Stort jordskalv i asien.

Status
Ej öppen för fler svar.

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
Har ni läst detta? "Desperat mail till Expressen"
Middagen höll på att komma upp när jag läste det. Har varit på Phi Phi några gånger och jag vill inte tänka på hur det skulle ha varit att fara iväg mellan husen med några miljoner ton vatten omkring mig!
http://www.expressen.se/index.jsp?a=223590

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Annchua, håller med om att det ser ut att kunna vara samma person. Mailade expressen.se just.

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Annchua skrev:
Såg precis bilden som var upplagd på sid. (9?)

Sidan 9 vart?

Ring hit istället, Vet du något? Ring Jonny Sahlén, 0550-12175( saxat från expressen). Han söker tjejen.

Edit:

Aha McB han länka, näe särskillt lika var dom tyvär inte =/m ansiktsdragen stämmer inte. Synd =( om det nu var henne ni menade http://www.phuket-inter-hospital.co.th/girl1.jpg

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Bush har skickat iväg folk till katastrof-områdena (främst sri lanka fattade jag det som) och han har även sett till att ca 500 miljoner sek går till räddningsarbetet och mer kan man säkerligen vänta sig därifrån. Likaså Australien-japan-italien-frankrike mfl har skickat både folk/plan och pengar.

I måndags när dödssiffran var uppe i ca 5000 personer så blev man illa berörd men ändå var det "bara" en naturkatastrof i vanlig bemärkelse. Dagen därpå satt man tårögd och läste om alla invånarna i sri lanka, thailand, indien och flera och insåg att dessa människor kommer lida fruktansvärt av detta under en låååång tid framöver.
Lika tårögd blir man när man ser bilder på alla barn som fortfarande lever och jag vill inte ens tänka mig hur en bild skulle se ut där de inte gjorde det, det går bara inte att fatta det just nu :gråta
Att Sveriges regering inte fattade beslut i ett tidigare skede känns jävligt konstigt just nu och jag känner precis som rejvis stor avsky mot Persson mfl. Dessvärre hade det inte hjälpt vilken person vi än haft på statsministerposten tror jag och ända tills man hade haft rätt man där så har man helt enkelt fel människor i regeringen. Det enda man kan trösta sig med i det fallet just nu är att det kommer få kraftiga efterföljder för berörda personer.

Hur man kan trösta sig i det andra fallet vet nog ingen just nu, allt jag vet är att jag är fruktansvärt glad för alla som har fått positiva besked gällande deras släktingar och nu hoppas jag bara på att fler kommer få det.

En sak till, om alla som inte har bekanta/familj osv går in på länkar som visar namnlistor/bilder på saknade/skadade så kommer servern packa ihop och det betyder att de som behöver dessa listor mm inte kommer få tillgång till detta. Så undvik att besöka dessa i detta skede då det gör mer skada än nytta, flera servrar har gått ner pga för stor belastning!

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Annchua skrev:
Såg precis bilden som var upplagd på sid. (9?) föreställande en liten flicka från ett sjukhus i thailand. Vet inte om jag inbillar mig men är inte den lilla tösen OTROLIGT lik Mathilda som är på förstasidan av expressen?
Har suttit ett par minuter och jämfört ögon osv..

Hemskt det som hänt i Thailand och jag lider med dem som har anhöriga där nere. Ett par bekanta till mig har lagt ut en efterlysning efter en syster/brorsdotter till dem som är försvunnen efter att huset de stod bakom totalkrossades utav vågen... kan inte ens föreställa mig hur det kan kännas för er där hemma som i ovissheten väntar på besked :(

Ravetrancer: kan du inte ta ut din vrede över regeringen någonannanstans.. Hur bra skulle du själv hantera situationen om du suttit i regeringen. Lätt att vara ilsk och tycka och tänka när man inte själv sitter i skiten. Den thailändska regimen borde vara dem man är irriterad på som såg skalvet komma men inte varnade allmänheten då man trodde att vågen skulle ebba ut....

/AC
Jasså , är det thailands fel nu då eller? Skärp dig nu lite och tänk efter lite, läs lite fakta och om varför det inte varnades.

Vad jag säger om vår egna regering är helt och hållet min rätt att få säga, dom suger helt enkelt.

Jag skulle aldrig sitta i nån regering vare sig jag vara politiskt engagerad eller inte. Jag måste få yttra mig om vad jag tycker om Sveriges politik. Tycker fortfarande att det är ett jävla daltande med allt, det är min åsikt!!!
Jag tycker Laila är värdelös, persson likaså, och Lindh var det också. JAg säger inte att det är ok att hon blev mördad men jag ogillade henne väldigt mycket. Laila skall vara en profesionell politiker och har nu uttalat sig plumt ett flerta ggr.
Ett mail till GT

""Livet är hemskt ska du veta. Blir ett kort meddelande bara för att låta dig veta att Anna, Peter, Per, Lotta,
Lotta R och Robert samtliga har omkommit här. Alla var ute med grupper. Totalt 65 personer.
Vi hjälper till med att ta hand om döda. Jag vet inte hur jag ska kunna gå vidare efter detta. I går plockade vi upp bebisar och barn ur vattnet. Och det finns mängder kvar. Hela vattnet är fullt.
Många ligger under rasmassor som vi inte orkar lyfta på. Det ligger minst 1 000 människor i vattnet och minst lika många här på land. Det luktar ska du veta.
Jag har sett människor utan huvud, utan armar och utan ben. Värmen är ett helvete. Kommer du ihåg vad jag sa till dig i går? Att det minst var 300 svenskar bara här. Höj den till 500 minst. Då har man inte tagit i.

Det är värst med alla barn, med blöjor med motiv av till exempel Nalle Puh. Hur ska man orka leva, självmord lockar ska du veta. Så fort jag blundar är det skit. Det finns mängder som mår jättedåligt och självmorden kommer att öka lavinartat hemma. De måste få hjälp direkt när de kommer hem, även jag!
Såg på nätet att det var 6 döda svenskar? Vad fan sysslar Sverige med? Jag ser sex döda svenskar om jag går två meter på stranden.

Den totala siffran kommer inte att stanna vid 2 000 människor. Bara här finns det totalt säkert 2 000 döda i vattnet och på stränderna. Och då har ingen varit på ”Chicken” eller ”Ley” och kollat vad jag vet, och där var det mängder av snorklare.
Och inte heller att de flesta finns i bergen. Efter så här många dygn så är man hungrig och törstig, myggbiten så man håller på att bli förgiftad. Man sitter inte kvar där, det kan jag lova. Folk är döda.”

:(

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
Det som gör saken ännu värre är alla varelser (kan inte kalla dem människor) som tar tillfället i akt att plundra. Hur fan kan man göra en sån sak nu??? De kan inte skylla på att de är förvirrade av katastrofen, för då skulle de snarare bli apatiska och irra omkring. Nej, detta är en medveten handling och de utnyttjar situationen till att stjäla från de redan hårt drabbade. Skulle nästan kännas bra om polisen och militären sköt dem på plats. Tyvärr har de nog med lik att ta hand om redan.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
pajo skrev:
Det som gör saken ännu värre är alla varelser (kan inte kalla dem människor) som tar tillfället i akt att plundra. Hur fan kan man göra en sån sak nu??? De kan inte skylla på att de är förvirrade av katastrofen, för då skulle de snarare bli apatiska och irra omkring. Nej, detta är en medveten handling och de utnyttjar situationen till att stjäla från de redan hårt drabbade. Skulle nästan kännas bra om polisen och militären sköt dem på plats. Tyvärr har de nog med lik att ta hand om redan.
polis patrullerar Phi Phi läste jag och dom hade fått order om att dom som plundrar skall skjutas omgående.

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
Ravetrancer skrev:
polis patrullerar Phi Phi läste jag och dom hade fått order om att dom som plundrar skall skjutas omgående.
Hemskt att skriva det, men det låter bra!
Börjar bli illamående och behöver snart torka av tangentbordet..........

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
kan bara föreställa mig den förtvivlan alla dessa överlevande känner, dom måste vara flera 100,000, stackare ....jag förstår att många har själmordstankar när kanske deras barn dött, eller bara att tänka att man höll sitt barn och tappade det för att man inte orkade hålla kvar det hos sig.....::(:(:(

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Mår riktigt illa av det här. Riktigt illa.
Att det alltid drabbar de fattiga värst.
Har ställt in mitt nyarsfirande för i år, hur kan man fira liksom(?). Har skänk hela sprit och fyrverkeribudgeten till RK, blev några spänn, hoppas det kommer till nån nytta. Önskar jag vore på plats och kunde göra något.
Man känner bara tomhet och maktlöshet.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Varför måste det alltid anas o granska i Sverige inan det händer något???
Jag tänker bla, på alla mail som folk skickat, alla samtal som ringts till Sverige för att beskriva läget. All media i tv som visat hur det ligger till + det läkarpar som sa att det var desperat behov av hjälp.

Laila Freivald som bara var tvungen att åka själv för att hon inte verkade tro på alla andra utan måste reka av läget själv sa så här:
Hon summerade sina intryck från besöket i katastrofområdena:
- Det är ohyggligt att se de här områdena, de mest drabbade ställena är fullständigt utplånade – jämnade med marken – och man inser att de människor som funnits där var fullständigt chanslösa, sade Freivalds.
Hon bemötte också kritiken från svenskar på plats mot att svenska myndigheter varit för saktfärdiga med att sända hjälp.
- I och för sig var representanter från den svenska ambassaden först på plats av alla, men jag förstår ändå kritiken eftersom det är en så omfattande katastrof som rör så många människor. Jag förstår att de som drabbats vill ha hjälp nu.
Insåg den svenska regeringen för sent allvaret i det som hänt?
- Vi insåg att det var allvarligt, och därför har vi sett till att det fyllts på med personal från Stockholm. Men det är klart, vi anade kanske inte från början omfattningen av hur många människor som är skadade och döda.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Ravetrancer skrev:
Varför måste det alltid anas o granska i Sverige inan det händer något???
Jag tänker bla, på alla mail som folk skickat, alla samtal som ringts till Sverige för att beskriva läget. All media i tv som visat hur det ligger till + det läkarpar som sa att det var desperat behov av hjälp.

Laila Freivald som bara var tvungen att åka själv för att hon inte verkade tro på alla andra utan måste reka av läget själv sa så här:
Hon summerade sina intryck från besöket i katastrofområdena:
- Det är ohyggligt att se de här områdena, de mest drabbade ställena är fullständigt utplånade – jämnade med marken – och man inser att de människor som funnits där var fullständigt chanslösa, sade Freivalds.
Hon bemötte också kritiken från svenskar på plats mot att svenska myndigheter varit för saktfärdiga med att sända hjälp.
- I och för sig var representanter från den svenska ambassaden först på plats av alla, men jag förstår ändå kritiken eftersom det är en så omfattande katastrof som rör så många människor. Jag förstår att de som drabbats vill ha hjälp nu.
Insåg den svenska regeringen för sent allvaret i det som hänt?
- Vi insåg att det var allvarligt, och därför har vi sett till att det fyllts på med personal från Stockholm. Men det är klart, vi anade kanske inte från början omfattningen av hur många människor som är skadade och döda.

