Stora jakttråden

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
"Licensjakt på varg" 27 st djur ska skjutas av.

Vad tycker ni jägare om det?? Ja, vissa tycker väl att det är rätt, och vissa inte.

Vad motiverar att dom ska bort??

Är det för att ni ska kunna gå trygga i skogen med era hundar, eller är vargen så obekväm och ställer till med så mycket oreda att den måste väck.

För det är väl ingen som tänker äta vargbiff!?? :rolleyes

Jag är intresserad att höra era åsikter.

//Mad

PS: Kanske skulle ha gjort en egen tråd. Men jag tänkte att frågan ingår i ämnet redan fanns.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK

Vad tycker ni jägare om det?? Ja, vissa tycker väl att det är rätt, och vissa inte.

en del hatar varg, en del norrmän och svenskar hatar den så mycket att de jagar den illegalt, bra för de jägare som pysslar med sånt att jag inte är jägare för jag skulle nog koka så mycket att jag nog inte skulle blinka att skjuta ifall jag skulle springa på dom in-action med deras jaktmetoder.

Den som berättar är Knut Ivar Säter. Han kan prata om brotten idag, eftersom det gått så lång tid att han inte längre riskerar något straff. Brotten kunde ha fått ödesdigra konsekvenser för hela vargstammen då fanns totalt bara ett tiotal vargar i hela Skandinavien.

Den ena sköt han.
Den andra förgiftade han genom att lägga ut glykolindränkt kött som vargen åt upp.
- Det är den bästa metoden, det smakar sött, säger han.
Glykoldöden är en mycket plågsam död. Njurarna kollapsar och vargen dör sakta i svåra smärtor.

Hur utbredd är då den illegala jakten på varg? Uppdrag Granskning har gjort den första ordentliga kartläggningen av tjuvjaktens omfattning sedan vargen fridlystes.

Bara de fall där det finns trovärdiga källor redovisas (se länk nedan) och vi kan slå fast att i 30 fall har vargen tjuvjagats.

I ytterligare 11 fall har djur försvunnit under sådana omständigheter att det tyder på illegal jakt totalt alltså 41 fall av tjuvjakt på varg.

Och vargjakten är en jakt där vanlig jaktetik inte gäller. Djuren jagas ihjäl med skoter. De slås ihjäl med yxor och kulorna som används är ibland helmantlade för att djuren bara ska skadas och dö långsamt.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=10733&a=201371

Naturvårdsverkets beslut om vargjakt i Värmland är oacceptabelt, det säger Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson efter gårdagens beslut om att nio vargar ska skjutas i länet under nästa år.

– Jag tycker att det är alldeles bedrövligt och något som riskerar den fina utveckling som vi har sett av vargstammen, säger Mikael Karlsson.

– Det är också ett beslut som är olagligt eftersom det strider mot EU:s bindande regler på området som skyddar akut hotade djurarter.

Hur kan beslutet fattas om det är olagligt?
– Regeringen har gjort en väldigt märklig tolkning av regelverket. Det krävs att man har så kallad gynnsam bevarandestatus. Regeringen säger inte att det är fallet, inte heller någon forskare, och ändå så går man vidare nu. Vi kommer att anmäla det här till Eu-kommissionen och hoppas kunna vinna det här i Eu-domstolen så småningom, säger Mikael Karlsson.

Vad hade du velat se för beslut från Naturvårdsverket?
– Vi tycker inte att det finns behov alls för en allmän jakt, alltså en licensjakt. Det finns ju redan möjlighet till skyddsjakt på varg som kan användas om det finns extremt stora skador som orsakas av vargar. Då kan man redan idag fatta beslut.

– Men en allmän, mycket, mycket stor skattning och nedskjutning av vargstammen, som faktiskt är en av de allra glesaste i hela Europa, är helt oacceptabel, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.

http://www.sr.se/cgi-bin/varmland/nyheter/artikel.asp?artikel=3316137

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Är det för att ni ska kunna gå trygga i skogen med era hundar, eller är vargen så obekväm och ställer till med så mycket oreda att den måste väck.

För det är väl ingen som tänker äta vargbiff!?? :rolleyes

Jag är intresserad att höra era åsikter.

//Mad

PS: Kanske skulle ha gjort en egen tråd. Men jag tänkte att frågan ingår i ämnet redan fanns.

Innan jag tog jägarexamen tycvkte jag vargmotståndare var obildade lantisar, medan jag tog examen förstod jag att det var lite mer komplext än så, nu när jag varit ute ett par gånger tycker jag inte det är trevligt med stor vargstam.

Tror dock din idé om en egen tråd var klok, det här skall vara en tråd om jakt vad jag förstår och inte en om allehanda kontroversiella jaktrelaterade frågor. ;)

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Innan jag tog jägarexamen tycvkte jag vargmotståndare var obildade lantisar, medan jag tog examen förstod jag att det var lite mer komplext än så, nu när jag varit ute ett par gånger tycker jag inte det är trevligt med stor vargstam.

Tror dock din idé om en egen tråd var klok, det här skall vara en tråd om jakt vad jag förstår och inte en om allehanda kontroversiella jaktrelaterade frågor. ;)

Jag får be någon moderator ändra till en egen tråd.

Och visst är frågan komplex. Tåls att diskutera.

//M

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
2 X

Är det för vargen äter upp all villt för stakars jägarna och boskap för bönderna??

Vargen jagar/äter för att överleva och jägaren för nöjjes skull,vargen jagar villt som inte finns så mkt kvar av för den har fått en konkurent= den mänskliga jägaren och därför ger den sig på boskap.

Det är big NO NO med vargar,björnar och motorsport här i sverige..

Mer vargar till SWEDEN!!!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är det för vargen äter upp all villt för stakars jägarna och boskap för bönderna??

Vargen jagar/äter för att överleva och jägaren för nöjjes skull,vargen jagar villt som inte finns så mkt kvar av för den har fått en konkurent= den mänskliga jägaren och därför ger den sig på boskap.

Det är big NO NO med vargar,björnar och motorsport här i sverige..

Mer vargar till SWEDEN!!!
Hur långt har du till närmaste varg?

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
2 X
Hur långt har du till närmaste varg?

Hade varg nästan runt husknuten förra vintern 5ggr,de närmaste va väl 150m när jag va på väg hem med hunden så mötte vi den i skogsgläntan o den fösvann lika snabbt..

Sen har vi en jävla skock med vildsvin springandes runt knuten,säkert 35st..

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Som någon tidigare skrev hade det nog varit bra med en ny tråd till vargarna. Synd ifall det skulle spåra ur i denna tråden. :)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hade varg nästan runt husknuten förra vintern 5ggr,de närmaste va väl 150m när jag va på väg hem med hunden så mötte vi den i skogsgläntan o den fösvann lika snabbt..

Sen har vi en jävla skock med vildsvin springandes runt knuten,säkert 35st..
Då borde du veta att licensjakt är ett sundhetstecken för vargpopulationen.
De främsta fördelarna med jakt är att de djur som skjuts (oftast) är de som saknar sund skygghet för människan.
Jakt ger även djuret ett värde.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Boskapen bryr jag mig inte så mycket om men att de äter så mycket vilt är synd. Inte bara för viltet och jägarna utan för ökat antal djur producerade i Scan-fabriken.

Madhonda, pls fixa vargtråden. :)

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
2 X
Då borde du veta att licensjakt är ett sundhetstecken för vargpopulationen.
De främsta fördelarna med jakt är att de djur som skjuts (oftast) är de som saknar sund skygghet för människan.
Jakt ger även djuret ett värde.

Vargar o björn ger sig inte på människor utan försvinner oftast innan du vet att den funnits där..

Klart den letar sig dit det finns mat när jägarna skjutit av så mkt villt att den har svårt att hitta mat så människan är på vargens REVIR

Sverige har större problem med invandringen än men vargar,det kostar miljoner mer än vad vargen ställer till med.

Låt vargarna vara och att sverige ser till att sitt eget folk har jobb och har de bra innan vi tar in invandrare...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vargar o björn ger sig inte på människor utan försvinner oftast innan du vet att den funnits där..

Klart den letar sig dit det finns mat när jägarna skjutit av så mkt villt att den har svårt att hitta mat så människan är på vargens REVIR

Sverige har större problem med invandringen än men vargar,det kostar miljoner mer än vad vargen ställer till med.

Låt vargarna vara och att sverige ser till att sitt eget folk har jobb och har de bra innan vi tar in invandrare...
Jag är inte rädd för varg.
Men jag har såväl hundar som kreatur (nöt och får).
Jag har aldrig påstått att vi skall utrota vargen, men med kontrollerad jakt får man en stam som håller sig borta från bebodda trakter.
Det mår både varg och människa bäst av.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Ta vargsnacket i egen tråd. Detta är en tråd för jägare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Inte riktigt så jag menade med rejält. :tungan Tänkte mer rejält som robust och driftsäkert (heter det driftsäkert när det gäller jaktvapen?),

Jo, 30-06 eller 308 är det som gäller för mig. Att jag blev förtjust i just denna studsare jag var och kollade på var mest pga. helstocken. Men vill ju inte betala överpris för några lyxdetaljer så det går ju precis lika bra med en vanlig.
5000:- lät ju lite rimligare, och om jag förstått det rätt så är husqvarna 1900 och cg 1900 samma vapen.

Hittade min checklista när jag skulle köpa studsare, samlade på mig lite tips från vänner och bekanta som du kan ha nytta av.
  • Köp en studsare med kindstöd
  • Kolla att rem-fästena undertilkl fungerar (ingen stor grej men kostar geväret 5000 och har defekta så kanske den kostade 7000 plötsligt)
  • Kolla att den känns bra att repetera med (min HKV känns som en ny Tikka ungefär medan en 80-tals Tikka kan kännas kass, jämför olika)
  • Kolla att säkringen fungerar :gnissla
  • Sprickor? Inte bra
  • Friliggande pipa, hyfsat viktigt. Vik en hundralapp runt pipan och dra den in mot lådan och kolla så pipan ligger lika fritt på bägge sidor hela vägen in
  • Är bak-kappan fräsch?
  • Repor och sådant skulle inte jag bry mig om
  • Vill du ha med löstagbart magasin eller inte?
Om du ska ha en CG eller HKV skall du kolla att det står något av följande på pipan eller lådan om du vill ha en svensk bössa:
HUSQVARNA VAPENFABRIKS SWEDEN AB
Carl Gustaf
HVA Carl Gustaf
FFV-Husqvarna

Tillverkarnumret bör förmodligen vara sexsiffrigt.

