Stora Svetstråden!

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Hur svetsar man små utrymmen som detta?
Kan tänka mig att man kommer åt med pinnsvets men tycker det ofta ser för snyggt ut för det. Säkert tig..

Jag ska svetsa dit sadelramen och kommer ha liknande vinkel mot ramen. Jag inser att jag inte kommer åt med Mig:en för det går väl inte att svetsa bra med lång utstickande wire?

20140101_214302_zps670b640f.jpg
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur svetsar man små utrymmen som detta?
Kan tänka mig att man kommer åt med pinnsvets men tycker det ofta ser för snyggt ut för det. Säkert tig..

Jag ska svetsa dit sadelramen och kommer ha liknande vinkel mot ramen. Jag inser att jag inte kommer åt med Mig:en för det går väl inte att svetsa bra med lång utstickande wire?

View attachment 453922

Självklart blir det bäst med tig men det finns smidigare koniska gashylsor till mig som underlättar.
Räcker inte det kan man testa att korta av/platta till gashylsan lite om nöden kräver. Eller köra med flusstråd utan gashylsa. Lite nödlösningar och inte optimalt men det kan få duga på mindre kritiska ställen
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Hur svetsar man små utrymmen som detta?
Kan tänka mig att man kommer åt med pinnsvets men tycker det ofta ser för snyggt ut för det. Säkert tig..

Jag ska svetsa dit sadelramen och kommer ha liknande vinkel mot ramen. Jag inser att jag inte kommer åt med Mig:en för det går väl inte att svetsa bra med lång utstickande wire?

View attachment 453922

Har du bara Mig/Mag? Hade föredragit TIG. (Är ingen expert på MIG/MAG, specialiserade mig på TIG/MMA när jag läste till svetsare.)

Enligt denna videon som jag tycker är informativ. Låt bara tråden sticka ut lite mer, lite mer gas och lite mer trådhastighet.




Finns speciella hylsor för TIG.

715jD2vRFtL._AC_SY355_.jpg



Men jag hade tagit ett skrotat rör och kapat i samma vinklar och provat mig fram hur mycket utstick jag kan ha.
Och sen valt en lämplig vinkel på spetsen. Personligen så hade jag kört på 45-60* och toucha av spetsen så den blir lite platt.

tungsten-angles.png
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Självklart blir det bäst med tig men det finns smidigare koniska gashylsor till mig som underlättar.
Räcker inte det kan man testa att korta av/platta till gashylsan lite om nöden kräver. Eller köra med flusstråd utan gashylsa. Lite nödlösningar och inte optimalt men det kan få duga på mindre kritiska ställen

Har lånat grannens med flusstråd. Märkligt men tyvärr ser det inte ut som att jag kan ta bort gashylsan men det hade nog funkar bra utan. Ser ut som att jag får punktsvetsar och lämnar in men ska ändå testa.



Har du bara Mig/Mag? Hade föredragit TIG.

Enligt denna videon som jag tycker är informativ. Låt bara tråden sticka ut lite mer, lite mer gas och lite mer trådhastighet.

Men jag hade tagit ett skrotat rör och kapat i samma vinklar och provat mig fram hur mycket utstick jag kan ha.
Och sen valt en lämplig vinkel på spetsen. Personligen så hade jag kört på 45-60* och toucha av spetsen så den blir lite platt.

Flusstråd :)
Det får bli Tig när jag köper min första svets men det lär inte bli nu i vår. Jag punktar och lämnar in.
 
Last edited:

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Har lånat grannens med flusstråd. Märkligt men tyvärr ser det inte ut som att jag kan ta bort gashylsan men det hade nog funkar bra utan. Ser ut som att jag får punktsvetsar och lämnar in men ska ändå testa.





Flusstråd :)
Det får bli Tig när jag köper min första svets men det lär inte bli nu i vår. Jag punktar och lämnar in.

Ska du bara punkta så skippa flusstråden, om du kan. Lätt att det blir inneslutningar.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur svetsar man små utrymmen som detta?
Kan tänka mig att man kommer åt med pinnsvets men tycker det ofta ser för snyggt ut för det. Säkert tig..

Jag ska svetsa dit sadelramen och kommer ha liknande vinkel mot ramen. Jag inser att jag inte kommer åt med Mig:en för det går väl inte att svetsa bra med lång utstickande wire?

View attachment 453922
Kör den från båda sidorna och inte från mitten av klykan.
Lite mera gas så borde det bli ok.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja, svetsare kommer spotta och svära åt dig om du lämnar in en ram med poriga flusstråd näst.. ett jäkla skit som måste slipas ur fullständigt för att få en ok fog. Man svetsar aldrig någonsin över porer om man har minsta hum.
Det där går utmärkt att bräsa ihop med vilken metod som helst. Snyggast om man bara har en migspruta är att löda det med mässing/bronstråd. Utmärkt men ganska okänd metod.
Jag skulle kört hög värme och mindre trådmatning om jag migade ihop det där, annars tig med långt utstick. Pinne blir såklart fantastiskt snyggt också, duktiga svetsare får nästan tig finish.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Tror pinne passar mig. Grannen har en sådan så jag kan låna och lära mig den också fast då måste jag hitta pinnar. Finns storlek som är lämpligt för att svetsa 22 mm rör, 2 mm tjock?
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
2 mm elektrod skulle jag nog valt
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag suger som svetsare egentligen, men jag har svetsat en del 25mm fyrkantör och senast häromdagen svetsade jag ihop en nyckel till ett gammalt lås. Då har jag kört med 1,6 mm ESAB-elektroder, 48.00 om jag inte missminner mig. Dessutom har jag vänt polerna, plus i pinnen så att den blir varmare och inte bränner upp röret.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag suger som svetsare egentligen, men jag har svetsat en del 25mm fyrkantör och senast häromdagen svetsade jag ihop en nyckel till ett gammalt lås. Då har jag kört med 1,6 mm ESAB-elektroder, 48.00 om jag inte missminner mig. Dessutom har jag vänt polerna, plus i pinnen så att den blir varmare och inte bränner upp röret.


Äsch, bara man får ihop saker och att det blir hållbart ;-D
Det går alltid att slipa till det snyggt efteråt.

Nu hänger jag inte med. Betyder det att om du vänder på polerna blir den varmare och därmed kan du svetsa under kortare tid så inte röret blir för varmt och bränns upp?


Då blir nog dessa fina:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...etselektroder/basiska-svetselektroder-211230/

10-pack låter vettigare än 140 stycken. Någon som känner till Rimac?
https://www.swedol.se/svetselektroder-basisk-blister-10stpg-1001714.html
 
Last edited:

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Äsch, bara man får ihop saker och att det blir hållbart ;-D
Det går alltid att slipa till det snyggt efteråt.

Nu hänger jag inte med. Betyder det att om du vänder på polerna blir den varmare och därmed kan du svetsa under kortare tid så inte röret blir för varmt och bränns upp?


Då blir nog dessa fina:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...etselektroder/basiska-svetselektroder-211230/

10-pack låter vettigare än 140 stycken. Någon som känner till Rimac?
https://www.swedol.se/svetselektroder-basisk-blister-10stpg-1001714.html

Känns rätt oekonomiskt att köpa 10 pinnar för 80 kr, så kör på julas alternativdå klarar du dig ett tag :tummenupp
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Jag suger som svetsare egentligen, men jag har svetsat en del 25mm fyrkantör och senast häromdagen svetsade jag ihop en nyckel till ett gammalt lås. Då har jag kört med 1,6 mm ESAB-elektroder, 48.00 om jag inte missminner mig. Dessutom har jag vänt polerna, plus i pinnen så att den blir varmare och inte bränner upp röret.

Vänt polerna? Normal med pinne kör man plus på elektroden. Du får bättre genombränna ifall du kör plus i pinnen samt de flesta elektroder är designa för att köra det, men finns de som klarar bägge och vill man ha mindre genombränna kan det vara ett alternativ.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jasså, jag trodde jag behövde typ 2 st plus ca ett par för att öva med men det kanske går åt mer än man tror.
Köp på svetsmaskinservice eller nån riktig återförsäljare. Ett paket ok48.00 1.6mm kostar inte jättemycket.. och det kommer gå åt pinnar!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vänt polerna? Normal med pinne kör man plus på elektroden. Du får bättre genombränna ifall du kör plus i pinnen samt de flesta elektroder är designa för att köra det, men finns de som klarar bägge och vill man ha mindre genombränna kan det vara ett alternativ.

Det är tydligen inte helt ovanligt att vända polerna på tex 48.00 i vissa lägen som PD, PE eller vertikalt (vad det nu kan tänkas heta?.. PG?)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dagens tips. Svetsa inte med kläder av nylon, särskilt inte sådana som är isolerade.

Hört av en kompis :näsblod
Den stora frågan är skall man sluta i mitten på den där perfekta strängen och vara tvungen att krångla med stop/start bara för att kläderna brinner eller kör man bara på tills det är klart....?
Svår fråga det där. :va
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Dagens tips. Svetsa inte med kläder av nylon, särskilt inte sådana som är isolerade.

Hört av en kompis :näsblod

En gång när jag satt vid svetsbordet och jobbade så tyckte jag att det plötsligt blev mycket lättare att se genom hjälmens skyddslins. I vanliga fall hade jag ganska svårt att se genom det mörka glaset då min verkstad var dåligt upplyst, så jag såg inte förrän jag fått fjutt på svetsningen och lågan lyste upp så vad det nu var jag jobbade på. Men rätt vad det var så plötsligt blev det mycket lättare att se. Det visade sig att en loppa hoppat ner i byxan och grenen stod i full brand :näsblod Flamsäkra grejer är att föredra :D
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top