"Licensjakt på varg" 27 st djur ska skjutas av.
Vad tycker ni jägare om det?? Ja, vissa tycker väl att det är rätt, och vissa inte.
Vad motiverar att dom ska bort??
en del hatar varg, en del norrmän och svenskar hatar den så mycket att de jagar den illegalt, bra för de jägare som pysslar med sånt att jag inte är jägare för jag skulle nog koka så mycket att jag nog inte skulle blinka att skjuta ifall jag skulle springa på dom in-action med deras jaktmetoder.
Den som berättar är Knut Ivar Säter. Han kan prata om brotten idag, eftersom det gått så lång tid att han inte längre riskerar något straff. Brotten kunde ha fått ödesdigra konsekvenser för hela vargstammen då fanns totalt bara ett tiotal vargar i hela Skandinavien.
Den ena sköt han.
Den andra förgiftade han genom att lägga ut glykolindränkt kött som vargen åt upp.
- Det är den bästa metoden, det smakar sött, säger han.
Glykoldöden är en mycket plågsam död. Njurarna kollapsar och vargen dör sakta i svåra smärtor.
Hur utbredd är då den illegala jakten på varg? Uppdrag Granskning har gjort den första ordentliga kartläggningen av tjuvjaktens omfattning sedan vargen fridlystes.
Bara de fall där det finns trovärdiga källor redovisas (se länk nedan) och vi kan slå fast att i 30 fall har vargen tjuvjagats.
I ytterligare 11 fall har djur försvunnit under sådana omständigheter att det tyder på illegal jakt totalt alltså 41 fall av tjuvjakt på varg.
Och vargjakten är en jakt där vanlig jaktetik inte gäller. Djuren jagas ihjäl med skoter. De slås ihjäl med yxor och kulorna som används är ibland helmantlade för att djuren bara ska skadas och dö långsamt.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=10733&a=201371
"Licensjakt på varg" 27 st djur ska skjutas av.
Vad tycker ni jägare om det?? Ja, vissa tycker väl att det är rätt, och vissa inte.
Naturvårdsverkets beslut om vargjakt i Värmland är oacceptabelt, det säger Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson efter gårdagens beslut om att nio vargar ska skjutas i länet under nästa år.
– Jag tycker att det är alldeles bedrövligt och något som riskerar den fina utveckling som vi har sett av vargstammen, säger Mikael Karlsson.
– Det är också ett beslut som är olagligt eftersom det strider mot EU:s bindande regler på området som skyddar akut hotade djurarter.
Hur kan beslutet fattas om det är olagligt?
– Regeringen har gjort en väldigt märklig tolkning av regelverket. Det krävs att man har så kallad gynnsam bevarandestatus. Regeringen säger inte att det är fallet, inte heller någon forskare, och ändå så går man vidare nu. Vi kommer att anmäla det här till Eu-kommissionen och hoppas kunna vinna det här i Eu-domstolen så småningom, säger Mikael Karlsson.
Vad hade du velat se för beslut från Naturvårdsverket?
– Vi tycker inte att det finns behov alls för en allmän jakt, alltså en licensjakt. Det finns ju redan möjlighet till skyddsjakt på varg som kan användas om det finns extremt stora skador som orsakas av vargar. Då kan man redan idag fatta beslut.
– Men en allmän, mycket, mycket stor skattning och nedskjutning av vargstammen, som faktiskt är en av de allra glesaste i hela Europa, är helt oacceptabel, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.
http://www.sr.se/cgi-bin/varmland/nyheter/artikel.asp?artikel=3316137