Stora jakttråden

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Just nu ligger jakten nere temporärt pga. kyla/snö/hundförbud, men börjar bli dags att ge sig ut på lite rävjakt.

[YOUTUBE-ID]W5FCTBlJb54[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]0MLhA1_aPSs[/YOUTUBE-ID]

Tycker du ska överväga valet av 6,5-55 noga, eftersom den vid ett ev. blyförbud kommer falla under klass 1. Då riskerar du att få köpa ytterligare ett gevär, samtidigt som värdet på din 6,5-55 förmodligen sjunker kraftigt.

308W är en mer framtidssäker kaliber om man är ute efter ett klass 1 gevär.
aha, Kloka synpunkter ang kalibern. Vi får se hur det blir.
kan ju köpa en billig 6,5:a till att börja med och gå upp ett snäpp om/när det blir blyförbud. Gäller bara att inte betala för mycket för vapnet.

Var ute i helgen, 07.00 var jag ombedd att stå redo i dina trakter.
Inte ett djur kom, höll på att frysa ihjäl istället. :gnissla
Drack lite kaffe och käkade Snickers och tjuvrökte istället.

Ska kanske ut ons+sön men sedan blir det inget mer i år antar jag, eller innan april då grisen blir lovlig i alla fall. Om jag minns rätt. :3freak



Då har du i princip en komplett uppsättning.

Jaha, inte ett djur. Värdo. Men om jag förstått rätt så är det väl oftast så?

håller med om att det är svinkallt ute nuförtiden, vilken vinter. Vad hände med den globala uppvärmningen:confused:

Kläder och grillpinne, Ja det räcker långt.
Någon sa att en gasolgrill och en entrecote hör till. Avsluta med en irishcoffe.:)
 
Last edited:

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
aha, Kloka synpunkter ang kalibern. Vi får se hur det blir.
kan ju köpa en billig 6,5:a till att börja med och gå upp ett snäpp om/när det blir blyförbud. Gäller bara att inte betala för mycket för vapnet.
6.5-55 är en mycket trevlig kaliber, och så länge vi får jaga med blykulor, så kommer den så att förbli :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jaha, inte ett djur. Värdo. Men om jag förstått rätt så är det väl oftast så?
Jag har bara jagat fem ggr, fyra av dem har jag sett djur, tre av dem har det skjutits och en gång har jag skjutit.
Har dock fått för mig att det varit ruskigt flyt.

aha, Kloka synpunkter ang kalibern. Vi får se hur det blir.
kan ju köpa en billig 6,5:a till att börja med och gå upp ett snäpp om/när det blir blyförbud. Gäller bara att inte betala för mycket för vapnet.
Ser i och för sig ingen anledning till att 6,5x55 skulle vara billigare än t.ex. 30-06 (som jag valde då alal jag känner har 30-06, tänkte att det är smidigt att kunna låna ammu om det behövs).
30-06 och .308 valde jag mellan.
 
Last edited:

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Hur känslig är rävar på röklukt? Ska jaga räv för första gången i helgen och har hört att dom är mycket mer känslig för röklukt gentemot älg?

Annars på älgjakten eldar jag oftast rätt hårt och det går ju bra ändå :)
Vet inte hur känsliga de är för just röklukt, aldrig haft tillfälle att testa det :)

Annars så är räven väldigt känslig för vittring från oss människor. Även rörelser är den väldigt bra på att snappa upp, så jag skulle rekommendera dig att sitta så still som det bara är möjligt. Allt beror lite på vilken jaktform man tänker utöva. Kan tänka mig att klappjakt på räv gör den mindre känslig för vittring i och med att den redan är på flykt. Samtidigt hör man inte som på älgjakt när älgen närmar sig, utan räven kan komma tyst och sitta och spana före den tar sig vidare. Skulle man då sitta och pyssla med elden, så missar man förmodligen chans på den räven.

Pratar vi lockjakt, så går eldning bort totalt. Behövs ingen eld, eftersom det räcker att locka i 20 - 40min max. Kommer det ingen räv inom den tiden kan man ta sig vidare till nästa lockpass.
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Ser i och för sig ingen anledning till att 6,5x55 skulle vara billigare än t.ex. 30-06.
Den är billigare som beg. hos handlare eftersom många jägare bytt in dem mot kalibrar som inte riskerar hamna utanför klass 1. Detta betyder att de flesta handlare har gott om 6,5-55, som står som hyllvärmare och därför ofta får ett fördelaktigt satt pris.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag har bara jagat fem ggr, fyra av dem har jag sett djur, tre av dem har det skjutits och en gång har jag skjutit.
Har dock fått för mig att det varit ruskigt flyt.


