Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Var har du fått detta dravel ifrån, om man får fråga?

Med andra ord gammal Sverigedemokratisk rasbiologi. SD har alltid menat att vissa grupper av människor har icke önskvärda egenskaper. Jag kan iofs förstå att Du i SD kidsen-svansen går igång på detta trams :lol

sossarna höll på med sådant men serru det är det fruktansvärt tyst om.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Somalier är ett nomadfolk.

Nomadfolk jobbar hårt, när det är hårda tider, för att förse sin klan/familj med det man behöver för överlevnad. När det inte är hårda tider jobbar man inte. Man behöver vilan för att orka jobba hårt när det behövs igen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Somalier är ett nomadfolk.

Nomadfolk jobbar hårt, när det är hårda tider, för att förse sin klan/familj med det man behöver för överlevnad. När det inte är hårda tider jobbar man inte. Man behöver vilan för att orka jobba hårt när det behövs igen.

Det stämmer nog.
Men jag tror det kan ändras när man kommer hit.
Jag tror inte det är något som sitter i deras gener utan snarare i vanan.
Den vanan kan nog ändras på någon eller några generationer.
Vartefter man (om nu politiker sköter sig :rolleyes: ) går i skolan, träffar svenskar och integreras.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Det stämmer nog.
Men jag tror det kan ändras när man kommer hit.
Jag tror inte det är något som sitter i deras gener utan snarare i vanan.
Den vanan kan nog ändras på någon eller några generationer.
Vartefter man (om nu politiker sköter sig :rolleyes: ) går i skolan, träffar svenskar och integreras.

Självklart har du rätt i att det inte sitter i generna. Jag vet inte om jag hade kallat det för vana, snarare kultur. Men det gäller att förstå att det är så det funkar för att så snabbt som möjligt få dem att bli en produktiv del av samhället.

Att som #medlem (och politikerna) sticka huvudet i sanden i någon slags rädsla (fobi?) för att göra skillnad på folk och folk hjälper ingen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Skönt att höra att det löser sig bara samhället håller dom under armarna i ett halvt sekel ungefär. :lättnadens suck

Skönt att du suckar och inte håller andan tills det händer iaf. ;)

Jag skulle säga att generation två (som jag tror har det lättare att integreras) ofta följer med generation ett och börjar i svensk skola omedelbart.
Så där startar integreringen snabbare och antagligen enklare än för deras föräldrar.
Jag pratar då tex om den skola min yngsta,15 år, dotter går i där det finns många Solmaliska barn.
Jag skall inte säga att det varit problemfritt, vare sig för de somaliska barnen lr för de svenska.
Men man hör att efter diverse "lära-känna-varandra-dagar" att en del av spänningarna har släppt, vissa "blandade" kamratkretsar har bildats och en större förståelse för varandras situation har infunnit sig. :tummenupp

Så jag tror inte det kommer ta ett halv sekel. :)

OBS att de står mycket "tror/borde/kanske" i mina svar eftersom jag ödmjukt inte tycker mig sitta inne med varken all information eller alla svar.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Självklart har du rätt i att det inte sitter i generna. Jag vet inte om jag hade kallat det för vana, snarare kultur. Men det gäller att förstå att det är så det funkar för att så snabbt som möjligt få dem att bli en produktiv del av samhället.

Att som #medlem (och politikerna) sticka huvudet i sanden i någon slags rädsla (fobi?) för att göra skillnad på folk och folk hjälper ingen.

Ja, håller med.
Om man sedan säger vana eller kultur är inte lätt att utröna. :)
Lite samma sak men lite olika vad man innefattar i orden.

Håller helt med.
1-Erkänn att det finns problem (eller att folk uppfattar det som problem vilket inte alltid är samma sak men ändå ett problem).
2-Lös det. Att sticka huvudet i sanden har aldrig löst något. :fakta

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det var S som instiftade rasbiologin, vilket nästan alla vet.

Vad sossarna gjorde på 1920-talet får rimligtvis stå för de som tog de besluten då. S har en djävla massa skit på sitt samvete så desto intressantare att SD och Du i SD svansen förespråkar samma eländiga rasbiologi politik 2014.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Vad sossarna gjorde på 1920-talet får rimligtvis stå för de som tog de besluten då. S har en djävla massa skit på sitt samvete så desto intressantare att SD och Du i SD svansen förespråkar samma eländiga rasbiologi politik 2014.

Så, historien får gärna förfölja ett parti men inte ett annat partis:va

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Skönt att du suckar och inte håller andan tills det händer iaf. ;)

Jag skulle säga att generation två (som jag tror har det lättare att integreras) ofta följer med generation ett och börjar i svensk skola omedelbart.
Så där startar integreringen snabbare och antagligen enklare än för deras föräldrar.
Jag pratar då tex om den skola min yngsta,15 år, dotter går i där det finns många Solmaliska barn.
Jag skall inte säga att det varit problemfritt, vare sig för de somaliska barnen lr för de svenska.
Men man hör att efter diverse "lära-känna-varandra-dagar" att en del av spänningarna har släppt, vissa "blandade" kamratkretsar har bildats och en större förståelse för varandras situation har infunnit sig. :tummenupp

Så jag tror inte det kommer ta ett halv sekel. :)

OBS att de står mycket "tror/borde/kanske" i mina svar eftersom jag ödmjukt inte tycker mig sitta inne med varken all information eller alla svar.

Jo, det blir många "väl" och "kanske" när man diskuterar såna här ämnen.:)

Det du skriver skulle fungera alldeles utmärkt helt utan en uttalad integrationspolitik ifall ett fåtal somalier (som var exemplet i det här fallet) hamnar i en skolklass bestående av svenska barn, då det allt som oftast är majoriteten som sätter normen kommer de nya barnen direkt in bland barn med svenska värderingar, får förhoppningsvis svenska vänner osv.

Som det är nu i de områden dit de allra flesta invandrare landar så är det "svenska" inslaget i skolan rätt litet, en handfull språk pratas i klassrummet och efter vad man hör och läser så råder full kalabalik. Integrationen blir lika med noll och kaoset späds på för varje dag som går. Lyckat?:va

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Så, historien får gärna förfölja ett parti men inte ett annat partis:va

Historia ? Det är så att I SD och hos SD svansen blomstrar det idag av konspirationsteorier, rasbiologi och rasism. Utan att ta S i något slags försvar för vilka beslut de tog på 1920- talet har jag då inte hört/läst nått om att samma problem finns idag hos S. Du kanske vet mer?

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Tvångssterilisering i Sverige
Steriliseringslagen från*1934och*1941*gav myndigheter tillstånd att låta sterilisera vissa personer. Det uppskattas att mellan 25*000 och 30*000 tvångssteriliserades, varav de flesta fram till mitten av 1950-talet. Över 90*% av de drabbade var kvinnor.
{SOU 2000:20 s.16}
Lagen ändrades formellt*1976.:fakta

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Historia ? Det är så att I SD och hos SD svansen blomstrar det idag av konspirationsteorier, rasbiologi och rasism. Utan att ta S i något slags försvar för vilka beslut de tog på 1920- talet har jag då inte hört/läst nått om att samma problem finns idag hos S. Du kanske vet mer?

Då ka vi räkna med att SD kommer att bli "rumsrena" om 50 år:tummenupp

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
106 SVT Text Tisdag 18 nov 2014
INRIKES PUBLICERAD 18 NOVEMBER

Bilden av SD-väljare stämmer dåligt

Bilden av SD-väljaren som en yngre
outbildad man från landsbygden stämmer
dåligt. Partiet har lyckats ta sig
in bland äldre, socialt etablerade
väljare, enligt en undersökning som
Demoskop gjort på uppdrag av Timbro.

"Den här utvecklingen kan beskrivas
som epokgörande i svensk politik",
skriver Timbros Adam Cwejman och Demo-
skops Peter Santesson på DN Debatt.

De ser förändringen som "en stor
utmaning för de etablerade partierna"
- inte minst Moderaterna som förlorade
fler väljare netto till SD än alla
andra partier tillsammans. "

Svt texttv
:gnissla :musik :7peta :brinnerup :glömdet

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag förespråkar inte rasism. Jag har heller aldrig gjort det.

Kan du sluta skriva det är du snäll?

Tack på förhand.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar