Är det en bit wolframelektrod jag ser uppe till vänster i näst sista bilden? Det är snart 40 år sedan jag tig'ade rostfritt på Cadbury Slotts i Uppsala (som bisyssla utöver automationstekniker). Som tur är finns det polare som kan det där bättre, inkl alu och gjutjärn.
Du menar i fogen? Jag kan alldeles säker ha råkat doppa elektroden både en och två gånger, om det är så du menar. Jag är ganska grön på det här, den lilla färdighet jag fick på snabbkursen jag gick för länge sen är glömd sedan länge så det är bara att börja på ny kula
Det är hans första test. Blir säkert bra med mer övning.
Fick för mig att den fläkt som finns bara går igång ibland.
I see.. inte så bra med filter. Fast man kan ju vara nog med att kolla och eventuellt blåsa rent den iof.
Ok, men då fyller jag allt med epoxy istället
Allt som är fel med svetsfogarna är garanterat mitt fel, inte svetsens. Jag har extremt begränsad erfarenhet av Tig, det var sisådär ett och ett halvt år sedan jag testade sist och det var under en enveckas metallsammanfogningskurs där sisådör två-tre dagar bestod av Tig och resten var blandat mig, pinne och hårdlödning. Så jag har verkligen ingen erfarenhet alls, försöker just nu bara dra mig till minnes det som instruktören sa på kursen och öva upp de moment vi fick lära oss då samtidigt som jag går igenom diverse nybörjartutorials på youtube. I övrigt så experimenterar jag just nu med svetsens olika inställningar, har testat lite med pulsfunktionen idag och försöker att rent allmänt bekanta mig med maskinen
Men jag har inga tvivel på att den kommer funka bra när jag väl blivit varm i kläderna och lärt mig mer
Så vitt jag märkt hittills så går fläktarna hela tiden, så rimligtvis är det konstant övertryck i chassit under drift. Däremot kan det ju damma in om den står avstängd i en skitig miljö.
Här är en liten testfog från kvällens träning
Rostig och eländig testbit men man taget vad man haver...