Ser i och för sig ingen anledning till att 6,5x55 skulle vara billigare än t.ex. 30-06 (som jag valde då alal jag känner har 30-06, tänkte att det är smidigt att kunna låna ammu om det behövs).
30-06 och .308 valde jag mellan.
Aha. då har du sett mycker djur ändå? Och fått skjuta också! Gratulerar! :)

okej, Du kör med 30-06? det är tydligen en jäkla fin kaliber om jag förstått rätt. Är det inte kraftig rekyl? Jag kanske blir skotträdd med den? (Blundar och trycker av)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Den är billigare som beg. hos handlare eftersom många jägare bytt in dem mot kalibrar som inte riskerar hamna utanför klass 1. Detta betyder att de flesta handlare har gott om 6,5-55, som står som hyllvärmare och därför ofta får ett fördelaktigt satt pris.

Hur billigt är billigt då, man får ju en 30-06 för ngn tusing. Behöver man billigare när minsta jaktpryl kostar en lax. :gnissla
Jag menar att man kan köpa dyrare bösser än gummistövlar, typ.
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Hur billigt är billigt då, man får ju en 30-06 för ngn tusing. Behöver man billigare när minsta jaktpryl kostar en lax. :gnissla
Jag menar att man kan köpa dyrare bösser än gummistövlar, typ.
Undantag finns säkert, men de handlare jag pratat med, så är 6,5-55 iskall (om än en liten förbättring i och med att nya regeringen kom till makten). Bössor från 1000-lappen skulle jag hålla mig ifrån :död

Bra billiga beg. i fint skick, går att hitta för runt 3 500 till 6 000.
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Vet inte hur känsliga de är för just röklukt, aldrig haft tillfälle att testa det :)

Annars så är räven väldigt känslig för vittring från oss människor. Även rörelser är den väldigt bra på att snappa upp, så jag skulle rekommendera dig att sitta så still som det bara är möjligt. Allt beror lite på vilken jaktform man tänker utöva. Kan tänka mig att klappjakt på räv gör den mindre känslig för vittring i och med att den redan är på flykt. Samtidigt hör man inte som på älgjakt när älgen närmar sig, utan räven kan komma tyst och sitta och spana före den tar sig vidare. Skulle man då sitta och pyssla med elden, så missar man förmodligen chans på den räven.

Pratar vi lockjakt, så går eldning bort totalt. Behövs ingen eld, eftersom det räcker att locka i 20 - 40min max. Kommer det ingen räv inom den tiden kan man ta sig vidare till nästa lockpass.

Jag som ska ha med en polare på passet som är lite grön på jakt :gnissla
Vi får vara så tysta vi kan då helt enkelt.

Tack för ett bra svar! Var ungefär som jag trodde :tummenupp
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Aha. då har du sett mycker djur ändå? Och fått skjuta också! Gratulerar! :)

okej, Du kör med 30-06? det är tydligen en jäkla fin kaliber om jag förstått rätt. Är det inte kraftig rekyl? Jag kanske blir skotträdd med den? (Blundar och trycker av)

Jo jag har nog haft tur med mig.
Ja jag köpte en bock och en 30-06, funkar till det mesta då. Vet inget på rak arm jag skulle behöva tacka nej till, eventuellt toppfågel (beroende på vem man frågar).
Tycker inte det är ngt problem med rekylen men jag är "stor och stark". (2m 100kg), kanske om man är liten att den är läskig. Det finns ju å andra sidan inget att vara rädd för så länge man är på rätt sida av mynningen....:gnissla
Jag betalade 5000 för en Husqvarna 1900 (exkl kikare). Man får ett icke lika haussat märke/modell för hälften är jag säker på.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jo jag har nog haft tur med mig.
Ja jag köpte en bock och en 30-06, funkar till det mesta då. Vet inget på rak arm jag skulle behöva tacka nej till, eventuellt toppfågel (beroende på vem man frågar).
Tycker inte det är ngt problem med rekylen men jag är "stor och stark". (2m 100kg), kanske om man är liten att den är läskig. Det finns ju å andra sidan inget att vara rädd för så länge man är på rätt sida av mynningen....:gnissla
Jag betalade 5000 för en Husqvarna 1900 (exkl kikare). Man får ett icke lika haussat märke/modell för hälften är jag säker på.
Om jag förstått rätt så är det en bössa som värderas högt, tror det räknas som en klassiker eller nåt sånt. Det är väl däromkring i den prisklassen jag kommer ligga också, tror jag kanske.
köpte du dina vapen av en handlare?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om jag förstått rätt så är det en bössa som värderas högt, tror det räknas som en klassiker eller nåt sånt. Det är väl däromkring i den prisklassen jag kommer ligga också, tror jag kanske.
köpte du dina vapen av en handlare?

Jag köpte vapnen av handlare, MK Jakt & Fritid i Åkersberga. Låg snobb-faktor där och bra service, annars rekommenderar jag Walter Borg i stan som är vettiga de med.
Studsaren var ett försäljningsuppdrag åt en privatperson.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag köpte vapnen av handlare, MK Jakt & Fritid i Åkersberga. Låg snobb-faktor där och bra service, annars rekommenderar jag Walter Borg i stan som är vettiga de med.
Studsaren var ett försäljningsuppdrag åt en privatperson.
Okej. Tack för rekommendationen. Kanske kollar dem när det börjar bli dags att köpa.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
men börjar bli dags att ge sig ut på lite rävjakt.

