Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Frågan är naturligtvis inte hur många röster SD får och vilken uppmärksamhet det skall generera, på den fronten kan de inte klaga.

Frågan är varför bara SD representerar halva befolkningen i många frågor, och varför de övriga partierna inte vill diskutera det befolkningen tycker, samt varför övriga partier inte ens kan samarbeta med SD i de frågor de är överens.

Hur menar du att SD representerar halva befolkningen i många frågor? Hur kommer man fram till det, menar jag?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Polisanmälan? :confused:

Man får ju samtidigt förstå att känslorna svallar när nordens, världens, minoritet börjar bli lite trängda mellan flosklerna och verkligheten. Hur ånga är det som försvarar världens mest ansvarslösa invandringspolitik nu, 87% av Sveriges befolkning. Ja, jelp vad många de är. :lol

Ja? Hade du din paus då kanske. SH:s i särklass mest högutbildade debattör(och därmed den med störst befogenhet att tycka) hotade med rättsliga påföljder.

Angående resten i ditt inlägg. Sverige är verkligen unikt. Läs detta.
http://www.nytimes.com/2014/09/17/opinion/swedens-fraying-tolerance.html
http://www.nytimes.com/2014/09/21/opinion/sunday/syrian-refugees-nordic-dilemma.html?_r=2

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja? Hade du din paus då kanske. SH:s i särklass mest högutbildade debattör(och därmed den med störst befogenhet att tycka) hotade med rättsliga påföljder.

Angående resten i ditt inlägg. Sverige är verkligen unikt. Läs detta.
http://www.nytimes.com/2014/09/17/opinion/swedens-fraying-tolerance.html
http://www.nytimes.com/2014/09/21/opinion/sunday/syrian-refugees-nordic-dilemma.html?_r=2
Oj, det låter strävt. Om det är den jag tänker på tycker jag han alltid har fel i allt men ändå är ganska behaglig emellanåt. Man vill ju inte ha konsensuskultur heller. :gnissla

Bra länkar, än en gång: halva befolkningen.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För att fördjupa mig i åsiktspoolen har jag precis börjat läsa Satis Polito.

Det sovande folket var ju inte helt ointressant. Återstår att se om denna är nåt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
För att fördjupa mig i åsiktspoolen har jag precis börjat läsa Satis Polito.

Det sovande folket var ju inte helt ointressant. Återstår att se om denna är nåt.

Jag tror inte den är något vidare, men jag tänker inte bryta i min för den kommer bli värd mycket pengar. :)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...och varför de övriga partierna inte vill diskutera det befolkningen tycker, samt varför övriga partier inte ens kan samarbeta med SD i de frågor de är överens.

Den frågan är ju ganska intressant.
Man behöver ju inte "ge nåt tillbaka" sas i de frågorna.
Kan det vara att man förlorar sin "politiska trovärdighet" gentemot sina väljare?
Hur ser samarbetet ut med liknande partier i andra länder?
Fick man där lov att sitta ett antal perioder innan man fick nån sorts legitimitet?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Kan det vara att man förlorar sin "politiska trovärdighet" gentemot sina väljare?
Fick man där lov att sitta ett antal perioder innan man fick nån sorts legitimitet?

FRP sitter väl i koalitionsregering med Höjre i Norge igen sen 2013? De satt i vågmästarställning 84-85 typ (men kategoriskt utrfrusna) sen har resultaten varierat mellan typ 5% till närmre en fjärdedel av av alla röster.

Härav skulle jag inte bli förvånad (vilket jag inte var denna gång heller, med 13%) om SD inom de närmsta valen 18/22 sitter på en fjärdedel av stolarna.

Såtillvida inte något annat riksdagsparti är listig nog att gå i samspråk och därmed "äta upp" tomrummet.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om politisk trovärdighet är det samma som sandlådenivå, ja kanske.

Ett annat nära besläktat fenomen som är nästan ännu mer irriterande är när de övriga partierna stjäl SDs förslag, vilket man tappat räkningen på vilken gång i ordningen det är numera.

Samtidigt fortsätter allehanda idioter representera SD, stod något i DN om någon lokalpolitiker som heilat och skrivit positivt om lasermannen igår. Visst, man kan inte lita på en tidning som vars redaktion är ockuperad av en kommunistisk terrororganisation, men just denna uppgift verkar stämma.

Undrar hur många som röstat på SD om de inte drog till sig 5-10% mentalfall, 40-45%? Jag har aldrig träffat någon som har något nämnvärt att invända mot deras politik nämligen, var och varannan ryggar ju i och med representanterna dock.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Dina belägg för att vissa personer inte röstar på ett visst parti (trots att de bevisligen gör det) är att helt andra personer i ett annat land påstås inte rösta på ett annat parti (trots att de bevisligen gör det)?
Ojsan!

De irrelevanta siffrorna var tydligen inte helt irrelevanta!
Fast du har ju helt rätt i din kritik om man med "underrepresenterade" menar "ingen" och om man med "bevis" menar "jag har tänkt".

Så det ser fortfarande ut att vara ett parti för arbetslösa och lågutbildade.

http://www.dagensarena.se/innehall/ekonom-starkt-samband-mellan-arbetsloshet-och-sd-rostande/

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Ojsan!

De irrelevanta siffrorna var tydligen inte helt irrelevanta!
Fast du har ju helt rätt i din kritik om man med "underrepresenterade" menar "ingen" och om man med "bevis" menar "jag har tänkt".

Så det ser fortfarande ut att vara ett parti för arbetslösa och lågutbildade.

http://www.dagensarena.se/innehall/ekonom-starkt-samband-mellan-arbetsloshet-och-sd-rostande/

Ojsan!

"Ahnlands, och vänsterekonomernas, statistiska sanningar tål att både granskas och ifrågasättas eftersom mönstret går igen om Ahnland gjort sin läxa ordentligt och ser holistiskt på resultatet, inte som ett linjärt samband. Hur han fick sin doktorandtjänst tål att ifrågasätta. Jag anser att det finns fog att ställa högre krav på Ahnland och Dagens Arena än vad de lever upp till. Ahnland, och Vänsterekonomerna som har en tydlig koppling till S-studenter och Dagens Arenas Eric Sundström, gör med analysen socialdemokratin och de övriga partierna en otjänst. Slarvig och han söker en starkt förenklad lösning på det som alla partistrateger och partisekreterare är upptagna av."

http://ledarsidorna.se/2014/09/det-sociala-kontraktet/

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Undrar vad bonny har för catch med arbetslösa och lågutbildade.
Förresten ökade väl SD mest på Östermalm i hela Stockholm, där är förvisso många arbetslösa, men helt frivilligt.
Är moderaterna verkligen ett parti bara för lågutbildade och arbetslösa, för det är ju därifrån SD's väljare kom i huvudsak, och om det är så - vilka röstar då på S? :va

Eller så kanske folk, håll i er nu, röstar på SD av precis samma skäl som folk röstar på andra partier - de gillar deras politik? #sensation #nobelpris2015 #kontroversiell

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Förresten ökade väl SD mest på Östermalm i hela Stockholm, där är förvisso många arbetslösa, men helt frivilligt.
Är moderaterna verkligen ett parti bara för lågutbildade och arbetslösa, för det är ju därifrån SD's väljare kom i huvudsak, och om det är så - vilka röstar då på S? :va

Eller så kanske folk, håll i er nu, röstar på SD av precis samma skäl som folk röstar på andra partier - de gillar deras politik? #sensation #nobelpris2015 #kontroversiell

Du är varesig sensationell eller kontroversiell. ;-)

http://mobil.dn.se/valet-2014/sd-valjare-precis-som-alla-andra/

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag har ingen catch överhuvudtaget, det är väl bara ett konstaterande. Åtminstone i Skåne, är SD stort på orter som kallas för hålor med en befolkning med många arbetslösa och lågutbildade. Knappast mitt fel...

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag har ingen catch överhuvudtaget, det är väl bara ett konstaterande. Åtminstone i Skåne, är SD stort på orter som kallas för hålor med en befolkning med många arbetslösa och lågutbildade. Knappast mitt fel...

Väldigt smart och genomtänkt bonny. Klart det (enbart!?) har med skola, utbildning och nuvarande arbetstitel eller brist på arbete att göra, det kan ju inte ha med erfarenhet och hur flyktingpolitiken påverkar ens närområde och liv... (och likväl vara baserad på rädsla/fördomar)

http://www.sporthoj.com/forum/showt...r%F6sta-idag&p=6080395&viewfull=1#post6080395

93 flyktingar bland nästan 1 miljon stockholmare...
100 flyktingar bland mindre än 600 Ställdalen-invånare...

Det är ju "väldigt underligt" med sådana siffror att SD har så svagt fäste i sthlm men stort stöd i Ställdalen... :rolleyes:

(Jag är väl medveten om att Ställdalen inte ligger i Skåne, men det är skit samma)

Om man nu bor i en liten håla nere i Skåne, vad ska man då med en Högskoleexamen i International Logistics and Supply Chain Management, när det lokalt bara finns två frisörsalonger, en bilverkstad och varsin ICA och Coop och hälften av invånarna jobbar antingen som monterare på den lokala fabriken eller kör lastbil?...

Har man andra ambitioner så flyttar man antagligen, och troligen (först) till en stad med en högskola eller universitet och sedan till ett större samhälle där med akademiska yrken finns och uppskattas.

Kortfattat så gillar jag inte dina försök till kopplingar mellan att SD-anhängare också måste vara osmarta.
Att försöka sätta någon form utav "anhängare till parti X måste vara tröga"-mall, speciellt på ett så stort parti som (S), (M) och (SD) ändå är, säger mer hur osmart man själv är, än intelligenser på hundratusentals svenska röstberättigade.

(återigen: aldrig röstat på SD och har inga ambitioner att göra det, men skugglapparna och de klena bortförklaringarna från SD-motståndare irriterar mig riktigt ordentligt. Sådan skit löser inga problem, tvärtom ökar spänningar och problematiken)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj

Förmer, sådär lite sådär ogenerat?

Att finna enkla förklaringar och att finna likare ibland individer får nog anses vara väl trångsynt. Lite som att anse att araber är våldsamma. Upplever att du nu visar en lite annan del av fönstret än de två till vänster.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...