Stora Mellanösterntråden

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Svårt att se Israels skuld. Vad har de gjort fel mer än enstaka övertramp eller misstag?
Att de attackerar Hamas även när de gömmer sig bland civila? Ja jag vet inte, ska man inte göra det i krig? Får inga civila dö i krig? Och hur utkämpar man då ett krig mot de som varken är civila eller militärer samt växlar där emellan?

Allt från Arabsidan är lögn, det är grejjen nummer ett att förstå om man skall fatta läget. Det är 100% samma som när "svenska" imamer är "väl integrerade och duktiga" ena dagen och andra dagen är kameran avstängd och de pratar arabiska om att man skall visst slå sin fru, döda judar och stödja ISIS.
”Inte utan skuld” handlar om (dina ord) övertramp eller misstag. Och även det Israel som land gjort sedan WW2
Det är inte svartvitt.
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
De skulle aldrig tagit gisslan och heller inte gått in i Israel och begått fruktansvärda terrorbrott !!!
Detsamma gällande Israel på Västbanken under ett REJÄLT stort antal år. Du vet att Israel så sent som idag än en gång röstat om att förneka Palestina rätten att existera va? OCH man vägrar att lämna ockuperad mark på Västbanken där man även här går tvärs emot FN.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Förstår inte inlägget alls faktiskt.
Klart båda parter gjort misstag. Du skrev det själv.
Men EN part (med stöd från granländer) har upprepade gånger startat krig mot Israel.
De som hatar judar.
Senast förra årets terrordåd som jag klassar som krigshandling. Så inte undra på att Israel ger igen.
Tydligare?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Detsamma gällande Israel på Västbanken under ett REJÄLT stort antal år. Du vet att Israel så sent som idag än en gång röstat om att förneka Palestina rätten att existera va? OCH man vägrar att lämna ockuperad mark på Västbanken där man även här går tvärs emot FN.
Se helheten, läs mitt ilägg ovanför detta
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Israels ”skuld” i sammanhanget var ursprungligen att ha försvarat sig vid de oprovocerade anfallen från den samlade arabvärlden 1948. Och i åtföljande anfall från arabvärlden och omkringliggande stater - eftersom de förlorade krigen så har Israel följaktligen och i preventivt syfte ockuperat det land som de haft makt över.

Araberna spelade dumt spel, vann dumma priser.
Ja, medhåll. (läs även detta Birger)
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500

Inte alla håller med. Ganska många håller inte med faktiskt. Vi får väl se, tänker jag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Inte alla håller med. Ganska många håller inte med faktiskt. Vi får väl se, tänker jag.
Israel har inte ratificerat regelverket så de lyder tekniskt sett inte under det, om jag nu inte missförstått det...
Sedan är ju de där internationella domstolarna en lite intressant skapelse, de har ingen egentlig makt annat än vad länderna ger dem, och om en grupp länder ber dem fara åt helvete så kan de inte göra så mycket åt det.
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Israel har inte ratificerat regelverket så de lyder tekniskt sett inte under det, om jag nu inte missförstått det...
Sedan är ju de där internationella domstolarna en lite intressant skapelse, de har ingen egentlig makt annat än vad länderna ger dem, och om en grupp länder ber dem fara åt helvete så kan de inte göra så mycket åt det.
Som jag ser på Haag så är det västvärldens sätt att döma andra länder än sig själva. Ta Serbien som ett exempel. Milosevic/Serbien fick all skuld för Balkan-kriget/Srebrenica, USA/NATO terrorbombade Serbien med utarmat uran med cancer och skit som följd. I rättegången efteråt blev Milosevic friad. Då hade han redan dött i fängelset. 2016 gjorde man om hela rättegången för att dubbelkolla om man dömt fel. Han blev friad den gången också. Det enda man lyckades bevisa var hur jävla förbannad han blev efter att han hört talas om vad som hände i Srebrenica. Som Serbien/Milosevic inte hade någonting med att göra. Däremot var Radko Mladik bosbienserb. Etniska serber som bodde i Bosnien. Vilka startade Balkan-kriget? Milisgrupper från Kroatien och Slovenien. Vilka stödde dom? Det kan man ju kanske lite fundera över. Men det var USA/NATO som terrorbombande Serbien. Det var USA/NATO som anklagade Milosevic/Serbien för allt ihop...... Peter Handke hade rätt hela tiden.

När Haag började utreda amerikanska krigsbrott i Irak/Afghanistan så satte USA Haags utredare och domare under sanktioner. Då lades utredningarna ner...... Man får bevisligen aldrig utreda vad västländer ställer till med..... 😤
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Israel har inte ratificerat regelverket så de lyder tekniskt sett inte under det, om jag nu inte missförstått det...
Sedan är ju de där internationella domstolarna en lite intressant skapelse, de har ingen egentlig makt annat än vad länderna ger dem, och om en grupp länder ber dem fara åt helvete så kan de inte göra så mycket åt det.
Så klart har detta inget med Israels rättigheter att göra, de kan prata vilka ord de vill i en domstol i ett annat land, det kommer ha exakt noll påverkan på verkligheten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När Haag började utreda amerikanska krigsbrott i Irak/Afghanistan så satte USA Haags utredare och domare under sanktioner. Då lades utredningarna ner...... Man får bevisligen aldrig utreda vad västländer ställer till med..... 😤
Ett ypperligt exempel på att dessa domstolar är maktlösa egentligen.
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top