BeyondEvil
*****ninja
*text*
Jag bemöter endast de punkter där jag helt eller delvis INTE håller med dig. Så att du inte får för dig att jag stödjer de punkter jag inte kommenterar.
5. Invandring enl poängsystem.
Du menar ett system liknande Kanada, Australien, Nya Zeeland, Singapore med flera har? Då är alltså dessa länder rasister enligt din definition?
Jag tycker i det här fallet att det är viktigt att göra skillnad på flyktingar och andra typer av invandrare.
6. Kostnader för tolkservice.
"Många av flyktingarna som kommer hit är fattiga analfabeter som knappt gått i skola och äldre."
Fattiga? Möjligtvis relativt. Men man tar sig inte till Sverige om man är fattig. Har man gått hela vägen då? De flesta flyktingar kommer väl med flyg? När det gäller tolk så tycker jag definitivt att de ska ha tillgång till det. Kommunikation är nyckeln till framgång.
7. Religiösa attribut inom polisen.
Jag är kluven i frågan. Jag vill ha en sekulär poliskår. Åtminstone en poliskår med medlemmar som 1) anser att sin religion är en privatsak och inte behöver skyltas med (slöja är inte ett religiöst påbud t.ex.) och 2) att man sätter den svenska lagen framför eventuella lagar/regler inom sin religion. Däremot håller jag till fullo med att kåren ska representeras av så många olika typer av människor som möjligt. De är tillräckligt många "stridspittar" som det är.
9. Kvotering.
Här är jag också kluven. För jag tror det gör problemen värre. "Hon fick jobbet för att hon är kvinna." Inte så kul va? "Han fick jobbet för att han är svart." Inte så kul det heller va? Man vill väl få ett jobb för att man har rätt kvalifikationer. Med det sagt så om man står där och måste välja mellan två lika kvalificerade kandidater så ser jag inga problem i att man väljer den som är underrepresenterad. Men ska detta även gälla annat än kön och etnicitet? Sexuell läggning? Blir fort rätt jobbigt när man inte vet vilket ben man ska stå på.
10. Medborgarskapets betydelse.
Trist att du hänger upp dig på EN av de TIO punkterna (punkt 5). För övrigt en punkt jag fullständigt håller med dig om. Kungen är en tramsig clown och ingen man ska behöva svära nån slags trohet för. Däremot att svära trohet mot t.ex. nationen är inte jättekonstigt tycker jag. Får du göra både i USA och i Kanada när du blir medborgare där. De två länderna har dessutom många (om inte alla) de punkterna som SD motionerar om. Rasister?
Här hittar ni alla tio punkter: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...edborgarskapets-betydelse_H2022911/?text=true
När det gäller språktestet så behöver du ju inte läsa in saker som inte står. "Vidare bör den sökande genomgå en medborgarskapsutbildning och godkännas i språktest, kunskapsprov i det svenska språket, svensk kultur och historia, samt bedömas bli en tillgång för Sverige." Står inget om hur den bedömningen ska se ut. Jag är övertygad om att drottningen skulle klara sig. Återigen, många länder har språktest för att bli medborgare. Öht inget rasistiskt i det. Sluta överanvända uttrycket, du bidrar bara till att urholka det.