Stora Svetstråden!

Jag är van vid StrandmØllens KvickTop flaskor med både tryck och flödesmätare. Tänkte om det var nått liknande.
Sen visst i all ära så brukar var 10:e flaska därifrån visa lite konstigt och självjustera flödet med jämna mellanrum (utan att kollegorna varit där och skruvat)

Så en egen separat flödesmätare, man har koll på, är nog inte fel.
View attachment 458757
Det där ser bättre ut är plast-joxet från Albee. Det finns tex ingen manometer för flödet på Albee utan det är printade flöde på inställningsvredet, bara en sån sak. Strandmöllens har väl detta på sina 300bars 8 liters flaskor som säljs på Jula men det är en dyr jäkel. 5500kr. Det blir väl ungefär lika långa liter som en Albee 11 liters för jag tror att det är 200 bars flaskor.

Man hittar 5 liters flaskor på blocket för 1500kr. En lös regulator i lågpris men ändå minst lika bra som det som kommer med flaskorna med inbyggd regulator hittar man nya för 600kr.
 
Mästar-Svetsare i Sthlm!
Någon här som har ett par pinnar mässingslod att avyttra? Vet att det finns hos JULA för 149:-, men jag vill inte ha 10 st liggandes i ett skåp som redan är fullt med andra grejor...
/H
 
Beror på konstruktion. 2mm räcker, tjockare gör den onödigt tungt. Jag byggde en grill av en rostfri diskbänk, typ 0,75 mm plåt, 120x60 storlek med ben i varje hörn. Flexar mycket men fungerar till byfester mm.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 
Beror på konstruktion. 2mm räcker, tjockare gör den onödigt tungt. Jag byggde en grill av en rostfri diskbänk, typ 0,75 mm plåt, 120x60 storlek med ben i varje hörn. Flexar mycket men fungerar till byfester mm.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk Blir som en fyrkantig låda med två galler så man kan plocka bort ett galler och ställa en Murrika .Kommer göra en ställning med som den står på i rostfritt .Kommer stå ute året om visserligen under tak men skönt slippa tänka på att den kommer rosta upp
 
Svetsa ihop gjutaluminium med vanlig aluplåt?
Jag håller på bygga om min KTM sm 990 till superenduro dvs på med 18" 21" hjul. Problemet är bara att torrsumpoljetanken fram på motorn måste kapas ur för att få plast med 21" hjulet.
Oljetanken är garanterat gjutaluminium så jag oroar mig för att svetsa ihop gjutalu med vanlig aluplåt.
Kan någon rek en tigtråd typ övergångstråd ,eller behövs det inte? Jag vet inte hur mycket magnesium ktm blandat i tanken. Fördelen är att de går öva på bitarna jag kapar ur tanken.
Jag vet att de ska gå svetsa den tanken för en snubbe på youtube har gjort det.
Och jag söker även en hen som är hyfsat bra på att svetsa aluminium, gärna i området runt kramfors/övik/Sundsvall.
 
Svetsa ihop gjutaluminium med vanlig aluplåt?
Jag håller på bygga om min KTM sm 990 till superenduro dvs på med 18" 21" hjul. Problemet är bara att torrsumpoljetanken fram på motorn måste kapas ur för att få plast med 21" hjulet.
Oljetanken är garanterat gjutaluminium så jag oroar mig för att svetsa ihop gjutalu med vanlig aluplåt.
Kan någon rek en tigtråd typ övergångstråd ,eller behövs det inte? Jag vet inte hur mycket magnesium ktm blandat i tanken. Fördelen är att de går öva på bitarna jag kapar ur tanken.
Jag vet att de ska gå svetsa den tanken för en snubbe på youtube har gjort det.
Och jag söker även en hen som är hyfsat bra på att svetsa aluminium, gärna i området runt kramfors/övik/Sundsvall.
Denna kanal har några vettiga gjutalureparartionvideos (är det verkligen ett ord?):
(om du har rätt TIG och vill försöka själv)
 
När man skruvat fast slangpaketet med europakoppling på en magsvets ska det gå vicka den långa hylsan närmast kopplingen ? Tycker det borde vara stumt ?
 
När man skruvat fast slangpaketet med europakoppling på en magsvets ska det gå vicka den långa hylsan närmast kopplingen ? Tycker det borde vara stumt ?
Beror på, på vissa slangpaket är plasten runt mässingen på euroconnectorn lite slapp och den känns lös. Men mässingsdelarna i strömkällan och slangpaketet måste vara stumma.
 
Beror på, på vissa slangpaket är plasten runt mässingen på euroconnectorn lite slapp och den känns lös. Men mässingsdelarna i strömkällan och slangpaketet måste vara stumma.
Ok var ute och tog skruvade av den och visst man kunde rucka plasten när man höll i mässings delen så då är det som det ska vara tack för svaret
 
Last edited:
Svetskungar i tråden:

Går detta att svetsa på ett enkelt sätt?
(Ja, fästet för staget är av)

2f8dd4bb263c88f6dd3c9ed7251676e4.png

3a36463ccc9efbd4a8ee1426aa04eb7e.jpg
 
Tackar, det jag tänkte på var om skiten måste loss pga värme in i bakaxeln/tätningar/lager osv osv. Men det verkar sitta så till att man kan svetsa en förstärkning över och låta svalna med jämna mellanrum.

Lika bra att göra det på andra sidan samtidigt. Bilen är 21 år gammal men still going strong som man säger.
 
Tackar, det jag tänkte på var om skiten måste loss pga värme in i bakaxeln/tätningar/lager osv osv. Men det verkar sitta så till att man kan svetsa en förstärkning över och låta svalna med jämna mellanrum.

Lika bra att göra det på andra sidan samtidigt. Bilen är 21 år gammal men still going strong som man säger.

Verkar inte sitta några tätningar särskilt nära där vad jag ser(?), det finns finns nog mycket material att sprida ut den energin i innan den når fram till någon tätning.

Jag tror inte det behövs men är man pedantisk kan man väl ha en blomspruta med vatten och spraya lite kring bussningen direkt man svetsat men undvik att kyla själva svetsen.
 
Brukar inte besiktningen vara lite kinkiga när det gäller svets på fästen?
De går ju helt heywire bara för att man lagat dragfästet även om man överdimensionerat den ursprungliga konstruktionen x10.

Det går ju att dölja att det är svetsat iofs.
 
Brukar inte besiktningen vara lite kinkiga när det gäller svets på fästen?
De går ju helt heywire bara för att man lagat dragfästet även om man överdimensionerat den ursprungliga konstruktionen x10.

Det går ju att dölja att det är svetsat iofs.

Tja, besiktningsmannen sade ju att ”det där måste du svetsa” så det verkar inte som att de är så kinkiga, särskilt när fästet ju är svetsat från början.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top