Stora jakttråden

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ska eventuellt gå med hundföraren på lördag på någon fin adelsjakt. Markus ska kanske dit?

Vad får jag inte missa? Ska köpa jacka i morgon och kanske några bättre kåpor. Sen har jag kläder, kniv och bössa. Vad måste jag mer ha för inte verka så dum som jag är. Ska visst jagas allt lovligt vilt.

Ädit: Förväntas jag ens ha med bössan? Och ska man i så fall plocka av dom låga benstöden?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ska eventuellt gå med hundföraren på lördag på någon fin adelsjakt. Markus ska kanske dit?

Vad får jag inte missa? Ska köpa jacka i morgon och kanske några bättre kåpor. Sen har jag kläder, kniv och bössa. Vad måste jag mer ha för inte verka så dum som jag är. Ska visst jagas allt lovligt vilt.

Ädit: Förväntas jag ens ha med bössan? Och ska man i så fall plocka av dom låga benstöden?

Ett hundkoppel, första hjälpen och dasspapper....

Men några benstöd som hundförare lär du iaf inte ha nytta av.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Någon i Sthlm som vill dela en timme skjutbio i närheten. Jag kan lite när som helt så om någon vill hänga med så hojta till.

Jag vill även ha tips på vilken skytteklubb jag ska gå med i. Haninge känns lite avlägset. Jag har bil men vill inte bygga in mig i beroende. Plus att det är ju omöjligt att hitta plats om man kommer hem sent på kvällen. Är Hudding ok, eller annat tips? Är det någon skillnad på att vara med en en vanlig skytte klubb och en jaktskyttebana? Tillgång till älgbana? Har inget egentligt tävlingsintresse men visst är det kul men en aktiv klubb.

Hjälp!
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Någon i Sthlm som vill dela en timme skjutbio i närheten. Jag kan lite när som helt så om någon vill hänga med så hojta till.

Jag vill även ha tips på vilken skytteklubb jag ska gå med i. Haninge känns lite avlägset. Jag har bil men vill inte bygga in mig i beroende. Plus att det är ju omöjligt att hitta plats om man kommer hem sent på kvällen. Är Hudding ok, eller annat tips? Är det någon skillnad på att vara med en en vanlig skytte klubb och en jaktskyttebana? Tillgång till älgbana? Har inget egentligt tävlingsintresse men visst är det kul men en aktiv klubb.

Hjälp!

Haninge har en monsteranläggning.
Huddinge? Well.. Not so much.

Bägge funkar dock även om jag skjutit markant mycket mer på Haninge då deras Sportingbana är galet rolig.

Medlem skulle jag dock aldrig orka bli.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag håller ju till norr om stan. Men jag brukar panga på Rosersbergs.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ska eventuellt gå med hundföraren på lördag på någon fin adelsjakt. Markus ska kanske dit?

Vad får jag inte missa? Ska köpa jacka i morgon och kanske några bättre kåpor. Sen har jag kläder, kniv och bössa. Vad måste jag mer ha för inte verka så dum som jag är. Ska visst jagas allt lovligt vilt.

Ädit: Förväntas jag ens ha med bössan? Och ska man i så fall plocka av dom låga benstöden?

Du behöver. Radio 155a eller 31a beroende på vad dom kör med, hörselsnäcka, kniv, kläder, koppel, nått att fika/äta.
Byssa frågar du om du ska ta med eller ej. Är man medbjuden för att gå med hund mm så är det inte säkert dom vill ha dej med bössa. Skulle till och med säga troligtvis inte.
Några herrar/damer som kallas för Adeln har köpt en jakt för massa stålars och då förväntas det att det är dom som pangar. Inte en medbjuden gäst. Sen kan hundkillen ha en bössa för ev eftersök mm. Men om du behöver det är tveksamt.

Dom säljjakterna jag varit med om så har jag alltid varit gäst(försöker komma med i laget). Hjälpt folk ut på pass, fixat käk, pysslat med hundar, gått i skogen. Haft radio, kniv och hund, fika. Aldrig har jag haft bössan med, då dom som köpt jakten förväntas skjuta, det är ju därför dom köpt jakten. "Vi" som sålt jakten har endast en eller två haft bössa med, för ev eftersök mm. Trots hund så har jag inte haft med mej då jag är gäst.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Är det någon som har provat att ta licensen genom jägareförbundets online-kurs?

http://jagareforbundet.se/utbildning/e-jakt/

E-jakt - jägarexamen var du vill

Nu kan du ta jägarexamen utan att använda några böcker. Nu finns allt kursmaterial för att klara av jägarexamen online. Du läser och lyssnar i din egen takt och har gott om tid.

I denna webbkurs för jägarexamen behöver du inte några böcker. Kursen är fylld med text, bilder, video, gallerier och övningsprov. Du får allt som behövs för att du ska ha de bästa möjliga förutsättningarna att fullfölja den teoretiska delen av din jägarexamen. Vi gör din väg till att bli jägare lite bekvämare helt enkelt. Du läser i din egen takt och har gott om tid att ta din jägarexamen, inloggningen gäller i hela sex månader.

Jag är lite sugen får jag lov att erkänna.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Är det någon som har provat att ta licensen genom jägareförbundets online-kurs?

http://jagareforbundet.se/utbildning/e-jakt/

E-jakt - jägarexamen var du vill

Nu kan du ta jägarexamen utan att använda några böcker. Nu finns allt kursmaterial för att klara av jägarexamen online. Du läser och lyssnar i din egen takt och har gott om tid.

I denna webbkurs för jägarexamen behöver du inte några böcker. Kursen är fylld med text, bilder, video, gallerier och övningsprov. Du får allt som behövs för att du ska ha de bästa möjliga förutsättningarna att fullfölja den teoretiska delen av din jägarexamen. Vi gör din väg till att bli jägare lite bekvämare helt enkelt. Du läser i din egen takt och har gott om tid att ta din jägarexamen, inloggningen gäller i hela sex månader.

Jag är lite sugen får jag lov att erkänna.

Teorin är så pass enkel att du klarar det hur som helst. Jag lånade böcker två veckor innan provet. Skulle ha köpt, hade varit bra att bläddra i nu. Tror du kommer tycka detsamma, när inlogget stängs efter 6 månader.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Teorin är så pass enkel att du klarar det hur som helst. Jag lånade böcker två veckor innan provet. Skulle ha köpt, hade varit bra att bläddra i nu. Tror du kommer tycka detsamma, när inlogget stängs efter 6 månader.

Jag har en kompis gamla teoriböcker (3-4år) hemma hos mig. Dock inte tittat i dom. Menar du att jag enkelt sparar två feta där?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ja. Får jag din mail kan jag skicka lite bra att ha saker.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Intensivkurs är det vettigaste sättet att slippa slösa tid på att införskaffa mestadels totalt värdelös kunskap
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Bra, nu blir det uppsving för hobbyn. Längre licenshandläggning och dyrare arrenden förvisso, men långsiktigt viktigt.

http://www.svd.se/kultur/pa-jakt-med-lotta-och-leif_3489584.svd

Tänk alla på att man "måste" engagera sig för att få bibehålla Europas kanske mest födelaktiga jakt, ni skulle bara veta hur många jaktmotståndare det finns. :mattias

såg avsnittet tidigare idag, riktigt bra upplägg som inte blir skitnödigt på något sätt (är ju ett rätt säkert kort att dra in GW i projektet, graden av skitnödighet sjunker ju rätt kvickt då) ett litet gyllene sidospår var ju hans bekymmer om att skjuta levande pilsner =)

edit: hur det påverkar arrendena återstår att se, många i jägarkåren häromkring är på utdöende, farsan som fyller 60 nästa år är näst yngst i älglaget, jag som är yngst är 34, tillflödet av yngre jägare är dåligt och de få som faktiskt tar examen och skaffar licens får ingenstans att jaga, gubbarna håller i sin jaktmark som om de kunde ta den med sig i graven....
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Dovhjortar finns i alla möjliga färger. Kring Vomb/Sjöbo har vi en hel drös vita. Svarta är inget ovanligt.
Gott om dovhjortar här, får ta mig i kragen i höst och komma ut och jaga lite mer.
Om det skjuts för lite får vi väl komma och hjälpa till ;)
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top