Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu har jag ju bara cert på vit och svart rörtråd, och skyr eländet som pestenBehöver lite tips från er svetsrävar igen, gäller MIG-svetsning. Hur gör ni om ni måste göra omtag på en lång svetssträng men samtidigt hålla enhetlig bredd på svetsfogen? Jag är kanske onödigt försiktig men brukar alltid börja om några mm ovanpå den redan lagda delen av svetsen, för att få jämn materialövergång, men då blir det ju också en klump precis = osnygg svets. Finns det något sätt att fadea svetssträngen när man avslutar och påbörjar på nytt? Att t.ex. lyfta handtaget sista sekunden för att lägga mindre tråd har jag bara fått konstiga resultat med (rent logiskt känns det inte rätt med en MIG heller). Kanske bättre att bara börja exakt intill där jag avslutade första svetssträngen?
Behöver lite tips från er svetsrävar igen, gäller MIG-svetsning. Hur gör ni om ni måste göra omtag på en lång svetssträng men samtidigt hålla enhetlig bredd på svetsfogen? Jag är kanske onödigt försiktig men brukar alltid börja om några mm ovanpå den redan lagda delen av svetsen, för att få jämn materialövergång, men då blir det ju också en klump precis = osnygg svets. Finns det något sätt att fadea svetssträngen när man avslutar och påbörjar på nytt? Att t.ex. lyfta handtaget sista sekunden för att lägga mindre tråd har jag bara fått konstiga resultat med (rent logiskt känns det inte rätt med en MIG heller). Kanske bättre att bara börja exakt intill där jag avslutade första svetssträngen?
Gick svetskurs för ett tag sen, har dock inte cert. Läraren där sa att vid omstart ska man helt enkelt börja en bit bak på den redan lagda strängen och acceptera att det blir fult hellre än att man får dålig genomsmälta. Risken med att börja precis där du slutade är ju att du får en liten sträcka med dålig genomsmälta och att fogen kanske inte blir helt tät i övergången... Är det främst av estetiska skäl du vill hålla fogen enhetligt bred? Du kan inte slipa fogen i efterhand?
Slipa.
Slipa upp en v-formad skidbacke på ca. 3-5 cm i längd där du slutade, med vinkelslip. Längd beroende på tråd, fogbredd, osv.
Sen börjar du högst upp i backen och kör ned mot spalten.
Annars får du in svetsdefekter i fogen.
Kolla närmare på nuvarande avslut. Den är säkert lite rundad. Sen tänker du att smältan skall leta sig in i alla hörn där.
Det kan endast ske genom att du:
Ökar värmen ordentligt, men det räcker sällan och leder till andra problem. Du vill ju t.ex. inte köra den värmen i resten av svetsen.
Eller så slipar ned den lite så att det runda försvinner.
Proceduren tar ju bara några sekunder med vinkelslipen och det blir bra efteråt.
Sen kan man göra som majoriteten av alla gör. Svetsar på och slipar ned det som blir fult efteråt.
Beror ju lite på målbildenDet är precis så jag gör idag, och av den anledningen du beskriver, men som du säger blir det inte snyggt. Mitt mål är att kunna svetsa fogar som är snygga nog utan slipning, men kanske önsketänkande med en MIG.
Ifall jag har en lång svets som jag vet jag inte kan köra i ett svep, så brukar jag börja i slutet och köra det klart, för att sedan slipa ned början på första svetsen och gör en snygg övergång med andra strängen sen är det rinse and repeat. För i början blir det alltid en kallare svets så då är det bra grundregel att alltid slipa ner den, jag brukar även ha en skrotbit på sidan som jag gör en punkt på för att sedan gå på det jag svetsar direkt, brukar bli en sjysstare start.
Ok, skrotbiten har du för att ”värma upp” svetsaggregatet eller menar du att du startar på skrotbiten alldeles intil det du ska svetsa och sen fortsätter direkt över till arbetsstycket utan att släppa avtryckaren?
Sett många strängar gjorda med mig/mag som är snygga .Så det är bara och träna det ska gå prova olika vinklar och avstånd till plåtenDet är precis så jag gör idag, och av den anledningen du beskriver, men som du säger blir det inte snyggt. Mitt mål är att kunna svetsa fogar som är snygga nog utan slipning, men kanske önsketänkande med en MIG.
Haha ja jag har gjort det.. funkar att gänga i helicoil efteråt åtminstone, men det blir ju inte automagiskt nya gängor!Halloj.
(Nej, jag har inte läst hela tråden... ;-) )
Har en fundering, som i princip totalt novis inom svetsgenren.
Scenario; en drivkedja på en crosshoj har gått av och slagit sönder kedjeskyddet så att skruvar och infästningarna har brutits sönder i blocket (aluminium).
Det finns gängor kvar i blocket för skruven, men saknas ca. 10 mm gängat material 'utåt'.
Tanke; är det möjligt att montera en gängstång (stål/rostfritt) i de gängor som finns kvar i blocket, och därefter 'bygga material' utåt över gängstången så att det bildas nya gängor i materialet som just skapats?
Teorin är att aluminiumsvets inte fastnar på den gängade stången som är i stål/rostfritt.
Vad säger ni som 'kan' ett' (läs: 'kan det här')?
/H
Ja helicoil är ju bättre än rena alugängor oavsett.Tackar 'torsken'! Precis det jag ville höra
Så det bästa är gissningsvis att borra ur de kvarvarande gängorna i blocket och därefter svetsa nytt material och sedan använda Helicoil (lösgänga).
/H
Halloj.
(Nej, jag har inte läst hela tråden... ;-) )
Har en fundering, som i princip totalt novis inom svetsgenren.
Scenario; en drivkedja på en crosshoj har gått av och slagit sönder kedjeskyddet så att skruvar och infästningarna har brutits sönder i blocket (aluminium).
Det finns gängor kvar i blocket för skruven, men saknas ca. 10 mm gängat material 'utåt'.
Tanke; är det möjligt att montera en gängstång (stål/rostfritt) i de gängor som finns kvar i blocket, och därefter 'bygga material' utåt över gängstången så att det bildas nya gängor i materialet som just skapats?
Teorin är att aluminiumsvets inte fastnar på den gängade stången som är i stål/rostfritt.
Vad säger ni som 'kan' ett' (läs: 'kan det här')?
/H
Svetsa dit en liten bit aluminium istället som du sedan borrar och gängar.
Bränner av några pinnar om dagen nu och kom på mig själv att trilskas igång en båge igår. Gissar att det berodde på kylan och stålet som vilat i snön var säkert än kallare.
Så, varför är kallt material svårare att svetsa? Inga stora bitar jag svetsar så när jag väl fått fyr är det lätt att börja med nästa vinkel = stålet är varmt. Naturligtvis kan jag förvärma men det är inte frågan. När det flyter på behöver jag bara vila pinnen lätt på och hinner se att det börjar glödgnistra till, lyfter och börjar svetsa.
Någon kanske kan kasta ur sig min.temp. för olika material och svetsmetoder, kanske. Sett att alu. förvärms ganska duktigt vid AC MMA.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |