Stora Mellanösterntråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
När vi hade konsert i en kibbutz inte långt från Gaza var luften full av brandrök. Palestinierna släppte små eldar med luftballonger in i Israel för att bränna jorden. Vi hade vakt ute för att kunna packa ihop och dra ifall det skulle bli värre.

Var det här nära platsen för 7/10 ravet?


Är det en sak jag hade velat hinna reda ut är det hur vi kunde ha medlemmar här som ömsom försvarade/förnekade dessa skeenden.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå Ryssland och en sämjande effekt på EU:

Om inte annat borde EU ha standarder likt NATO för samoperation och delning av information så att alla länder kan agera i unison på snabbt inkommande hot, som en svärm kryssningsrobotar. Det smartaste vore väl att helt sonika använda samma standarder som NATO har eftersom att i princip alla vapensystem i EU ändå redan har eller är förberedda för det istället för att bygga en egen flora standarder så att alla måste fungera i två olika system samtidigt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Var det här nära platsen för 7/10 ravet?


Är det en sak jag hade velat hinna reda ut är det hur vi kunde ha medlemmar här som ömsom försvarade/förnekade dessa skeenden.
IMG_9422.pngIMG_9421.png
Google Photo kommer ihåg det jag glömt. :)

Lila prickar är platser jag fotograferat med mobilen. Det var inte alltid läge för det men det ger en bild av var jag rest runt.
Dorot heter kibbutzen vi hade konsert i. Den ligger enligt Google Maps 7,5 km från Sderot som var en ort som attackerades i oktober.

I Netanya bodde vi på hotellet bredvid platsen för ett av de största terrordåden någonsin i Israel: Passover Massacre.

Beväpnad vakt vid dörren varje dag. Patrullerande militärer på gatorna, på stranden flög fullt beväpnade attackhelikoptrar förbi på låg höjd; de patrullerar kusten för att plocka ev snabbgående motorbåtar med sprängmedel osv. Givetvis dito fartyg till havs.

Jag tror att det är svårt att föreställa sig hur det är att leva under konstant terrorhot på nivå 10/10 Red Alert. Varenda arab du möter på gatan kan ha kniv, bombbälte eller automatvapen och vara ute efter att mörda så många av ditt folk han kan innan han dör. Det går verkligen inte att hindra alla dåd, bara minimera antalet offer när de händer.
Ständiga raketbeskjutningar, stenkastningar, brandbomber osv osv för att stressa människor och för att tvinga Israeler att lägga ännu mer pengar på militära ändamål, vi skall komma ihåg att kostnadsläget är kanske 80-85% av Sverige men lönerna långt lägre; de vi träffade på hade kanske hälften av svenska löner. Här talar man öppet om vad man tjänar, det är inte en issue som i Sverige (där löner ändå är mer eller mindre offentliga). Avundsjukan är nog större hos oss.

Det är helt enkelt stora uppoffringar man gör, bara för att kunna leva i relativ säkerhet. Och då skall vi också ha i minnet att de flesta som vi reste runt med var professionella musiker (flera med egen kibbutzbakgrund) som inte har något alls emot araber eller till övers för ultraortodoxa bosättare.

Israelhat, diktatur och misär är grunden till eländet som jag ser det. Demokrati, utbildning och välstånd till araber är enda sättet att nå fred på lång sikt. Lex Egypten, Jordanien osv.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Apropå Ryssland och en sämjande effekt på EU:

Om inte annat borde EU ha standarder likt NATO för samoperation och delning av information så att alla länder kan agera i unison på snabbt inkommande hot, som en svärm kryssningsrobotar. Det smartaste vore väl att helt sonika använda samma standarder som NATO har eftersom att i princip alla vapensystem i EU ändå redan har eller är förberedda för det istället för att bygga en egen flora standarder så att alla måste fungera i två olika system samtidigt.
Nato har Link16 vilket samtliga vänligt sinnade stater (tex Sverige) sedan länge infört på de flesta plattformar. En förutsättning för interoperabilitet, tex insatsen i Syrien.

När det gäller luftvärn tror jag att det är något ännu mer integrerat som menas; kanske att allt samtidigt operativt luftvärn i Europa kommunicerar inbördes och utgör en sköld mot inkommande hot oavsett typ.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
View attachment 501474View attachment 501475
Google Photo kommer ihåg det jag glömt. :)

Lila prickar är platser jag fotograferat med mobilen. Det var inte alltid läge för det men det ger en bild av var jag rest runt.
Dorot heter kibbutzen vi hade konsert i. Den ligger enligt Google Maps 7,5 km från Sderot som var en ort som attackerades i oktober.

I Netanya bodde vi på hotellet bredvid platsen för ett av de största terrordåden någonsin i Israel: Passover Massacre.

Beväpnad vakt vid dörren varje dag. Patrullerande militärer på gatorna, på stranden flög fullt beväpnade attackhelikoptrar förbi på låg höjd; de patrullerar kusten för att plocka ev snabbgående motorbåtar med sprängmedel osv. Givetvis dito fartyg till havs.

Jag tror att det är svårt att föreställa sig hur det är att leva under konstant terrorhot på nivå 10/10 Red Alert. Varenda arab du möter på gatan kan ha kniv, bombbälte eller automatvapen och vara ute efter att mörda så många av ditt folk han kan innan han dör. Det går verkligen inte att hindra alla dåd, bara minimera antalet när de händer.
Ständiga raketbeskjutningar, stenkastningar, brandbomber osv osv för att stressa människor och för att tvinga Israeler att lägga ännu mer pengar på militära ändamål, vi skall komma ihåg att kostnadsläget är kanske 80-85% av Sverige men lönerna långt lägre; de vi träffade på hade kanske hälften av svenska löner. Här talar man öppet om vad man tjänar, det är inte en issue som i Sverige (där löner ändå är mer eller mindre offentliga). Avundsjukan är nog större hos oss.

Det är helt enkelt stora uppoffringar man gör, bara för att kunna leva i relativ säkerhet. Och då skall vi också ha i minnet att de flesta som vi reste runt med var professionella musiker (flera med egen kibbutzbakgrund) som inte har något alls emot araber eller till övers för ultraortodoxa bosättare.

Israelhat, diktatur och misär är grunden till eländet som jag ser det. Demokrati, utbildning och välstånd till araber är enda sättet att nå fred på lång sikt. Lex Egypten, Jordanien osv.
Vilket år var du där?
Tror som du säger att det är inte många som förstår hur deras försvars apparat ser ut.
En kompis har en farbror som bor i Israel (och är gift med en israeliska)så han har kusiner killar och tjejer. Bägge gjorde lumpen har för mig att dom låg inne flera år.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
View attachment 501474View attachment 501475
Jag tror att det är svårt att föreställa sig hur det är att leva under konstant terrorhot på nivå 10/10 Red Alert. Varenda arab du möter på gatan kan ha kniv, bombbälte eller automatvapen och vara ute efter att mörda så många av ditt folk han kan innan han dör. Det går verkligen inte att hindra alla dåd, bara minimera antalet när de händer.
Ständiga raketbeskjutningar, stenkastningar, brandbomber osv osv för att stressa människor och för att tvinga Israeler att lägga ännu mer pengar på militära ändamål, vi skall komma ihåg att kostnadsläget är kanske 80-85% av Sverige men lönerna långt lägre; de vi träffade på hade kanske hälften av svenska löner. Här talar man öppet om vad man tjänar, det är inte en issue som i Sverige (där löner ändå är mer eller mindre offentliga). Avundsjukan är nog större hos oss.

Det är helt enkelt stora uppoffringar man gör, bara för att kunna leva i relativ säkerhet. Och då skall vi också ha i minnet att de flesta som vi reste runt med var professionella musiker (flera med egen kibbutzbakgrund) som inte har något alls emot araber eller till övers för ultraortodoxa bosättare.

Och dom tar vi hit i mängder. Helt galet.

Vi ser utvecklingen åt det hållet här med. Och vi som sett det i horisonten i åratal har bara fått skit kastat på oss. Men så får vi också pensionärer, kvinnor och barn som är känner sig otrygga när de är ute om kvällarna. Inte konstigt när pissrån, gruppvåldtäkter och misshandel och gängskjutningar mlm är ett naturlig inslag i stadsbilden.
Jag vill inte att de ska blir värre.

Men men, tar vi hit barbarer så får vi barbari.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vilket år var du där?
Tror som du säger att det är inte många som förstår hur deras försvars apparat ser ut.
En kompis har en farbror som bor i Israel (och är gift med en israeliska)så han har kusiner killar och tjejer. Bägge gjorde lumpen har för mig att dom låg inne flera år.
Jag var där två veckor sommaren 2018.

Bägge könen gör värnplikt 2 år, ultraortodoxa och araber får frisedel (under översyn just nu tydligen). Araber med argumentet att ingen skall behöva ställas mot sin egen bror i kriget - rimligt, och givetvis handlar det om man kan lita på dem pga påtryckningar mot familj osv. Men som tidigare lyfts så har israeliska araber långtgående rättigheter även i Israel. Många glömmer bort detta.

Nej, de har verkligen ett tufft säkerhetsläge och har haft det sedan 1948. Men alternativet är deras egen utplåning och det är väl motivation som räcker ganska långt.

Som en av dem sade till mig: “-No, we haven’t peace. We possibly have not war. And it’s the best we can wish.”

Han sade även att :-We’re only a star on the American flag. If they stop to defend us; we’re all dead in a year.”
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Och dom tar vi hit i mängder. Helt galet.

Vi ser utvecklingen åt det hållet här med. Och vi som sett det i horisonten i åratal har bara fått skit kastat på oss. Men så får vi också pensionärer, kvinnor och barn som är känner sig otrygga när de är ute om kvällarna. Inte konstigt när pissrån, gruppvåldtäkter och misshandel och gängskjutningar mlm är ett naturlig inslag i stadsbilden.
Jag vill inte att de ska blir värre.

Men men, tar vi hit barbarer så får vi barbari.
Det har knappt börjat och här finns inget, eller väldigt lite som håller emot.

Folk borde greppa att det är otroligt lugnt nu. Polis och rättsväsende har i praktiken resignerat och effekterna av det kommer att bli obeskrivliga. Jag tror även i ett historiskt perspektiv.

Jag möter folk som triumfatoriskt menar att ”det blev ju inte så farligt ändå”.
Är övertygad om att vårt land kommer att bli absolut värsta landet att leva i, alla kategorier.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag var där två veckor sommaren 2018.

Bägge könen gör värnplikt 2 år, ultraortodoxa och araber får frisedel (under översyn just nu tydligen). Araber med argumentet att ingen skall behöva ställas mot sin egen bror i kriget - rimligt, och givetvis handlar det om man kan lita på dem pga påtryckningar mot familj osv. Men som tidigare lyfts så har israeliska araber långtgående rättigheter även i Israel. Många glömmer bort detta.

Nej, de har verkligen ett tufft säkerhetsläge och har haft det sedan 1948. Men alternativet är deras egen utplåning och det är väl motivation som räcker ganska långt.

Som en av dem sade till mig: “-No, we haven’t peace. We possibly have not war. And it’s the best we can wish.”

Han sade även att :-We’re only a star on the American flag. If they stop to defend us; we’re all dead in a year.”
Minns en lärarinna för längesen, efter en Israelresa;
”När man kommer dit är det obehagligt med beväpnade vakter överallt. Efter en vecka är man livrädd om man inte har en beväpnad vakt i närheten.”
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Croneman är en mycket god skribent vars åsikter jag sällan delar; något som naturligtvis inte påverkar mitt betyg av honom som skribent, på samma sätt som tex Greider eller Guillou. De är formade i en annan tid då USA var De Onda och kommunismen svaret på mänsklighetens nöd. Nu vet vi bättre men gamla hundar osv.

I vilket fall skrev Croneman en mycket bra artikel i trådämnet i dagens DN och den är intressant på flera sätt: Dels på grund av de nedkokade frågeställningarna och dels på grund av det principiella perspektivet. Någonstans handlar det om att det finns en god och en ond sida när det gäller krig och då måste man stötta den goda och ta avstånd från den onda - oavsett det faktum att alla parter i krig gör i någon mening väldigt dåliga saker.
IMG_9435.jpeg
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Och dom tar vi hit i mängder. Helt galet.

Vi ser utvecklingen åt det hållet här med. Och vi som sett det i horisonten i åratal har bara fått skit kastat på oss. Men så får vi också pensionärer, kvinnor och barn som är känner sig otrygga när de är ute om kvällarna. Inte konstigt när pissrån, gruppvåldtäkter och misshandel och gängskjutningar mlm är ett naturlig inslag i stadsbilden.
Jag vill inte att de ska blir värre.

Men men, tar vi hit barbarer så får vi barbari.
Så är det tyvärr. Ren logik.
Är sjukt trött på "vi var naiva"
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Demonstrationen hemma hos Inas Hamdan känns inte riktigt rimlig, tycker jag.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Demonstrationen hemma hos Inas Hamdan känns inte riktigt rimlig, tycker jag.
Importera Mellanöstern, få Mellanöstern. Easy as that.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Croneman är en mycket god skribent vars åsikter jag sällan delar; något som naturligtvis inte påverkar mitt betyg av honom som skribent, på samma sätt som tex Greider eller Guillou. De är formade i en annan tid då USA var De Onda och kommunismen svaret på mänsklighetens nöd. Nu vet vi bättre men gamla hundar osv.

I vilket fall skrev Croneman en mycket bra artikel i trådämnet i dagens DN och den är intressant på flera sätt: Dels på grund av de nedkokade frågeställningarna och dels på grund av det principiella perspektivet. Någonstans handlar det om att det finns en god och en ond sida när det gäller krig och då måste man stötta den goda och ta avstånd från den onda - oavsett det faktum att alla parter i krig gör i någon mening väldigt dåliga saker.
View attachment 501567
Det där med ond och god är svårt, det som är ont för en person är gott för en annan. Ond och god är inga universella begrepp som betyder samma sak för alla människor världen över. Är Putin "ond"? Vem avgör det? Han gör antagligen vad han anser är rätt, utifrån sitt perspektiv. Röstar ryssarna på en ond president?
Är Donald Trump god?

Hur Hamas än beter sig så kan det inte rättfärdiga Israels massaker på tiotusentals civila. Är det rätt att döda oskyldiga i tusental, kvinnor och barn, för att eventuellt komma åt några terrorister?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det där med ond och god är svårt, det som är ont för en person är gott för en annan. Ond och god är inga universella begrepp som betyder samma sak för alla människor världen över. Är Putin "ond"? Vem avgör det? Han gör antagligen vad han anser är rätt, utifrån sitt perspektiv. Röstar ryssarna på en ond president?
Är Donald Trump god?

Hur Hamas än beter sig så kan det inte rättfärdiga Israels massaker på tiotusentals civila. Är det rätt att döda oskyldiga i tusental, kvinnor och barn, för att eventuellt komma åt några terrorister?
Håll Ryssland ur denna tråd.
Att döda civila som primärt mål är ont.
Se inlägg#1.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Men att döda civila, lite "Collateral damage", är helt ok då? Hoppas att inte blir standard vid gisslansituationer inom polisen...
Helt ok är inte ordvalet jag hade letat efter, nödvändigt ont passar nog bättre.

Sluta jämför med något annat ovidkommande hela tiden. Polisen?

Ja, ibland är beslut svåra. Är du inte gammal nog att ha upplevt det?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Helt ok är inte ordvalet jag hade letat efter, nödvändigt ont passar nog bättre.

Sluta jämför med något annat ovidkommande hela tiden. Polisen?

Ja, ibland är beslut svåra. Är du inte gammal nog att ha upplevt det?
Vi behöver inte jämföra med något ovidkommande, det räcker så bra med det vidkommande. Är det alltså okej för dig att Israel dödar tiotusentals oskyldiga palestinska kvinnor och barn för att komma åt ett par Hamasledare?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top