Jadu, det var ju en bra fråga... När jag köpte svetsen så satt polerna som de gör, dvs klämman på + och matarverket med pistol på -... Jag har bara låtit det vara eftersom den bevisligen funkar att svetsa med, men man kanske skulle testa att byta om det nu inte är så det ska vara...
På min gamla migsvets fanns det inte ens någon möjlighet att byta, där var kontakterna fast monterade inuti själva svetsen. Uttag med olika induktans är långt över min kunskapsnivå, självlärd och outbildad som man är
Jag får googla lite och se vad jag kan komma fram till...
Jag har inte lyckats hitta något om vad det är för skillnad mellan A och B positiv, jag har fått tag i manualen till svetsen men det enda den säger rent allmänt är att det finns två kontaktstycken som är "anpassade för olika elektroddimensioner och elektrodtyper", sen säger den ingenting om för vilket fall man ska använda respektive kontakt. Det enda som står under installation är: "anslut svetsledaren (+) mellan svetslikriktaren och elektrodmatarenheten samt återledaren (-) mellan svetslikriktaren och arbetsstycket"... Så det blev man ju inte mycket klokare av...
Däremot testade jag att bytta plats på klämman och matarverket så svetsen får rätt polaritet. Känns som att det blev lite bättre, enklare att matcha matarhastighet mot strömstyrka om inte annat
View attachment 457358
Rätt polaritet upptill och fel polaritet nedan. Känns som att fogen upptill brände mycket djupare ner i metallen också, den undre la sig mest ovanpå... Vet inte hur länge jag hade kunnat svetsa vidare med fel polaritet om ingen sagt något
så det var mycket uppmärksamt av dig, tack för hjälpen!