Stora jakttråden

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Vad gäller med rävjakt egentligen? Vad jag vet är det inte säsong nu.
Om man blir bjuden på rävjakt nästa vecka, ska man tycka det är konstigt då?

:va
Rävjakt så här års, skulle kanske vara utformad som skyddsjakt. Annars är det som tidigare nämnts här inte säsong för rävjakt nu.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jo det är ett problem, året runt, räven är väl inget problem eller har du en bra anledning att skjuta en räv?

Skjuta lerduvor är ju bra mycket roligare.

[YOUTUBE-ID]kJapNb9QT-4[/YOUTUBE-ID]

För några år sedan sköt jag mycket skabbräv. Då var skabben ett problem. Nu skjuter jag en del räv för skogs- och fältfågelns skull. Naturligtvis är räven ett problem.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja, det är nog svårt att få död på en så stor rackare med en 22:a :D

Den person som skjutit flest isbjörnar i världen använder .222 eller .223. Det påstås även att Sveriges största björn sköts av en samekvinna med .22a. Så visst går det. Men inte särskilt bra.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Den person som skjutit flest isbjörnar i världen använder .222 eller .223. Det påstås även att Sveriges största björn sköts av en samekvinna med .22a. Så visst går det. Men inte särskilt bra.

Det finns alltid de som gör saker på speciellt sätt :) Gamle chefen berättade om när han som ung var uppe i fjällen och vandrade. Bodde hos en same i en stuga under ett par dagar och den gubben låg och sköt in bössan sin tvärs över dalgången för att få rätt avstånd inför älgjakten. Avståndet var nog en bra bit över halvkilometern - troligen runt 6-700m. Det tyckte han var ett bra korthåll att ställa siktet på :rolleyes:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Ja, det är nog svårt att få död på en så stor rackare med en 22:a :D

Mja..Lite spärreld bara ,Fast har man bara 5 plugg i magasinet så får man vara snabb på magbyte
Om man inte träffar rätt så dör de antingen av Lunginflamation ( draget i kulhålen) Lr av utmattning av all tyngd av blyet i kulerna..:död

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Har äntligen fått lite tid över och kunde i helgen göra uppskjutningen till kula och har nu äntligen en komplett jägarexamen. Tog bara 10 månader.... :gnissla

Tänkte köpa mig en klass1 studsare nu snart då jag redan blivit medbjuden att jaga vildsvin. Har läst alla tips i tråden om vad man ska kolla efter när man tittar på en, men är ändå helt vilsen på var man ska börja leta. Har iaf bestämt att jag ska ha 308win eller 30.06

Vilka fabrikat är bra och vilka ska man undvika? Vad är de olika modellerna värda? osv.

Tittat lite på Varberger 717 då de verkar ligga inom önskad prisklass (0-10000:), men är den något att ha?

Dök upp en på blocket nu som var behagligt nära att titta på, men liksom de flesta fabrikat är det inget jag hört talats om.
http://www.blocket.se/lund/Studsare_klass_1_28203692.htm?ca=23_15&w=2

Är som sagt helt vilsen bland fabrikat och priser.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Snart dags att gå ut och spana bockrevir och smälla lite räv/grävling! Inte många veckor kvar :banana

Mer aktivitet i denna tråden om en månad hoppas jag :)

16 aug ska det panga i våra skogar!

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Har äntligen fått lite tid över och kunde i helgen göra uppskjutningen till kula och har nu äntligen en komplett jägarexamen. Tog bara 10 månader.... :gnissla

Tänkte köpa mig en klass1 studsare nu snart då jag redan blivit medbjuden att jaga vildsvin. Har läst alla tips i tråden om vad man ska kolla efter när man tittar på en, men är ändå helt vilsen på var man ska börja leta. Har iaf bestämt att jag ska ha 308win eller 30.06

Vilka fabrikat är bra och vilka ska man undvika? Vad är de olika modellerna värda? osv.
Det bästa råd jag kan ge är att satsa på en begagnad bössa av välkänt fabrikat, ska du kosta på något extra så är det optik du ska köpa. Vilkensom av kalibrarna ovan fungerar bra. Men det viktiga är att bössan passar och känns rätt. Du kommer iallafall så småningom drabbas av bössbytarsjukan :) Då behöver man inte ha så dåligt samvete över hur mycket slantar som försvinner när man köper begagnat.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
har bara sprängt harhjärna varje nyårsdag och inte mycket mer :tungan

vad e nu åldern när man får ansöka till jaktlicens?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Det bästa råd jag kan ge är att satsa på en begagnad bössa av välkänt fabrikat, ska du kosta på något extra så är det optik du ska köpa. Vilkensom av kalibrarna ovan fungerar bra. Men det viktiga är att bössan passar och känns rätt. Du kommer iallafall så småningom drabbas av bössbytarsjukan :) Då behöver man inte ha så dåligt samvete över hur mycket slantar som försvinner när man köper begagnat.

Är begagnad jag hade tänkt mig, med eller utan kikare avgör ju vad jag vill lägga på den.

Men vad är då kända fabrikat? Känner ju nästan bara till Husqvarna. :gnissla Känner ju igen flertalet fabrikat men har definitivt inte koll på om det är välkänt eller inte.

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
vad e nu åldern när man får ansöka till jaktlicens?

"Jaktlicens" finns det inget som heter. Antar att du menar jägarexamen. Det är en kurs och flera slutprov. Denna kurs får du gå om du så skulle vara 8 år. Men jag har svårt att se att en 8-åring skulle klara älgbanan med en 3-4kg studsare, och garanterat flyga som en vante vid hagelskyttet.

Jag gick min kurs vid 15 års ålder. Inga problem där. Dock måste man vara 18 år fyllda för att efter avklarad jägarexamen få(ansöka om) vapenlicens. Detta är dock inte något som stoppar ens deltagande i jakten om man är yngre. Det är jävligt kul att sitta bredvid en erfaren jägare och ta lärdom av det han gör. När sen skottet faller så spelar det inte så stor roll vem som skjutit, oftast är det nästan lika spännande och pulshöjande att sitta bredvid :tummenupp

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
"Jaktlicens" finns det inget som heter. Antar att du menar jägarexamen. Det är en kurs och flera slutprov. Denna kurs får du gå om du så skulle vara 8 år. Men jag har svårt att se att en 8-åring skulle klara älgbanan med en 3-4kg studsare, och garanterat flyga som en vante vid hagelskyttet.

Jag gick min kurs vid 15 års ålder. Inga problem där. Dock måste man vara 18 år fyllda för att efter avklarad jägarexamen få(ansöka om) vapenlicens. Detta är dock inte något som stoppar ens deltagande i jakten om man är yngre. Det är jävligt kul att sitta bredvid en erfaren jägare och ta lärdom av det han gör. När sen skottet faller så spelar det inte så stor roll vem som skjutit, oftast är det nästan lika spännande och pulshöjande att sitta bredvid :tummenupp

jägarexamen då :rolleyes:

gött då får de bli nästa år :)

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Är begagnad jag hade tänkt mig, med eller utan kikare avgör ju vad jag vill lägga på den.

Men vad är då kända fabrikat? Känner ju nästan bara till Husqvarna. :gnissla Känner ju igen flertalet fabrikat men har definitivt inte koll på om det är välkänt eller inte.

Sako
Tikka
Kongsberg
Varberg

Det finns drivor med bra bössor till vettiga pengar, kvalitetsoptik däremot det är dyrt.
Noterade du avsaknaden av amerikanskt bonnsmide ovan?
Själv är jag inte helt imponerad av det mesta de producerar även om det finns ett och annat guldkorn.

Hoppa in på http://forum.robsoft.nu/ så kommer du få all hjälp du någonsin kan behöva vad det gäller bössor. Huserar en hel del duktiga smeder där och annat kunnigt folk.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Skatorna jag har käkat har jag nackat i trädgården. Det är stads-skator helt enkelt. Jag gillade det iaf. :tummenupp :)

Men dra åt fanders att du käkat skata. :lol
No way.

Om man ska köpa ett kompisgevär (jag har en kompis som har tillgång till mark, han har ingen examen men jag tänkte mig lite uppsynsjakt), hur ska man tänka då? Vi får skjuta vad vi vill utom älg, lär inte finnas gris (Östersund)., Dock finns björn. Dealen jag föreslog, full som en kastrull på midsommar, var att han fixar mark och jag köper en studsare till. Glad i hågen ringde han 15:19 igår och meddelade att marken är klar, för att följa upp mitt i Holland/URU med att han köpt luftgevär och håller på och övar. :näsblod

Så, jag måste väl uppfylla min del av löftet. Jag har en bock och en 30-06, är en .222 ett naturligt steg i vapengarderobsbyggandet? En drilling vore fint men jag vill nog se marken först innan jag slantar en. :gnissla

Frågan är egentligen:
Hur ser era vapengarderober ut och varför?

Och förstås är den obligatoriska frågan, det kostar ju inget att fråga även här:
Är det ingen som har haft manfall i sitt lag inom 1-2 tim från Sthlm som vill ha påfyllning? :)

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
En hagelspruta, en älgsmäll, och en 22a/222a är väl nästan standard i Svenska vapenskåp. Så är tanken att mitt ska se ut inom några månader, när jag betalat av bilen :gnissla

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
Jag planerar på att införskaffa mig ett nytt kikarsikte och behöver då inte det som sitter på nu.
Det som sitter där nu är ett Carl Zeizz ZF 4x32 -M-
Riktmedlet i siktet är "German #1"

Hur mycket tror ni att man skulle kunna sälja detta siktet för.

Sen undrar jag om ni som är lite mer inbitna kan tipsa om ett bra sikte, gärna med belyst riktmedel och bra skymningsvärde.

Bifogat

• C360_2010-07-07-19-34-26.jpg
    C360_2010-07-07-19-34-26.jpg
    216.1 KB · Visningar: 67

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Jaktvapengarderob som följer:
2x .308w
1 .223rem
1 .22lr
1 ss .12
Saknas bygel i .44mag

.308w med kort låda och pipa är enligt min uppfattning den ultimata klass 1 bössan och används 90% övrigt är mest kul att ha :)
Den ena är dock en semi auto när den är med så behöver ingen ropa på radion om att all pass skyttar är ute, bara lyssna efter ljudet när jag laddar :näsblod

Markus, om du orkar ner till Närke så ska jag bjuda med dig ett par ggr i ett mindre lag uppe i kilsbergen. Älg och rådjur mestadels.

Last edited:

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
En hagelspruta, en älgsmäll, och en 22a/222a är väl nästan standard i Svenska vapenskåp. Så är tanken att mitt ska se ut inom några månader, när jag betalat av bilen :gnissla

Skippa 222:an. Duger i min mening bara till att skjuta vilt där man inte har något intresse av att ta reda på kött eller päls. Fan vad den spränger.

Köp en 22Win Mag eller 22 Hornet om du skall jaga fågel, eller kör med 6,5 alt .308 som älgsmäll så klarar du allt från tjäder upp till Björn med samma bössa.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati