de absolut mest versatibla kalibrar som existerar!

Nåväl. 30-06 är alltså INTE klenare än en .308 W

God Jul :tomten
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad menar du med att .308 Winchester är grövre än 30-06?

Det är den inte på något sätt.

Dels är det exakt samma kaliber. Med kaliber föstås tvärsnittsdianetern av projektilen vid dess gördel.
Bägge är kaliber .30 dvs 7,62 mm

30-06:an har dessutom förmågan att vara den kraftigare då dess hyslvolym är nära 30% större, så för specialammo eller handladdad ammo kan man uppnå storverk med 30-06:an

308:an däremot, som är ett derivat och en utveckling på 30_06:an var/är LIKA kraftig som grundladdade 30:06:0r
Häpp!

Hur kommer sig detta?

För att göra en lång historia kort, är bägge kalibrar militära, och man ville ersätta 30-06:an med en KORTARE, inte svagare patron.

Varför ville man ha en kortare patron?
Ja för dagens jägare är det en svår fråga att förstå, då man ju bara matar patronerna en och en.
Men man ville ha en kortare mekanism i automatvapen, och med det möjlighet till lättare vapen men ffa högre eldhastighet.

Hur var det då möjligt att korta av 30-06:an till 308:an som har en 51 mm lån (kort) hylsa, gentemot den 63 mm långa för gamlingen 30-06?

Krututveklingen!
Man hade uppfunnit nya kraftfullare, mera röksvaga krutsorter.
Likväl hade stålkvaliteerna utvecklats så att patronlägena höll för ökade tryck så det var helt enkelt dags för ett tekniksprång.

Med DAGENS fina krut i dagens fina hållfasta bössor kan man utnyttja den gamla 30-06:an maximalt!
Eftersom bössorna håller, så kan man ladda på så att dåtiden vapen bara hade blivit pulver!

Nåväl. 30-06 är alltså INTE klenare än en .308 W

God Jul :tomten


Jag vet att det är samma, men Kiruna-mannen föreslog 9,3 som mig veterligen är kraftigare än 30-06/.308w.
06 står för årtalet 1906 förresten men det visste du säkert. :)

6,5x55 räcker säkerligen till för det mesta också men det har otvivelaktigen pågått diskussioner om huruvida det skall få vara klass1 eller inte, dessutom är det bland mina bekanta vanligast med 30-06 och det är som sagt avgörande.

Vet att Skrotnisse skrivit att det är mindre rekyl i 308, det vet jag intet om men jag vet att rekylen i min HKV 1900 30-06 inte skrämmer mig det minsta i alla fall.

Enda anledningen för mig att välja de allra kraftigaste kalibrarna skulle vara att innan man är trygg i skyttet så är det skönt att ha mer än mindre, men man vill ju inte mosa djuret helt.

God jul :tomten
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
rejält, tjöp en .50 caliber :D

Inte riktigt så jag menade med rejält. :tungan Tänkte mer rejält som robust och driftsäkert (heter det driftsäkert när det gäller jaktvapen?),

Låter helt sjukt dyrt, utan att vara expert. Snarare något samlingsvapen låter det som i mina öron. Jag köpte en Husqvarna 1900 30-06 för 5000, ingen helstock (vad man nu ska ha det till förutom att man adderar extra borgerlig touch ;) )

Jag har just köpt mina vapen mm och jag rekommenderar att köra antingen 308 eller 30-06 efter att du kollat vad dina kommande jaktkompisar kör, är ju rätt mycket värt att ha samma som alla andra den gång du glömt ammu i bilen och står i skogen. "Öh är det någon som har 4st exotisk mumbojumboammunition?" liksom. :gnissla Alla jag känner har 30-06 vilket avgjorde för egen del.

Själv sköt jag mitt första djur igår, ett kid. Ett perfekt skott om jag, och alla som var med, får säga själv. :fakta

Ska se om det går att få fram något av de obligatoriska skrytfotona. :)

Det man kan säga om 30-06 och rådjursjakt är att det är för grov kaliber egentligen, men hellre för grov än för fin när man är novis. :mattias

Jo, 30-06 eller 308 är det som gäller för mig. Att jag blev förtjust i just denna studsare jag var och kollade på var mest pga. helstocken. Men vill ju inte betala överpris för några lyxdetaljer så det går ju precis lika bra med en vanlig.
5000:- lät ju lite rimligare, och om jag förstått det rätt så är husqvarna 1900 och cg 1900 samma vapen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jo, 30-06 eller 308 är det som gäller för mig. Att jag blev förtjust i just denna studsare jag var och kollade på var mest pga. helstocken. Men vill ju inte betala överpris för några lyxdetaljer så det går ju precis lika bra med en vanlig.
5000:- lät ju lite rimligare, och om jag förstått det rätt så är husqvarna 1900 och cg 1900 samma vapen.

Jag vet inte om det är överpris för en helstock men jag är rätt säker på att man inte behöver helstock. Om man vill betala 20 papp för det är ju helt individuellt.

CG och Husqvarna är ofta samma men inte alltid, någon gång kring 1980 flyttade tillverkningen till Italien och då anses inte geväret lika bra (men det är fortf Husqvarna). Du kan kolla serienumret och fråga på http://forum.robsoft.nu så får du svar på tal. Jag tror absolut de italienska är helt okej men man vill inte betala för ett svenskt och få ett italienskt, plus att det finsn ingen vidazre bra anlednign att ha ett italienskt Huskvarna över huvudtaget, det finns då massor med andra modeller du kan välja bland.

Det finns en rad olika inskriptioner osm betyder lite olika saker också fick jag lära mig, på min står det HUSQVARNA VAPENFABRIKS SWEDEN AB vilket är "safe", det finns en hel tråd om sådant där på Robsoft, snoka där.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top