Men accepterar inte då hela världen deras terror om man ser på det så? Jag menar inte att det är alla andras problem men nånstans måste man ju dra en gräns vad ett land får göra mot sin befolkning. Jag har inte svaret på vad som skulle kunna göras, men jag kan ändå önska att jag hade det.
Jag håller med dig, men jag ser inte att just USA måste lösa även detta, och i övrigt är jag dem djupt tacksam för allt de gjort för världen. Visst kan vi nedriga folk som undvikit varje konflikt som seglat upp de senaste hundratals åren sitta är och leka moralisk stormakt, men USA har agerat och betalat enorma pris för det, i t.ex. första- och andra världskriget som både du och jag kan vara ganska glada för att de lade sig i, samt efterföljande terrorbalans mot Sovjet som naturligtvis hade annekterat Skandinaviska halvön om de velat om det inte vore för Sverige, osv. Att allt de inte gjort eller gjort visat sig i efterhand varit imperfekt tror jag man får leva med så länge man inte tror på en perfekt värld / sagovärld.
USA lägger sig i en hel del där de har ekonomiska vinning, å andra sidan har de väl vinning ekonomiska intressen exakt överallt, eftersom de är världens största ekonomi? Om de inte får lägga sig i där det finns ekonomiska tillgångar som möter amerikanska intressen är det ganska få ställen de kan intervenera i, Nordkorea kanske blir det enda som blir kvar. Oavsett hur hypotetiskt dåliga de är så finns de få länder som hade förvaltat herrväldet bättre, möjligen England.
Sedan är det tramsigt att prata om "USA" också, det är enorma skillnader på hur de beter sig under olika eror och presidenter.