Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Läste den här artikeln igår:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/senaste-debattartiklarna-om-invandring_3944884.svd?sidan=1

En debattartikel skriven av en i vårt grannland Norge. Den belyser åter igen vikten av att ifrågasätta statistik hur den samlas in och presenteras.
Fast minst intressant är väl hur folk förhåller sig till forskning och statistik!? När den ser ut att stötta en åsikt så ses den som Guds röst oavsett hur marginella resultaten än är. När den inte stöttar åsikten får man ofta läsa "lögn, förbannad lögn och statistik" och helt plöstligt är forskare inlåsta i sin kammare utan kontakt med verkligeheten och inget att lita på.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Jag har.
Får jag guldstjärna nu? :)

EDIT:
Läst Bibeln, Mormons bok samt ett sammandrag av Scientologin också.
Koranen är nog faktiskt minst flippad i det sällskapet. :3freak

Ja, att folk går på det där med Scientologin är fanimig ett riktigt jävla mysterium......

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, att folk går på det där med Scientologin är fanimig ett riktigt jävla mysterium......

Yupp. :crash
Bara det att Hubbard skrev Science-Fiction böcker först, och sen kom på att han skulle skriva en religion.
Flippat är bara förnamnet. :3freak

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag har.
Får jag guldstjärna nu? :)

EDIT:
Läst Bibeln, Mormons bok samt ett sammandrag av Scientologin också.
Koranen är nog faktiskt minst flippad i det sällskapet. :3freak
Du vinner absolut pris i något...

Men vad gjorde att du uppfattade den som minst tokig?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Du vinner absolut pris i något...

Men vad gjorde att du uppfattade den som minst tokig?

Mormons bok och Scientologin går fet-bort för dom är helt flippade. :3freak
Gamla testamentet är ju också "galet" och hela tillblivelsen av Nya Testamentet med översättningar och själva fastställandet vid ca 300 eKr är också lite skruvat. Lite som att viska runt i ring i 300 år och sedan skriva ner det som är kvar.

Koranen känns mer "modern" och "läsbar" i förhållande till Bibeln.
Till en del för att den är skriven senare, runt 600 eKr har jag för mig.
Den är lite som ett historiskt nedslag i vissa bitar.
Hindrar inte att en hel del är riktigt flippat i den med.
Blir en hel del upprepningar typ: "Allah är god mot den gode och ond mot den onde."
Men i stort sett lättare att läsa.

Bara mina två religions-ören. :)

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Hej, jag skulle vilja be dig att sluta sprida myter och okvädingsord omkring dig.

Tack på förhand.

Markus

Det är så han rullar. Vid mothugg av samma medicin så gnälls det däremot friskt. Men vänta nu, ungefär som en med offerkoftan på... Finns få debattörer på SH som är mer enögda.

Dock ska han ha credd för att han aldrig har hotat med polisanmälan som vissa andra gjorde. :rofl

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Mormons bok och Scientologin går fet-bort för dom är helt flippade. :3freak
Gamla testamentet är ju också "galet" och hela tillblivelsen av Nya Testamentet med översättningar och själva fastställandet vid ca 300 eKr är också lite skruvat. Lite som att viska runt i ring i 300 år och sedan skriva ner det som är kvar.

Koranen känns mer "modern" och "läsbar" i förhållande till Bibeln.
Till en del för att den är skriven senare, runt 600 eKr har jag för mig.
Den är lite som ett historiskt nedslag i vissa bitar.
Hindrar inte att en hel del är riktigt flippat i den med.
Blir en hel del upprepningar typ: "Allah är god mot den gode och ond mot den onde."
Men i stort sett lättare att läsa.

Bara mina två religions-ören. :)

Jag har alltid sett Bibeln som att den har mer i form av underhållning.

Koranen är mer som en instruktionsbok, med en jävla massa repetitioner.

Fast jag har nog aldrig plöjt igenom någon av dom till fullo, skitsvårt att hålla kvar fokus på vad man läser ju.:död

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fast minst intressant är väl hur folk förhåller sig till forskning och statistik!? När den ser ut att stötta en åsikt så ses den som Guds röst oavsett hur marginella resultaten än är. När den inte stöttar åsikten får man ofta läsa "lögn, förbannad lögn och statistik" och helt plöstligt är forskare inlåsta i sin kammare utan kontakt med verkligeheten och inget att lita på.
Visst gör du det.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Visst är det så. Men vad händer med människor som visar sig hålla avvikande åsikter? Just nu hamnar man inte i fängelse. Men repressalier kommer från annat håll; media, arbetsliv, vänner etc. Statsapparaten behöver inte cencurera oliktänkande längre, utan det gör folket själva. Självcensuren leder till att dessa diskussioner stannar på internet och inte ute i verkligheten.

Att 349 ledamöter skulle representera folket är ett enda stort skämt.

Det enda system värt att försvara skulle vara någon typ av samhälle med en typ av konstitution likt den i USA. Men inte ens det är särskilt lyckat ser vi på andra sidan Atlanten.

Det enda system som kan existera i längden är det decentraliserade. Men det kräver också intelligenta och kritiska människor. Det är inget skolan lär ut.

Är det inte så att journalisterna med yttrandefrihet menar att de oemotsagda skall få sprida sin dynga/propaganda för de är ju upplysta till skillnad från pöbeln?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är så han rullar. Vid mothugg av samma medicin så gnälls det däremot friskt. Men vänta nu, ungefär som en med offerkoftan på... Finns få debattörer på SH som är mer enögda.

Dock ska han ha credd för att han aldrig har hotat med polisanmälan som vissa andra gjorde. :rofl

Polisanmälan? :confused:

Man får ju samtidigt förstå att känslorna svallar när nordens, världens, minoritet börjar bli lite trängda mellan flosklerna och verkligheten. Hur ånga är det som försvarar världens mest ansvarslösa invandringspolitik nu, 87% av Sveriges befolkning. Ja, jelp vad många de är. :lol

Smagatusk

Guest
Du säger att 800 000 har sagt sitt och därför måste man lyssna på de?
Vad tycker du om de ca 8 milj som inte röstat på SD? De är bara 10 ggr fler men inte borde man lyssna på de?
Eller hur menar du??

Hur menar DU egentligen? Att man bara ska lyssna på det partiet som fått flest röster? De fem partier som fick mindre röster än SD ska man inte heller lyssna på då? Lönt att ha en 4%-spärr.

Skit i att svara för du är inte kapabel till det ändå...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Måste bara fråga om det var den här artikeln du läste eller den senaste som var ett svar på artikeln i fråga? Ser att länken jag satte in länkar till artikelserien nämligen.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sverige-vet-inte-vad-invandringen-kostar_3945770.svd

Som du antyder har folk en tendens att vilja få statistiken att visa på det man vill påvisa. Det gäller såväl de som framställer statistiken och de som sedan ska tolka den. Jag vet att du själv ofta brukar stödja dig på forskning och statistik. Då vet du vikten av att man har gjort grundjobbet rätt och att man har ställt de rätta frågorna. Annars blir resultatet missvisande.

Jag är inte tillräckligt insatt i hur man sammanställer statistik i dessa frågor. Men tycker att det är bra att man faktiskt tar en debatt nu som man tidigare inte gjorde vilket något man borde gjort för länge sedan. Med en annan typ av retorik tror jag att mycket hade kunnat undvikas som vi ser idag. Samtidigt ska man inte vara naiv med tanke på de åsikter som finns runt om i Europa efter finanskrisen och åren innan med vi - mot - dem mentaliteten efter 11 September. Själv är jag någonstans ändå hoppfull att saker och ting ska lugna ner sig. Men det kräver ju att extremisterna på olika håll tar ett par steg tillbaka. För att komma dit krävs att vi ser en helt annan retorik framöver där man försöker hitta likheter istället för skillnader.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Hur menar DU egentligen? Att man bara ska lyssna på det partiet som fått flest röster? De fem partier som fick mindre röster än SD ska man inte heller lyssna på då? Lönt att ha en 4%-spärr.

Skit i att svara för du är inte kapabel till det ändå...

Visst lät det befängt? Lite som inlägget jag svarade på....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Frågan är naturligtvis inte hur många röster SD får och vilken uppmärksamhet det skall generera, på den fronten kan de inte klaga.

Frågan är varför bara SD representerar halva befolkningen i många frågor, och varför de övriga partierna inte vill diskutera det befolkningen tycker, samt varför övriga partier inte ens kan samarbeta med SD i de frågor de är överens.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten