Stora Svetstråden!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Denna rulle är ok att svetsa med va... :rofl
500 amp och man bränner bort rosten hur lätt som helst :crash
(grävdes fram bakom några balkar som stått där sen kåken byggdes eller nått)

Rörtråd.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Behöver lite tips från er svetsrävar igen, gäller MIG-svetsning. Hur gör ni om ni måste göra omtag på en lång svetssträng men samtidigt hålla enhetlig bredd på svetsfogen? Jag är kanske onödigt försiktig men brukar alltid börja om några mm ovanpå den redan lagda delen av svetsen, för att få jämn materialövergång, men då blir det ju också en klump precis = osnygg svets. Finns det något sätt att fadea svetssträngen när man avslutar och påbörjar på nytt? Att t.ex. lyfta handtaget sista sekunden för att lägga mindre tråd har jag bara fått konstiga resultat med (rent logiskt känns det inte rätt med en MIG heller). Kanske bättre att bara börja exakt intill där jag avslutade första svetssträngen?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Behöver lite tips från er svetsrävar igen, gäller MIG-svetsning. Hur gör ni om ni måste göra omtag på en lång svetssträng men samtidigt hålla enhetlig bredd på svetsfogen? Jag är kanske onödigt försiktig men brukar alltid börja om några mm ovanpå den redan lagda delen av svetsen, för att få jämn materialövergång, men då blir det ju också en klump precis = osnygg svets. Finns det något sätt att fadea svetssträngen när man avslutar och påbörjar på nytt? Att t.ex. lyfta handtaget sista sekunden för att lägga mindre tråd har jag bara fått konstiga resultat med (rent logiskt känns det inte rätt med en MIG heller). Kanske bättre att bara börja exakt intill där jag avslutade första svetssträngen?
Nu har jag ju bara cert på vit och svart rörtråd, och skyr eländet som pesten
Men trickset är att inte låta smältan kallna mellan omstarterna..

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Behöver lite tips från er svetsrävar igen, gäller MIG-svetsning. Hur gör ni om ni måste göra omtag på en lång svetssträng men samtidigt hålla enhetlig bredd på svetsfogen? Jag är kanske onödigt försiktig men brukar alltid börja om några mm ovanpå den redan lagda delen av svetsen, för att få jämn materialövergång, men då blir det ju också en klump precis = osnygg svets. Finns det något sätt att fadea svetssträngen när man avslutar och påbörjar på nytt? Att t.ex. lyfta handtaget sista sekunden för att lägga mindre tråd har jag bara fått konstiga resultat med (rent logiskt känns det inte rätt med en MIG heller). Kanske bättre att bara börja exakt intill där jag avslutade första svetssträngen?

Gick svetskurs för ett tag sen, har dock inte cert. Läraren där sa att vid omstart ska man helt enkelt börja en bit bak på den redan lagda strängen och acceptera att det blir fult hellre än att man får dålig genomsmälta. Risken med att börja precis där du slutade är ju att du får en liten sträcka med dålig genomsmälta och att fogen kanske inte blir helt tät i övergången... Är det främst av estetiska skäl du vill hålla fogen enhetligt bred? Du kan inte slipa fogen i efterhand?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Slipa.
Slipa upp en v-formad skidbacke på ca. 3-5 cm i längd där du slutade, med vinkelslip. Längd beroende på tråd, fogbredd, osv.
Sen börjar du högst upp i backen och kör ned mot spalten.
Annars får du in svetsdefekter i fogen.

Kolla närmare på nuvarande avslut. Den är säkert lite rundad. Sen tänker du att smältan skall leta sig in i alla hörn där.
Det kan endast ske genom att du:
Ökar värmen ordentligt, men det räcker sällan och leder till andra problem. Du vill ju t.ex. inte köra den värmen i resten av svetsen.
Eller så slipar ned den lite så att det runda försvinner.

Proceduren tar ju bara några sekunder med vinkelslipen och det blir bra efteråt.

Sen kan man göra som majoriteten av alla gör. Svetsar på och slipar ned det som blir fult efteråt.
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Ifall jag har en lång svets som jag vet jag inte kan köra i ett svep, så brukar jag börja i slutet och köra det klart, för att sedan slipa ned början på första svetsen och gör en snygg övergång med andra strängen sen är det rinse and repeat. För i början blir det alltid en kallare svets så då är det bra grundregel att alltid slipa ner den, jag brukar även ha en skrotbit på sidan som jag gör en punkt på för att sedan gå på det jag svetsar direkt, brukar bli en sjysstare start.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Gick svetskurs för ett tag sen, har dock inte cert. Läraren där sa att vid omstart ska man helt enkelt börja en bit bak på den redan lagda strängen och acceptera att det blir fult hellre än att man får dålig genomsmälta. Risken med att börja precis där du slutade är ju att du får en liten sträcka med dålig genomsmälta och att fogen kanske inte blir helt tät i övergången... Är det främst av estetiska skäl du vill hålla fogen enhetligt bred? Du kan inte slipa fogen i efterhand?

Det är precis så jag gör idag, och av den anledningen du beskriver, men som du säger blir det inte snyggt. Mitt mål är att kunna svetsa fogar som är snygga nog utan slipning, men kanske önsketänkande med en MIG.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Slipa.
Slipa upp en v-formad skidbacke på ca. 3-5 cm i längd där du slutade, med vinkelslip. Längd beroende på tråd, fogbredd, osv.
Sen börjar du högst upp i backen och kör ned mot spalten.
Annars får du in svetsdefekter i fogen.

Kolla närmare på nuvarande avslut. Den är säkert lite rundad. Sen tänker du att smältan skall leta sig in i alla hörn där.
Det kan endast ske genom att du:
Ökar värmen ordentligt, men det räcker sällan och leder till andra problem. Du vill ju t.ex. inte köra den värmen i resten av svetsen.
Eller så slipar ned den lite så att det runda försvinner.

Proceduren tar ju bara några sekunder med vinkelslipen och det blir bra efteråt.

Sen kan man göra som majoriteten av alla gör. Svetsar på och slipar ned det som blir fult efteråt.

Super, får testa detta. Vinkelslipen ligger ju alltid tillhands på svetsbordet ändå...:fyllisar
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det är precis så jag gör idag, och av den anledningen du beskriver, men som du säger blir det inte snyggt. Mitt mål är att kunna svetsa fogar som är snygga nog utan slipning, men kanske önsketänkande med en MIG.
Beror ju lite på målbilden
5701a7b40d531759d43218e531af04d5.jpg


Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ifall jag har en lång svets som jag vet jag inte kan köra i ett svep, så brukar jag börja i slutet och köra det klart, för att sedan slipa ned början på första svetsen och gör en snygg övergång med andra strängen sen är det rinse and repeat. För i början blir det alltid en kallare svets så då är det bra grundregel att alltid slipa ner den, jag brukar även ha en skrotbit på sidan som jag gör en punkt på för att sedan gå på det jag svetsar direkt, brukar bli en sjysstare start.


Ok, skrotbiten har du för att ”värma upp” svetsaggregatet eller menar du att du startar på skrotbiten alldeles intil det du ska svetsa och sen fortsätter direkt över till arbetsstycket utan att släppa avtryckaren?
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Ok, skrotbiten har du för att ”värma upp” svetsaggregatet eller menar du att du startar på skrotbiten alldeles intil det du ska svetsa och sen fortsätter direkt över till arbetsstycket utan att släppa avtryckaren?

Kanske är det svetsaggregatet eller att längst ut på tråden fortfarande är glödande, det var någon old timer som visade mig det på mitt första jobb. Jag inbillar mig att det blir bättre iaf! :)
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det är precis så jag gör idag, och av den anledningen du beskriver, men som du säger blir det inte snyggt. Mitt mål är att kunna svetsa fogar som är snygga nog utan slipning, men kanske önsketänkande med en MIG.
Sett många strängar gjorda med mig/mag som är snygga .Så det är bara och träna det ska gå prova olika vinklar och avstånd till plåten
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Halloj.
(Nej, jag har inte läst hela tråden... ;-) )

Har en fundering, som i princip totalt novis inom svetsgenren.

Scenario; en drivkedja på en crosshoj har gått av och slagit sönder kedjeskyddet så att skruvar och infästningarna har brutits sönder i blocket (aluminium).
Det finns gängor kvar i blocket för skruven, men saknas ca. 10 mm gängat material 'utåt'.
Tanke; är det möjligt att montera en gängstång (stål/rostfritt) i de gängor som finns kvar i blocket, och därefter 'bygga material' utåt över gängstången så att det bildas nya gängor i materialet som just skapats?
Teorin är att aluminiumsvets inte fastnar på den gängade stången som är i stål/rostfritt.

Vad säger ni som 'kan' ett' (läs: 'kan det här')?

/H
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Halloj.
(Nej, jag har inte läst hela tråden... ;-) )

Har en fundering, som i princip totalt novis inom svetsgenren.

Scenario; en drivkedja på en crosshoj har gått av och slagit sönder kedjeskyddet så att skruvar och infästningarna har brutits sönder i blocket (aluminium).
Det finns gängor kvar i blocket för skruven, men saknas ca. 10 mm gängat material 'utåt'.
Tanke; är det möjligt att montera en gängstång (stål/rostfritt) i de gängor som finns kvar i blocket, och därefter 'bygga material' utåt över gängstången så att det bildas nya gängor i materialet som just skapats?
Teorin är att aluminiumsvets inte fastnar på den gängade stången som är i stål/rostfritt.

Vad säger ni som 'kan' ett' (läs: 'kan det här')?

/H
Haha ja jag har gjort det.. funkar att gänga i helicoil efteråt åtminstone, men det blir ju inte automagiskt nya gängor!

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Tackar 'torsken'! Precis det jag ville höra :tummenupp
Så det bästa är gissningsvis att borra ur de kvarvarande gängorna i blocket och därefter svetsa nytt material och sedan använda Helicoil (lösgänga).

/H
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tackar 'torsken'! Precis det jag ville höra :tummenupp
Så det bästa är gissningsvis att borra ur de kvarvarande gängorna i blocket och därefter svetsa nytt material och sedan använda Helicoil (lösgänga).

/H
Ja helicoil är ju bättre än rena alugängor oavsett.

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Halloj.
(Nej, jag har inte läst hela tråden... ;-) )

Har en fundering, som i princip totalt novis inom svetsgenren.

Scenario; en drivkedja på en crosshoj har gått av och slagit sönder kedjeskyddet så att skruvar och infästningarna har brutits sönder i blocket (aluminium).
Det finns gängor kvar i blocket för skruven, men saknas ca. 10 mm gängat material 'utåt'.
Tanke; är det möjligt att montera en gängstång (stål/rostfritt) i de gängor som finns kvar i blocket, och därefter 'bygga material' utåt över gängstången så att det bildas nya gängor i materialet som just skapats?
Teorin är att aluminiumsvets inte fastnar på den gängade stången som är i stål/rostfritt.

Vad säger ni som 'kan' ett' (läs: 'kan det här')?

/H

Svetsa dit en liten bit aluminium istället som du sedan borrar och gängar.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Bränner av några pinnar om dagen nu och kom på mig själv att trilskas igång en båge igår. Gissar att det berodde på kylan och stålet som vilat i snön var säkert än kallare.

Så, varför är kallt material svårare att svetsa? :) Inga stora bitar jag svetsar så när jag väl fått fyr är det lätt att börja med nästa vinkel = stålet är varmt. Naturligtvis kan jag förvärma men det är inte frågan. När det flyter på behöver jag bara vila pinnen lätt på och hinner se att det börjar glödgnistra till, lyfter och börjar svetsa.

Någon kanske kan kasta ur sig min.temp. för olika material och svetsmetoder, kanske. Sett att alu. förvärms ganska duktigt vid AC MMA.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Bränner av några pinnar om dagen nu och kom på mig själv att trilskas igång en båge igår. Gissar att det berodde på kylan och stålet som vilat i snön var säkert än kallare.

Så, varför är kallt material svårare att svetsa? :) Inga stora bitar jag svetsar så när jag väl fått fyr är det lätt att börja med nästa vinkel = stålet är varmt. Naturligtvis kan jag förvärma men det är inte frågan. När det flyter på behöver jag bara vila pinnen lätt på och hinner se att det börjar glödgnistra till, lyfter och börjar svetsa.

Någon kanske kan kasta ur sig min.temp. för olika material och svetsmetoder, kanske. Sett att alu. förvärms ganska duktigt vid AC MMA.

Jag har aldrig kört ac mma på alu. Tror tanken är att materialtransporten i ljusbågen bryter upp oxidskiktet ändå för det har funkat kalasbra de gånger jag provat. Inget behov av förvärmning om det ej är tjocka bitar, men tror nån ingenjör får svara på varför det är svårare att tända elektroden på kallt och fuktigt stål
Jag har bara noterat att det funkar kass, höjt strömmen och brakat vidare. Billiga strömkällor är såklart mer benägna att kleta fast i början än dyrare, med saftig Hotstart osv.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top