Stora Svetstråden!

MrE

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2021
Ort
S.A
Hoj
2002, Yamaha och R1
Du bör läsa lite materiallära för att förstå vad som händer när man löder eller svetsar aluminium. Svetsvärmen gör aluminiumet mjukare, snarlikt koppar. Olika typer av en aluminiumlegering behöver olika typer av härdning för uppnå önskad hårdhet. Det mest simpla är åldring, t.ex. om man svetsat på en alu-sving ska man ställa undan den i några veckor innan den används - om man nu inte vet exakt vilken legering det är så att man kan utföra rätt härdningssekvens.
Poängen var ju dock att ha rätt pinne för jobbet, med samma eller snarlikt tillsatsmtrl ska det ju inte vara några problem, eventuellt då att man behöver normalisera biten efteråt
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
MIG, flusstråd typ Biltema? Bombs away..

Billig mma har jag redan och fuskar lite med hårdlödning ibland, en mig är dock tacksam för att limma plåt snabbt och smidigt.

Så, att det går att svetsa med flusstråd vet jag, även att det sprätter mer och man kanske t.o.m. får hackskrapa bort lite slag/beroende på applikation = mer efterarbete = fine by me.

Finns det sämre och bättre flusstråd?

Finns det mer än stål som går att svetsa med flusstråd, alltså finns det olika typer av tråd?

Exempel på A kontra vanliga applikationer när det kommer till flusstråd? När är 70A tillräckligt och när måste jag ha 135A?

Jag förstår att det rel. enkelt går att komplettera gas till en *fluss-mig* men jag är jävligt ointresserad av att straffa runt med gas.. som tar slut och inte går att köpa på Konsum.

Intermittens har jag koll på, har nog aldrig lyckats hitta en så dålig maskin att det blivit ett problem för mina ändamål. Fattigt att ha bråttom.

Annat att tänka på? 16A kommer jag väl inte under, tidigare använt 220V adapter till trefas och då kan man kortsluta det mesta utan avbrott :crash
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
MIG, flusstråd typ Biltema? Bombs away..

Billig mma har jag redan och fuskar lite med hårdlödning ibland, en mig är dock tacksam för att limma plåt snabbt och smidigt.

Så, att det går att svetsa med flusstråd vet jag, även att det sprätter mer och man kanske t.o.m. får hackskrapa bort lite slag/beroende på applikation = mer efterarbete = fine by me.

Finns det sämre och bättre flusstråd?

Finns det mer än stål som går att svetsa med flusstråd, alltså finns det olika typer av tråd?

Exempel på A kontra vanliga applikationer när det kommer till flusstråd? När är 70A tillräckligt och när måste jag ha 135A?

Jag förstår att det rel. enkelt går att komplettera gas till en *fluss-mig* men jag är jävligt ointresserad av att straffa runt med gas.. som tar slut och inte går att köpa på Konsum.

Intermittens har jag koll på, har nog aldrig lyckats hitta en så dålig maskin att det blivit ett problem för mina ändamål. Fattigt att ha bråttom.

Annat att tänka på? 16A kommer jag väl inte under, tidigare använt 220V adapter till trefas och då kan man kortsluta det mesta utan avbrott :crash
Jag har tittat en del på den här kanalen och tycker att de har bra innehåll, och de har ett specialavsnitt om just flusstråd. Det kanske kan besvara några av dina frågor?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tror jag har sett den videon förr, inte otänkbart en annan gång man spånat i ämnet utan att göra slag i saken =) (tittade igen dock) Tycker också dom levererar bra material, inget tjafs utan bara det man funderar över för stunden, bra skit.

Men även här handlar det mest om att det går att svetsa ihop två stålbitar och inte så mycket annat, ska söka lite mer material/utrustning i ämnet så får jag se vilka följdfrågor det leder till.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Tänk efter vilka material du kan komma att svetsa i.
Vanlig plåt, rostfritt, osv.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
hAtar när man börja sätta sig in i det hela lite och tillslut står man med noll alternativ, typ.

En Rallymig vore najs men inte sugen på att lägga dom pengarna, Biltemas näst billigaste räcker säkert till men blir inte helt klok på 0.9 tråd och rostfritt.. kanske större utbud om den klarar 1.2. Telwin har en på 150A som ska klara rörtråd på 0.8-1.2 men intermittensen som inte framgår i manualen är enl. någon åf 20% vid 115A.. klarar den 10 sekunder vid 150A då eller? :va Biltemas väger även 25kg vilket inte är helt mobilt i sammanhanget.

Nä nu måste jag ut o sparka på några apparater för att komma vidare, nu.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
hAtar när man börja sätta sig in i det hela lite och tillslut står man med noll alternativ, typ.

En Rallymig vore najs men inte sugen på att lägga dom pengarna, Biltemas näst billigaste räcker säkert till men blir inte helt klok på 0.9 tråd och rostfritt.. kanske större utbud om den klarar 1.2. Telwin har en på 150A som ska klara rörtråd på 0.8-1.2 men intermittensen som inte framgår i manualen är enl. någon åf 20% vid 115A.. klarar den 10 sekunder vid 150A då eller? :va Biltemas väger även 25kg vilket inte är helt mobilt i sammanhanget.

Nä nu måste jag ut o sparka på några apparater för att komma vidare, nu.
En cykel är enligt standarden 10 minuter så 2 minuter skall du då klara svetsa följt av 8 minuters navelskådning innan du kan svetsa 2 minuter igen. Och enligt standarden så gäller detta vid 40 graders temperatur. Är det inte fuskat vid certifiering (vilket inte alls är ovanligt på Kinesiska instegssvetsar, en Italiensk Telwin borde vara snäppet bättre) så bör en 20% maskin klara 30-35% intermittens vid svenska 20 grader. En liten Telwin enfas inverter har ingen PFC så undvik spänningsfall på matningen (inga eller minimalt med förlängningskablar) så borde du få ut 30%.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
MIG, flusstråd typ Biltema? Bombs away..

Billig mma har jag redan och fuskar lite med hårdlödning ibland, en mig är dock tacksam för att limma plåt snabbt och smidigt.

Så, att det går att svetsa med flusstråd vet jag, även att det sprätter mer och man kanske t.o.m. får hackskrapa bort lite slag/beroende på applikation = mer efterarbete = fine by me.

Finns det sämre och bättre flusstråd?

Finns det mer än stål som går att svetsa med flusstråd, alltså finns det olika typer av tråd?

Exempel på A kontra vanliga applikationer när det kommer till flusstråd? När är 70A tillräckligt och när måste jag ha 135A?

Jag förstår att det rel. enkelt går att komplettera gas till en *fluss-mig* men jag är jävligt ointresserad av att straffa runt med gas.. som tar slut och inte går att köpa på Konsum.

Intermittens har jag koll på, har nog aldrig lyckats hitta en så dålig maskin att det blivit ett problem för mina ändamål. Fattigt att ha bråttom.

Annat att tänka på? 16A kommer jag väl inte under, tidigare använt 220V adapter till trefas och då kan man kortsluta det mesta utan avbrott :crash
Det skiljer allt på tråd och tråd när det gäller FCAW och Biltemas är väl i princip ökänd för att vara sämst av alla. Riktig tråd är fö jävligt dyr, det är minst samma pris (troligtvis dyrare) som att svetsa solid enkel 12.51 med blandgas. Tänk på att du måste ha en svets som går att polvända, du skall köra returen på + med flusstråd. Sen så har man ingen kylande gas så det tenderar att gå lite varmt i handtaget tycker jag med resultatet att tråden kan nypa lite i munstycket. En fresh liner, köra med ordentligt utstick och gå upp en storlek i munstycke har jag provat, det har blivit bättre. Ha med dig också att den självskyddande tråden genererar gaser som är jävligt hälsovådliga, värre än tex pinne eller nåt annat.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
hAtar när man börja sätta sig in i det hela lite och tillslut står man med noll alternativ, typ.

En Rallymig vore najs men inte sugen på att lägga dom pengarna, Biltemas näst billigaste räcker säkert till men blir inte helt klok på 0.9 tråd och rostfritt.. kanske större utbud om den klarar 1.2. Telwin har en på 150A som ska klara rörtråd på 0.8-1.2 men intermittensen som inte framgår i manualen är enl. någon åf 20% vid 115A.. klarar den 10 sekunder vid 150A då eller? :va Biltemas väger även 25kg vilket inte är helt mobilt i sammanhanget.

Nä nu måste jag ut o sparka på några apparater för att komma vidare, nu.
En Rallymig 161i med gas och regulator går väl på dryga 10-11 tusen. Kan du dra momsen blir det bättre.
Den är portabel, speciellt med liten flaska. Den har avtryckaren på fel sida av pistolen, ovansidan...danskar...
Enda jag hört folk klaga om den är när man kör lite längre skarvsladd så gillar den inte det, men det gör ju ingen 1-fas svets.
Funderar själv på en som slit och släng MIG hemma.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
En cykel är enligt standarden 10 minuter så 2 minuter skall du då klara svetsa följt av 8 minuters navelskådning innan du kan svetsa 2 minuter igen.

Absolut men det var vid 115A och den specar totalt 150A vilket kändes lite meningslöst, då.

Min induktionsvärmare är en Telwin och den har hängt med bra så kvalitén kan säkert duga men sen ska det i grunden vara användbart också.

Rallymigen går att få loss för strax under 8000 pengar inrikes och då, förhoppningsvis, utrustad nog för gaslös svetsning men letar som sagt billigare. Även Telwin 200 är säkert hyggligt prissatt för strax under 7000:- men det är någon multimaskin = mig/mma och tig dc och jag är som sagt bara ute efter mig nu och priset blir inte lika lockande. Hitta någon högrankad sida i googleannonserna från utlandet som sålde Telwin 200 för något på 5000-lappen men men..

Biltema hade slut på 140-maskinen så den kunde jag inte kika på, Rallymigen var hårt åtgången på hyllan men kändes väl ok, tänkte dock aldrig på avtryckaren konstigt nog. Bauhaus har en bunt franska maskiner snäppet för dyra för vad det var.

Att tråd inte är helt gratis förstår jag men det ska nog gå att fynda hjälpligt det med och får naturligtvis studera urvalet så man inte sitter med 3km skräptråd sen eller vad nu 4-5kg tråd snurras upp till.

Letar vidare, tack för input =)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Absolut men det var vid 115A och den specar totalt 150A vilket kändes lite meningslöst, då.

Min induktionsvärmare är en Telwin och den har hängt med bra så kvalitén kan säkert duga men sen ska det i grunden vara användbart också.

Rallymigen går att få loss för strax under 8000 pengar inrikes och då, förhoppningsvis, utrustad nog för gaslös svetsning men letar som sagt billigare. Även Telwin 200 är säkert hyggligt prissatt för strax under 7000:- men det är någon multimaskin = mig/mma och tig dc och jag är som sagt bara ute efter mig nu och priset blir inte lika lockande. Hitta någon högrankad sida i googleannonserna från utlandet som sålde Telwin 200 för något på 5000-lappen men men..

Biltema hade slut på 140-maskinen så den kunde jag inte kika på, Rallymigen var hårt åtgången på hyllan men kändes väl ok, tänkte dock aldrig på avtryckaren konstigt nog. Bauhaus har en bunt franska maskiner snäppet för dyra för vad det var.

Att tråd inte är helt gratis förstår jag men det ska nog gå att fynda hjälpligt det med och får naturligtvis studera urvalet så man inte sitter med 3km skräptråd sen eller vad nu 4-5kg tråd snurras upp till.

