Tror det, fred nuVad förväntar hon sig för resultat?
Funkar det?
Tror det, fred nuVad förväntar hon sig för resultat?
Funkar det?
När vi hade konsert i en kibbutz inte långt från Gaza var luften full av brandrök. Palestinierna släppte små eldar med luftballonger in i Israel för att bränna jorden. Vi hade vakt ute för att kunna packa ihop och dra ifall det skulle bli värre.
Var det här nära platsen för 7/10 ravet?
Massakern på musikfestivalen
Ett av målen för Hamas terrorattack den 7 oktober 2023 var musikfestivalen Nova i södra Israel. Runt 360 deltagare, främst unga människor, sköts till döds. Andra kidnappades. Med hjälp av material som festivalens besökare filmade med sina mobiler berättar några av de överlevande nu om det som...www.svtplay.se
Är det en sak jag hade velat hinna reda ut är det hur vi kunde ha medlemmar här som ömsom försvarade/förnekade dessa skeenden.
Nato har Link16 vilket samtliga vänligt sinnade stater (tex Sverige) sedan länge infört på de flesta plattformar. En förutsättning för interoperabilitet, tex insatsen i Syrien.Apropå Ryssland och en sämjande effekt på EU:
Om inte annat borde EU ha standarder likt NATO för samoperation och delning av information så att alla länder kan agera i unison på snabbt inkommande hot, som en svärm kryssningsrobotar. Det smartaste vore väl att helt sonika använda samma standarder som NATO har eftersom att i princip alla vapensystem i EU ändå redan har eller är förberedda för det istället för att bygga en egen flora standarder så att alla måste fungera i två olika system samtidigt.
Vilket år var du där?View attachment 501474View attachment 501475
Google Photo kommer ihåg det jag glömt.
Lila prickar är platser jag fotograferat med mobilen. Det var inte alltid läge för det men det ger en bild av var jag rest runt.
Dorot heter kibbutzen vi hade konsert i. Den ligger enligt Google Maps 7,5 km från Sderot som var en ort som attackerades i oktober.
I Netanya bodde vi på hotellet bredvid platsen för ett av de största terrordåden någonsin i Israel: Passover Massacre.
Beväpnad vakt vid dörren varje dag. Patrullerande militärer på gatorna, på stranden flög fullt beväpnade attackhelikoptrar förbi på låg höjd; de patrullerar kusten för att plocka ev snabbgående motorbåtar med sprängmedel osv. Givetvis dito fartyg till havs.
Jag tror att det är svårt att föreställa sig hur det är att leva under konstant terrorhot på nivå 10/10 Red Alert. Varenda arab du möter på gatan kan ha kniv, bombbälte eller automatvapen och vara ute efter att mörda så många av ditt folk han kan innan han dör. Det går verkligen inte att hindra alla dåd, bara minimera antalet när de händer.
Ständiga raketbeskjutningar, stenkastningar, brandbomber osv osv för att stressa människor och för att tvinga Israeler att lägga ännu mer pengar på militära ändamål, vi skall komma ihåg att kostnadsläget är kanske 80-85% av Sverige men lönerna långt lägre; de vi träffade på hade kanske hälften av svenska löner. Här talar man öppet om vad man tjänar, det är inte en issue som i Sverige (där löner ändå är mer eller mindre offentliga). Avundsjukan är nog större hos oss.
Det är helt enkelt stora uppoffringar man gör, bara för att kunna leva i relativ säkerhet. Och då skall vi också ha i minnet att de flesta som vi reste runt med var professionella musiker (flera med egen kibbutzbakgrund) som inte har något alls emot araber eller till övers för ultraortodoxa bosättare.
Israelhat, diktatur och misär är grunden till eländet som jag ser det. Demokrati, utbildning och välstånd till araber är enda sättet att nå fred på lång sikt. Lex Egypten, Jordanien osv.
View attachment 501474View attachment 501475
Jag tror att det är svårt att föreställa sig hur det är att leva under konstant terrorhot på nivå 10/10 Red Alert. Varenda arab du möter på gatan kan ha kniv, bombbälte eller automatvapen och vara ute efter att mörda så många av ditt folk han kan innan han dör. Det går verkligen inte att hindra alla dåd, bara minimera antalet när de händer.
Ständiga raketbeskjutningar, stenkastningar, brandbomber osv osv för att stressa människor och för att tvinga Israeler att lägga ännu mer pengar på militära ändamål, vi skall komma ihåg att kostnadsläget är kanske 80-85% av Sverige men lönerna långt lägre; de vi träffade på hade kanske hälften av svenska löner. Här talar man öppet om vad man tjänar, det är inte en issue som i Sverige (där löner ändå är mer eller mindre offentliga). Avundsjukan är nog större hos oss.
Det är helt enkelt stora uppoffringar man gör, bara för att kunna leva i relativ säkerhet. Och då skall vi också ha i minnet att de flesta som vi reste runt med var professionella musiker (flera med egen kibbutzbakgrund) som inte har något alls emot araber eller till övers för ultraortodoxa bosättare.
Jag var där två veckor sommaren 2018.Vilket år var du där?
Tror som du säger att det är inte många som förstår hur deras försvars apparat ser ut.
En kompis har en farbror som bor i Israel (och är gift med en israeliska)så han har kusiner killar och tjejer. Bägge gjorde lumpen har för mig att dom låg inne flera år.
Det har knappt börjat och här finns inget, eller väldigt lite som håller emot.Och dom tar vi hit i mängder. Helt galet.
Vi ser utvecklingen åt det hållet här med. Och vi som sett det i horisonten i åratal har bara fått skit kastat på oss. Men så får vi också pensionärer, kvinnor och barn som är känner sig otrygga när de är ute om kvällarna. Inte konstigt när pissrån, gruppvåldtäkter och misshandel och gängskjutningar mlm är ett naturlig inslag i stadsbilden.
Jag vill inte att de ska blir värre.
Men men, tar vi hit barbarer så får vi barbari.
Minns en lärarinna för längesen, efter en Israelresa;Jag var där två veckor sommaren 2018.
Bägge könen gör värnplikt 2 år, ultraortodoxa och araber får frisedel (under översyn just nu tydligen). Araber med argumentet att ingen skall behöva ställas mot sin egen bror i kriget - rimligt, och givetvis handlar det om man kan lita på dem pga påtryckningar mot familj osv. Men som tidigare lyfts så har israeliska araber långtgående rättigheter även i Israel. Många glömmer bort detta.
Nej, de har verkligen ett tufft säkerhetsläge och har haft det sedan 1948. Men alternativet är deras egen utplåning och det är väl motivation som räcker ganska långt.
Som en av dem sade till mig: “-No, we haven’t peace. We possibly have not war. And it’s the best we can wish.”
Han sade även att :-We’re only a star on the American flag. If they stop to defend us; we’re all dead in a year.”
Så är det tyvärr. Ren logik.Och dom tar vi hit i mängder. Helt galet.
Vi ser utvecklingen åt det hållet här med. Och vi som sett det i horisonten i åratal har bara fått skit kastat på oss. Men så får vi också pensionärer, kvinnor och barn som är känner sig otrygga när de är ute om kvällarna. Inte konstigt när pissrån, gruppvåldtäkter och misshandel och gängskjutningar mlm är ett naturlig inslag i stadsbilden.
Jag vill inte att de ska blir värre.
Men men, tar vi hit barbarer så får vi barbari.
Importera Mellanöstern, få Mellanöstern. Easy as that.Demonstrationen hemma hos Inas Hamdan känns inte riktigt rimlig, tycker jag.
Folksamling utanför reporterns hem – efter Palestinagranskning
I veckan avslöjade Sydsvenskan att pro-palestinska demonstranter i Malmö uppmanar till fortsatt krig och uttrycker stöd för terrorstämplade organisationer. Drygt ett dygn efter att granskningen publicerades samlades ett 50-tal demonstranter utanför reportern Inas Hamdans bostad.www.svt.se
Det där med ond och god är svårt, det som är ont för en person är gott för en annan. Ond och god är inga universella begrepp som betyder samma sak för alla människor världen över. Är Putin "ond"? Vem avgör det? Han gör antagligen vad han anser är rätt, utifrån sitt perspektiv. Röstar ryssarna på en ond president?Croneman är en mycket god skribent vars åsikter jag sällan delar; något som naturligtvis inte påverkar mitt betyg av honom som skribent, på samma sätt som tex Greider eller Guillou. De är formade i en annan tid då USA var De Onda och kommunismen svaret på mänsklighetens nöd. Nu vet vi bättre men gamla hundar osv.
I vilket fall skrev Croneman en mycket bra artikel i trådämnet i dagens DN och den är intressant på flera sätt: Dels på grund av de nedkokade frågeställningarna och dels på grund av det principiella perspektivet. Någonstans handlar det om att det finns en god och en ond sida när det gäller krig och då måste man stötta den goda och ta avstånd från den onda - oavsett det faktum att alla parter i krig gör i någon mening väldigt dåliga saker.
View attachment 501567
Håll Ryssland ur denna tråd.Det där med ond och god är svårt, det som är ont för en person är gott för en annan. Ond och god är inga universella begrepp som betyder samma sak för alla människor världen över. Är Putin "ond"? Vem avgör det? Han gör antagligen vad han anser är rätt, utifrån sitt perspektiv. Röstar ryssarna på en ond president?
Är Donald Trump god?
Hur Hamas än beter sig så kan det inte rättfärdiga Israels massaker på tiotusentals civila. Är det rätt att döda oskyldiga i tusental, kvinnor och barn, för att eventuellt komma åt några terrorister?
Men att döda civila, lite "Collateral damage", är helt ok då? Hoppas att inte blir standard vid gisslansituationer inom polisen...Håll Ryssland ur denna tråd.
Att döda civila som primärt mål är ont.
Se inlägg#1.
Helt ok är inte ordvalet jag hade letat efter, nödvändigt ont passar nog bättre.Men att döda civila, lite "Collateral damage", är helt ok då? Hoppas att inte blir standard vid gisslansituationer inom polisen...
Vi behöver inte jämföra med något ovidkommande, det räcker så bra med det vidkommande. Är det alltså okej för dig att Israel dödar tiotusentals oskyldiga palestinska kvinnor och barn för att komma åt ett par Hamasledare?Helt ok är inte ordvalet jag hade letat efter, nödvändigt ont passar nog bättre.
Sluta jämför med något annat ovidkommande hela tiden. Polisen?
Ja, ibland är beslut svåra. Är du inte gammal nog att ha upplevt det?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|