Det är fasen svårt att få grepp om det här...
Migrationsverket har haft en budget på 19,2 miljarder för de senaste tre åren om jag fattat olika artiklar korrekt (många som skriver om de 48 miljarder, men ingen som sätter perspektiv på dem eller vad deras föregående budget varit), och Reinfeldt släppte nyligen "bomben" att de utöver samma summa för de kommande tre åren
dessutom behöver 48 miljarder.
Det är verkligen inga små summor, fasen, HELA rättsväsendet ligger på 40,2 miljarder (hela polisorganisationen, SÄPO, domstolar, kriminalvården m.m.m. (med mycket mera hehe)). Och så läser man artiklar som
denna där Löfven och samtliga partier säger
"nej då, inga problem, det löser vi, fast vi vet inte och tänker inte säga hur och varifrån pengarna ska trollas fram".
Jag kan väl verkligen inte vara ensam om att bli fundersam på hur det kommer sig att det så problemfritt och utan tvekan är självklart att det ska hostas fram 48 miljarder
extra till detta!?
Samtidigt är det mer eller mindre enbart nedskärningar på alla andra fronten och då handlar det ofta om miljonbelopp eller "några få miljarder", inte så här gigantiska summor.
Hur kommer det sig att migrationsverket har fått fritt företräde framför alla andra samhällsutgifter i kön till statskassan? Ingen politiker tvekar ens på hur mycket eller varför de ska få önskat belopp......
(fotnot: detta inlägg är inte en del utav diskussionen kring SD och deras politiker eller anhängare och jag skulle vilja behålla det så när/om diskussionen tas vidare - det här handlar om opartisk och objektiv hantering av Sveriges ekonomi mer än politik i olika färger. Varför jag skriver om det i denna tråden är för att det är SD som vågat och vågar ta tag i frågan)