Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
[h=1]Hycklare är de allihop (nästan)[/h]
I dag är de alla Charlie. Säger sig stå upp för yttrandefrihet, fri kultur och pressfrihet. I går duckade de av rädsla för att kränka religiösa extremister. I morgon kommer de att göra likadant. Gnälla över att behöva betala Lars Vilks polisskydd. Be om ursäkt för religionskritik. Plocka ned tavlor. Lägga sig platt. Fega ur. Vända bort ansiktet och blunda för att åsiktskorridorens väggar sluter sig allt närmare.
Inom såväl media och kultur som inom det politiska etablissemanget i Sverige finns en feghet som tar sig uttryck i självcensur och humorlöshet. Det är därför den typ av politisk och religiös satir som finns i många andra delar av världen skulle aldrig fungera i Sverige. Tänk om någon känner sig kränkt? Och vad läskigt om det som framförs eller publiceras blir ifrågasatt, kritiserat eller till och med genererar hot! Så kan vi ju inte ha det. Bäst att dränka hela samhällsdebatten i mellanmjölk så att ingen behöver ta illa upp.
...
http://blogg.gp.se/ledarbloggen/2015/01/08/hycklare-ar-de-allihop-nastan/
Mycket bra, och Per Gudmundson levererar träffsäker anti-islamistiska krönikor som vanligt:

http://mobil.svd.se/opinion/en-svensk-tiger_svd-4237839

Den dag han erkänner att han är SD åker han ut, en balansakt utan dess like.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är det Saudiarabien du talar om som USA stödjer? Det demokrati-tänkande, kvinnovänliga Saudiarabien?
Vi kan nämna några andra vänliga demokrater som USA hjälpt till makten.

Pinochet
Noriega
Stroessner
Duvallier
Militärjuntan i Argentina
Ferdinand Marcos
Pervez Musharraf
Militärjuntan i Grekland
Samuel Doe
Hosni Mubarak
Paul Kagame

Bara för att nämna några få vänliga själar som USA tyckte var fina exempel att leda ett land och därför stödde de. Militärt eller ekonomiskt.
Det är förstås lätt för dig att sitta med din i iBook på ett café i detta obetydliga land och ha åsikter om hur världen skall skötas. Om du plockar ur dessa mer eller mindre dåliga regimer och tittar på hur de betett sig så kan man mycket riktigt hitta en del olämpligt, i bästa fall. I sämsta fall grova övergrepp på mänskligheten. Korrekt. Grattis.

Men om du inte klarar att sätta in dessa regimer i ett sammahang och lära dig om vad de agerat i för miljö, och först därefter bilda dig en uppfattning om USAs påstådda förskräcklighet, så tror jag att du gör bäst i att hålla dina diskussioner på Södermalm och internet, för på alla andra ställen kommer ifrågasättandet av din kapacitet bli betydligt mer smärtsam.

Skaffa dig lite perspektiv, ut och res eller något.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Det är förstås lätt för dig att sitta med din i iBook på ett café i detta obetydliga land och ha åsikter om hur världen skall skötas. Om du plockar ur dessa mer eller mindre dåliga regimer och tittar på hur de betett sig så kan man mycket riktigt hitta en del olämpligt, i bästa fall. I sämsta fall grova övergrepp på mänskligheten. Korrekt. Grattis.

Men om du inte klarar att sätta in dessa regimer i ett sammahang och lära dig om vad de agerat i för miljö, och först därefter bilda dig en uppfattning om USAs påstådda förskräcklighet, så tror jag att du gör bäst i att hålla dina diskussioner på Södermalm och internet, för på alla andra ställen kommer ifrågasättandet av din kapacitet bli betydligt mer smärtsam.

Om du bara visste lille vän, om du bara visste.....

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Om du plockar ur dessa mer eller mindre dåliga regimer och tittar på hur de betett sig så kan man mycket riktigt hitta en del olämpligt, i bästa fall. I sämsta fall grova övergrepp på mänskligheten. Korrekt. Grattis.

Lär man sig mycket om världen genom att resa menar du? Jag tror att man gör det men inte om resan innefattar en långweekend till NY.

Har du lust att utveckla hur du menar i kontexten regimerna verkat i?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ja, jag har inget emot vart du valt att resa, och har ingen åsikt om vad du lärt dig av det heller.

Jag kanske bara rest på enkelbiljett till söder?
Resandet åsido:

Kontexten regimerna verkade i, har du lust att utveckla din tanke kring det?
Jag är alltså uppriktigt intresserad så vi kan utelämna taggigheten kanske?

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Visste vadå, är du ännu mer inskränkt än du framstår? Är det möjligt?

:confused:

Nej, jag känner bara igen SD-retoriken.
Om någon inom SD räknat på något och en erkänd, väl insatt ekonom räknar på samma och kommer fram till nåt helt annat så är det ekonomen som har fel. Utan tvivel. Enl SD.

Om det nu visar sig att jag har rest en hel del kommer du säga att det inte är tillräckligt. Om det visar sig att det är tillräckligt kommer du säga att det är till fel länder. Om det visar sig att jag har rest till rätt länder kommer du säga att jag träffat fel människor. Osv...

Lite så får jag uppfattningen att du tänker och därför är det ganska lönlöst att lägga fram några som helst bevis för en tes sålänge du hävdar motsatsen.
Trotsigt liksom....