Står det istället:
Husqvarna Sweden och ett femsiffrigt tillverkningsnummer så är det inte en svensk bössa.

Husqvarna-identifikationen har jag snott från Robsoft och modifierat något efter mina egna upptäckter.

Dr.Bike

Guest
Håller med! Var kritisk, men kolla INTE bara på ytskikt, som många vapenokunniga gör. Kanske bara för att de endast är hänvisade till detta "däcksparkarbeteende" likt när man köper beg. bil.

Men jag tycker att listan glömde viktigaste grejen: Trycket.
Ett kass släpigt långt och hackigt trycke förtar glädjen med vilken bössa som helst. (men sånt fixar man ju själv iofs)

Sen den näst viktigaste grejen: Vårdad INNE i loppet eller inte?
Dra ur pipan och kolla loppet. (alla kan inte kolla ett lopp, än mindre veta VAD man tittar efter, eller ännu mindre HUR man tittar)
Men en gravrostig pipa = inget köp. Bössor som är fina utanpå BRUKAR vara välvårdade, men... ingen regel utan undantag. Hemmavid består vapenvård för en del i att skjuta bort rosten med två skott innan jakten påbörjas...

Sen om studsaren har vissa fältmässiga skavanker som de ju får, de ska ju gubevars vara i skogen! Det är mindre betydelsefullt.

Så ja:
- säkring - måste funka. Stressa den mad skak, slå bakkappan i golvet, och var lite halvhård på avtryckaren, allt detta ska den klara.
- trycke distinkt tryckpunkt och när trycket ökas så bara släpper det. Utan krisp och rasp. (kan man fixa själv iofs)
- Mekanisk känsla i mekanism - rapplig eller tight?
- friliggande pipa (kan man fixa själv iofs)

Osv. skulle man kunna säga. Men det allra viktigaste: Provskjut bössan!
Nån enstaka bössa jag blivit kär i utseendemässigt, har sedan visat sig oduglig, för mig iaf.

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
jag vill ha ett stycke fin päls. gärna varg. :tummenupp
ska ha den som krage på en jacka. är intresserad av allt utom rävar av diverse typ. :)

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Hur går det för er? Jagar ni något?
Själv har jag hittils traglat mig igenom typ halva teorin. Det är ett kurstillfälle i veckan och det lugna tempot passar mig fint. Jag kommer ihåg flera saker som vi har pratat om. Jag är lite trög och mina förkunskaper om jakt och viltvård var nära noll.

Jag har försökt börja bilda mig en uppfattning om vilken studsare jag vill ha. Det är en djungel.
Antagligen blir det en begagnad. Kanske i kaliber 6,5-55 eftersom det verkar vimla av den sorten. Det är ingen panik med att köpa.
Min Pappa säger också som Dr.Bike, att det är viktigt att trycket är ”rent”.

Hagelbössa ska jag få ärva en så det behöver jag inte fundera på nu i alla fall.

Jag har i alla fall beställt camokläder och teleskopisk grillpinne:)

Last edited:

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02

Antagligen blir det en begagnad. Kanske i kaliber 6,5-55 eftersom det verkar vimla av den sorten.

Just nu ligger jakten nere temporärt pga. kyla/snö/hundförbud, men börjar bli dags att ge sig ut på lite rävjakt.

[YOUTUBE-ID]W5FCTBlJb54[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]0MLhA1_aPSs[/YOUTUBE-ID]

Tycker du ska överväga valet av 6,5-55 noga, eftersom den vid ett ev. blyförbud kommer falla under klass 1. Då riskerar du att få köpa ytterligare ett gevär, samtidigt som värdet på din 6,5-55 förmodligen sjunker kraftigt.

308W är en mer framtidssäker kaliber om man är ute efter ett klass 1 gevär.

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Hur känslig är rävar på röklukt? Ska jaga räv för första gången i helgen och har hört att dom är mycket mer känslig för röklukt gentemot älg?

Annars på älgjakten eldar jag oftast rätt hårt och det går ju bra ändå :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Var ute i helgen, 07.00 var jag ombedd att stå redo i dina trakter.
Inte ett djur kom, höll på att frysa ihjäl istället. :gnissla
Drack lite kaffe och käkade Snickers och tjuvrökte istället.

Ska kanske ut ons+sön men sedan blir det inget mer i år antar jag, eller innan april då grisen blir lovlig i alla fall. Om jag minns rätt. :3freak

Då har du i princip en komplett uppsättning.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati