Jag vet faktiskt inte, jag har läst rätt mycket om det där och jag har aldrig sett BRÅ eller någon annan PK-ist leda i bevis att anmälningsbenägenheten ökat så dramatiskt, oavsett vilket brott vi pratar om. Pratar vi om våldtäkt så är det uteslutande så att när våra skyhöga siffror skall viftas bort så nämns tre saker:
- De anmälda våldtäkterna är inte det riktiga problemet, det är våldtäkterna i hemmet. (Om våldtäkterna i hemmet inte anmäls kan man undra hur idioterna på Södertörn kommit fram till detta)
- Vi ändrade vår lagstiftning för x år sedan så fler sexualbrott faller inom ramarna för våldtäkt, (det stämmer men jag är inte nöjd med den förklaringen, den som viftar bort får nog anstränga sig lite mer, lägga ihop andra länders anmälningar för sexualbrott+våldtäkt och presentera t.ex.)
- Anmälningsbenägenheten har ökat (jag tror inte en sekund på att våldtäkter var något som man inte anmälde förr)
Självklart måste man se till ändrade mätmetoder men det är verkligen inget som PK-isterna bottnat. Vidare kan man fråga sig: när brottsligheten går ner, beror det också på att anmälningsbenägenheten går ner, eller gäller det bara när eliten vill blunda...
Ang mitt inlägg om brandkvinnor och dagismän så var det möjligen inte ett av mina bästa inlägg, men den tänkta poängen var att det är en otrolig iver att stöpa om samhället på allehanda vänster/liberala/PK-områden, och jag ser ingen ta ansvar för de negativa effekterna.
Det här är saxat från BRÅ's hemsida, vilket hafsverk!
Sett till en tioårsperiod (2004–2013) har de anmälda våldtäkterna ökat markant, vilket till stor del kan förklaras av förändringar i sexualbrottslagstiftningen som trädde i kraft den 1 april 2005. Förändringarna innebar bland annat en utvidgning av definitionen av våldtäkt, vilket innebar att vissa gärningar som tidigare rubricerades som sexuellt utnyttjande kom att rubriceras som våldtäkt. Effekten av lagändringen ses i statistiken på att antalet anmälda våldtäkter ökade mellan åren 2005–2011, samtidigt som antalet anmälda brott avseende sexuellt tvång och utnyttjande minskade.
Utvecklingen av antalet anmälda brott rörande sexuellt tvång och utnyttjande har dock inte varit lika kraftig och långvarig som den för antalet anmälda våldtäkter. Nivåerna i statistiken påverkas också av enstaka anmälningar innehållande ett stort antal brott mot ett och samma brottsoffer (2005 och 2008). Från och 1 juli 2013 skärptes sexualbrottslagstiftningen återigen; bland annat utvidgades våldtäkt till att omfatta de fall där offret reagerar med passivitet. Även förändringar i anmälningsbenägenheten kan påverka hur många våldtäkter som anmäls.
Fast, på deras sida läggs ju alla sexualbrott ihop, skulle nu det skett en förflyttning från sexuellt tvång till våldtäkt borde då inte antalet "sexuellt tvång" sjunka i samma grad?
Fortfarande bara tio år i grafen, störigt.