Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Absolut. Patetiskt klantigt av henne men klarar hon inte att sköta sin egen ekonomi så är hon heller ej lämplig att styra landets ekonomi.

Men sätt hennes toblerone i paritet med dagens öppet rasistiska uttalanden, järnrör på stan, åtskilliga domar (misshandel, hets mot folkgrupp, olaga hot osv) i bagaget och så dessa snyfthistorier om hur missförstådda de är och att alla är så dumma som gräver fram deras anonyma alias när de inte vågar stå för vad de skriver på nätet.
Detta är alltså dagens politiker i ett parti. Vafaan har hänt med Sverige?? Har människorna gått och blivit helt jävla galna?? Befinner jag mig mitt i inspelningen av Idiocracy 2??

Hur mycket har du läst om de två framstående socialdemokraterna som varit ute och kastat sten och rånat journalister de senaste månaderna?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Du råkar inte veta var Vattenfalls huvudkontor ligger? :gnissla

I Stockholm precis som de flesta andra storbolags huvudkontor eftersom bolagen skattar där dessa ligger, men då väldigt lite el produceras på just huvudkontor känns det mer logiskt att skatten stannar där konsekvenserna tas av vattenkraften (försämrat fiske), skogsbruket (sönderkörda vägar) och gruvdriften (stora sår i naturen).

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hej

Såklart
Det är ju faktiskt ett ganska obehagligt ställe.
De gör ett bra jobb som avskräckande exempel i många andra avseende så deras låga sd- stöd får ju anses väga upp.

Framförallt de härliga statusuppdateringar från nån valsida som visar hur förträffliga de är i sin valkrets.
Ryggdunkar och doften av halvdant rödvin sprider sig, som känslan i magen när du svalt nåt som du garanterat inte tålde.

Antar att den höga brottsligheten egentligen är falska anklagelser för att försöka dölja finstämpeln.
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/bengt-ohlsson-kulturellt-kapital-forvaltas-bast-pa-sodra-latin/

Se främst sista och näst sista stycket, "teatergrupp" :D

Stig Dagerman*gick där. Fast då hette han Jansson. Klas Östergren gick där.

Gymnasieskolan heter Södra Latin, ligger ett diskuskast från Slussen och är still going strong, kanske strongare än någonsin. Jag vet föräldrar som gladeligen skulle hugga av sig ett lillfinger för att få in sina barn där.

Ty världen är osäker,*många föräldrar går omkring med en gnagande känsla av att barnen bara blajar bort skoldagarna, och på universitetet larmar lektorerna om att deras studenter mest sitter med halvöppen mun och när de vid något sällsynt tillfälle räcker upp handen är det för att fråga om ”det kommer på tentan”.

Och det finns en valuta som är beständigare än guld och silver, aktier och värdepapper, industrier och fastigheter, och den valutan heter KONTAKTER.

Få in ditt barn på Södra Latin, och framtiden är faktiskt riktigt ljusnande.
Under hösten, när upprörd*hetens vågor har stänkt och skummat kring internatskolan Lundsberg, har jag ibland tänkt på den vördnadsbjudande tegelhögen på Skaraborgsgatan.
Det finns skillnader mellan skolorna. Det kostar mycket pengar att gå på Lundsberg. På Södra Latin räcker det med toppbetyg.

Ändå vet alla att det*inte är hela sanningen. Att det också krävs något annat. Koder man ska kunna. Sånt som tar ett helt liv att lära sig. Och kanske har barnen på de här två skolorna just förberett sig ett helt liv på att gå där.

Det finns olika sorters kapital här i världen. Det finns sånt som anges i kronor och ören, och det finns kulturellt kapital.

Kulturella kapitalister skiljer sig inte nämnvärt från kronor-och-ören-kapitalister. De är rädda om sitt kapital och vill investera det klokt, så att det växer. Och de vill att deras barn ska få ta över rikedomarna när dagen är inne. Det är en stor och högtidlig känsla. I hela sitt liv har man gnott och gnetat. Febrigt följt börskurvorna i DN:s kulturbilaga, gjort sina placeringar efter bästa förmåga.

Många börjar forma*sina barn tidigt och bosätter sig på Södermalm, där barnen får stötas och blötas med andra små skönandar, och sen kan man spy galla över det fria skolvalet och prata varmt om hur det var när man var liten och gick i den skola som låg närmast, punkt slut, vilket ledde till större ”blandning”. Och hela tiden kan man vara tryggt förvissad om att ens barn kommer att växa upp bland likasinnade, lyssna på sin Clash, läsa sin Foucault och så småningom få sin egen kulturella aktieportfölj att förvalta.

Andra tar det lugnare, dräller omkring, flyttar runt, men när barnen ska välja gymnasium är det slutlallat. Under gymnasiet ska de sista bultarna dras åt innan ungdomarna skjutsas ut i vuxenlivet och börjar fatta sina egna beslut. Så man kan förstå att föräldrarna är nervösa. Det står mycket surt förvärvat kulturellt kapital på spel.

Precis som kronor-och-ören-kapitalisterna skulle de kulturella kapitalisterna med avsky protestera mot den här framställningen. De har absolut inte krattat för att deras barn ska söka till Södra Latin. Det var ungarna själva som ville. Det är klart att de vill gå i samma skola som sina kompisar?

Ja, det är klart. Precis som på Lundsberg.

Sen, när sorteringen*är färdig och de sitter trygga bland sina likar, kan eleverna börja odla sin upprördhet över de ”växande klyftorna” och den ”sociala snedrekryteringen”.

Så har man fått det bästa ur båda världarna. Sen är det bara att fortsätta i samma stil: buhuu, buhuu... vår teatergrupp måste få mera pengar, så att vi kan sätta upp en pjäs om pengarnas fördärvliga inverkan på mänskligheten.
Och så vidare.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hur det nu än är så kan man kanske tycka att skattefiffel är mindre illa än rashat.

Knappast, fifflande folkvalda trumfar en inskränkt människa alla dagar i veckan.

Man bör inte glömma att den inskränkta har möjlighet att bilda sig, men att mygla med allmänna medel kräver karaktärsdrag.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Knappast, fifflande folkvalda trumfar en inskränkt människa alla dagar i veckan.

Man bör inte glömma att den inskränkta har möjlighet att bilda sig, men att mygla med allmänna medel kräver karaktärsdrag.

Orka värdera vilket som är sämst, SD slänger ut sina idioter, S befordrar dem. Till partiledare. :lol

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Förresten skulle det vara kul att se dina siffror med :)
Varsågod!

https://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/notat_201129/notat_201129.pdf

På s 28 står det att de som röstar på Frp är överrpresenterade bland lågutbildade, arbetslösa och underreprestenrade bland universitetsutbildade.

Lite tydligare ser du det här:
http://www.nrk.no/norge/frp_---akademikerne-skjonner-ikke-1.7697472

Hurvida detta är intressant eller inte är upp till var och en att avgöra.

Dagens spekulationer:
Varför akademiker generellt inte lockas beror nog på att de inte köper antagandet om bättre och sämre människor, syndabocktänkandet eller de enkla, snabba lösningarna.
Jag tror också att många kanske inte tror att personer som för tio år sedan sprang omkring i bomberjacka och slogs på stan är det som sitter inne med svaren på de stora frågorna även om de sedan har klätt sig i kostym och slips, eller för den delen att en grupp som lockade till sig dessa individer är den rätta.
Jag tror även att de flesta ser likheterna i retoriken med vad som använts i en del andra mörka delar av vår historia även om man har bytat ut ett och annat ord.
Jag tro även att man förstår det som forskningen visat, och som redovisades tidigare i tråden, att främlingsfientliga personer är rädda personer och att det inte alltid är så bra att bygga ett samhälle på det och att någon är rädd är inte samma som att något är farligt.
Jag tror också att man kanske kan tappa en del förtroende för ett parti som har fått sparka 100 personer (Ingen exakt siffra!) för att de skriver opassande inlägg på sociala medier och ÄNDÅ fortsätter medlemmarna att göra det. Det kanske, kanske säger något om organisationen.
Jag tror inte heller att akademiker skulle ställa sig i tidningen och förklara att en anledning till att man röstar på SD är att man vill skydda den skånska maträtten stekt fläsk med löksås.

Det finns helt enkelt inget lockande i deras verklighetsbild, lösningar, människobild eller bland deras medlemmar som ses som särskilt lockande bland akademiker som grupp, eller, lite som på detta forum, att bara för att man pratar en massa har man kanske inte så mycket att säga.

Å andra sidan behöver man ju som akademiker inte vara lika rädd för konkurrensen om jobb från invandrare.

Som alla kan se är detta en del av mina åsikter, dem kan folk tycka vad de vill om, jag kommer inte att försvara dem mer än så här. Har varken tid eller lust med det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Som alla kan se är detta en del av mina åsikter, dem kan folk tycka vad de vill om, jag kommer inte att försvara dem mer än så här. Har varken tid eller lust med det.

Ok tack, låt oss hoppas du håller ditt löfte. ;)

Nåväl, här är en jätteintressant artikel tycker jag. Vet inte om jag accepterar Maria's akademiska bakgrund dock, "Kandidatexamen i engelska och internationell statsvetenskap, lärarexamen, legitimerad grundskole- och gymnasielärare, en examen i pedagogik från Los Angeles". Hur kan man lita på någon med bara kandidatexamen? :confused:

Jag tycker Malek är spot-on:

Malek Yakob, 34, håller med.