Hon är ju helt :kocko Skulle vara kul och se om hon blev intervjuad där och se vad som hade hänt då. Om hon hade varit med i katastrofen. Förfan för sverige.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DJM skrev:
Hon är ju helt :kocko Skulle vara kul och se om hon blev intervjuad där och se vad som hade hänt då. Om hon hade varit med i katastrofen. Förfan för sverige.
exakt, dom kunde ju skickat en läkare istället för hennes sittplats som kunde gjort mer nytta än henne. Och varför skulle stora Fritidsresor behöva vädja efter mer plan. Precis som om regeringen inte tror på vad fan som har hänt.

Ang Lailas uttaland, snälla Laila berätta för oss nåt vi inte redan visste för 3 dygn sen!!!!

Last edited:

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Freivalds konstaterade just att det var hemskt, och att hon var chockad efter sin helikoptertur! :kocko

Någon: Är det inte märkligt att det finns fler svenska journalister här än hjälparbetare?
Freivalds: Ni kanske har ett annat sätt att arbeta på...

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tjet skrev:
Freivalds konstaterade just att det var hemskt, och att hon var chockad efter sin helikoptertur! :kocko

Någon: Är det inte märkligt att det finns fler svenska journalister här?
Freivalds: Ni kanske har ett annat sätt att arbeta på...
KAn inte tant Freivalds berätta för oss vad vi inte redan vetat om i 3 dygn???

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Ravetrancer skrev:
exakt, dom kunde ju skickat en läkare istället för hennes sittplats som kunde gjort mer nytta än henne. Och varför skulle stora Fritidsresor behöva vädja efter mer plan. Precis som om regeringen inte tror på vad fan som har hänt.

[oseriös]
Ptjaaa, hon ville väll komma ner till värmen? :confused:
[/oseriös]

För att vara helt ärlig, så sköts det här totalt åthelvette av de styrande.
Att ens göra en utredning om de kan få tag på plan är ta mig fan skandal, det är en tragedi. Thailand och närliggande områden är en krigszon, då gör man inga förbannade utredningar och kliar sig i arslet för att se om man kanske ska plocka fram några plan. Nej man hoppar över det och skickar planen direkt!

Istället för att försvara regeringens sätt och säga att det är rimligt att det tog så lång tid, varför kunde då, t.ex. Finland skicka plan direkt och plocka hem människor?

Kom inte och säg att Sverige hade fler turister där, det går inte.
Ett plan kan faktiskt göra fler än en flygtur.

Gör om gör rätt!

Håller med Rejvis totalt, står bakom dig!

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Ravetrancer skrev:

Jo, verkar som hon inte ens är intresserad av detta. Utan åker ner för att vi ska tro att hon känner medlidande. Jag förstår inte vad som är så svårt med att skicka ner plan och hämta svenskar. Finns ju hur många svenskar som helst som sitter på flygplatsen och väntar.
Jag förstår att det inte bara går att flyga sådär, måste ha tillstånd och sånt. Men det borde iaf länderna förstå och ställa in planen som går över den rutten.

Jag förstår bara inte hur "sverige" tänker.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
The-PatriX skrev:
Istället för att försvara regeringens sätt och säga att det är rimligt att det tog så lång tid, varför kunde då, t.ex. Finland skicka plan direkt och plocka hem människor?

Kom inte och säg att Sverige hade fler turister där, det går inte.
Ett plan kan faktiskt göra fler än en flygtur.

Exakt vad är det du inte förstår? Ett flygplan kan flyga flera gånger men det kan inte stanna tidsflödet, teleportera sig eller klona sig. Givetvis tar det också dubbelt så lång tid att flyga sträckan två gånger som att flyga en gång, det är enkel matematik. Har man då tio gånger fler människor så tar det givetvis längre tid.

Finland: Färdigevakuerade på Lördag
Sverige: Färdigevakuerade på Tisdag-Onsdag

Edit: Man kan heller inte stjäla flygplan, eller ens ta dem i beslag, man får leta efter nån som ställer upp.

Edit 2: Jag är fucked up, nu blev det rätt

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...