Stora jakttråden

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Hade "den store" ute framför passet mot slutet av kvällen, försökte locka in honom inom vettigt skotthåll med buttolon men han var måttligt intresserad då han redan hade med sig en dam ut som han jagade runt på åkern. Det var kanske inget omöjligt skotthåll men ljuset började bli för dåligt så han fick löpa, blir ett nytt försök imorgon...
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Var ute och lockade lite idag. Inte ett liv!
Rätt surt, med tanke på att jag lockade in 2 bockar på 2 försök för en vecka sen....
Fast då hade de väl annat i skallen är självbevarelsedrift...

Det kommer fler tillfällen.
Skitjakt på er!

Längesedan man hörde av dig! Själv blir premiären på söndag pga arbete och tentor..

Det trippade förbi en 6a på hagel'+moms' håll när vi satt och hade SH-grillade hos kalle i lördags.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Satt på pass ett par timmar i morse innan jag drog till jobbet (första rådjursjakten sen jag tog examen :tungan).
Som väntat syntes inte ett enda rådjur och jag glömde såklart lockpipan för att locka på räv. :huvet
Dök iaf upp 9 dovhjortar som jag kunde sitta och titta på i en timme innan de gick vidare.
 

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
Längesedan man hörde av dig! Själv blir premiären på söndag pga arbete och tentor..

Det trippade förbi en 6a på hagel'+moms' håll när vi satt och hade SH-grillade hos kalle i lördags.

Har skaffat en klass-4 också..... en Anschutz! Håller mig på en klisterlapp 20x20mm, på 50 meter! Med CCI skräpammo! Precision....
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Har skaffat en klass-4 också..... en Anschutz! Håller mig på en klisterlapp 20x20mm, på 50 meter! Med CCI skräpammo! Precision....

Du har väl skruvat på ett:'Bild' Väldigt träffsäkert.. siktar av sig självt eller?:D
(Samma med min krico, väldigt trevligt med precision!)
 

Bifogat

  • väldigt träffsäker.JPG
    väldigt träffsäker.JPG
    53.7 KB · Visningar: 94
Last edited:

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Ort
Ysby
Hoj
Hayabusa -00
Liten men fin 6a fälldes igår 06:28.
Så årets bockjakt är avklarad. Har inte mer än så tilldelat.
Satt på rävåtel o glodde halva natten till ingen nytta och var uppe
och sköt skräpfågel i morse... lagom sliten nu.


Skitjakt på er !
 

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
Ha!!! Det sitter ett Tasco på min.... nästan så att bössan stötte bort det när jag la dit det!:lol
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Årets första bock bet i gräset ca kl 20:00, bilden är tagen ur en lite dum vinkel såg jag såhär i efterhand men det är en ganska grann sexa...
_MG_4787.jpg
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Ha!!! Det sitter ett Tasco på min.... nästan så att bössan stötte bort det när jag la dit det!:lol

Jag kanske ska förtydliga för att räta ut eventuella fel. På kricon har jag bytt ut "bushmastern" som satt på mot ett överblivet VX-II med 40mm. Lite skillnad :rolleyes:
597an har däremot ett RIKTIGT "top of the line" sikte. Ett nikko stirling gold crown!!! :hehe helt ok till en ärtspridare (tror jag, bössan är på service nu för att undersökas varför den helt plötsligt slog på 12cm).

Bifogar en spännande bild för att få er som skjuter 22lr halvauto utan hörselskydd. Det kan börja piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiipa i örat.
 

Bifogat

  • cci std vs 597ss2.jpg
    cci std vs 597ss2.jpg
    9.3 KB · Visningar: 93
  • cci std vs 597ss.jpg
    cci std vs 597ss.jpg
    18.7 KB · Visningar: 101
  • crazyloco.gif
    crazyloco.gif
    539 bytes · Visningar: 338

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
Patronen har inte mantlat ordentligt, då blir det så.
Det hände en landslagstjej med hennes .32 pistol.
Pistolen höll inte......
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Vad i hela! Vad hände där då? Ammunations eller gevärs fel?

Patronen har inte mantlat ordentligt, då blir det så.
Det hände en landslagstjej med hennes .32 pistol.
Pistolen höll inte......

Exakt som spenk skriver men en 22a håller :Bugar. Sköt en serie med spridning på ca 20mm på 50m. Senare samma kväll under efterföljande "auto"eld så började det pipa i örat. Sen spred den stokastiskt över 120mm..
Rengjorde allt noggrant och testade igen. UTAN kåpor:3freak (dumjäv.l) vad hände? Jo det började piiiipa igen. Nu är den hos smeden och klar för provskjutning i morgon. Han såg inget i eller på pipan och hade aldrig vart med om att en så välbyggd halvauto 22a spridit så mkt. Han har dock trixat och donat lite så vi får väl hoppas. Confirmed kills för 597ss: 2 kajor och en haldö katt.
confirmed killls för krico 300: ... En stubbe och en skottkärra samt 30 tavlor.

