Stora jakttråden

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Köp en 22Win Mag eller 22 Hornet om du skall jaga fågel, eller kör med 6,5 alt .308 som älgsmäll så klarar du allt från tjäder upp till Björn med samma bössa.

Lutar åt 6,5an, eller 30-06, eller .308 Får se vad som dyker upp :)
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Vilken sporthojare tar första räven/grävlingen?!
Bildbevis erfordras!

:)
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
När ni jagar räv/kråka, hur ordentligt kamouflerar ni er? Provade locka på kråka lite utan kamouflage, det gick inget vidare....:gnissla

Tog ju examen i våras och har inte hunnit inhandla jaktkläder, vad är det viktigaste att ha i klädsel?

Vilka tider är bäst för lockjakt på svartfågel resp. räv? Fungerar andra tider än tidig morgon? Någon som använder hagel vid lockjakt på räv? (precis skickat in licenspapperna på studsaren men vill ju inte vänta nu när Limez starta en tävling :rolleyes:)

Många frågor från en vilsen nybörjare :gnissla
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Kläderna skall ju smälta in i bakgrunden,skillnad om du står vid ett tröskat fält eller i en träddunge.Klä dig efter omgivningen/bakgrunden.

Just med kråkfåglar är det viktigt att du inte har synlig hud,huvudet lyser som en sol om du står i solen,så en keps/mössa med ett nät är prio ett vid sådan jakt.Finns även kamouflagefärg att måla sig i ansiktet med,vilket som funkar,men ack så viktigt.Glöm inte händerna bara.Pipan på hagelbössan kan oxå ge elaka reflexer,så ha det i åtanke oxå.
Kråkfåglar är riktigt vaksamma,så inga hastiga rörelser eller ljud,de ryggar tillbaka för minsta lilla.
Kajor/Alikor klan man med fördel vaka på under träd,luftgevär eller 22an glesar ut dem rätt effektiv när de har träat för kvällen.

Räv går alldeles utmärkt att vaka med hagelbössan,men är väl inget att rekommendera,gäller att vara "osynlig",och ljudlös.Hörseln är deras största tillgång,så att få dem inom hagelhåll kräver sin man..

Lycka till med jakten.Snart drar gåsajakten igång här nere i södern :banana
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Vovven fick lukt på en igelkött här hemma idag :tummenupp. Skötte sig galant.

Till Limez kan jag säga så att .308 och .30-06 är istort sätt lika bara att .308:an är snällare mot axel och kind.

Söker billigt MEN BRA(!) kikarsikte 3-9x56 30tubare. Om någon har ett litet lager :rolleyes:
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Kråkjävlarna är smarta. Det är en bra idé att någon skjutsar dig till gömslet om det är möjligt. Bil kommer, bil åker iväg = fritt fram för kräken. Om transport inte är möjligt kan man gå fram 3 pers. En stannar och två går därifrån. Ett kråköga ser att flera kom och flera gick, det verkar som om deras intresse för matte inte går längre än till en eller flera. Har iofs sett film på extremt smarta korpar, fast jag tror att de är smartare än kråkor... Det är också stor skillnad på om kräken ser bössan eller ej. Med ingen eller dold bössa kan man komma mycket närmare än med synlig arsenal.:kulspruta
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Kråkjävlarna är smarta.

Det jag brukar säga är att f*n att man inte får skjuta i byn :).

Hade tänkt .22 men den sticker så långt. Så jag ska införskaffa mig ett luftgevär och skjuta duvor, kråkor och liknande på grannens tak.
Notera också att grannen har en pool lite under tak :rolleyes:
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Det jag brukar säga är att f*n att man inte får skjuta i byn :).

Hade tänkt .22 men den sticker så långt. Så jag ska införskaffa mig ett luftgevär och skjuta duvor, kråkor och liknande på grannens tak.
Notera också att grannen har en pool lite under tak :rolleyes:

Har själv bla en 22lr, som man kan skjuta 22short i. Funkar fint på korta håll och poffar bara marginellt mer än ett luftgevär. Även 22lr med sub~330m/s ammo och en 50cl petflaska tryckt på pipan låter bara ett milt pjuff.
Har haft bekymmer med ekorrkräk som vill bo i min kåk. Det gör man inte ostraffat.....:död
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Har själv bla en 22lr

Hehe... Jag har också en 22long har ej provat med körta skötten. Orkar inte pilla med SÅ små hylsor heller.

En Brno CZ 452 American har funkat bra dock så ligger pipan emot kolven. Men orkar inte ta isär den då jag tycker det endå inte är så kraft i bössan så spelar det någon roll(?).

Sen har jag (Delar ju med farsan) en Tikka M65 och det är den bästa bössan som finns enligt mig :). Jag har inte skjutit vilt med den :(.

Sen har vi en Tikka Battue T3 syntet. Gör ganska ont i axeln efteråt om man inte har pulsen uppe. Båda är .30-06 sen finns det två .12or i skåpet också.

Brukar säga: If you can't do it with a .30-06 then you probably can't do it :yoparty
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Var på Jaktia i Kållered idag. Blev kär i en beg. Tikka M55, .308 win.
Lite små märken i stock men inget allvarligt.
Kikare ingick, tror det var någon 3-9X40(kanske 50)
5495:-
Bra pris?

Känns "Säkrare" att köpa begagnat på firma än privat. Konsumentköplagen är ju alltid trevlig att ha på sin sida liksom :)
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag jagar gris med hojen :rolleyes:.

Om jag ser nån gris på en åker så självklart så vanlig jag är så drar jag på ut på åkern och efter en gris :) (Vildsvin = Gris)

Var på Jaktia i Kållered idag. Blev kär i en beg. Tikka M55, .308 win.
Lite små märken i stock men inget allvarligt.
Kikare ingick, tror det var någon 3-9X40(kanske 50)
5495:-
Bra pris?

Känns "Säkrare" att köpa begagnat på firma än privat. Konsumentköplagen är ju alltid trevlig att ha på sin sida liksom :)

Vet ej hur M55:an är men Tikka har alltid gjort bra bössor. Akta magasinet dock. Tryck i det ordentligt, Det ramlade ur bössan när farsan sköt en bock. Som tur var behövde han inget andra skott.

.308 win låter också göttigt.

Dock kan bössan vara tung att bära långa streckor. Då är ju Tikka Battue med syntet kolv väldigt bra. Inte så dyr heller runt 10 lappen.
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Dock kan bössan vara tung att bära långa streckor. Då är ju Tikka Battue med syntet kolv väldigt bra. Inte så dyr heller runt 10 lappen.

1-2 kg extra jämtemot syntet hit och dit spelar ingen roll.

10 lappen är tyvärr för mycket för min mekaniker-lön:gnissla
Eller ja, inte för mycket. Men betalar fortfarande av bilen, och så ska hojen hållas rullande. Och bilen är väl ingen direkt ekonomi-grej, drar runt 1,4L/mil, kostar över 2 papp i månaden bara för att åka fram och tillbaka till jobbet :gnissla Men vill man glida Jaguar så får man pynta helt enkelt:rolleyes:

Sen ska man ju ha pengar över till öl och snus också :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Någon av er jägare som tar vara på skinnen och bereder själva? Håller på med ett litet hobbygarvningsprojekt och undrar om någon kanske kan komma med lite tips eller något bra garvningsrecept och så:)
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Vilken sporthojare tar första räven/grävlingen?!
Bildbevis erfordras!

:)

Nitade en på premiärdagen 1:a aug faktiskt. Finnen jagade in den i en vägtrumma där en drabbades av akut blyförgiftning.

En årsunge. Våldsamt mycket räv iår efter vad jag sett. Ut och skjut!
 

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
Inte en enda bock i morse. :( Det small 6 (!) gånger i skogen runt om, mig.....
För mig small det bara 2 ggr..... två jättefina bommar på en rävunge....
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Ska ut i eftermiddag/kväll, ingen egen bössa ännu dock så det blir som "spotter"/urtagare :) Men det ska bli riktigt spännande ändå :yoparty

Hoppas att jag har någon bild att bjuda på senare ikväll :)
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top