Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men accepterar inte då hela världen deras terror om man ser på det så? Jag menar inte att det är alla andras problem men nånstans måste man ju dra en gräns vad ett land får göra mot sin befolkning. Jag har inte svaret på vad som skulle kunna göras, men jag kan ändå önska att jag hade det.

Jag håller med dig, men jag ser inte att just USA måste lösa även detta, och i övrigt är jag dem djupt tacksam för allt de gjort för världen. Visst kan vi nedriga folk som undvikit varje konflikt som seglat upp de senaste hundratals åren sitta är och leka moralisk stormakt, men USA har agerat och betalat enorma pris för det, i t.ex. första- och andra världskriget som både du och jag kan vara ganska glada för att de lade sig i, samt efterföljande terrorbalans mot Sovjet som naturligtvis hade annekterat Skandinaviska halvön om de velat om det inte vore för Sverige, osv. Att allt de inte gjort eller gjort visat sig i efterhand varit imperfekt tror jag man får leva med så länge man inte tror på en perfekt värld / sagovärld.

USA lägger sig i en hel del där de har ekonomiska vinning, å andra sidan har de väl vinning ekonomiska intressen exakt överallt, eftersom de är världens största ekonomi? Om de inte får lägga sig i där det finns ekonomiska tillgångar som möter amerikanska intressen är det ganska få ställen de kan intervenera i, Nordkorea kanske blir det enda som blir kvar. Oavsett hur hypotetiskt dåliga de är så finns de få länder som hade förvaltat herrväldet bättre, möjligen England.

Sedan är det tramsigt att prata om "USA" också, det är enorma skillnader på hur de beter sig under olika eror och presidenter.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag kritiserade att de går in i länder av fel anledning, som att komma åt olja tex.
Skulle man låta en familj behandla sina barn som slavar, svälta dom och tortera dom utan att någon gör nåt? Jag ville som sagt ha er syn på det, inte min för den vet jag redan. :)

Det där är spekulationer, det finns de som påstår att USA gör saker pga av olja, det finns de som inte påstår det. Helt klart är att Saddam behandlade människor som skit, bild-googla lite på Halabja om du vill se själv.

Och även om USA gör saker för att stabilisera världsekonomin, är det dåligt? Hur många liv räddas av det?

Men, börja med Halabja.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag håller med dig, men jag ser inte att just USA måste lösa även detta, och i övrigt är jag dem djupt tacksam för allt de gjort för världen. Visst kan vi nedriga folk som undvikit varje konflikt som seglat upp de senaste hundratals åren sitta är och leka moralisk stormakt, men USA har agerat och betalat enorma pris för det, i t.ex. första- och andra världskriget som både du och jag kan vara ganska glada för att de lade sig i, samt efterföljande terrorbalans mot Sovjet som naturligtvis hade annekterat Skandinaviska halvön om de velat om det inte vore för Sverige, osv. Att allt de inte gjort eller gjort visat sig i efterhand varit imperfekt tror jag man får leva med så länge man inte tror på en perfekt värld / sagovärld.

USA lägger sig i en hel del där de har ekonomiska vinning, å andra sidan har de väl vinning ekonomiska intressen exakt överallt, eftersom de är världens största ekonomi? Om de inte får lägga sig i där det finns ekonomiska tillgångar som möter amerikanska intressen är det ganska få ställen de kan intervenera i, Nordkorea kanske blir det enda som blir kvar. Oavsett hur hypotetiskt dåliga de är så finns de få länder som hade förvaltat herrväldet bättre, möjligen England.

Sedan är det tramsigt att prata om "USA" också, det är enorma skillnader på hur de beter sig under olika eror och presidenter.

Nae sant, det är inte USA:s sak ensamma utan isåfall något som fler länder borde lösa i en perfekt värld.
Sen är det väl skillnad om det startar ett krig mellan två eller flera länder än att en grupp människor spränger civila, vad vet jag.
Jo Sverige är ju inte direkt ett land att lita på när åskan går. Vi tror ju på att vi hela tiden ska kunna stå utanför och bli räddade av andra länder.
Kan säga det själv att ibland har jag en ganska naiv syn och hoppas på att allt ska bli bra för alla. Jag vet ju att den möjligheten inte riktigt finns men man får väl drömma ibland och blunda lite för verkligheten.

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Ett givande inlägg är ett inlägg som har med ämnet i tråden att göra och inte bara uteslutande komma med "fyndiga" kommentarer. Back to topic please. :)

Så inget av dina inlägg i den här tråden då alltså? Och sluta prata om hur elaka USA är här, det finns en helt egen tråd om USA.

Ser för övrigt att #Loco ignorerar/inte kan svara igen..

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Det där är spekulationer, det finns de som påstår att USA gör saker pga av olja, det finns de som inte påstår det. Helt klart är att Saddam behandlade människor som skit, bild-googla lite på Halabja om du vill se själv.

Och även om USA gör saker för att stabilisera världsekonomin, är det dåligt? Hur många liv räddas av det?

Men, börja med Halabja.

Jo det finns många ledare som behandlar människor som skit, tex Kim Jong-un.
Det tog ju ändå väldigt lång tid för USA att göra något när det gällde tex Saddam eller?

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Så inget av dina inlägg i den här tråden då alltså? Och sluta prata om hur elaka USA är här, det finns en helt egen tråd om USA.

Ser för övrigt att #Loco ignorerar/inte kan svara igen..

Du menar att det hör hit att diskutera om händelserna i Frankrike i en tråd om SD? Eller kan det vara så att man i en diskussion svävar ut lite mot olika håll?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jo det finns många ledare som behandlar människor som skit, tex Kim Jong-un.
Det tog ju ändå väldigt lång tid för USA att göra något när det gällde tex Saddam eller?

Så, för att sammanfatta, du tycker det är ok med USA.s utrikespolitik när den motsvara dina förväntningar?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Antar du är upprörd?
Jag tycker det är helt i sin ordning att media tar upp en ökad hotbild mot oskyldiga, oavsett vilka det är.

Eller tror du inte dessa terrorattacker kommer att öka på främlingsfientlighet och islamofobi?

Frågan som är intressant är ju om den bör göra det eller inte?

Huruvida några kommer att reagera så är nog utom tvivel.

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Du menar att det hör hit att diskutera om händelserna i Frankrike i en tråd om SD? Eller kan det vara så att man i en diskussion svävar ut lite mot olika håll?

Ja, att diskutera ett islamistiskt terrordåd i en tråd om varför man röstar på sveriges enda islamistkritiska parti känns faktiskt betydligt mer on-topic än att gång på gång älta om USA som faktiskt inte har det minsta med SD att göra..

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Så, för att sammanfatta, du tycker det är ok med USA.s utrikespolitik när den motsvara dina förväntningar?

Det var en fråga till de som är mer insatta, tex Markus.
USA:s utrikespolitik eller politik överhuvudtaget kommer aldrig att motsvara mina förväntningar.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Ja, att diskutera ett islamistiskt terrordåd i en tråd om varför man röstar på sveriges enda islamistkritiska parti känns faktiskt betydligt mer on-topic än att gång på gång älta om USA som faktiskt inte har det minsta med SD att göra..

SD är väl kritiska mot alla invandrare till och med de från Europa, bortsett från tyskar. :D

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Kanske det och det är ju deras val isåfall. Själv går jag inte runt och hatar folk, lägger min energi på annat istället.

Och nu är du här för att sprida kärlek?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...