Stora jakttråden

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Smällde i skogen, men inte från våra gevär. Såg dock en stor bock mot slutet, men det blev för dåligt ljus för att skjuta så honom knäpper vi nästa gång :tummenupp:)

Någon stackare i närheten behövde 3 skott för att få omkull något :näsblod
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Smällde i skogen, men inte från våra gevär. Såg dock en stor bock mot slutet, men det blev för dåligt ljus för att skjuta så honom knäpper vi nästa gång :tummenupp:)

Någon stackare i närheten behövde 3 skott för att få omkull något :näsblod

Lycka till nästa gång, jag ska kanske ut i veckan så hoppas på bild även jag. :)
 

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Ort
Ysby
Hoj
Hayabusa -00
Två bockar i morse, ibland har man faktiskt lite flyt.
Blir till att testa annan mark ikväll efter en liten välförkänt tupplur.
Fortsatt skitjakt allihop !
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Två bockar i morse, ibland har man faktiskt lite flyt.
Blir till att testa annan mark ikväll efter en liten välförkänt tupplur.
Fortsatt skitjakt allihop !

Bilder. Annars ljuger du!



:rolleyes:
Nä, men Grattis då!:tummenupp:yoparty


Ysby i Kungsbacka eller Laholm förresten?
 

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Ort
Ysby
Hoj
Hayabusa -00
Bilder. Annars ljuger du!



:rolleyes:
Nä, men Grattis då!:tummenupp:yoparty


Ysby i Kungsbacka eller Laholm förresten?

Så fort usbkabel telefon-dator behaga dyka upp.. :huvet
Ysby - Laholm.
Nähä, det ser ut att klarna upp och vinden ligger rätt - dax att hoppa i stövlarna för en liten kvällstur.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Så fort usbkabel telefon-dator behaga dyka upp.. :huvet
Ysby - Laholm.
Nähä, det ser ut att klarna upp och vinden ligger rätt - dax att hoppa i stövlarna för en liten kvällstur.

OK:tummenupp


Fan vad gött, hade gärna dragit ut ikväll också. Spöregn fram till en kvart sedan, nu strålande sol, perfekt upplagt. Men eftersom jag inte ska skjuta så är det inte jag som bestämmer tillfällena :gnissla
 

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Ort
Ysby
Hoj
Hayabusa -00
OK:tummenupp


Fan vad gött, hade gärna dragit ut ikväll också. Spöregn fram till en kvart sedan, nu strålande sol, perfekt upplagt. Men eftersom jag inte ska skjuta så är det inte jag som bestämmer tillfällena :gnissla

Hmmph.. Normännen kan inget om väder, jädra prognosen var ju helfel. Regn och vind rakt mot "grisgatan". Fick sitta och glo på en get i 3½ timme, sen var det bara jag och en termos kallt kaffe kvar i skogen.

Igår blev det mer lyckat, satt ute några timmar på morgonen och där var rådjur, älg och mård i farten. Dock inget skjutbart.
Eftermiddagen bjöd på massa regn men eftersom det var sista semesterdagen så var det bara ut och nyttja ledigheten. När jag klafsade runt i ett pärestycke och kollade några grisspår för kvällens övningar, kvällen var vigd till räv/grisvak, så plötsligt stog han - den lille 6:an där och glodde på mig på ca 200m.
Efter 15-20 min ansmygning så var jag inne på 80m och bocken stog med full bredsida och bra kulfång.
3 bockar på 2 dagar, Diana är god mot mig iår. :)
 

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Ort
Ysby
Hoj
Hayabusa -00
Bilder. Annars ljuger du!

Så, nu hittade jag den däringa kabeln.. Men vilken idiot har ställt in mobilkameran på absolut sämsta läget !!? Nåja, får duga då tråden behöver lite bilder.

Igår var det tomt på skjutbara men det blev 6,5 trevliga timmar i skogen med härlig kvällssol lite djur som skuttade och flög rundor kaffe och smörgås..

Ikväll och imorgon får det bli paus.
 

Bifogat

  • 20100817web.jpg
    20100817web.jpg
    41.1 KB · Visningar: 91
  • 20100818web.jpg
    20100818web.jpg
    28.9 KB · Visningar: 78

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Lade handpenning på en Baikal-bock igår förresten! En cal. 12/70 i bra beg.skick:tummenupp

Köper på Jaktia i Kållered, 1895:- som hittat :) Duger som första/bruksbössa.

Ska lämna in licensansökan på måndag, så om 4-5 veckor ska jag åka och hämta min första bössa :yoparty

Några tipps om vapenvård? Har Carl Gustaf Stock-olja hemma, från farfars tid, har smort luftgevären med det, riktigt bra produkt:tummenupp Något mer man behöver förutom ammunition?
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
En Baikalbock behöver ytterst lite vapenvård för att funka. Torka av den värsta vätan och skiten när du kommer in bara så har du en hagelbrak som håller resten av livet.






Lade handpenning på en Baikal-bock igår förresten! En cal. 12/70 i bra beg.skick:tummenupp

Köper på Jaktia i Kållered, 1895:- som hittat :) Duger som första/bruksbössa.

Ska lämna in licensansökan på måndag, så om 4-5 veckor ska jag åka och hämta min första bössa :yoparty

Några tipps om vapenvård? Har Carl Gustaf Stock-olja hemma, från farfars tid, har smort luftgevären med det, riktigt bra produkt:tummenupp Något mer man behöver förutom ammunition?
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Sådär, letade efter kvittot på vapenskåpet hela förra veckan, hittade det tillslut så idag var jag iväg till Polisen, ansökan om vapenlicens inlämnad, nu är det bara att vänta. De trodde dessutom att det skulle gå snabbare än de 4-5 veckor jag hört om tidigare, så det är ju gött :tummenupp
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Sådär, letade efter kvittot på vapenskåpet hela förra veckan, hittade det tillslut så idag var jag iväg till Polisen, ansökan om vapenlicens inlämnad, nu är det bara att vänta. De trodde dessutom att det skulle gå snabbare än de 4-5 veckor jag hört om tidigare, så det är ju gött :tummenupp

Usch,lider med dig!Väntan på licensen är olidlig :gnissla Men sen blir det :tummenupp:yoparty:banana:kulspruta:machinegu:cool:
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Tack Swedie.
Nu åter till trådens egentliga syfte.

Vilken klass 1-kaliber är mest mångsidig? Finns säkert 100 åsikter men alltid kul med lite input!
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Tack Swedie.
Nu åter till trådens egentliga syfte.

Vilken klass 1-kaliber är mest mångsidig? Finns säkert 100 åsikter men alltid kul med lite input!

Fick tipset från flera att satsa på .308win eller .30-06 om jag skulle ha en studsare till allt. Så förra veckan hämtade jag min första studsare, en husqvarna 1640 helstock i kaliber .30-06. Väntar bara på kikarsikte från theopticzone.com sen ska där ut och jagas dovhjort och vildsvin. :banana
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Tack Swedie.
Nu åter till trådens egentliga syfte.

Vilken klass 1-kaliber är mest mångsidig? Finns säkert 100 åsikter men alltid kul med lite input!

.30-06 alt 308. Lite mer schvung & lite flackare bana i 30-06. Finns hur mycket som helst ammo att välja på. 30-06 kan vara lite elak mot axeln beroende på vilken sorts bössa och ammo det är. Min är ett helvete, måste var helt felkonstruerad. Blev tvungen att byta kikare efter 200:ade ögonbrynstejpningen. Andra som jag provat är mycket bättre. Tur att älgjävlarna tangerar Goldwing i storlek, man måste kämpa för att missa, skotträdd som man blivit.
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Tack Swedie.
Nu åter till trådens egentliga syfte.

Vilken klass 1-kaliber är mest mångsidig? Finns säkert 100 åsikter men alltid kul med lite input!
308w eller 30-06 är båda utmärkta. Idag hade jag själv valt 308w. Allt beror som vanligt på hur man tänkt använda geväret. Har man t ex marker där det finns både rådjur och hjort, och man vill ha möjlighet att kunna skjuta båda beroende på vilken som ges skottchans, så är man ju bunden till att hålla sig till någon kaliber i klass 1.