[YOUTUBE-ID]W5FCTBlJb54[/YOUTUBE-ID]


Haha, satte igång det här klippet, tro fan att hunden vaknade på övervåningen, sprang genom hela huset och kom flygande ner för trappan och sprang i full fart fram till mig och datorn :D Det var tydligen ett intressant läte :tummenupp
 

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Ort
Ysby
Hoj
Hayabusa -00
Säsongens första fällfångade skata :tummenupp
Använder mig av L2 kråkbåset, enkel att bygga och använda:yoparty

Hur gick det sen ?
Jag blev inspirerad och byggde en egen o satte i trädgården, andra dagen satt där en kaja i men idioten ( jag ) fick för sig att testa om det blir genomslag på kaja med 22:an och knallade ihjäl den mitt på dan vilket de flesta andra fjäderfäna såg... Numera flyr traktens alla svartfåglar till grannkommunen om jag ställer ut fällan.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Hur gick det sen ?
Jag blev inspirerad och byggde en egen o satte i trädgården, andra dagen satt där en kaja i men idioten ( jag ) fick för sig att testa om det blir genomslag på kaja med 22:an och knallade ihjäl den mitt på dan vilket de flesta andra fjäderfäna såg... Numera flyr traktens alla svartfåglar till grannkommunen om jag ställer ut fällan.

Har inte varit så aktiv med fällan så det har inte blivit något mer, men jag tänkte köpa ett gäng talgbollar medan de fortfarande finns i affären. Talgbollar är nämligen det bete som jag tidigare säsonger funnit mest effektivt.

Kul att du fick en kaja, vi har sjukt mycket kajor här, men de verkar för smarta för att gå i fällan.

Det är väl ändå det som är meningen, att man blir av med skit-fåglarna. Jag funderar på att hänga upp en skata på husväggen så slipper jag nog skator i min trädgård :näsblod

Men det finns inget behov av att skjuta de fångade fåglarna. Det är effektivt att bara ta ut fågeln (handskar rekomenderas), hålla den över vingarna med en hand och slå den i bakhuvudet/nacken med ett vedträ eller liknande. Slår man rätt, vilket inte är så svårt, så är det omedelbar död som gäller :tummenupp
 

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Ort
Ysby
Hoj
Hayabusa -00
Har inte varit så aktiv med fällan så det har inte blivit något mer, men jag tänkte köpa ett gäng talgbollar medan de fortfarande finns i affären. Talgbollar är nämligen det bete som jag tidigare säsonger funnit mest effektivt.

Kul att du fick en kaja, vi har sjukt mycket kajor här, men de verkar för smarta för att gå i fällan.

Det är väl ändå det som är meningen, att man blir av med skit-fåglarna. Jag funderar på att hänga upp en skata på husväggen så slipper jag nog skator i min trädgård :näsblod

Men det finns inget behov av att skjuta de fångade fåglarna. Det är effektivt att bara ta ut fågeln (handskar rekomenderas), hålla den över vingarna med en hand och slå den i bakhuvudet/nacken med ett vedträ eller liknande. Slår man rätt, vilket inte är så svårt, så är det omedelbar död som gäller :tummenupp

Talgbollar funkar :tummenupp

Oifs men jag skjuter dem hellre än skrämmer iväg dem tillfälligt, hör ju dessutom till god viltvård att ta bort svartfågel. Och jag tycker det är rätt kul att smyga på dem med 22:an.
Anledningen till att skjuta den i fällan var endast för att på ett kontrollerat sätt se om det blir genomslag eller ej. Om det skulle lyckas bli fler så tas de in o nackas snabbt o smidigt.

Har blivit två kråkor en skata en duva och två kajor som skjutits runtikring, endast genomslag på duvan men det berodde på halsskott, ville ha så mycket oskadat bröst som möjligt..
( Duva smakar bättre än kråka, men en kråksmörgås som nattamat är faktiskt inte dumt:p )
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Duva smakar bättre än kråka, men en kråksmörgås som nattamat är faktiskt inte dumt:p


Har inte smakat varken kråka eller duva, men skata däremot har jag käkat ett gäng bröst av, riktigt fint kött faktiskt. Det är inte särskilt många jägare som nu för tiden tar vara på "skit-fåglarna".

Kul att jag inte är ensam :tummenupp:yoparty
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har inte smakat varken kråka eller duva, men skata däremot har jag käkat ett gäng bröst av, riktigt fint kött faktiskt. Det är inte särskilt många jägare som nu för tiden tar vara på "skit-fåglarna".

Kul att jag inte är ensam :tummenupp:yoparty
Duva och kråka som skall ätas måste skjutas på rätt ställe.
De som bor i/nära städer smakar soptipp.
Bonnakrågor smakar fågel.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top