Stora Svetstråden!

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Den ser ut att fungera mycket bra, snygg böj på det röret! Hur stora rör tar den? :tummenupp jag planerar att bygga varianten med en hydraulisk domkraft, tänker ha den till avgasrörsbygge bland annat. Men din ser absolut ut att funka bra :)

22 mm. Byggde denna enbart för att böja till en sadelram till mitt hojbygge. Jag var dock inte nöjd med en simpel 180 graders böj som alla andra så jag kapade och svetsade ihop något som blev lite mer unikt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan vad coolt. Vad bygger du formarna av? Det skall fö vara samma gänga på flaskorna vad jag har hört. Nordamerika har en annan gänga vet jag för jag blev skitglad när jag fick en sån regulator och sen skitsur när den inte passade. Fick den dock ombyggd för fyndpriset 200kr.

Det beror lite på. Ska jag ha någon mer komplex form på det hela så kör jag gjutsand som jag pressar i en ram av trä, ska jag bara ha solida svarvämnen så gjuter jag ofta i stålrör av lämplig dia.

Jag hoppas att gängan ska vara standard, med tanke på att jag får hem både regulator och flaska från Polen så bör det ju rimligtvis vara samma. Jag frågade dock säljaren och fick svaret att gängdimensionen är W21,8x1/14, och en sån gänga har jag aldrig ens hört talas om... Hoppas inte det är något skumt skit som är fullständigt omöjligt att hitta regulator till :skrämd Jag fick dock bekräftat att flaskorna är alu och väger ca 10kg tomma, så det är 200 spänn besparing bara där och då går jag plus minus noll på min polska gas :banana
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det beror lite på. Ska jag ha någon mer komplex form på det hela så kör jag gjutsand som jag pressar i en ram av trä, ska jag bara ha solida svarvämnen så gjuter jag ofta i stålrör av lämplig dia.

Jag hoppas att gängan ska vara standard, med tanke på att jag får hem både regulator och flaska från Polen så bör det ju rimligtvis vara samma. Jag frågade dock säljaren och fick svaret att gängdimensionen är W21,8x1/14, och en sån gänga har jag aldrig ens hört talas om... Hoppas inte det är något skumt skit som är fullständigt omöjligt att hitta regulator till :skrämd Jag fick dock bekräftat att flaskorna är alu och väger ca 10kg tomma, så det är 200 spänn besparing bara där och då går jag plus minus noll på min polska gas :banana

Hmmmm, nu blev jag osäker här på gängan. Det är inte alls mitt område men jag har fått för mig att Withworth 21,8 är för syrgas och eventuellt för nån gas till. Jag tror det är W 24,32 på Argon och blandgas, typ Mison.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hmmmm, nu blev jag osäker här på gängan. Det är inte alls mitt område men jag har fått för mig att Withworth 21,8 är för syrgas och eventuellt för nån gas till. Jag tror det är W 24,32 på Argon och blandgas, typ Mison.

... Det låter ju inte bra alls... Kanske får sätta min tillit till att klockan från polen har rätt gänga :näsblod Alternativt får jag väl bygga en adapter, något kan jag säkert luska ut.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
... Det låter ju inte bra alls... Kanske får sätta min tillit till att klockan från polen har rätt gänga :näsblod Alternativt får jag väl bygga en adapter, något kan jag säkert luska ut.

Sätt ditt hopp till att jag har fel. Det blir minst merarbete och det är relativt låga odds på det.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Svetsen är hemma! :banana Och jag har fått bekräftat att regulatorn och tuberna har samma gänga :tummenupp

De på svetsforumet ville ha bilder på svetsens innanmäte, så jag tänkte att jag slänger upp dem här med ifall någon är nyfiken:
DSC_2301.JPG
DSC_2302.JPG
DSC_2303.JPG
DSC_2304.JPG
DSC_2305.JPG
DSC_2306.JPG
DSC_2307.JPG
DSC_2308.JPG
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Några till:
DSC_2309.JPG
DSC_2310.JPG
DSC_2311.JPG
DSC_2312.JPG
DSC_2313.JPG
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Svetsen är hemma! :banana Och jag har fått bekräftat att regulatorn och tuberna har samma gänga :tummenupp

De på svetsforumet ville ha bilder på svetsens innanmäte, så jag tänkte att jag slänger upp dem här med ifall någon är nyfiken:
View attachment 455225
View attachment 455226
View attachment 455227
View attachment 455228
View attachment 455229
View attachment 455230
View attachment 455231
View attachment 455232

Vilket svetsforum?

Personligen är jag allergisk mot liggande PCB i icke dammtäta miljöer. Det är sånt som dödar svetsar ganska snabbt och det går inte att lacka sig bort från ett sånt problem. Håll den ren invändigt. Man ser på byggsättet med switch-och diodmodulerna att det är en kinesisk design men det funkar säkert bra. Är nån eller båda kylkropparna spänningssatta eller är det byggt med isolerade moduler?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad sa de på svetsforumet om innanmätet?

Bara en kommentar än så länge, och han tyckte att det liknade en Stahlwerksvets som han öppnat upp vid tidigare tillfälle. Stahlwerk är väl också ett budgetmärke vad jag förstått, men efter en snabbkoll på Ebay så kunde jag inte hitta någon stahlwerk med liknande spec och tillhörande utrustning som den jag köpt för mindre än dubbla priset. Så är det så att jag fått sammalika som en annan budgetsvets fast för halva priset, ja då tycker jag inte att det är något att klaga på :)

Vilket svetsforum?

Personligen är jag allergisk mot liggande PCB i icke dammtäta miljöer. Det är sånt som dödar svetsar ganska snabbt och det går inte att lacka sig bort från ett sånt problem. Håll den ren invändigt. Man ser på byggsättet med switch-och diodmodulerna att det är en kinesisk design men det funkar säkert bra. Är nån eller båda kylkropparna spänningssatta eller är det byggt med isolerade moduler?

Det jag länkade till tidigare där det diskuterades Shermans eventuella koppling till Jasic: www.mig-welding.co.uk

Förstår, finns det något jag kan göra för att skydda och förebygga förutom att försöka hålla rent?
Inte säker på att jag förstått sista frågan korrekt. Det finns kylfläktar både upptill och nertill och som jag förstått det så ska de starta per automatik när svetsen känner av att de behövs. Eller hur menar du med om de är spänningssatta eller isolerade moduler?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Bara en kommentar än så länge, och han tyckte att det liknade en Stahlwerksvets som han öppnat upp vid tidigare tillfälle. Stahlwerk är väl också ett budgetmärke vad jag förstått, men efter en snabbkoll på Ebay så kunde jag inte hitta någon stahlwerk med liknande spec och tillhörande utrustning som den jag köpt för mindre än dubbla priset. Så är det så att jag fått sammalika som en annan budgetsvets fast för halva priset, ja då tycker jag inte att det är något att klaga på :)



Det jag länkade till tidigare där det diskuterades Shermans eventuella koppling till Jasic: www.mig-welding.co.uk

Förstår, finns det något jag kan göra för att skydda och förebygga förutom att försöka hålla rent?
Inte säker på att jag förstått sista frågan korrekt. Det finns kylfläktar både upptill och nertill och som jag förstått det så ska de starta per automatik när svetsen känner av att de behövs. Eller hur menar du med om de är spänningssatta eller isolerade moduler?

Om det är spänning på kylkropparna eller om det är isolerade switchar/dioder. Skulle tro att det är en primär kylkropp med nätspänning och en eller tom två (med tanke på AC/DC) sekundär kylkroppar med svetsström. Lite yrkesskadad men vore intressant att veta om kylkropparna är strömförande.

EDIT: Finns väl inte så mycket mer att göra än att hålla det rent så man inte får ledande damm på korten som kortsluter. Lätt hänt då man tex kör vinkelkap i närheten. Jag förutsätter att korten är lackade? Finns det högspänningsdelar som ligger utsatt (många invertersvetsar transformerar upp långt över nätspänning) så kan man ju titta på komponenter där och fundera på hur det ser ut och om man kanske kan isolera ben och ledare så man får bättre krypavstånd men det krävs väl rätt bra elkraftskunskap för det.

Stahlwerk är ju också brandade grejer. Dom som köper in och sätter sitt eget märke på grejerna köper inte alla sina modeller från en tillverkare. De olika Sherman svetsarna kan mycket väl komma från helt olika Kinesiska tillverkare. Det är tom högst troligt, tror inte dom vill lägga alla ägg i samma Kinesiska skål, det är dumt på många sätt.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om det är spänning på kylkropparna eller om det är isolerade switchar/dioder. Skulle tro att det är en primär kylkropp med nätspänning och en eller tom två (med tanke på AC/DC) sekundär kylkroppar med svetsström. Lite yrkesskadad men vore intressant att veta om kylkropparna är strömförande.

Jadu, det var ju en bra fråga... Inte en susning :D Menar du att de ska/borde vara det, eller att de kan vara det beroende på vad man är ute efter? Vilka är för- och nackdelarna med respektive förfarande isåfall?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jadu, det var ju en bra fråga... Inte en susning :D Menar du att de ska/borde vara det, eller att de kan vara det beroende på vad man är ute efter? Vilka är för- och nackdelarna med respektive förfarande isåfall?

Man tjänar rätt mycket överföringsförluster då man inte behöver bygga med elektriskt isolerade komponenter och därmed tjänar man kylkapacitet i hela ledet. Det är alltså mycket billigare att bygga så. Samtidigt är det en säkerhetsrisk, kanske speciellt på primärsidan som är direkt dödlig men en sekundär som går på jord är inte att skoja med heller och kan ge stora följdskador med smälta ledningar i väggen.

Är det ledande på både primär och sekundär så skulle jag faktiskt inte använda en sån maskin utan att verkligen titta över avstånden mellan de ledande kylkropparna då en kortslutning där ger nätspänning i TIG-torchen

Men som sagt, jag såg inget som tyder på att det skulle vara fallet på din maskin och jag är svårt yrkesskadad.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Man tjänar rätt mycket överföringsförluster då man inte behöver bygga med elektriskt isolerade komponenter och därmed tjänar man kylkapacitet i hela ledet. Det är alltså mycket billigare att bygga så. Samtidigt är det en säkerhetsrisk, kanske speciellt på primärsidan som är direkt dödlig men en sekundär som går på jord är inte att skoja med heller och kan ge stora följdskador med smälta ledningar i väggen.

Är det ledande på både primär och sekundär så skulle jag faktiskt inte använda en sån maskin utan att verkligen titta över avstånden mellan de ledande kylkropparna då en kortslutning där ger nätspänning i TIG-torchen

Men som sagt, jag såg inget som tyder på att det skulle vara fallet på din maskin och jag är svårt yrkesskadad.

EDIT: Finns väl inte så mycket mer att göra än att hålla det rent så man inte får ledande damm på korten som kortsluter. Lätt hänt då man tex kör vinkelkap i närheten. Jag förutsätter att korten är lackade? Finns det högspänningsdelar som ligger utsatt (många invertersvetsar transformerar upp långt över nätspänning) så kan man ju titta på komponenter där och fundera på hur det ser ut och om man kanske kan isolera ben och ledare så man får bättre krypavstånd men det krävs väl rätt bra elkraftskunskap för det.

Stahlwerk är ju också brandade grejer. Dom som köper in och sätter sitt eget märke på grejerna köper inte alla sina modeller från en tillverkare. De olika Sherman svetsarna kan mycket väl komma från helt olika Kinesiska tillverkare. Det är tom högst troligt, tror inte dom vill lägga alla ägg i samma Kinesiska skål, det är dumt på många sätt.

Det låter ju inte alls bra då nej... Kan jag se hur det förhåller sig med den saken på något sätt, eller får man vända sig till tillverkaren och fråga? Nu blev jag ju lite smånervös här... :gnissla

Jag förstår, ska försöka att hålla rent och kanske helt enkelt försöka att inte köra slip/kapmaskiner i närheten av svetsen :)

Där var en i tråden på svetsforumet som noterade att det finns ett kinesiskt märke som heter Linlong som har en snarlik maskin. De tillverkar tydligen svetsar åt Weldpro som också är ett budgetmärke.
http://www.linlongwelding.com/products_detail/productId=53.html

Chassit är ju identiskt även om det verkar skilja lite i specen, Mosfet kontra IGBT etc, samt att några anslutningar inte är samma... Men det låter ju troligt som du säger, att de kanske köpt in en modell från Jasic, en från Linlong och kanske från något mer för att få en mer komplett lineup av maskiner.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det låter ju inte alls bra då nej... Kan jag se hur det förhåller sig med den saken på något sätt, eller får man vända sig till tillverkaren och fråga? Nu blev jag ju lite smånervös här... :gnissla

Jag förstår, ska försöka att hålla rent och kanske helt enkelt försöka att inte köra slip/kapmaskiner i närheten av svetsen :)

Där var en i tråden på svetsforumet som noterade att det finns ett kinesiskt märke som heter Linlong som har en snarlik maskin. De tillverkar tydligen svetsar åt Weldpro som också är ett budgetmärke.
http://www.linlongwelding.com/products_detail/productId=53.html

Chassit är ju identiskt även om det verkar skilja lite i specen, Mosfet kontra IGBT etc, samt att några anslutningar inte är samma... Men det låter ju troligt som du säger, att de kanske köpt in en modell från Jasic, en från Linlong och kanske från något mer för att få en mer komplett lineup av maskiner.

Är kylkropparna ledande så sitter det kablar skruvade direkt i kylkroppen och vidare till nån elektrisk grunka. Är dom inte ledande så sitter det rimligtvis jordkablar från kylkropp till chassi. Alternativt så är kylkroppen skruvad direkt med konsoller till chassi.

Med sladden ej inkopplad VIKTIGT... Så kan du ta en multimeter och mäta om du har kontakt mellan jordstiftet i anslutningssladden och respektive kylkroppar. Du kan också mäta mellan kylkropparna.

Du skall inte vara orolig, det var inte mitt syfte.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är kylkropparna ledande så sitter det kablar skruvade direkt i kylkroppen och vidare till nån elektrisk grunka. Är dom inte ledande så sitter det rimligtvis jordkablar från kylkropp till chassi. Alternativt så är kylkroppen skruvad direkt med konsoller till chassi.

Med sladden ej inkopplad VIKTIGT... Så kan du ta en multimeter och mäta om du har kontakt mellan jordstiftet i anslutningssladden och respektive kylkroppar. Du kan också mäta mellan kylkropparna.

Du skall inte vara orolig, det var inte mitt syfte.

Ok, så det jag ska leta efter är antingen strömförande kablar som går direkt in i alublocken med kylflänsar, eller så ska det vara jordkontakt dvs antingen en kabel från alublock till chassi eller blocken monterade direkt i chassit?
Jag tycker mig inte se några enskilda kablar som sitter skruvade rakt i kylblocken. Alla verkar anslutna till komponenter/kretskort som sitter på kylkropparna... Jag tycker att det ser ut som att de sitter skruvade rakt i chassit. Tittar man på bilderna så verkar de ju vara fastskruvade rakt i metallstagen som sitter i chassit...

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ok, så det jag ska leta efter är antingen strömförande kablar som går direkt in i alublocken med kylflänsar, eller så ska det vara jordkontakt dvs antingen en kabel från alublock till chassi eller blocken monterade direkt i chassit?
Jag tycker mig inte se några enskilda kablar som sitter skruvade rakt i kylblocken. Alla verkar anslutna till komponenter/kretskort som sitter på kylkropparna... Jag tycker att det ser ut som att de sitter skruvade rakt i chassit. Tittar man på bilderna så verkar de ju vara fastskruvade rakt i metallstagen som sitter i chassit...

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Ja, det ser så ut, det var ju bra. Har du nån aning om vad de två gigantiska gröna resistorerna har för funktion?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja, det ser så ut, det var ju bra. Har du nån aning om vad de två gigantiska gröna resistorerna har för funktion?

Skönt, då slipper jag oroa mig för en plötslig retroaktiv abort medan jag svetsar då :D

Inte en susning tyvärr. Elektronik och el är inte min starka sida så jag kan väl inte direkt påstå att jag har sådär enormt stor aning om vad någon individuell bit i den här mackapären gör för något egentligen... :näsblod Jag brukar väl resonera som så att jag måste inte veta exakt hur saker och ting fungerar så länge jag inte ska reparera dem. Ska jag bara bruka dem så kan det lika gärna räcka med att någon förklarar hur jag ska handha apparaten och sen säger att det fungerar genom magi. Ok säger jag och svetsar, lika glad i hågen :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu har jag äntligen fått testat svetsen! :banana :yoparty Jag dog inte ens, så svetsen får MVG på den punkten iallafall :D

Det märks att det var ett tag (en bra bit över ett år) sen jag gick den där snabbkursen i prova-på-tigsvets... Men detta till trots så lyckades jag foga ihop ett par bitar med hyfsat genomsmälta utan katastrofala genombränningar, och jag fick till och med till en halvsnygg (enligt mig själv då alltså) fog mitt på plåten :) Detta är ju då bara helt vanlig DC på 1mm stålplåt utan krusiduller som puls och dylikt, tänkte att jag får starta i den grunda delen av svetspölen och jobba mig ut på djupet :D

115558513_570296143655028_7178227550835703351_n.jpg
110756773_657853264811754_1133359293184861154_n.jpg
110140612_298263838083307_5411598436124163865_n.jpg
110313180_311275830114973_4064507318809197025_n.jpg
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Nu har jag äntligen fått testat svetsen! :banana :yoparty Jag dog inte ens, så svetsen får MVG på den punkten iallafall :D..

Helt otroligt att du överlevde. Se där, nog duger den. Svetsen är ju testad av proffs enligt din tidigare länk och skall mer än väl duga. Nu är det bara att fortsätta öva och kanske titta på massa tigsvetsning på Youtube. Bra position och stöd för armarna verkar betyda otroligt mycket.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top