Hur fan matar du tillsatsen då? 12mm pinnar?
Det är automatiserad svetsning och det är typ 4mm tråd på rulle och matarverk.
Hur fan matar du tillsatsen då? 12mm pinnar?
Det är ju bara innan godset är i arbetstemp. Värmer man upp med gas och isolerar ämnena under svetsning drar det mycket mindre ström.
Å fyy fan.. sånt skit vägrar jag befatta mig med. Manuellt eller döden.Det är automatiserad svetsning och det är typ 4mm tråd på rulle och matarverk.
Absolut att det drar mycket mer ström som du säger, går ju att minimera värmeförlusterna dock. Försöker undvika alu själv då jag redan har alzheimers lightJa, absolut men det rinner totalt iväg mer effekt genom aluminium pga en fullständigt lysande värmeledningsförmåga. Själv är jag tokusel på tig i allmänhet och på alu tig i synnerhet så mina upplevelser i ämnet beror kanske på andra handhavande fel. Får aldrig tid att lära mig, är inne på att prova alu mig istället.
Ja, absolut men det rinner totalt iväg mer effekt genom aluminium pga en fullständigt lysande värmeledningsförmåga. Själv är jag tokusel på tig i allmänhet och på alu tig i synnerhet så mina upplevelser i ämnet beror kanske på andra handhavande fel. Får aldrig tid att lära mig, är inne på att prova alu mig istället.
Ja det är första lektionen! Använd heller aldrig sliptrissor eller slipskivor med sandkorn i, kislet i det legerar sig med aluminiumet och ändrar de mekasnuskiska egenskaperna okontrollerat. Jag använder i största möjliga mån stålfilar eller roterande stålborste efteråt om jag vart tvungen att slipa med trissa eller lamellskiva.Nu har jag bara fått prova Alu tig under en enveckas svetskurs men tycker ändå att jag fick till det ganska hyfsat efter ett par prov och försök. Du kan garanterat mycket mer om svetsning än jag så jag ska inte komma här och predika för en upplyst, men skulle jag pinpointa en enda grej om jag försökte lära en nybörjare att tiga alu så är det att hålla rent. Oxid är alusvetsningens värsta fiende. Skillnaden mellan att svetsa en bit som ser ren och fin ut men som legat orörd sedan gårdagen och en bit som du nyligen dragit ren med scotch brite är som natt och dag. "Underskatta inte putsandets effekt", sa min lärare. "Bara putsa putsa putsa" Så om du tycker att du provat allt men samtidigt vet med dig att du kanske bara plockat en provbit ur spillådan och försökt foga ihop med en annan bit så testa att slipa rent kanterna och en bit in på plåtytan. Det gör sån ohygglig skillnad
Ja det är första lektionen! Använd heller aldrig sliptrissor eller slipskivor med sandkorn i, kislet i det legerar sig med aluminiumet och ändrar de mekasnuskiska egenskaperna okontrollerat. Jag använder i största möjliga mån stålfilar eller roterande stålborste efteråt om jag vart tvungen att slipa med trissa eller lamellskiva.
Finns så sjukt bra lod för tunnplåt nuförtiden att det är bortkastad tid att fippla med tigen egentligen.. jag använder zinkanoder från båtar, mest för att det ligger 20 kilo i verkstan, bara att såga upp i remsor.Rostfri borste har jag kört med och tvättat med T-röd. Sen oxiderar det igen på bråkdelen av en sekund men det är naturligtvis tunnare. Men fan, alu är svårt om man inte är van ock frekvent svetsare. Lite tjockare plåtar funkar hjälpligt men är det tunn plåt så är det mer ”ingenting, ingenting, borta” för min del.
Strunta i att öva på tunn alu då bara frustrerande innan man fått känslan för det. Rostfritt och svartplåt är mer brukligt att börja med. Minns väl den sjunkande känslan av inget, inget, borta! När man svetsade eländig tunn alu förr.. trickset är att bara dutta till med brännaren på var sida om fogen och vara snabb med tillsatsen. Sen brygga över när man ser blanka, halvflytande ytor. Jag själv gillar inte att svetsa alu alls, ett jäkla kladdande.Tanken är inte att sammanfoga tunnare aluminium, det syftet är ytterst begränsat faktisk. Det är lära mig svetsa TIG som är syftet.
Brukar Cr-V vara belagt? Aldrig varit med om det själv, brukar själv bösa ihop lite specialnycklar ibland. Smälter bara ihop några vändor med tigen utan att blanda i kolstål om det kan undvikas.Nej haha.
Menar beläggningen på verktygsstålet.
Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
Ja lite över anlöpningstemp för att relaxera härdningen bör räcka. Sen det där med att slipa bort beläggning - kanske om det är nåt galvat skräp.. krom eller eloxering är några my tjockt och spelar ingen roll.Med lite förvärmning så menar du 200-250 grader eller nåt sånt antar jag?
Ska svetsa bakre ramen (sadelramen), börjar med själva fästet precis vid tanken. Jordklämman ska sitta nära men ska jag koppla ur CDI och alla andra elkablar jag kan se?
Hojen är en 80-talare så elektronik finns.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |