Stora Svetstråden!

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
3000:- , då har du gjort ett fynd. Har själv en A10:a och den är den sista ägodelen jag skulle avyttra. Den var på sin tid det bästa svetsen som kunde köpas för pengar, överlägsen Kemppi och Luna. Snåla inte med fullagning av slangpaket om du vill lägga hållbara svetsar på vitala MC delar.
Kjell.e

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk

Det som är lite kul är att det finns en Luna som heter LDA200 med. Om jag inte är helt fel på det så är det en Migatronic som nån skrivit Luna på...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har du koll på skillnaden på de två olika uttagen för + på fronten?

Det är fö otroligt vilken utveckling. Från 3-fas på 200A och 125kg till den senaste jag pillade på som landade på 15kg med 3-fas och 300A. Förvisso en annan kategori av svets men ändå. En Motsvarande ESAB MIG/MAG strömkälla idag utan ett direkt bärbart krav där vikt inte är en säljande faktor utan det är mer robustness och hållbarhet väger in på 55-60kg men då är det 500A.

Jag hade en tanke om att det kan vara så att man har två olika uttag för klämmor ifall man vill ansluta till två olika platser istället för att behöva flytta en klämma mellan olika punkter eller något sådant. Man vill ju ogärna ha alltför långt avstånd från svetspunkten till klämman om jag förstått saken rätt, så jag tänkte att det kanske finns tillfällen då man vill ansluta mer än en klämma... Men jag kan absolut ha helt fel i det :)

Och ja, utvecklingen har helt klart gått framåt... Jag klagar dock inte, visst är det lite bökigt med stora tunga maskiner men jag har plats och pengarna man sparar jämfört med att köpa modern kvalitet kontra gammal gör det gott och väl värt det i min mening :)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag hade en tanke om att det kan vara så att man har två olika uttag för klämmor ifall man vill ansluta till två olika platser istället för att behöva flytta en klämma mellan olika punkter eller något sådant. Man vill ju ogärna ha alltför långt avstånd från svetspunkten till klämman om jag förstått saken rätt, så jag tänkte att det kanske finns tillfällen då man vill ansluta mer än en klämma... Men jag kan absolut ha helt fel i det :)

Och ja, utvecklingen har helt klart gått framåt... Jag klagar dock inte, visst är det lite bökigt med stora tunga maskiner men jag har plats och pengarna man sparar jämfört med att köpa modern kvalitet kontra gammal gör det gott och väl värt det i min mening :)

Det är ju + uttag. Jag förutsätter att det är minus du trycker på jordklämman? Det är väl vanlig tråd med gas du svetsar och inte fluxtråd utan gas för då skall man vända polaritet. Är det inte uttag med olika induktans?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är ju + uttag. Jag förutsätter att det är minus du trycker på jordklämman? Det är väl vanlig tråd med gas du svetsar och inte fluxtråd utan gas för då skall man vända polaritet. Är det inte uttag med olika induktans?

Jadu, det var ju en bra fråga... När jag köpte svetsen så satt polerna som de gör, dvs klämman på + och matarverket med pistol på -... Jag har bara låtit det vara eftersom den bevisligen funkar att svetsa med, men man kanske skulle testa att byta om det nu inte är så det ska vara... :va På min gamla migsvets fanns det inte ens någon möjlighet att byta, där var kontakterna fast monterade inuti själva svetsen. Uttag med olika induktans är långt över min kunskapsnivå, självlärd och outbildad som man är :näsblod Jag får googla lite och se vad jag kan komma fram till...

Jag har inte lyckats hitta något om vad det är för skillnad mellan A och B positiv, jag har fått tag i manualen till svetsen men det enda den säger rent allmänt är att det finns två kontaktstycken som är "anpassade för olika elektroddimensioner och elektrodtyper", sen säger den ingenting om för vilket fall man ska använda respektive kontakt. Det enda som står under installation är: "anslut svetsledaren (+) mellan svetslikriktaren och elektrodmatarenheten samt återledaren (-) mellan svetslikriktaren och arbetsstycket"... Så det blev man ju inte mycket klokare av...

Däremot testade jag att bytta plats på klämman och matarverket så svetsen får rätt polaritet. Känns som att det blev lite bättre, enklare att matcha matarhastighet mot strömstyrka om inte annat :)

Svetsfog reverse polarity.jpg

Rätt polaritet upptill och fel polaritet nedan. Känns som att fogen upptill brände mycket djupare ner i metallen också, den undre la sig mest ovanpå... Vet inte hur länge jag hade kunnat svetsa vidare med fel polaritet om ingen sagt något :D så det var mycket uppmärksamt av dig, tack för hjälpen! :)
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jadu, det var ju en bra fråga... När jag köpte svetsen så satt polerna som de gör, dvs klämman på + och matarverket med pistol på -... Jag har bara låtit det vara eftersom den bevisligen funkar att svetsa med, men man kanske skulle testa att byta om det nu inte är så det ska vara... :va På min gamla migsvets fanns det inte ens någon möjlighet att byta, där var kontakterna fast monterade inuti själva svetsen. Uttag med olika induktans är långt över min kunskapsnivå, självlärd och outbildad som man är :näsblod Jag får googla lite och se vad jag kan komma fram till...

Jag har inte lyckats hitta något om vad det är för skillnad mellan A och B positiv, jag har fått tag i manualen till svetsen men det enda den säger rent allmänt är att det finns två kontaktstycken som är "anpassade för olika elektroddimensioner och elektrodtyper", sen säger den ingenting om för vilket fall man ska använda respektive kontakt. Det enda som står under installation är: "anslut svetsledaren (+) mellan svetslikriktaren och elektrodmatarenheten samt återledaren (-) mellan svetslikriktaren och arbetsstycket"... Så det blev man ju inte mycket klokare av...

Däremot testade jag att bytta plats på klämman och matarverket så svetsen får rätt polaritet. Känns som att det blev lite bättre, enklare att matcha matarhastighet mot strömstyrka om inte annat :)

View attachment 457358

Rätt polaritet upptill och fel polaritet nedan. Känns som att fogen upptill brände mycket djupare ner i metallen också, den undre la sig mest ovanpå... Vet inte hur länge jag hade kunnat svetsa vidare med fel polaritet om ingen sagt något :D så det var mycket uppmärksamt av dig, tack för hjälpen! :)

Ja, du hade kunnat svetsa på i evigheter med fel polaritet, det går det med. Jag loggade in på ESAB med återförsäljar login för att se om jag kunde hitta nån mer manual men det enda jag hittar är en rätt usel manual på svenska/engelska/tyska, jag antar att det är samma som du redan har? Jag tror man kommer åt den utan inloggning.

Om du är intresserad av skillnaden mellan de två olika + uttagen så kan jag maila ett ”ögonvittne” som var med och konstruerade den från början. Han vet garanterat.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja, du hade kunnat svetsa på i evigheter med fel polaritet, det går det med. Jag loggade in på ESAB med återförsäljar login för att se om jag kunde hitta nån mer manual men det enda jag hittar är en rätt usel manual på svenska/engelska/tyska, jag antar att det är samma som du redan har? Jag tror man kommer åt den utan inloggning.

Om du är intresserad av skillnaden mellan de två olika + uttagen så kan jag maila ett ”ögonvittne” som var med och konstruerade den från början. Han vet garanterat.

Oh ja, den första svetsfogen jag la upp här i tråden är ju på fel polaritet så jag tyckte det blev helt ok fogar även med det. Hade du inte sagt något hade jag säkert svetsat på och varit lika glad för det :D Men jag märkte ändå en viss skillnad, det var ännu enklare att få till den där fina fogen med polerna rättvända så tack för att du sa till :)

Och ja, det är precis samma intetsägande manual jag hittat.

Jag har ställt frågan på maskinisten också, vi får väl se om där finns någon gammal esabveteran som kan svara :) Men om du har någon kontakt som vet så får du gärna fråga ifall du pratar med honom :tummenupp
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Måste fråga er experter. Jag vill testa TIG och tror denna skulle passa mig men vill minnas att det nämnts att en fas eller 230V inte är så stabil när man svetsar. Jag vill kunna göra en superfin svetsfog då jag övat upp teknik.

https://www.migatronic.com/se/produkter-och-loesningar/svetsmaskiner/focus-tig/
Jag har en precis likadan funkar bra största bristen är väl hos mej själv .Men vi har en enfas tig på jobbet och en där har svetsat ihop tankar till livsmedelsindustri med den så visst funkar enfas bra
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har en precis likadan funkar bra största bristen är väl hos mej själv .Men vi har en enfas tig på jobbet och en där har svetsat ihop tankar till livsmedelsindustri med den så visst funkar enfas bra

växelspänningen vi har i väggen går från +230V till -230V med en frekvens på 50Hz. Problemet är passagen över noll då det verkligen inte finns nån effekt alls. En sån enfas svets får med andra ord soppatorsk 50 gånger/sekund och det märks. Använder man tre faser så ligger de förskjutna med 120 grader och man har aldrig noll effekt.

Men på en modern invertersvets så petar man dit rätt dimensionerade glättningskondensatorer. Det görs både på enfas och trefas. Dessa kondingar ackumulerar effekt nog för att hantera när växelspänningen går upp och ner.

Så köper man rätt enfas svets så märker man öht inte skillnaden mellan trefas och enfas men det finns alltid gamla svetsare som fortfarande hävdar att det där är inte sant. Jag har en modern TIG-svets som är möjlig att koppla både som trefas och enfas. Den enda skillnaden är att i ena fallet så levererar den 300A och i det andra 200A. Vi har gjort blindtester och jag är rätt säker på att skillnaden är omärkbar.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
växelspänningen vi har i väggen går från +230V till -230V med en frekvens på 50Hz. Problemet är passagen över noll då det verkligen inte finns nån effekt alls. En sån enfas svets får med andra ord soppatorsk 50 gånger/sekund och det märks.
Den där funktionen tar ju svetstillverkarna dyra pengar för och kallar det pulsfunktion :hihi
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har en precis likadan funkar bra största bristen är väl hos mej själv .Men vi har en enfas tig på jobbet och en där har svetsat ihop tankar till livsmedelsindustri med den så visst funkar enfas bra
Jag får instämma, har en likadan fast generationen innan som hemmasvets, körde den säkert 5 år ute på entreprenad i norge och sverige och det är en stryktålig kalasmaskin för både pinne och tig. Numera är den dock pensionerad och utför mindre arbeten för husbehov. Hyr in vattenkylda maskiner för den professionella biten.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja, du hade kunnat svetsa på i evigheter med fel polaritet, det går det med. Jag loggade in på ESAB med återförsäljar login för att se om jag kunde hitta nån mer manual men det enda jag hittar är en rätt usel manual på svenska/engelska/tyska, jag antar att det är samma som du redan har? Jag tror man kommer åt den utan inloggning.

Om du är intresserad av skillnaden mellan de två olika + uttagen så kan jag maila ett ”ögonvittne” som var med och konstruerade den från början. Han vet garanterat.

Jag fick svar på maskinisten, det var någon där som hittade följande i manualen till en annan maskin:
3410_QCX5MV68LKZV1606496084.jpg
Lär ju rimligtvis vara samma på min så det är säkert som du säger, uttag med olika induktans som används till olika grova arbetsstycken :)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag fick svar på maskinisten, det var någon där som hittade följande i manualen till en annan maskin:
View attachment 457404
Lär ju rimligtvis vara samma på min så det är säkert som du säger, uttag med olika induktans som används till olika grova arbetsstycken :)

Ja, misstänkte det. Crisp och soft kallar Amerikanarna det, rätt bra beskrivning för det finns ju ingen som fattar vad effekten skulle bli av ändrad induktans.
 

MrE

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2021
Ort
S.A
Hoj
2002, Yamaha och R1
Hoj hoj! Tror mig ha luskat fram att Yamaha använder AZ91 legering (9%Al, 1%Zn) i många utav deras motorkåpor, råkar vara så att jag har en sprucken sådan liggandes som kunde vara kul att försöka laga. Verkar svårt att få tag i tillsatsmtrl för ändamålet dock så jag vänder mig hit nu i en stilla undran om det finns någon vänligt sinnad som försökt eller lyckats med projektet och har fått ett par pinnar i motsvarande legering över och kan tänka sig att avyttra dem?

Ferridens!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
AZ91 legering (9%Al, 1%Zn) i många utav deras motorkåpor
All form av TIG-svetsning kommer att göra fogen mjukare än den gjutna kåpan - om du öht får kåpan tillräckligt ren från orenheter och olja. Zink-lödning är enklast. Lagningen blir hårdare/starkare än det gjutna. För TIG-svetsning kan man använda R-A356.0 eller R-A357.0 men det är väl lite av snobberi tycker jag.

98 spänn kostar https://fyndiq.se/produkt/10pcs-flu...-temperature-bra-2-0mm-50cm-912cfe77c19d4fe7/
 
  • Gilla
Reaktioner: MrE

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Beställde några paket av den pinnen. Skall bli intressant att testa! Tack för tipset andersbrink!
 

MrE

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2021
Ort
S.A
Hoj
2002, Yamaha och R1
All form av TIG-svetsning kommer att göra fogen mjukare än den gjutna kåpan - om du öht får kåpan tillräckligt ren från orenheter och olja. Zink-lödning är enklast. Lagningen blir hårdare/starkare än det gjutna. För TIG-svetsning kan man använda R-A356.0 eller R-A357.0 men det är väl lite av snobberi tycker jag.

98 spänn kostar https://fyndiq.se/produkt/10pcs-flu...-temperature-bra-2-0mm-50cm-912cfe77c19d4fe7/
Varför skulle all form av TIG svetsning göra fogen mjukare? Beror inte det på till störst del av vilket tillsatsmtrl man använder? Menar du att värmeutvecklingen härdar omgivande ytor?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Varför skulle all form av TIG svetsning göra fogen mjukare? Beror inte det på till störst del av vilket tillsatsmtrl man använder? Menar du att värmeutvecklingen härdar omgivande ytor?
Du bör läsa lite materiallära för att förstå vad som händer när man löder eller svetsar aluminium. Svetsvärmen gör aluminiumet mjukare, snarlikt koppar. Olika typer av en aluminiumlegering behöver olika typer av härdning för uppnå önskad hårdhet. Det mest simpla är åldring, t.ex. om man svetsat på en alu-sving ska man ställa undan den i några veckor innan den används - om man nu inte vet exakt vilken legering det är så att man kan utföra rätt härdningssekvens.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top