Stora jakttråden

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Nu har det gått 6 dagar hur går det med recensionen ???

Det är ju snart dags för älg jakten och har man tur finns det kvar någon björn,
det har skjutits 11 björnar än så länge i norra Jämtland.

Justiajävlar, det hade jag helt glömt bort!
Tänkte göra den lite bättre med bilder och sånt från jakten, men det har inte ens blivit av att jag har lagt in dom. Ska kika på det i morgon kväll :tummenupp
 

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Ort
Ysby
Hoj
Hayabusa -00
Bockjakten resulterade i en 6:a och udda 6:a ( 5:a ? ) samt en liten halvskabbig räv.
Riktigt nöjd då det är min första säsong, examen i maj.
 

Bifogat

  • Bock2.JPG
    Bock2.JPG
    67.5 KB · Visningar: 77

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Ort
Ysby
Hoj
Hayabusa -00
Men....finns inte Bambi mer nu då??
Va sugen jag blev på rådjurssadel med hasselbackspotatis och kantarellsås. :drool

Jodå, Bambi fick gå ( så nu kan du sova lugnt igen ) men kusin Göran ligger numera i frysen.. Sambon plockade 5 liter kantareller dagen efter :drool :drool :drool
 

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Ort
Ysby
Hoj
Hayabusa -00
Tror inte den varit uppe innan.
Smider planer inför älgjakten. :2cool
[YOUTUBE-ID]SYzE4R6rd6k[/YOUTUBE-ID]
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Fan vad gött det är med "beef jerky" gjort på rådjurs-stek! Grymt bra tilltugg till ölen :yoparty:yoparty Har torkat två st stekar på 600g vardera, riktigt nyttigt också(kanske inte allt salt dock)
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Min första jakt! (Björnjakt dessutom :))

Planerna för jakten såg ut som så att vi skulle jaga hela lördagen och söndagen.
Det var stressigt då vill jag lova! Fick licensen på fredagen så det var snabba ryck att hämta bössan och åka vidare till skjutbanan för att skjuta in den samt göra björnpasset. Speciell känsla det där med egen bössa.. :)

Natten innan jakten sov jag inte särskilt bra, somnade någonstans mellan klockan 00.00 - 00.30 och vaknade 02.00 helt jävla klarvaken, det var svårare att sova den natten än natten innan julafton som när man var barn! Enda skillnaden var att jag gick och tog fram bössan å klämde lite på den istället för att gå till julgranen och klämma på klapparna. :banana

Men morgonen kom ändå, väldigt efterlängtad dessutom. Tyvärr så regnade det, men det spelade inte så stor roll.
Alla jägarna samlades i jaktstugan, överraskat förväntansfulla och ovanligt pigga. Jag som trodde att spänningen inför jakten skulle gå över efter något år eller så.

Efter morgonkaffet och lite jaktsurr så var det dags att dela ut pass, och alla fick dra spelkort om vilket pass man skulle få.
Jag fick som första pass ett vägpass, och det andra passet för dagen blev ett kalhygge. Perfekt.

Regnet stod som spön i backen när jag kom fram till passet, jag laddade i Sakos 30-06 jaktammunition i min nya weatherby och slog på säkringen. Nu jävlar är det jakt!!

Det tog inte lång stund innan jag tyckte det började knaka lite i skogen bakom mig, så jag tog försiktigt bössan i handen, och reste mig upp. Tyvärr så var det enda jag hörde vinden i träden och regnet som dundrade på löven i träden och på marken. Jag satte mig ner och väntade igen..
Regnet fortsatte ösa ner, spelade absolut ingen roll just då. Det så jävla roligt! Precis som jag hade föreställt mig.

Nu var det dags för lunch och lite skitsnack kring elden. Tydligen hade mycket älg synts till, både Tjur, ko och kalv så det bådar ju väldigt gott inför kommande älgjakt! :tummenupp

Då var det dags att dra på andra passet, ett kalhygge. Rätt långt att gå så det är tur att man tränar och håller igång, för annars skulle jag flåsat skrämt bort varenda björn i området. Hur fan gör tjocka jägare? Har dom bra kondition även fast dom har en kroppshydda likt jultomten?

Väl framme på passet så tänker jag på vad Peter sa om vart på hygget jag skulle ta pass, "200 meter till höger och en bit upp"
Jag såg på långt håll en vindfälla som var som klippt och skuren för ändamålet, dock så var det vid kanten av skogen och inte en bit upp så jag anropade Peter och kollade ifall det var okej, det var det.
Jag satt mig tillrätta och spanade ut över hygget, riktigt fint pass :)
Nu var det dags för kaffe och ostsmörgås, sjukt va gott så enkla saker blir ute i skogen.

Plötsligt så hörde jag Kent anropa till Stefan (jaktledaren) att han hade hittat björnspår på väg till sitt pass! :yoparty Nu jävlar börjar det hända saker tänkte jag!
Peter skickade genast dit den närmaste hundföraren för att försöka spåra björnen som tidigare hade varit och lufsat i närheten av Kent's pass.

Hunden fick upp spår ganska snabbt och det såg riktigt bra ut. Jag satt på helspänn och lyssnade på radion, hade björnen kommit nu hade jag nog bett han vänta för det var riktigt jävla spännande rent utsagt!
Men sen får får man det otroligt trötta meddelandet om att björnen har gått ur vårat område och upp mot svartberget. :mad:

Klockan var då 16.00 så vi bestämde att det fick räcka för dagen.

Dag två.
Vi samlades i jaktstugan samma tid som morgonen innan och det självklara snacket som gick då var om björnen som dagen innan hade lufsat igenom och ut från vårat jaktområde.
Peter bestämde att vi skulle ta pass runt omkring svartberget igen för med lite tur kanske björnen har vänt och är inne på våran mark igen.
Vi blev tilldelade pass och drog ut på passen meddetsamma..

Fick då ganska omgående reda på att en hundförare hade hittat spår och hans hund som var helt tokig i lukten gick på bakbenen i kopplet. Hundföraren beslutade då att släppa hunden i hopp om att lyckas spåra ner och ställa björnen som dagen innan hade kommit undan.

Nu satt jag lika som dagen innan gjuten vid radion, för spänningen som man känner går nog inte att jämnföra med något annat!
Tyvär var det precis som dagen innan att björnen återigen hade gått ur vårat område. Hunföraren berättade för Peter som i sin tur valde att sammla alla i jaktstugan.
Väl där så frågade han ifall några andra gjort någon som hellst observation; spillning, spår med mera. När ingen hade gjort det så valde han att vi inte skulle jaga något mer den dagen.

Så då var det bara till att packa och åka hem, även om vi inte lyckades skjuta något så var det grymt rolig och spännande mest hela tiden. Hoppas bara att jag kommer lära mig sova natten innan jakten :näsblod


Det enda som jag hör hellre än jagar är att åka ho, och hellst på bana.. det är ändå lite roligare :yoparty

Edit: Kan tyvärr inte skriva lika inlevelsefullt som många andra här men jag hoppas att det är rätt OK att läsa ändå :)
 

Bifogat

  • Björnjakt sensommaren 2009 009.jpg
    Björnjakt sensommaren 2009 009.jpg
    249.4 KB · Visningar: 52
  • Björnjakt sensommaren 2009 003.jpg
    Björnjakt sensommaren 2009 003.jpg
    195.2 KB · Visningar: 55
  • Björnjakt sensommaren 2009 016.jpg
    Björnjakt sensommaren 2009 016.jpg
    230 KB · Visningar: 71
  • Björnjakt sensommaren 2009 020.jpg
    Björnjakt sensommaren 2009 020.jpg
    235.6 KB · Visningar: 56
Last edited:

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Fan vad gött det är med "beef jerky" gjort på rådjurs-stek! Grymt bra tilltugg till ölen :yoparty:yoparty Har torkat två st stekar på 600g vardera, riktigt nyttigt också(kanske inte allt salt dock)

Har du gjort det själv? Hur gjorde du det isåfall?
Kul att få recept och hur man ska gå tillväga för att få ett bra kött :)
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
I förra veckans "Veckans Affärer" är den liten artikel om kvinnor som jagar.
Jag tycker det är helt sjukt, tydligen är dessutom var fjärde som tar jägarexamen numera kvinna! :confused:
Vad kommer härnäst, kvinnor som ska bli fiskare? Förvisso såg jag en tt-brud som körde grävskopa på Östermalm förra veckan, snacka om vilsen.
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Älg! Sprang en jäkla massa idag.. Har jag tur kanske jag får skjuta en i morgon. Idag fick jag nöja mig med att höra hunden jobba med den 200 meter bort :)

1 oxe blev dagens skörd iaf!
 

hjälte

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
skeppshult
Hoj
Triumph sprint st 06, Suzuki Rmz 450 06
Älg! Sprang en jäkla massa idag.. Har jag tur kanske jag får skjuta en i morgon. Idag fick jag nöja mig med att höra hunden jobba med den 200 meter bort :)

1 oxe blev dagens skörd iaf!

Hej. Har precis avklarat septemberjakten tilldelningen var 5+5 (fritt på kalv)
och björn är även lovligt byte dock ej hona med unge.
Måndagen började med att jag fick ett kanon pass, pass nr 2 på pass linan
och vi skall vara på pass kl 7 jag var framme 0615, som alltid så kollar jag
skjutavstånd vid passet och ställer fram kikare, kaffetermos och sätter mej tillrätta och lyssnar på mina jaktkammrater som har problem med att hitta till
nya pass. Kl 06,47 kommer det två tjurar på min vänstra sida avstånd ca 120
meter den första har ca 10 tagg men jag var lite sen och har bara ett skott- tillfälle så jag bestämmer mej för att göra ett försök på den andra tjuren som har 6 tagg (vi har en rekommendation att spara 10-20 tagg) och det gick bra
allt gick lungt till och en bra början på jakten. På onsdag har vi fällt 3 tjurar
och en kviga och en kalv så jaktledaren bestämmer att vi ska jaga kalv, om
det inte kommer en STOR tjur då är det tillåtet att skjuta den. Torsdag morgon och jag drar kort nr 9 det är ett gammalt hygge med ett torn som är
3-4 meter högt och fri sikt jag hinner knappt sitta i en halv timma innan det kommer en ganska stor tjur, den kommer ifrån höger sida ut på hygget stannar efter 30 meter och jag hinner räkna det till 7 pinnar på höger sida så det är då en 14 taggare och vi fick ju skjuta en stor tjur om det kom, anropar en av hundförarna (vi går med två hundar i varje såt) och säger att det står en 14 taggare 80 meter framför mej han tycker att jag skall kontakta jaktledaren och höra om det är ok att skjuta. Men jag svarar att jag redan har fattat beslut om att fria denna för den är inte tillräkligt stor. Den stod på passet i 15 minuter och var kolsvart i kroppen, det är en ganska underbar upplevelse att sitta och se dessa djur smyga fram helt ljudlöst.

// Hjälte
Ps skit jakt på dej Ds
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Puh, har varit en svettig tid. Har med fara för mitt eget liv brölat omkring kors och tvärs genom skogen med grushojen i min "rädda älgen"-kampanj och skrämt upp jägare, byte och jakthundar. Ingen sköt efter mig i år, lite glåpord och flygande kaffemuggar var allt.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top