NEJ Det är inte min soffa 597an är fotad i utan föregående ägares :tummenupp:
 

Bifogat

  • REM_597_H_MED_BLIXT.jpg
    REM_597_H_MED_BLIXT.jpg
    323.1 KB · Visningar: 97
  • krico 300.jpg
    krico 300.jpg
    92.6 KB · Visningar: 83
Last edited:

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
Jag kanske ska förtydliga för att räta ut eventuella fel.....QUOTE]

Vad har du klass-4 maskinen till då? Bara nöje?
Min har bara stansat papp än så länge, men tanken är väl
kråka och duva, så fort tillfäller ges.

Är ju småsvängar i stugan i mellanåt.
Men det är tungt att gå med "norrlänsk kombi" i längden.... Det går ju
en bock på marken och markägaren vill inget annat än att jag
välter den och tar med den hem. Han är själv jägare btw.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Lugnt i tråden trots att det varit älgjakt och allt... :va

Mitt jaktlag fick 13 älgar i år, 7 vuxna och sex kalvar, totalt fem fler än i fjol :)
Helt perfekt väder hela veckan dessutom, sol och 6-8'C varenda dag. Riktigt najs.

Jaktstugan anno 1871, Vackert väder och fint pass
Morgon i myren, Lunchdags på passet
Björn i siktet?, stora färska spår :skrämd Några lagmedlemmar hade en riktigt stor nalle lite 'too close for comfort' i år och dessutom mer varg än vanligt i närheten.
 

Bifogat

  • IMAG0622.jpg
    IMAG0622.jpg
    272.8 KB · Visningar: 81
  • IMAG0612.jpg
    IMAG0612.jpg
    212.3 KB · Visningar: 83
  • IMAG0595.jpg
    IMAG0595.jpg
    239.4 KB · Visningar: 95
  • IMAG0593.jpg
    IMAG0593.jpg
    276.9 KB · Visningar: 86
  • IMAG0619.jpg
    IMAG0619.jpg
    238.6 KB · Visningar: 118
  • 2011-6.jpg
    2011-6.jpg
    97.1 KB · Visningar: 86
Last edited:

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Hur kan jag ha missat denna tråden??

Har länge gått och funderat på jägarexamen, och beslöt mig för att ta tag i saken i år!

Beställde böckerna "Nya Jägarskolan" i början av nov, ringde till en provledare i onsdags förra veckan för att boka teoriprov i nästa år: Hmm sa han, vi har ett gäng som skall skjuta upp på söndag, är du sugen kan du skriva upp då.... Ja va f.n, jag kan ju alltid testa sa jag.. så sagt och gjort läste igenom boken ons/tors kväll, läste lagboken fre kväll, gjorde övningsfrågorna 4ggr lör kväll, sen skrev jag upp och blev godkänd i söndags...

Ringde sen även för att boka lite skytte till nästa år (vill vara ute i god tid då trycket kan vara ganska hårt på banorna under försommaren häromkring vad jag har hört).
Får tag i en annan provledare som lovar att åerkomma då han sitter lite tight, han ringer tillbaka igår och har bokat in mig på uppskjutning nästa fredag...
Blir att boka simulatorskytte ASAP för avrostning då banorna har stängt och hoppas på att man kan hålla huvudet kallt och att snön uteblir!
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Hur kan jag ha missat denna tråden??

Har länge gått och funderat på jägarexamen, och beslöt mig för att ta tag i saken i år!

Beställde böckerna "Nya Jägarskolan" i början av nov, ringde till en provledare i onsdags förra veckan för att boka teoriprov i nästa år: Hmm sa han, vi har ett gäng som skall skjuta upp på söndag, är du sugen kan du skriva upp då.... Ja va f.n, jag kan ju alltid testa sa jag.. så sagt och gjort läste igenom boken ons/tors kväll, läste lagboken fre kväll, gjorde övningsfrågorna 4ggr lör kväll, sen skrev jag upp och blev godkänd i söndags...

Ringde sen även för att boka lite skytte till nästa år (vill vara ute i god tid då trycket kan ...

Snyggt jobbat!

Vad har du för budget för att ta licensen?
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Tänkte dela med mig lite :brynad

Jag kan ju säga att det inte är speciellt aktuellt att åka och sätta sig klockan 21:00 längre :rofl
 

Bifogat

  • MDGC0014.jpg
    MDGC0014.jpg
    203.8 KB · Visningar: 84

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Är lite smått sugen på att ta jägarexamen men vet inte om "sitta i skolbänken" är något jag tycker verkar roligt så jag funderar på en intensivkurs. Problemet är bara att prislapparna skiljer något fruktansvärt olika arrangörer mellan. Jag vill ha en KOMPLETT kurs med teoriprov och skytteprov och inte en kurs av typen "..och sen tillkommer.."

Några tips på vart man ska vända sig i Stockholm?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top