Stora jakttråden

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Döda tråden.

Anmäld till intensivkurs nästa helg och spenderade en timme på hagelbanan precis. Smått mör i kroppen. :tuttar
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
F*n, får sluta sitta och slösurfa SH på nätterna när man jobbar, hittar ju på massor av saker man vill göra...
Nu har man fastnat lite för att eventuellt fixa jägarexamen. Skulle kanske passa att fixa den under sommaren.

Har läst igenom stora delar av den här tråden, och googlat en del.
Så tänkte försöka mig på att läsa in teorin själv, då jag har mycket dötid på jobbet.
Verkar inte vara allt för svårt om man lägger ner lite energi, inte allt för dyrt heller.

Men det jag funderar på är vilken budget man behöver räkna med totalt :va
Kostnad för utrustning? Vapenlicens?
Övriga kostnader utöver själva examen?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
F*n, får sluta sitta och slösurfa SH på nätterna när man jobbar, hittar ju på massor av saker man vill göra...
Nu har man fastnat lite för att eventuellt fixa jägarexamen. Skulle kanske passa att fixa den under sommaren.

Har läst igenom stora delar av den här tråden, och googlat en del.
Så tänkte försöka mig på att läsa in teorin själv, då jag har mycket dötid på jobbet.
Verkar inte vara allt för svårt om man lägger ner lite energi, inte allt för dyrt heller.

Men det jag funderar på är vilken budget man behöver räkna med totalt :va
Kostnad för utrustning? Vapenlicens?
Övriga kostnader utöver själva examen?

Det är nog lättast ändå att gå den vanliga vägen, med studiecirkel genom studiefrämjandet.
Läser gör du ändå på fritiden - DVS jobbet..
http://www.studieframjandet.se/sok/...e/?csq=jägarskola&quicksearchquery=jägarskola
Övriga kostnader ligger mellan obetydliga (egen mark och billig hagelbrakare) till ofantliga (jaktresor och dubbelstudsare).
Eller mellan fantliga och betydliga, om du föredrar det.
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Det är nog lättast ändå att gå den vanliga vägen, med studiecirkel genom studiefrämjandet.
Läser gör du ändå på fritiden - DVS jobbet..
http://www.studieframjandet.se/sok/...e/?csq=jägarskola&quicksearchquery=jägarskola
Övriga kostnader ligger mellan obetydliga (egen mark och billig hagelbrakare) till ofantliga (jaktresor och dubbelstudsare).
Eller mellan fantliga och betydliga, om du föredrar det.

Ja, det kanske är lika bra det.Får fortsätta kika runt lite. Och kolla om det är något som passar in i kalendern.
Tänkte höra runt lite om det är någon bekant som skulle kunna tänka sig en elev också :rolleyes:

Blir att försöka hålla kostnaderna nere till att börja med iaf. (Sådant man alltid säger :rolleyes:)
Har "egen" skog att jaga i, och flera andra alternativ. Så det ska inte vara några problem.

Mer det att man är helt lost gällande utrustningen...

Man får vettiga begagnade pangare, både hagel och kula, för en tretusing stycket.

Det var ju inte farligt.
Tackar för infon :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ja, det kanske är lika bra det.Får fortsätta kika runt lite. Och kolla om det är något som passar in i kalendern.
Tänkte höra runt lite om det är någon bekant som skulle kunna tänka sig en elev också :rolleyes:

Blir att försöka hålla kostnaderna nere till att börja med iaf. (Sådant man alltid säger :rolleyes:)
Har "egen" skog att jaga i, och flera andra alternativ. Så det ska inte vara några problem.

Mer det att man är helt lost gällande utrustningen...



Det var ju inte farligt.
Tackar för infon :)

Glöm inte skåpet, där går ytterligare minst 4t.

Enklast är att handla ett komplett paket med skåp och allt av någon som lagt av, kolla bara att skåpet är ett nyare SS3492. Har man flyt kan man få med skott för några tusingar oxå.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hagelautomaten tycker jag är fel val.
En vanlig bock är bättre på allt (anser jag).
Beretta är dock bra skit.

Vad blev det för kaliber på studsaren?

Men bocken är fel val om man primärt jagar gris. Sen funkar en halvautomat bra för gås och sjöfågel.


Men personligen kan jag garantera att en halvtomt inte kommer att hitta in i mitt skåp, förutom möjligen en cosmi.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Men bocken är fel val om man primärt jagar gris. Sen funkar en halvautomat bra för gås och sjöfågel.


Men personligen kan jag garantera att en halvtomt inte kommer att hitta in i mitt skåp, förutom möjligen en cosmi.

Slugs är bajs.
En mer komplicerad konstruktion som ej går att bryta för att få tillgång till ett skott till är fel prioritering.

Man kan skaffa sig en automat också, men först skall man ha en ordinär hagelbrakare av god kvalitet och en klass1 studsare (helst .308) av hög kvalitet med passande riktdon, så har man allt man behöver.
Även en 22a bör finnas för övningsskytte.
Sedan kan man börja titta på specialvapen.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Slugs är bajs.
En mer komplicerad konstruktion som ej går att bryta för att få tillgång till ett skott till är fel prioritering.

Man kan skaffa sig en automat också, men först skall man ha en ordinär hagelbrakare av god kvalitet och en klass1 studsare (helst .308) av hög kvalitet med passande riktdon, så har man allt man behöver.
Även en 22a bör finnas för övningsskytte.
Sedan kan man börja titta på specialvapen.

Slug/brenneke rockar.

Men skulle jakten ske på farligt vilt kanske en halvautomat skulle kunna betecknas som komplicerad. Men det förutsätter att dubbelbössan har dubbeltryck.

Varför just brytfunktionen skulle anses som viktig om det inte är av sociala skäl vet jag inte, men då kan man ju välja en halvautomat med bryt istället.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Varför jag valde en halvautomat är av tre anledningar.

Delvis vill jag ha möjligheten att kunna skjuta slugs. Om det sen är "bajs" eller inte är nog en personlig fråga. Nu kan jag. Den andra anledningen är att en bra hagelbock är på tok för dyr. Att en bock skulle vara bättre vetefan. Möjligen enklare att serva och enklare att visa surgubbarna på skjutbanan att den är oladdad. Tre skott är bättre än två. Alla gånger.

Studsaren är i 308. 30-06 känns onödigt kraftfullt och onödigt dyrt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hur ligger ni till efter älgjaktspremiären?
Jag sov en halvtimme, undantaget det kan jag garantera att ingen älg var i närheten av mig.
Hunden tog en hare, det var det enda som dog på två dagar. :(
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Hur ligger ni till efter älgjaktspremiären?
Jag sov en halvtimme, undantaget det kan jag garantera att ingen älg var i närheten av mig.
Hunden tog en hare, det var det enda som dog på två dagar. :(

Det kan jag kommentera efter helgen. Åker iväg på årets första älgjakt imorgon.

Man lär väl se en sparv på sin höjd..
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Måndag: Tittade på en ekorre i nästan 5 timmar.
Tisdag: Inte ett liv:
Onsdag - Fredag: Tjänsteresa till Tyskland :huvet

Men i helgen ska jag minsann skjuta något.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top