Letar vidare, tack för input =)

Har du nån länk till den maskinen? För det låter inte rimligt, generellt så brukar det vara intermittens på fullt ös och max ström vid 100% intermittens. Jag tror faktiskt det är så att svetsstandarden kräver den märkningen.

EDIT: såg maskinen nu, det står faktiskt 115A@20%, vilket jävla skämt, och inte direkt billigt heller. Telwins enfasinvertrar har lite halvrisigt rykte (jag har begränsad erfarenhet av Telwin så det är andras uppgifter). Jag hade köpt Migatronic alla dar i veckan för den marginella skillnaden. Hur långt är steget till en Esab Caddy eller motsvarande Kemppi?
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur långt är steget till en Esab Caddy eller motsvarande Kemppi?
Inkl. moms
Rallymig 161i - 8000
Caddy C160i - 10494
Kemppi EVO 170 - 12750

För skillnaden får man ju gasen.
Sen visst kan man snåla lite på gasfronten genom Ebay, men i långa loppet så är det ju smidigare med flaska från någon inom landet.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Inkl. moms
Rallymig 161i - 8000
Caddy C160i - 10494
Kemppi EVO 170 - 12750

För skillnaden får man ju gasen.
Sen visst kan man snåla lite på gasfronten genom Ebay, men i långa loppet så är det ju smidigare med flaska från någon inom landet.
Farsan har haft en Caddy Mig 160i i många år nu, han har en LKA180 med. Caddyn är för jäkla bra till tunnplåt med 0,6 tråd.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Inkl. moms
Rallymig 161i - 8000
Caddy C160i - 10494
Kemppi EVO 170 - 12750

För skillnaden får man ju gasen.
Sen visst kan man snåla lite på gasfronten genom Ebay, men i långa loppet så är det ju smidigare med flaska från någon inom landet.
Jula säljer ju gas. Jag vet inte hur det ligger till prismässigt, har ingen MIG/MAG för tillfället.
Men en flaska Mison 25 finns, är det bäst före datum på gas?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det var bra pris.
Hur är det med deras flaskor, har de flödesmätare på dem eller är det bara flasktrycksmätare?
Allt inbyggt, är kanske inte samma precision som på lösa regulatorer. Under 5l/min kommer det ingenting och vill man hålla exakt flöde bör man ha en extern flödesmätare man sätter på svetsmunstycket. Jag brukar ställa den på 6½l/min både på TIG och MAG, men då är det en sån där liten MAG så en fullstor vill nog ha lite mer.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Allt inbyggt, är kanske inte samma precision som på lösa regulatorer. Under 5l/min kommer det ingenting och vill man hålla exakt flöde bör man ha en extern flödesmätare man sätter på svetsmunstycket. Jag brukar ställa den på 6½l/min både på TIG och MAG, men då är det en sån där liten MAG så en fullstor vill nog ha lite mer.
Jag har en Albee 5l till MAG med inbyggd regulator och en AGA med en seriös lös regulator till TIG. Det är absolut så att Albee regulatorn har en del regleringsproblem, den är jävligt yxig. Jag har en separat flödesmätare med reglerventil och en kula som jag rätt länge nu har tänkt slänga in på slangen och sätta med kardborre direkt på flaskan men precis som med allt annat så har det inte blivit av. Mäter däremot med mätare med tratt och det kan ju slå 30-40% fel jämfört med vad flaskan är inställd på. Man kan också ställa in den på ett flöde (tex 8 liter/min) och kollar man efter en kvart så kan det ha ändrat sig.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag är van vid StrandmØllens KvickTop flaskor med både tryck och flödesmätare. Tänkte om det var nått liknande.
Sen visst i all ära så brukar var 10:e flaska därifrån visa lite konstigt och självjustera flödet med jämna mellanrum (utan att kollegorna varit där och skruvat)

Så en egen separat flödesmätare, man har koll på, är nog inte fel.
Strandmollen.jpg
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top