Jag hade avlägsnat all el innan svets. Kanske överdrivet försiktigt, men fungerade åttiotalselektronik är ju guld värt idag, så dumt att chansa.
Ja, jag får göra så. Tar iaf bort CDI-boxen och batteriet.
Jag hade avlägsnat all el innan svets. Kanske överdrivet försiktigt, men fungerade åttiotalselektronik är ju guld värt idag, så dumt att chansa.
Hur svetsar man små utrymmen som detta?
Kan tänka mig att man kommer åt med pinnsvets men tycker det ofta ser för snyggt ut för det. Säkert tig..
Jag ska svetsa dit sadelramen och kommer ha liknande vinkel mot ramen. Jag inser att jag inte kommer åt med Mig:en för det går väl inte att svetsa bra med lång utstickande wire?
View attachment 453922
Hur svetsar man små utrymmen som detta?
Kan tänka mig att man kommer åt med pinnsvets men tycker det ofta ser för snyggt ut för det. Säkert tig..
Jag ska svetsa dit sadelramen och kommer ha liknande vinkel mot ramen. Jag inser att jag inte kommer åt med Mig:en för det går väl inte att svetsa bra med lång utstickande wire?
View attachment 453922
Självklart blir det bäst med tig men det finns smidigare koniska gashylsor till mig som underlättar.
Räcker inte det kan man testa att korta av/platta till gashylsan lite om nöden kräver. Eller köra med flusstråd utan gashylsa. Lite nödlösningar och inte optimalt men det kan få duga på mindre kritiska ställen
Har du bara Mig/Mag? Hade föredragit TIG.
Enligt denna videon som jag tycker är informativ. Låt bara tråden sticka ut lite mer, lite mer gas och lite mer trådhastighet.
Men jag hade tagit ett skrotat rör och kapat i samma vinklar och provat mig fram hur mycket utstick jag kan ha.
Och sen valt en lämplig vinkel på spetsen. Personligen så hade jag kört på 45-60* och toucha av spetsen så den blir lite platt.
Har lånat grannens med flusstråd. Märkligt men tyvärr ser det inte ut som att jag kan ta bort gashylsan men det hade nog funkar bra utan. Ser ut som att jag får punktsvetsar och lämnar in men ska ändå testa.
Flusstråd
Det får bli Tig när jag köper min första svets men det lär inte bli nu i vår. Jag punktar och lämnar in.
Kör den från båda sidorna och inte från mitten av klykan.Hur svetsar man små utrymmen som detta?
View attachment 453922
Jag suger som svetsare egentligen, men jag har svetsat en del 25mm fyrkantör och senast häromdagen svetsade jag ihop en nyckel till ett gammalt lås. Då har jag kört med 1,6 mm ESAB-elektroder, 48.00 om jag inte missminner mig. Dessutom har jag vänt polerna, plus i pinnen så att den blir varmare och inte bränner upp röret.
Äsch, bara man får ihop saker och att det blir hållbart ;-D
Det går alltid att slipa till det snyggt efteråt.
Nu hänger jag inte med. Betyder det att om du vänder på polerna blir den varmare och därmed kan du svetsa under kortare tid så inte röret blir för varmt och bränns upp?
Då blir nog dessa fina:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...etselektroder/basiska-svetselektroder-211230/
10-pack låter vettigare än 140 stycken. Någon som känner till Rimac?
https://www.swedol.se/svetselektroder-basisk-blister-10stpg-1001714.html
Jag suger som svetsare egentligen, men jag har svetsat en del 25mm fyrkantör och senast häromdagen svetsade jag ihop en nyckel till ett gammalt lås. Då har jag kört med 1,6 mm ESAB-elektroder, 48.00 om jag inte missminner mig. Dessutom har jag vänt polerna, plus i pinnen så att den blir varmare och inte bränner upp röret.
Känns rätt oekonomiskt att köpa 10 pinnar för 80 kr, så kör på julas alternativdå klarar du dig ett tag
Köp på svetsmaskinservice eller nån riktig återförsäljare. Ett paket ok48.00 1.6mm kostar inte jättemycket.. och det kommer gå åt pinnar!Jasså, jag trodde jag behövde typ 2 st plus ca ett par för att öva med men det kanske går åt mer än man tror.
Vänt polerna? Normal med pinne kör man plus på elektroden. Du får bättre genombränna ifall du kör plus i pinnen samt de flesta elektroder är designa för att köra det, men finns de som klarar bägge och vill man ha mindre genombränna kan det vara ett alternativ.
Den stora frågan är skall man sluta i mitten på den där perfekta strängen och vara tvungen att krångla med stop/start bara för att kläderna brinner eller kör man bara på tills det är klart....?Dagens tips. Svetsa inte med kläder av nylon, särskilt inte sådana som är isolerade.
Hört av en kompis
Dagens tips. Svetsa inte med kläder av nylon, särskilt inte sådana som är isolerade.
Hört av en kompis
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |