Stora jakttråden

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Vargens vara eller icke är en ganska så stor fråga. Antalet vargar är ju lågt. Lika som det flesta andra rovdjur vi människor nästan utrotat.
Själv är jag för varg, lokatt och björn. Jag kan anpassa mej till dom, lika som att dom anpassar sig till mej.
Mot varg finns det kevlarskydd och sätta på hunden. Det skyddet är även effektivt mot svin(hund som inte är tränad för svin). Naturen har ju lite sin gång, klarar sig inte hunden så kanske den inte var duglig från början men man söker något att skylla på.

Nåja som jag ser på det så är lokatten vår värsta mördare ute i naturen. grymmt vad dom kan fälla många rådjur, har en "familj" ute på landet som stökar runt. Vargarna för 3år sedan var inte i närheten.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Njae, där håller jag inte med dig. Den ska användas till uteslutande grisjakt och inget annat och då är det skönt att ha en pumphagel som kan släppa iväg en dödande kula ganska så fort. Stoppingpower behövs när man har en skadeskjuten gris som kommer i full galopp mot dig.
Och den viktigaste anledningen av allt till varför det blir slug och inte studsare är för att jag inte har någon licens och han som kommer stå på bössan har fullt på sin licens vad det gäller studsare (klass 1?) men får ha ett klass 2-vapen till. Eller nåt sånt var det hur som helst.

Och nej, jag tänker inte ta licens då det är enklare den här vägen :D Och det är lagligt också då han är med mig på jakten såklart.

Edit/ Han skjuter med både slug och studsare men jag kommer hålla mig på avstånd upp till 25-30 meter och då måste väl slug fungera klockrent?

Så har ni några bra tips på hagelbrakare värd att skjuta gris med, hit med dem :mad:

Jojye, har du råkat ut för nån som sjunger falskt eller vad menar du :confused:
Då förstår jag.
En stusare är fortfarande bättre, men om möjligheten inte finns så funkar säkert en slugbössa.
Men så farliga är inte ens skadeskjutna grisar.
Deras agresivitet är överdriven.

Slugbössor är ett av de vapen som amerikanerna är bra på.
Gå in på www.torsbohandels.com och kolla utbudet på Winchester, Remington, Browning och Savage.
Reglerna i amerkatt gör att det jagas mycket hjort och liknande med slugs.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Då förstår jag.
En stusare är fortfarande bättre, men om möjligheten inte finns så funkar säkert en slugbössa.
Men så farliga är inte ens skadeskjutna grisar.
Deras agresivitet är överdriven.

Slugbössor är ett av de vapen som amerikanerna är bra på.
Gå in på www.torsbohandels.com och kolla utbudet på Winchester, Remington, Browning och Savage.
Reglerna i amerkatt gör att det jagas mycket hjort och liknande med slugs.

Något överdrivet är det allt men det ligger lite sanning i det dock. Näst senaste grisen som fälldes fick två skott i sig på flykten och sedan ytterligare 4 när den gjorde ett utfall ut från granen där den hade lagt sig. Halvautomatisk studsare som tur var. Och vid omhändertagandet så visade det sig att första skottet borde ha varit dödande men tydligen så var det en seg jävel.

Torsbosidan var bra jobbig, inte en enda bild på grejjerna fanns ju :(
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
De flesta jägare jag känner har gjort lumpen.
Själv gjorde jag 12 månader som plutonsbefäl på maskinpluton vid en pansarbrigad.
Likaså håller de flesta jägare väldigt hårt på reglerna.
Att låta naturen reglera sig själv kräver stora förändringar.
Men om vi plockar bort alla viltstängsel och slutar ha tamdjur så kanske det kan fungera.
Regleringen kommer dock att bestå av svält och parasiter.

Det där är väl inte riktigt sant heller. Finns det ingen föda i ett revir så föds det heller inga vargar (ok det är en generalisering, det föds väl nån kull men de överlever ju inte = problemet löst). Naturen har ju löst det där ganska genialiskt.
Dessutom är vargen en vandrare, så de som överlever förflyttar sig till där det finns byte.

Likaså håller de flesta jägare väldigt hårt på reglerna.

Det där gäller nog bara i ditt jaktlag eller möjligtvis på din tomt. SGT är vanligare än vad man tror. Skulle inte förvåna mig om man skulle lösa ett och annat fall av försvinnande bland polska bärplockare om man nystade lite i det där oxå.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det där är väl inte riktigt sant heller. Finns det ingen föda i ett revir så föds det heller inga vargar (ok det är en generalisering, det föds väl nån kull men de överlever ju inte = problemet löst). Naturen har ju löst det där ganska genialiskt.
Dessutom är vargen en vandrare, så de som överlever förflyttar sig till där det finns byte.

Var det bara varg som diskuterades?



Det där gäller nog bara i ditt jaktlag eller möjligtvis på din tomt. SGG är vanligare än vad man tror. Skulle inte förvåna mig om man skulle lösa ett och annat fall av försvinnande bland polska bärplockare om man nystade lite i det där oxå.

Nu jagar jag på många ställen med många olika människor.
Du vet att "Jägarna" inte var en dokumentär, va?
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Du vet att "Jägarna" inte var en dokumentär, va?

Jo, men jag är som sagt värmlänning. Från en håla dessutom. :)
Det kanske är annorlunda söderut, vad vet jag, men här uppe skjuts det på allt som rör sig.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Hehe, jag var på toppfågeljakt sista helgen i februari, i en liten "icke närmare angiven" by. På kvällen avnjöt vi en pizza på den lokala pizzerian, och då vi inte tillhörde de infödda, så tilldrogs ett visst intresse till oss och våra förehavanden. Jag fick frågan var vi jagade, och beskrev var polarens jaktmark låg. Svaret blev: "Men varför jaktar ni inte på ***-fjället istället, där finns det mycket fågel!". När jag svarade att min polare inte hade mark där, tittade han förvånat och misstroende på mig...

Att sen en lokal stjärna tyckte att "alla" hade en pistol/revolver liggandes i dörrsidan, så att man kunde skjuta sig en tjäder/orre om man fick syn på den, hör väl kanske mer till extrema ytterligheten, troligen saltat av pizzerians extremt goda tillgång till öl. Men den första killen var nog hyfast seriös! SGT nämndes f.ö.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jo, men jag är som sagt värmlänning. Från en håla dessutom. :)
Det kanske är annorlunda söderut, vad vet jag, men här uppe skjuts det på allt som rör sig.

Det snackades en jäkla massa om hur Runar hade skjutit från ett öppet fönster på rådjur (i Uppsala-trakten). Men jag vet hur det pangats på _genom_ rutor - när tillfälle till skott funnits - och man inte hunnit öppna desamma. Kan ni gissa hur långt norrut?... :D

Inställningen till jakt och regler är något mer "laid back" utanför de mer tätbefolkade regionerna.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Med Lo-ikavantar.

:mattias

Inställningen till jakt och regler är något mer "laid back" utanför de mer tätbefolkade regionerna.

Hörde senast idag en grej, en jag känner skulle beställa rådjursstek av en jägare de känner så de ringde och frågade om han hade. Ja det hade han, så de åkte dit. Då hade han bara gått ut och skjutit ett mot gängse regler.
Det är ju sådant som gör att man undrar vad fan man gett sig in i för inavlad hobby, eller som idag när jag l'ste senaste vad-den-nu-heter som man får av Jägareförbundet och alla jävla fån som nöjesdödar. Vad ska någon med 1200 duvor, eller vad han nu skjutit under ett dygn, till?
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Nu börjar jakten närma sig så jag lyfter denna tråden igen :)

Var ute nu för nån timma sen och värmde upp jaktnerverna lite.
Körde ut mot landsbygden i bil, beväpnad med grym handkikare och kass digitalkamera :gnissla
Efter som jag inte har någon egen jaktmark så körde jag helt enkelt till ett område med åkrar där skogen gör många "utstickare" i åkrarna, perfekt rådjursmark. Vet att området innehåller en hel del vilt så det kändes som ett säkert kort.

Precis när jag ska svänga av asfaltsvägen, och köra ner på en liten grusplätt där jag tänkte parkera, så springer ett rådjur över vägen. Tänkte att det var kört för den här morgonen, men jag ger det ett försök. Kör ner och ställer bilen. Det är nu 4-5 meter bred kant av skog mellan mig och åkern, och genom denna sprang djuret jag tidigare sett, fast 30 meter ifrån där jag ställde bilen.

Jag smyger ut genom en öppning i skogsridån och spanar åt det håll jag tror att djuret befinner sig. Adrenalinet strömmar till när jag kommer runt "hörnet" på öppningen och blickar ner längs med skogsridån, en stor bock står 20-30 meter ifrån mig, men verkar inte ha störts av bilen. Jag tar upp kikaren och kollar lite noggrannare, det är en riktigt fin 6-taggare med grova horn. Jag förbannar mig över att det inte är jakt och min mark, då han står fint uppställd med bredsidan mot mig på hagelhåll, och han har inte ens upptäckt mig.

Jag inser att det är ett perfekt tillfälle att prova lock-kunskaperna och plockar upp ett grässtrå. Jag blåser fram några "pip" och ut ur skogen bredvid bocken hoppar en get ut, båda verkar mycket intresserade av locket och börjar skutta lite lätt mot mig. När jag har dem på ca 15 meter blir dem lite oroliga och börjar skutta bort över fälten, dock fortfarande avslappnat om än skällande. När dem är 60-70 meter bort lockar jag lite igen. Då vänder geten, och på andra sidan åkern, ca 400 meter bort, kommer ytterligare 2 rådjur i full galopp mer riktning rakt mot mig.

Jag fortsätter locka och gammelbocken fortsätter vandra bortåt skällande, men nu har jag 2 nya individer på väg mot mig. Lyckas locka in den ena, en tanig pinnbock, på ca 20 meter, sen springer den tillbaka mot den andra bocken, jag lockar, han kommer tillbaka galopperande, stannar på 30 meter, och så fortsätter det i några omgångar.

Efter ett tag är jag nöjd och åker hem, på vägen hem ser jag på 4 rådjur till utspridda på några åkrar, så totalt 8 rådjur,
och en tyskhare :)


Slängde ihop en kort film av några klipp från morgonen, kasst ljud dock:huvet

[YOUTUBE-ID]3frmuOGp-ng[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Nu är jag klar med jägarexamen :banana

Björnjakten närmar sig med stormsteg och det är nu dags för en bössa! Finns det någon dispans som gör att jag kan få förvara vapnet i min svärfars skåp eller måste jag köpa ett eget och kånka upp för alla jävla trappor? (Bor längst upp i ett hyreshus utan hiss, 5 våningar.)

Det måste ju vara bättre att ha det hemma hos dom som bor på landet istället för min lägenhet inne i stan?

Folk som inte är jaktintresserade/insatta kan ju ta hemskt illa och uppleva det som obehagligt ifall man kommer med ett gevär i trapphuset.

Vad tror ni? :)
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top