För en ren rådjur/räv-kaliber, så gillar jag 243w

Skulle inte hotet om ett ev. blyförbud i framtiden, så är självklart 6.5x55 en trevlig kaliber.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fick tipset från flera att satsa på .308win eller .30-06 om jag skulle ha en studsare till allt. Så förra veckan hämtade jag min första studsare, en husqvarna 1640 helstock i kaliber .30-06. Väntar bara på kikarsikte från theopticzone.com sen ska där ut och jagas dovhjort och vildsvin. :banana

Sådan har jag!
Inga fel på bössan.
Men:
De flesta verkar vara i 30-06.
Inte den bästa kalibern till en kortpipad studsare (helstockarna är ju kortare).
Den omoderna utformningen av hylsan (30-06 = 0,3 tums kula introducerad 1906, gammal militärkaliber) gör att krutet behöver en stund på sig att brinna klart.
Ger mycket ljud, ganska ordentlig mynningsflamma och blir känslig för kulvalet.
Dessutom har kalibern en vass, otrevlig rekyl.
Mao: En manlig kaliber som jag trivs med.
Men .308 är bättre i alla avseenden.
Utom utgångshastighet.
Skillnaden är dock väldigt liten och jag i en kort pipa kan jag tänka mig att .308 är snabbare.
Men snygg, klassisk och småball är bössan ändå.
Ett helt OK val.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Sådan har jag!
Inga fel på bössan.
Men:
De flesta verkar vara i 30-06.
Inte den bästa kalibern till en kortpipad studsare (helstockarna är ju kortare).
Den omoderna utformningen av hylsan (30-06 = 0,3 tums kula introducerad 1906, gammal militärkaliber) gör att krutet behöver en stund på sig att brinna klart.
Ger mycket ljud, ganska ordentlig mynningsflamma och blir känslig för kulvalet.
Dessutom har kalibern en vass, otrevlig rekyl.
Mao: En manlig kaliber som jag trivs med.
Men .308 är bättre i alla avseenden.
Utom utgångshastighet.
Skillnaden är dock väldigt liten och jag i en kort pipa kan jag tänka mig att .308 är snabbare.
Men snygg, klassisk och småball är bössan ändå.
Ett helt OK val.

Vet inte varför men har alltid varit förtjust i helstockarna. Denna har dessutom annat trycke (vet inte vilket) och ombyggd kolv.
Vad är lämpliga kulval då? Tänkte vara sådär lagom igen köra på det som verkar vara vanligast till allt, Norma Oryx.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Lade handpenning på en Baikal-bock igår förresten! En cal. 12/70 i bra beg.skick:tummenupp

Köper på Jaktia i Kållered, 1895:- som hittat :) Duger som första/bruksbössa.

Ska lämna in licensansökan på måndag, så om 4-5 veckor ska jag åka och hämta min första bössa :yoparty

Några tipps om vapenvård? Har Carl Gustaf Stock-olja hemma, från farfars tid, har smort luftgevären med det, riktigt bra produkt:tummenupp Något mer man behöver förutom ammunition?

Om det är ejektorer på den, så se till att de fungerar felfritt.
Baikalbössorna har sålts med ejektorer på köpet, så många har det.
Jag tycker inte att man har nytta av dem.
Dessvärre så fungerar långt ifrån alla som de ska.
Händer att de kliver över flänsen på hylsan, så att man får bända loss tomhylsan.
Sedan passar den ännu sämre.
Har inte hört om några sådana problem med de vanliga utdragarna.

Förutom stockoljan så behöver du vapenfett (tycker jag är bättre till hagelbössa) eller "nitro solvent" och vapenolja (om du skall ha samma till studsaren - vapenfett riskerar att påverka precisionen om man inte får riktigt rent innan första skottet) för samt rengöringskit (läskstång med borstar och rendragningslappsgenomförare).
Egentligen räcker det med en sats anpassad för studsarens kaliber. plus en extra stålborste till bössan.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Om det är ejektorer på den, så se till att de fungerar felfritt.

Tror inte det var några ejektorer på den, bryr mig inte heller. Men har samma uppfattning som dig, helt onödigt med ejektorer.

Såg att Biltema hade både ett smidigt vapenfodral och klickpatroner(hagel), tänkte köpa dessa, bara för att det är billigt :rolleyes:

Förresten.
Är det bara jag som får sura uppstötningar vid blotta åsynen av en helstockad studsare? Jag tycker dem är ruskigt fula :död
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top