– Om åtta år kommer Sverigedemokraterna vara största partiet, det är jag säker på. Då blir det kaos. Problemet är väl att de har rätt i många saker, att straffen borde vara hårdare, att många invandrare utnyttjar systemet och begår brott. Det är ju så. Men svenskar är så rädda, de vågar inte ta tag i det.

– Och nu kommer det bli värre. Sossarna kommer ge bort en massa pengar gratis, det ställs för låga krav, fortsätter han.

Nina Andersson-Lindroos, 55, känner obehag:

– Det är otäckt, jag vet inte vad det här kommer leda till. Det är det där med att man självklart vill att alla som behöver det ska få komma hit, men att vi måste kunna ta hand om alla som är här också. Hur ska vi som lever i den verkligheten förhålla oss till det? Vi lämnas lite ensamma med den frågeställningen, säger hon.

Läs hela artikeln, intressant för både SD-hatare och SD-kramare kan jag tänka mig. :)

http://www.dn.se/sthlm/sds-toppnamn-bussa-stockholmselever-for-att-motverka-segregationen/

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kulturetablissemanget vaknar upp, eller "god morgon verkligheten"

Nu är det bråda dagar på kultursidorna minsann. :lol

Bra text, synd att det krävdes 13% och en dumpad Alliansregering bara.

Medan vi på kultursidorna och i seminarierummen diskuterade Tintin, ”Lilla hjärtat” och fördomsfulla godispapper, växte Sverigedemokraterna till 13 procent.

Medan vi över en ekokaffe försökte hitta tecken på strukturell rasism hos varandra, växte en folkrörelse fram.

Under tiden vi var upptagna med att dela in Sverige i grupper och konfrontera dem mot varandra, mumlade somliga om integration och ville ha svar på hur vi skall bära oss åt för att leva tillsammans. En del SD-aktörer höll med identitetspolitisk expertis om att konflikterna mellan olika identiteter är för stora för att vi någonsin skall kunna samverka. Bättre att ta hem politiska eller akademiska poäng på att blåsa upp skillnader snarare än att betona likheter.

Bengt Ohlsson skrev i DN i går (16/9) att han inte känner några sverigedemokrater. Det gör jag. Det är folk med ena benet kvar i bondesamhället – i ett par fall det iranska – som är misstänksamma när något förändras. Och som blir förbannade när någon jävla student eller poesiläsare försöker sätta sig på dem.

När de inte får svar på sina frågor eller ens tillåts ventilera dem utan att åthutas, då blir de övertygade om att man försöker dölja något för dem. Då letar de efter företrädare som kan föra deras talan.

Det finns inte särskilt många renläriga rasister på våra gator, om man räknar bort skånska småorter. Däremot finns det många som kallas rasister så ofta och hätskt att de snart börjar tro på det och agerar därefter.

I de två föregående valen förlorade de rödgröna partierna mängder av väljare till de Nya moderaterna. Analytiker menade att dessa väljare var misstänksamma mot den gröna delen av paketet, som ansågs industrifientligt, bakåtsträvande och hemmahörande i storstädernas tjänstemannamiljöer.

Nu har de gått vidare högerut, påskyndade av oron för sina personliga framtider och av den påbjudna tystnaden.

Vi försökte häckla ihjäl dem, prata över huvudet på dem, skuldbelägga dem, jämföra dem med slavägare och rabbla akademiska lånord. Det fungerade bevisligen inte. Kanske borde man börja prata med dem som i tystnad och hemlighet smög ner sin röst för SD i urnan. Med dem, i stället för om dem.

Jonas Thente
jonas.thente@dn.se

http://www.dn.se/kultur-noje/kultur...-och-lilla-hjartat-vaxte-sverigedemokraterna/

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Välpaketerat och välformulerat som vanligt

Det är mediernas fel, som drev hetskampanj. Det är Alliansens fel, som ökat klyftorna. Det är trianguleringens fel, som suddat ut skillnaderna mellan höger och vänster. Det är arbetslöshetens fel. Och rasismens. Det är rentav Erik Hamréns fel, som poserade på bild med några ungdomsförbundare.

Förklaringarna till Sverigedemokraternas valframgång är många, och några av dem innehåller förstås korn av sanning. Särskilt Hamrén. Det är aldrig fel att skylla på förbundskaptenen när det går dåligt.

Men SD har en profilfråga, som nog inte kan lämnas utanför diskussionen.

Sverige för en sällsynt öppen migrationspolitik. Under första halvåret beviljades över 16 000 asylansökningar. Sverige delar därmed ut mer än tre gånger så många uppehållstillstånd som övriga nordiska länder gör ihop. Sedan ett år är Sverige det land i EU där flest asylsökande får stanna. Inte ens det nästan tio gånger så stora Tyskland beviljar fler tillstånd.

Migrationsverket räknar med att ha 80 000 inskrivna i slutet av året. Två tredjedelar behöver hjälp med boendet. Redan nu finns 11 000 som fått ja, men står utan bostad. Samtidigt varnar verket för systemkollaps när upp till 90 000 asylsökande beräknas i år, och äskar 48 miljarder kronor i tillskott för att klara de kommande fyra åren. Självklart spelar den politiken roll.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/skyll-inte-sd-pa-erik-hamren_3925952.svd

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Varför får jag en känsla att det kommer bli ett samarbete med SD? Så mycket pudlande artiklar/insändare så blir jag lite misstänksam...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Varsågod!

https://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/notat_201129/notat_201129.pdf

På s 28 står det att de som röstar på Frp är överrpresenterade bland lågutbildade, arbetslösa och underreprestenrade bland universitetsutbildade.

Lite tydligare ser du det här:
http://www.nrk.no/norge/frp_---akademikerne-skjonner-ikke-1.7697472

Hurvida detta är intressant eller inte är upp till var och en att avgöra.

Dagens spekulationer:
Varför akademiker generellt inte lockas beror nog på att de inte köper antagandet om bättre och sämre människor, syndabocktänkandet eller de enkla, snabba lösningarna.
Jag tror också att många kanske inte tror att personer som för tio år sedan sprang omkring i bomberjacka och slogs på stan är det som sitter inne med svaren på de stora frågorna även om de sedan har klätt sig i kostym och slips, eller för den delen att en grupp som lockade till sig dessa individer är den rätta.
Jag tror även att de flesta ser likheterna i retoriken med vad som använts i en del andra mörka delar av vår historia även om man har bytat ut ett och annat ord.
Jag tro även att man förstår det som forskningen visat, och som redovisades tidigare i tråden, att främlingsfientliga personer är rädda personer och att det inte alltid är så bra att bygga ett samhälle på det och att någon är rädd är inte samma som att något är farligt.
Jag tror också att man kanske kan tappa en del förtroende för ett parti som har fått sparka 100 personer (Ingen exakt siffra!) för att de skriver opassande inlägg på sociala medier och ÄNDÅ fortsätter medlemmarna att göra det. Det kanske, kanske säger något om organisationen.
Jag tror inte heller att akademiker skulle ställa sig i tidningen och förklara att en anledning till att man röstar på SD är att man vill skydda den skånska maträtten stekt fläsk med löksås.

Det finns helt enkelt inget lockande i deras verklighetsbild, lösningar, människobild eller bland deras medlemmar som ses som särskilt lockande bland akademiker som grupp, eller, lite som på detta forum, att bara för att man pratar en massa har man kanske inte så mycket att säga.

Å andra sidan behöver man ju som akademiker inte vara lika rädd för konkurrensen om jobb från invandrare.

Dina belägg för att vissa personer inte röstar på ett visst parti (trots att de bevisligen gör det) är att helt andra personer i ett annat land påstås inte rösta på ett annat parti (trots att de bevisligen gör det)?

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Nån?? Verklighetsfrånvarande??
Varje vecka i snart 6 mån har ju någon fått kicken från partiet pga klavertramp. Du tycker fortfarande det bara är någon enskild??
Var tredje kandidat fick ju för faan gå, däribland vice högste höns. Kom inte och snacka om att 99% är SD är seriösa för då kör du med samma matematik som SD är kända för.

Nä.. vore ju bättre att behålla rötäggen... kolla "Ung vänster... hyllar Revolutionär front... jävla nötter..

Med vänlig hälsning

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Idag träffade jag en öppen och allmänt social person.
Han driver företag i lokalen sidan om och har gjort så ett par år. Sliter som fasen, är där före jag är och kvar längre om kvällarna.

Idag hade vi tänt grillen och han kom över på lite mat.
Han stod där med weinerkorven och så flinade han lite snett -" är det här nu halal?"
Knappast, det är enbart gris sa jag.
-Skönt. Vet du hur det går till?
Jovars, i stora drag.
- Vilket trams

Vi pratade vidare om hur verksamheten gick mm och sen visade han, stolt som en fura hur han blev bjuden på välkomstmiddag eftersom han med familj blivit svenska medborgare.
Han beskrev det som nästan overkligt och helt fantastiskt.

Han visade sen bilder från landet han flytt från, hur husen märkts med röda symboler. Symbolen som används för att märka ut fastighet som innehas av kristna.
-Ser du symbolen där, den symbolen bär Åkesson. Vi är tusentals kristna här, och vi röstar allihop på SD, för de är de enda som ser oss. Som fattar.

Han är en av de 13%, som många nu spyr över, kom till Sverige för 5år sen från Irak.

Det känns inte helt 100 när det stämmas om att sd väljare är wt människor som knappt besökt grannkommunen.

Idag är jag inte mindre kluven
:(

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...