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Nej, jag känner bara igen SD-retoriken.
Om någon inom SD räknat på något och en erkänd, väl insatt ekonom räknar på samma och kommer fram till nåt helt annat så är det ekonomen som har fel. Utan tvivel. Enl SD.

Om det nu visar sig att jag har rest en hel del kommer du säga att det inte är tillräckligt. Om det visar sig att det är tillräckligt kommer du säga att det är till fel länder. Om det visar sig att jag har rest till rätt länder kommer du säga att jag träffat fel människor. Osv...

Lite så får jag uppfattningen att du tänker och därför är det ganska lönlöst att lägga fram några som helst bevis för en tes sålänge du hävdar motsatsen.
Trotsigt liksom....

Fast i den verkliga världen är det precis tvärtom. När erkända ekonomer håller med SD beskylls de för att ingå i "SD-svanssen".

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fast i den verkliga världen är det precis tvärtom. När erkända ekonomer håller med SD beskylls de för att ingå i "SD-svanssen".

”Fakta är bästa vapnet mot rasism”, motiverade Sandvikens kommun att de lät revisionsbolaget PwC räkna på invandringen. Rapporten fick Arbetarbladet att utropa: ”Invandrare ger miljoner i kassan” (28/5).

Men goda intentioner kantar som bekant vägen till helvetet, och i beräkningen blandas äpplen och päron. På kostnadssidan anges kommunens kostnader, men inte landstingets och statens. Sådan användning av fakta lär inte omvända någon invandringsmotståndare eller rasist.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/sandvikens-goda-intentioner-blev-mindre-bra-rapport_3626378.svd

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
[h=1]Hycklare är de allihop (nästan)[/h]
I dag är de alla Charlie. Säger sig stå upp för yttrandefrihet, fri kultur och pressfrihet. I går duckade de av rädsla för att kränka religiösa extremister. I morgon kommer de att göra likadant. Gnälla över att behöva betala Lars Vilks polisskydd. Be om ursäkt för religionskritik. Plocka ned tavlor. Lägga sig platt. Fega ur. Vända bort ansiktet och blunda för att åsiktskorridorens väggar sluter sig allt närmare.
Inom såväl media och kultur som inom det politiska etablissemanget i Sverige finns en feghet som tar sig uttryck i självcensur och humorlöshet. Det är därför den typ av politisk och religiös satir som finns i många andra delar av världen skulle aldrig fungera i Sverige. Tänk om någon känner sig kränkt? Och vad läskigt om det som framförs eller publiceras blir ifrågasatt, kritiserat eller till och med genererar hot! Så kan vi ju inte ha det. Bäst att dränka hela samhällsdebatten i mellanmjölk så att ingen behöver ta illa upp.
...
http://blogg.gp.se/ledarbloggen/2015/01/08/hycklare-ar-de-allihop-nastan/

Malin Lernfeldt skriver ofta bra ledare men det gäller inte övriga GP. I synnerhet inte hennes ledarkollega Gert Gelotte.

En bra kommentar på GP till ledaren:

Och idag kan vi, bland annat i GP, läsa att riksdagsledamoten Veronica Palm (s) har polisanmält Björn Söder (sd) för att denne på Facebook har skrivit: ”Fredens religion har visat sitt ansikte.” Veronica Palm är uppenbarligen inte någon ”Charlie”!
För övrigt har Veronica Palm fel när hon påstår att Söders uttalande skulle kunna vara hets mot folkgrupp. En religion är inte någon folkgrupp. Man får kritisera islam, katolska kyrkan och Livets Ord. Fast inte om Veronica Palm får bestämma.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
”Fakta är bästa vapnet mot rasism”, motiverade Sandvikens kommun att de lät revisionsbolaget PwC räkna på invandringen. Rapporten fick Arbetarbladet att utropa: ”Invandrare ger miljoner i kassan” (28/5).

Men goda intentioner kantar som bekant vägen till helvetet, och i beräkningen blandas äpplen och päron. På kostnadssidan anges kommunens kostnader, men inte landstingets och statens. Sådan användning av fakta lär inte omvända någon invandringsmotståndare eller rasist.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/sandvikens-goda-intentioner-blev-mindre-bra-rapport_3626378.svd

Som sagt, en stor revisionsbyrå säger en sak. En journalist en annan.
Och SD gräver tills de finner..... :fyllisar

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Trotsigt liksom....

Intressant hur vi kan komma till exakt samma slutsats, om varandra. Är du också vacker, framgångsrik, trevlig och rolig?

- - - Updated - - -

Som sagt, en stor revisionsbyrå säger en sak. En journalist en annan.
Och SD gräver tills de finner..... :fyllisar

Vad tycker du själv då, att statens kostnader inte skulle tas med? Varför inte?

Eller förlåt, den här tråden kanske inte handlar om att du måste tycka någonting, så länge du får gnälla av dig?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kontexten regimerna verkade i, har du lust att utveckla din tanke kring det?
Jag är alltså uppriktigt intresserad så vi kan utelämna taggigheten kanske?

Kort kan jag säga att jag inte tycker stöd till t.ex. Pinochet är särskilt anmärkningsvärt givet miljön i Sydamerika under den aktuella perioden. USA har förvaltat sitt världsherravälde väldigt väl , allt sammantaget.

Varför är du uppriktigt intresserad?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...