På den tiden man svetsade rost under gamla bilar hände det att en loppa kom in i örat. Den hoppade runt där och öronvaxet fräste. Bomullstussar i öronen var ingen dum ide.
På den tiden man svetsade rost under gamla bilar hände det att en loppa kom in i örat. Den hoppade runt där och öronvaxet fräste. Bomullstussar i öronen var ingen dum ide.
Har också lyckats få loppa i örat, har funderat efteråt om det hade kunnat bränna sönder trumhinnan.
Trickset är att ha så våldsamt skitiga öron att vaxet släcker svetsloppan kör alltid med hörselskydd nuförtiden då tinnitusen är snudd på plågsam efter decennier av stålHar också lyckats få loppa i örat, har funderat efteråt om det hade kunnat bränna sönder trumhinnan.
Har kikat på Blocket och Tradera utan att hitta något intressant. Vad tror ni om denna Pela 160?
Man får med tigbrännarpaket men handtaget ser inte likadan ut i videon på sidan.
Ljusbågstart och i videon ser jag inte riktigt hur de startar svetsningen men det ser ut som att den bara startas genom att trycka in handtaget?
[FONT=&]Svetsen är utrustad med Post Gas, 2T/4T, Tig/Mma, Högfrekvensstart, hot start-funktion för MMA. [/FONT]https://verktygsboden.se/tigsvetsar/tiginverter-tig-160[FONT=&]
[/FONT]Tub 2499:- https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetsgas/argongas-008539/
iik, verkar som att man tömmer 5L snabbt när man är ovan.
Är detta rätt?
https://verktygsboden.se/gasregulatorer-(argon-kolsyra)/regulator-mini-arco2
Även gasslang behövs.
Pela verkar intressant eller så sparar jag till något bättre eller billigare om det rekommenderas.
Kommer svetsa fåtal ggr men vem vet om man börjar svetsa ihop saker bara för att man kan och gillar det?
Förmodligen skulle billig Tig på Ebay duga åt mig bara den har rätt funktioner (Vad det nu är man ska titta efter)
2T/4T verkar bra
Ljusbågsstart framför tig-lift?
Post/Fall time funktion (hur länge gasen ska kyla efter svetsning)
Det jag skulle vilja ha är ramp-up/ner, pulse samt ingång för en pedal (i den ordningen med tror jag)
Alla tre saker du nämner är självklarheter på en dedikerad TIG.
HF-start saknas tex bara på multiprocessmaskiner med tex kombinerad MIG/MAG. 2T/4T tycker jag att man klarar sig utan om man bara skall svetsa då och då men många som lärt sig använda 4T gör det hela tiden, det finns även lite olika varianter på 4T där man aktivt kan styra ramp-up/ner och det är ett jävla knappande och det blir alltid fel.
4takt är djävulens påfund och används bara vid rör över en halvmeter i diameter av mig får krupp !Det jag skulle vilja ha är ramp-up/ner, pulse samt ingång för en pedal (i den ordningen med tror jag)
Alla tre saker du nämner är självklarheter på en dedikerad TIG.
HF-start saknas tex bara på multiprocessmaskiner med tex kombinerad MIG/MAG. 2T/4T tycker jag att man klarar sig utan om man bara skall svetsa då och då men många som lärt sig använda 4T gör det hela tiden, det finns även lite olika varianter på 4T där man aktivt kan styra ramp-up/ner och det är ett jävla knappande och det blir alltid fel.
Inget fel på 4-takt. Man lägger handtaget på bordet och 2 min senare ligger hela rullen på golvet och gnistrar...4takt är djävulens påfund och används bara vid rör över en halvmeter i diameter av mig får krupp !
4takt är djävulens påfund och används bara vid rör över en halvmeter i diameter av mig får krupp !
Migsprutor är också djävulens påfundInget fel på 4-takt. Man lägger handtaget på bordet och 2 min senare ligger hela rullen på golvet och gnistrar...
Migsprutor är också djävulens påfund
Det där påminner mig lite om när morsan blev bestulen på farsans gassvets. En bekants bekant dök upp och skulle rädda henne från dom där farliga gas-grejerna, alla vet ju att en gassvets är livsfarlig. Så han tog brännare, slangar, regulatorer, glasögon, rubbet, utom tuberna då, för dom var gamla och bara halvfullaTotalt värdelös på att svetsa och hör inte hemma i denna tråden, men tänkte att ni kanske ändå kunde hjälpa mig lite med en värdering.
Morsan bad mig hjälpa henne att sälja lite prylar från min morfars dödsbo, bl.a. en gassvets. Hittar ju vad dom kostar nya, men vad ligger begagnatpriset för dom? Verkar inte vara svårsåld, men vill inte råka sälja någon annans grejer för billigt
Är en i princip oanvänd AGA X11, med två "jetcontrol 500". Den ena står det oxygen på och den andra acetylen. Finns inga tuber till.
View attachment 454425View attachment 454426View attachment 454427
Vågar inte sätta ett pris på den, men nog är det värt något.Totalt värdelös på att svetsa och hör inte hemma i denna tråden, men tänkte att ni kanske ändå kunde hjälpa mig lite med en värdering.
Morsan bad mig hjälpa henne att sälja lite prylar från min morfars dödsbo, bl.a. en gassvets. Hittar ju vad dom kostar nya, men vad ligger begagnatpriset för dom? Verkar inte vara svårsåld, men vill inte råka sälja någon annans grejer för billigt
Är en i princip oanvänd AGA X11, med två "jetcontrol 500". Den ena står det oxygen på och den andra acetylen. Finns inga tuber till.
View attachment 454425View attachment 454426View attachment 454427
Gassvets är ju egentligen den första svetsen man ska köpa men i praktiken är det väl den sista svetsen som hemmapularen köper. Och företag lyfter momsen på en svets de köper av företag men från privatpersoner är priset redan utan moms.
Därmed tror jag det är svårt få 60-65% av nypris men jag har ju haft fel förr. Gassvetsar säljs ju inte lika ofta beg heller och slitaget är ju nästan obefintligt så dom håller väl i generationer.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|