Som sagt: studien visade inget samband mellan hög invandring i en kommun och stödet för SD utan just ett samband mellan arbetslöshet och utbildningsnivå. M.a.o. finns det en sannolikhet att partiet har en filosofi som lockar dessa grupper annars hade dem ju troligen inte röstat på dem. Givetvis kan man ha åsikter om den kopplingen men det förändrar knappast faktumet och har ju inget med mig att göra. Finner du kopplingen stötande så ligger det hos dig, inte hos mig. För mig är det ganska självklart att akademiker och arbetslösa inte har samma åsikter eller tror på samma beskrivning av problemen i samhället.
Jag har dessutom mer än en gång sätt hur personer som irriterar sig på mina kopplingar gärna drar upp "Blendrökande ensamma mammor" för att förlöjliga andra saker i sammhället. För mig blir det dock lite kul och ironiskt eftersom det ser ut som att de nu tillhör supportrarna.
Har för övrigt inte sett att folk irriterar sig på grova och nedlåtande generaliseringar när det gällt FI, V eller MP.
Dessutom tror jag, vilket är en helt personlig uppfattning, att man ibland kan bedöma en idé utifrån vilka (på gruppnivå) som tror på den. Det finns t.ex. fler white trash som tror på skapelsen i USA medan fler läkare tror på evolutionen.
På Radio Malmöhus intervjuvade man tre av de som skulle representera SD i Örkelljunga. I min värld kom de med rätt skrämmande svar då de inte ens visste vilka frågor de skulle driva och två av dem sa att de kanske borde sätta sig in i kommunalpolitiken nu. Jo, det kan man väl tycka! Jag kan t.o.m. tycka att man kanske skulle gjort det INNAN valet och att det hade varit kul om de som röstar på SD åtminstone visste vilka frågor som SD tycker är viktiga i kommunen. I min värld är det ett korkat beteende både av SD:s representanter och de som rösta på dem. Lite som att rösta kvar Lasse Brandeby i Let´s Dance bara för att det är lite kul.
Jag har stor respekt för dig och även för din kritik men fortfarande är det inte mitt fel om en stuide visar ett visst resultat. Där finns givetvis en del luckor i studien men inte heller det är mitt fel och alla kopplingar (sanna eller inte) som uppstår p.g.a. resultatet är inte heller mitt fel men det betyder ju inte att dem inte finns.
Sedan är det ju så att du själv beskriver de som bor på orterna på ett sätt som kan tolkas som att de är ambitionslösa, låg utbildade och lite inskänkta. Sedan råkar de bara rösta på SD också! Så det är kanske inte så lätt att kasta sten i glashus...
Varit bortrest i några dagar, så missat att du länkade till en studie i tidigare inlägg. Min tabbe, ber om ursäkt!
Men i ärlighetens namn så var väl det inte mycket till en studie!? Om det finns en studie så lyckas iallafall inte jag hitta den, a.k.a. Lars Ahnland på Vänsterekonomerna, har inte länkat till sin egna studie.
Det enda som finns att gå på är den här bilden och raden:
Källor: Valmyndigheten (andel röster i riksdagsvalet 2014, kommuner), och Ekonomifakta (arbetslöshet, invånarantal och andel högskoleutbildade, 2013), och SCB (andel invånare med utländsk bakgrund, 2013).
Och ett ännu bättre svar/feedback på hans "studie" har redan lämnats i tråden, av Proximus:
Ojsan!
"Ahnlands, och vänsterekonomernas, statistiska sanningar tål att både granskas och ifrågasättas eftersom mönstret går igen om Ahnland gjort sin läxa ordentligt och ser holistiskt på resultatet, inte som ett linjärt samband. Hur han fick sin doktorandtjänst tål att ifrågasätta. Jag anser att det finns fog att ställa högre krav på Ahnland och Dagens Arena än vad de lever upp till. Ahnland, och Vänsterekonomerna som har en tydlig koppling till S-studenter och Dagens Arenas Eric Sundström, gör med analysen socialdemokratin och de övriga partierna en otjänst. Slarvig och han söker en starkt förenklad lösning på det som alla partistrateger och partisekreterare är upptagna av."
http://ledarsidorna.se/2014/09/det-sociala-kontraktet/
Anser sig Lars Ahnland att man kan klumpa ihop ~13% av Sveriges röstberättigade till "vita, bittra, lågutbildade, arbetslösa svenska män i glesbygd" så skulle man ju gärna vilja höra hans definition utav Vänstern med sina ynka 5,7% för att inte snacka om F! med sina 3,1%.
Men det är skit sak samma egentligen, andras definitioner av olika parti-anhängare, det bara ökar spänningar och sabotage mer än hjälper...
*tänker, en studie med båda faktorer, flyktingmottangande och arbetslöshet, vore intressant och googlar lite*
http://expoidag.blogspot.se/2014/09/arbetsloshet-och-flyktingmottagande.html
3 av de 20 kommuner där Sverigedemokraterna ökade som mest i kommunvalet finns också med på listan över landets högsta arbetslöshet.
5 av de 20 kommuner där Sverigedemokraterna ökade som mest i kommunvalet finns med på listan över högst flyktingmottagande per 1000 invånare.
Slusats:
Det finns inte ett svar på Sverigedemokraternas framgångar. Men varken hög arbetslöshet eller högt flyktingmottagande verkar vara en påtaglig avgörande faktor.
En skön fördel är ju också att hans siffror/metod går att skåda också hehe
Daniel Poohl skriver ju även väldigt vettigt om det hela redan dagen efter valet.
Etablerade partiers misslyckande är SD's framgång.
Extra skönt att sådan insikt och förståelse kan komma från någon ur Expo, en grupp som "
granskar, dokumenterar, analyserar och upplyser om intoleranta, rasistiska och högerextrema grupper och idéer för att stävja dess inflytande i samhället."
Fler anti-SD behöver lära sig att förstå sin fiende, inte blunda, spela dum eller bete sig nonchalant, så vinner man aldrig.
Sen som du säger, helt klart, SD lär ju inte ha lätt att hitta vettiga representanter och deras sista skandal lär ju inte ha varit än
Jag tycker inte det är svårt att förstå sig på en SD-anhängare, mycket mer verklighetsförankrade åsikter och tankar än dagens krönikörer och debattörer försöker floska ur sig - SD-kandidater och representanter däremot