Stora jakttråden

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Duva och kråka som skall ätas måste skjutas på rätt ställe.
De som bor i/nära städer smakar soptipp.
Bonnakrågor smakar fågel.

Skatorna jag har käkat har jag nackat i trädgården. Det är stads-skator helt enkelt. Jag gillade det iaf. :tummenupp :)

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Imorgon är det dags att ut och mota lodjur :)
3st finns kvar på tilldelningen.

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Bockpremiär om exakt 4 månader!

Måste fixa bössa snarast så man hinner skjuta in sig. Hoppas att jag kan fjäska till mig en bock på marken jag tidigare varit med och jagat på utan vapen. Inte lätt att vara ung jägare utan jagande släktingar :näsblod:huvet

Funderar på 6,5X55 , 30-06 eller .308W Vad säger ni? Har ju en förkärlek till 6,5an men det hade varit gött med lite mer kräm så man kan slå omkull en gris. Dom ökar ju som fan här nere. Stannade vid en olycksplats i gårkväll, låg en stendöd galt i 150-200 kg-klassen mitt på vägen och "rök", bilen som kört på den såg inte fin ut :näsblod Så jävla stora grisarna kan bli :näsblod

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Funderar på 6,5X55 , 30-06 eller .308W Vad säger ni? Har ju en förkärlek till 6,5an men det hade varit gött med lite mer kräm så man kan slå omkull en gris. Dom ökar ju som fan här nere. Stannade vid en olycksplats i gårkväll, låg en stendöd galt i 150-200 kg-klassen mitt på vägen och "rök", bilen som kört på den såg inte fin ut :näsblod Så jävla stora grisarna kan bli :näsblod

30-06 tycker jag.
Lika kraftig som .308 men vanligare = lägre pris, fler att låna ammu av.
6,5 är klenare, förvisso mer än tillräckligt men varför snåla?

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Av de du nämner: 308W eller 30-06

Ren rådjurskaliber: 243W
Ren vildsvinskaliber: 9,3x74R (dubbelstudsare)

Anledning till att ha kraftig kaliber för just vildsvin är främst att man vill underlätta vid ett ev. eftersök. Vildsvinen har en förmåga att inte lämna så mycket blod.

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Av de du nämner: 308W eller 30-06

Ren rådjurskaliber: 243W
Ren vildsvinskaliber: 9,3x74R (dubbelstudsare)

Anledning till att ha kraftig kaliber för just vildsvin är främst att man vill underlätta vid ett ev. eftersök. Vildsvinen har en förmåga att inte lämna så mycket blod.

Har inte råd med mer än en studsare(eller jo, men inte 2 kikare). Och jag skjuter hellre Rådjur än gris. Verkar ju vara 30-06 som är den bästa kompromissen? Är bara rädd att man slår sönder för mycket i ett rådjur med 30-06 :näsblod

BTW. Har 2 rådjursbogar liggandes i frysen från 16/8 -09, Vad fan ska jag göra med dem? Funderar på att hugga upp dem i lite mindre bitar så de får plats i min lilla Abu-röklåda och så röka skiten. Eller ska man satsa på att rensa ut köttet och koka en gryta?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är bara rädd att man slår sönder för mycket i ett rådjur med 30-06 :näsblod

Sant, det blir mos av något men man kan kompensera med rådjursammu har jag förstått.

Apropå mos, känner en som skjuter i huvudet för att inte mosa köttet. Jag påtalade, nykokt som man är, för denne väldigt erfarne typ att det "låter ganska oetiskt i förhållande till vad jag lärt mig", men det var - "nej nej, man skjuter under ögat, det är kanon, de dör direkt" Detta var på gris.

Åsikter om detta? Är jag blödig eller är han omdömeslös?

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Har inte råd med mer än en studsare(eller jo, men inte 2 kikare). Och jag skjuter hellre Rådjur än gris. Verkar ju vara 30-06 som är den bästa kompromissen? Är bara rädd att man slår sönder för mycket i ett rådjur med 30-06 :näsblod

BTW. Har 2 rådjursbogar liggandes i frysen från 16/8 -09, Vad fan ska jag göra med dem? Funderar på att hugga upp dem i lite mindre bitar så de får plats i min lilla Abu-röklåda och så röka skiten. Eller ska man satsa på att rensa ut köttet och koka en gryta?
Man slår sönder ett rådjur med alla klass 1 kalibrar om skottet tar på fel ställe. Fördelen att välja ett klass 1 gevär är ju att man öppnar att få skottchans på annat vilt som råkar komma förbi.

Rådjursbogar går till grytbitar eller köttfärs hos mig.

Apropå mos, känner en som skjuter i huvudet för att inte mosa köttet. Jag påtalade, nykokt som man är, för denne väldigt erfarne typ att det "låter ganska oetiskt i förhållande till vad jag lärt mig", men det var - "nej nej, man skjuter under ögat, det är kanon, de dör direkt" Detta var på gris.

Omdömeslös:)

Är den stora risken för skadeskjutning som gör det omdömeslöst.

Last edited:

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj

Jag skulle aldrig skjuta annat än rena hjärt/lung-skott. (avfångning undantaget) Men känner man att man är säker skytt och grisjäveln står still så kan man väll skjuta i hjärnan. Men hjärt/lung-området är betydligt större än en grishjärna, som antagligen är i storlek som ett vanligt äpple:näsblod

Sen finns ju de som skjuter hals-skott på älg för att spara kött. Men det handlar väll om väldigt säkra skyttar som har 150-200 älgar på sitt samvete.

Prova att "skjuta" lite här http://www.jagareforbundet.se/Webbjaktskolan/
Riktigt smidigt med kommentarer till de olika "skotten".

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Räv

Vad gäller med rävjakt egentligen? Vad jag vet är det inte säsong nu.
Om man blir bjuden på rävjakt nästa vecka, ska man tycka det är konstigt då?

:va

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
ja, räven är väl inget problem.

Jag förstår (som allt för ofta) inte om du ställer en fråga, om du svarar eller vad du menar.

Det är alltså inget problem enligt dig att jaga räv i maj, bra.

Finns det någon som också har kunskap i frågan som vill uttala sig?

Enl almanackan man får av Jägareförbundet så känns det tveksamt, om än det finns sjuttielva undantag.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Det är alltså inget problem enligt dig att jaga räv i maj, bra.

Jo det är ett problem, året runt, räven är väl inget problem eller har du en bra anledning att skjuta en räv?

Skjuta lerduvor är ju bra mycket roligare.

[YOUTUBE-ID]kJapNb9QT-4[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo det är ett problem, året runt, räven är väl inget problem eller har du en bra anledning att skjuta en räv?

Skjuta lerduvor är ju bra mycket roligare.

Det finns massor med bra skäl att jaga räv, bl.a. om man vill ha ett rikt djurliv i övrigt. Det är förvisso inget jag känner för att diskutera med en jaktmotståndare, läs lite och fråga om det du läst istället.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Det finns massor med bra skäl att jaga räv, bl.a. om man vill ha ett rikt djurliv i övrigt. Det är förvisso inget jag känner för att diskutera med en jaktmotståndare, läs lite och fråga om det du läst istället.

Du kanske skulle se dokumentären om livet efter Tjernobyl i frågan om rikt djurliv. Jag är inte emot vettig jakt.

Last edited:

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Försök hålla lite nivå i denna tråden.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Att .30-06 skulle vara vanligare är nog väldigt lokalt. .308 såldes mycket ety många hade tillgång till AK4 ammo. .308 är en utomordentlig kaliber med obetydligt sämre prestanda (samma kula, någon m/sek långsammare) än .30-06. Största skillnaden är att .308 trivs i korta pipor och korta system samt ger en betydligt trevligare rekyl. En modernare kaliber helt enkelt. Hur mycket kött man mosar beror mestadels på kulvalet. En lättexpanderad 6,5a stressad till klass ett är ingen skonsam kula. Jag tjör gamla hederliga Alaska i 30-06an till allt för att slippa extra inskjutningar.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati