Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det jag menar är att vi säger att vi inte handlar med diktaturer och vi vill inte ha islamistisk extremism. Samtidigt handlar vi med (säljer vapen) till Saudi som nog för en av de hårdare korantolkningarna.
Väst har gjort så förut, beväpnat en sida för att slåss mot den andra. Sällan har det varit ett bra drag i det långa loppet.
http://anonhq.com/funded-isis/

Klart vi handlar med diktaturer, det har alltid gjorts.

Det är väl syftet med handeln man kan ifrågasätta, olika länder har olika anledningar.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Eftersom så inte sker då vi har
Barn som efter två veckor (om de har "tur") förpassas till klasser med helt främmande språk
Där graden obehöriga till gymnasieskolan ökar
Där klasserna är överfulla
Där migrationsverket har akut bostadsbrist

Tycker du det byggs många skolor för att hantera 10-30000 nya elever, årligen (för det är inte bara de som föräras med medborgarskap som har rätt till skolgång)

Samhället kan hantera en mindre, successivt växande befolkning. Detta baseras på frånfälle och i övrigt en balans mellan sysselsättningsgrad och behovsställda.

Menar du att samhället är i balans? Med ovan givna fakta?

Om det nu vore så att statskassan är en oändlig källa så hade dessa behov varit tillgodosedda. Eller menar du att du sitter på en källa till slantar ingen känner till?

För min verklighet ser ut som ovan, efter långvarig kontakt med samhället och dess läroverk.

Hade det funnits en av samhället hanterbar andel tillkommande och behövande hade det funnits tid att ha den där skolan klar, bostäderna redo... Just nu handlar samhället i modellen "släcka bränder". Där ex.Migrationsverket tvingas nyttja aktörer med tveksamma metoder för att ge behövande tak över huvudet.
Tycker du att detta är ett bevis på att vi är i balans, eller lever du i en annan värld?

Ja, jag menar att Sverige är i en reell balans och att det du beskriver är en utopi.
Det låter också som att du tror att alla jobb bekostas av staten? Hur fungerar privata förwtag menar du då?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, jag menar att Sverige är i en reell balans och att det du beskriver är en utopi.
Det låter också som att du tror att alla jobb bekostas av staten? Hur fungerar privata förwtag menar du då?

Sannerligen bekostas all skolverksamhet i stort av staten(kommun) Privat som offentlig. Ja, förutom de som har särskilda terminsavgifter men jag tror inte de är såvärst involverade.. Eller hur?

Liksom så mycket annat inom vård, skola, omsorg. Visst finns det privata aktörer utanför statligt stöd, men då betalar den enskilde, endera privat eller via försäkring.

Men du förstår nog att detta inte är inkluderande för migranter?

Så. En ny skola ska byggas, en privat entreprenörer fixar det praktiska. Sen kommer fakturan. Vem betalar? En annan firma? Eller AB Sverige? Endera vill du inte förstå eller så har du inte det blekaste hur en offentlig byggnad blir till.

Alternativt har du svårt att hålla isär privat och offentlig.
Oavsett tror jag inte att du kommer ta till dig ny information.

Jag har presenterat problemet, men har ingen lösning. Tyvärr, för jag önskar innerligt att migrationen hade varit så oerhört enkel och fungerande som du upplever det.

Last edited:

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Sannerligen bekostas all skolverksamhet i stort av staten(kommun) Privat som offentlig. Ja, förutom de som har särskilda terminsavgifter men jag tror inte de är såvärst involverade.. Eller hur?

Liksom så mycket annat inom vård, skola, omsorg. Visst finns det privata aktörer utanför statligt stöd, men då betalar den enskilde, endera privat eller via försäkring.

Men du förstår nog att detta inte är inkluderande för migranter?

Så. En ny skola ska byggas, en privat entreprenörer fixar det praktiska. Sen kommer fakturan. Vem betalar? En annan firma? Eller AB Sverige? Endera vill du inte förstå eller så har du inte det blekaste hur en offentlig byggnad blir till.

Alternativt har du svårt att hålla isär privat och offentlig.
Oavsett tror jag inte att du kommer ta till dig ny information.

Jag har presenterat problemet, men har ingen lösning. Tyvärr, för jag önskar innerligt att migrationen hade varit så oerhört enkel och fungerande som du upplever det.

För hur många invånare är staten Sverige anpassad för?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
För hur många invånare är staten Sverige anpassad för?

Så många som vi har offentlig verksamhet för. Det är inga stora problem att hantera ett fluktuerande antal nyfödda, det är en relativt lång startsträcka innan dessa är i behov av utbildning. Vad som kan bli bekymmer är överfulla förskolor (relativt förekommande) samt BB enheter som inte kan ta emot födslar. Men dessa svängningar är ju inte
i närheten av de som uppträder med dagens och de gångna årens antal tillkommande.

Staten anpassas ju successivt, men det sker inte över tidsaspekten 8-10månader vilket hade krävts...

Varför tror du gamla ligger döda i två dygn? Är det drn mänskliga faktorn, att det finns brist på vårdare eller den fundamentala resursen, pengar?

Varför är det uppåt 70barn i vissa förskolegrupper, trots att regelverk säger nå helt annat? Brist på utrymme och personal uppkommen av... Pengapåsen.

Utifrån en inventering av tillgängliga resurser kan vi estimera utrymmet för expansion. Vill vi expandera mera krävs investeringar i infrastruktur och personal.
Vad gör ett företag först (för att ta din jämförelse om företag här). Tar de på sig jobb, köper en drös maskiner och anställer folk före eller efter expansion? Just nu jobbar AB Sverige med ökad orderingång utan tillgängliga resurser. Resultatet kan exempelvis läsas i PISA.

I vanlig ordning så besvarar du allt med en motfrågor. Härvid finner jag inget större utbyte i att föra en relevant diskussion med dig. Du får således fortsätta att vara lyckligt ovetandes. :hej

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Om Sverige handlar med Saudi samtidigt som man kritiserar diktaturer och hårdföra religiösa regimer, hur omvärderar man principerna då menar du?

Att det är lättare att nå in och förändra slutna länder med handel, ganska gammal företeelse genom tiderna och det fungerar.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Så många som vi har offentlig verksamhet för. Det är inga stora problem att hantera ett fluktuerande antal nyfödda, det är en relativt lång startsträcka innan dessa är i behov av utbildning. Vad som kan bli bekymmer är överfulla förskolor (relativt förekommande) samt BB enheter som inte kan ta emot födslar. Men dessa svängningar är ju inte
i närheten av de som uppträder med dagens och de gångna årens antal tillkommande.

Staten anpassas ju successivt, men det sker inte över tidsaspekten 8-10månader vilket hade krävts...

Varför tror du gamla ligger döda i två dygn? Är det drn mänskliga faktorn, att det finns brist på vårdare eller den fundamentala resursen, pengar?

Varför är det uppåt 70barn i vissa förskolegrupper, trots att regelverk säger nå helt annat? Brist på utrymme och personal uppkommen av... Pengapåsen.

Utifrån en inventering av tillgängliga resurser kan vi estimera utrymmet för expansion. Vill vi expandera mera krävs investeringar i infrastruktur och personal.
Vad gör ett företag först (för att ta din jämförelse om företag här). Tar de på sig jobb, köper en drös maskiner och anställer folk före eller efter expansion? Just nu jobbar AB Sverige med ökad orderingång utan tillgängliga resurser. Resultatet kan exempelvis läsas i PISA.

I vanlig ordning så besvarar du allt med en motfrågor. Härvid finner jag inget större utbyte i att föra en relevant diskussion med dig. Du får således fortsätta att vara lyckligt ovetandes. :hej

Det du presenterar är påståenden, inte fakta. Fakta presenteras med en källa.
Gillsr du inte att jag ifrågasätter dina påståenden när jag tycker det du säger låter märkligt?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Gillsr du inte att jag ifrågasätter dina påståenden när jag tycker det du säger låter märkligt?

Du menar att det inte är fakta att personer belastar infrastruktur och kommunala/statliga institutioner.:va

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj

Du kan väl själv läsa pisa-undersökning eller behöver jag länka? Eller hävdar du att barn bara blir dummare?

http://mobil.svd.se/nyheter/miljonregn-till-skolan-men-baracker-blir-kvar_svd-4092673

http://www.direktpress.se/sv/Tidnin...lar/2014/03/Overfulla-skolor-gar-med-forlust/

Hade Sverige haft resurser, hade väl detta varit ett ickeproblem? Det ser ut på motsvarande sätt runtom i landet. Men tog ett par exempel i ditt påstådda närområde. Jag föreslår att du gör ett studiebesök och skaffar dig en egen bild av verkligheten. Om det är resursbrist eller inte. Och om det nu inte är en ekonomisk resurs som saknas ser jag fram emot din tes.

För att vara en som påstår ha koll på sin omvärld har du synnerligen märklig inställning, eller är boende någonannanstans än här i Sverige.

Ju fler elever som behöver dela på samma kaka, desto mindre får de till sig. Det borde minsta barn begripa.

Men sålänge din egen avkomma får allt stöd den behöver, kommer du sannolikt inte att bry dig. Med skygglappar för förbli en ständigt, lyckligt ovetandes.

http://www.barnombudsmannen.se/max1..._2_andel-elever-som-uppnatt-grundskolans-mal/
78% i av rikets barn uppnår grundskolans mål.

Således är det 22% som inte gör det.
Allt är bara fint eller hur? Undrar vad de ska göra när de blir stora.. Blir tyvärr nog inga lärare av dem heller.

Vad hade varit illa för dig? Räcker det omvända?

Är det någon som står för påståenden är det sannolikt du.

Last edited:

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Politik, risken för hot, instabilitet i ländernas system, finns nog många faktorer för den som orkar läsa på i ämnet.

Jag är medveten om det, tycker du det är rätt sätt?
Gör du själv så i vardagen? Går in på tex Shell, köper en korv och en kaffe och sen skäller ut de för deras miljöförstöring?

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Du kan väl själv läsa pisa-undersökning eller behöver jag länka? Eller hävdar du att barn bara blir dummare?

http://mobil.svd.se/nyheter/miljonregn-till-skolan-men-baracker-blir-kvar_svd-4092673

http://www.direktpress.se/sv/Tidnin...lar/2014/03/Overfulla-skolor-gar-med-forlust/

Hade Sverige haft resurser, hade väl detta varit ett ickeproblem? Det ser ut på motsvarande sätt runtom i landet. Men tog ett par exempel i ditt påstådda närområde. Jag föreslår att du gör ett studiebesök och skaffar dig en egen bild av verkligheten. Om det är resursbrist eller inte. Och om det nu inte är en ekonomisk resurs som saknas ser jag fram emot din tes.

För att vara en som påstår ha koll på sin omvärld har du synnerligen märklig inställning, eller är boende någonannanstans än här i Sverige.

Ju fler elever som behöver dela på samma kaka, desto mindre får de till sig. Det borde minsta barn begripa.

Det är din koppling jag invänder mot.
Att det beror på invandring.
Du säger att det kostar massa pengar, ja som allt annat här i världen kostar det pengar.
Men alla vuxna som kommer hit? Där har Sverige inte pungat ut med en enda krona i uppbäxt och skolgång. När det då kommer läkare som flyr från tex Iran eller Syrien är det då inte en försumbar utgift att bekosta svenskundervisning och boende för de tills de fixar språket och kan jobba på svenska sjukhus?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Om läget hade varit så gott, hade det inte sett ut som det gör. Eller menar du på fullaste nyktraste allvar att vi har resurser men skiter i att använda dem. Låter årskull efter årskull vara ett experiment?

Kan du inte presentera lite fakta på dina påståenden angående detta?

Hur stor andel kan språket som kommer och är arbetsföra? Hur stor andel är läkare? Hur många är grundskollärare? Hur många har jobb av de asylsökande, vars barn har rätt till skolgång.
Om det nu är horder med läkare som kommer, varför är det då brist. Endera kommer det inte i den omfattning du beskriver, eller så har AB Sverige inte råd med fler. Eller en kombination... Eller är det också del i experimentet?

Du vet kanske inte att läkares löner också bekostas av staten / landstinget i de allra flesta fall. Det kanske är svårt att generar plus på det.....

Jag välkomnar dina svar. Och gärna hur du ställer dig till andel som inte får fullständigt betyg i grundskolan...

Du liksom jag vet att andelen arbetslösa bland immigranter är högre. Den faktan har presenterats vid upprepade tillfällen.

Du är den som beskriver en utop, inte jag.

Last edited:

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Jag är medveten om det, tycker du det är rätt sätt?
Gör du själv så i vardagen? Går in på tex Shell, köper en korv och en kaffe och sen skäller ut de för deras miljöförstöring?
Varför inte? Eller tycker du att sålänge man har en "affär" med någon/något avsäger man sej all rätt att kritisera dom på andra punkter?
Det är din koppling jag invänder mot.
Att det beror på invandring.
Du säger att det kostar massa pengar, ja som allt annat här i världen kostar det pengar.
Men alla vuxna som kommer hit? Där har Sverige inte pungat ut med en enda krona i uppbäxt och skolgång. När det då kommer läkare som flyr från tex Iran eller Syrien är det då inte en försumbar utgift att bekosta svenskundervisning och boende för de tills de fixar språket och kan jobba på svenska sjukhus?
Möjligen missat bristen på arbeten?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...