Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om det kommer hit invandrare som inte lär sig språket, inte anpassar sig till vår kultur (vad nu det innebär), är kriminella och ställer religiösa krav och ändå lyckas sno jobbet ifrån mig. Är det då inte jag som suger duktigt på det jag gör?

Hade ditt resonemang haft bäring på verkligheten, hade då graden av sysselsättning varit vad den är idag bland gruppen migranter? Men för all del, visst är det bra med konkurrens. Ser med tillförsikt fram emot vad du har för lösningar kring samhällsprovet kring utbildning osv..
 

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Hade ditt resonemang haft bäring på verkligheten, hade då graden av sysselsättning varit vad den är idag bland gruppen migranter? Men för all del, visst är det bra med konkurrens. Ser med tillförsikt fram emot vad du har för lösningar kring samhällsprovet kring utbildning osv..

Det var ett resonemang på påståendet att svenska ungdomar tvingas fly till Norge för att få jobb.
För att få svar på din fråga bör du ställa den till NoBrakes.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Svenskarna skulle inom några år vara i minoritet "Goddag herr Jönsson" skulle snart vara utbytt mot "Merhaba Muhammed".

Får dina makthavare fortsätta oavbrutet kommer svenskarna bli minoritet i sitt eget land och till sist endast finnas kvar i historieböckerna.

Det är om saker och ting får fortsätta som det gör. Det kommer det förhoppningsvis inte göra. En dag kommer verkligheten ikapp din och många svenskarns ignorans.

Dags att kolla sig i spegeln och börja förstå att det inte duger att ljuga för sig själv?
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Om det kommer hit invandrare som inte lär sig språket, inte anpassar sig till vår kultur (vad nu det innebär), är kriminella och ställer religiösa krav och ändå lyckas sno jobbet ifrån mig. Är det då inte jag som suger duktigt på det jag gör?
Nja just den biten handlar ju om att göra samma jobb fast bra mycket billigare.

Det du jämnför med nu är invandrare som troligtvis kommer gå på bidrag resten av livet.
 

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Får dina makthavare fortsätta oavbrutet kommer svenskarna bli minoritet i sitt eget land och till sist endast finnas kvar i historieböckerna.

Det är om saker och ting får fortsätta som det gör. Det kommer det förhoppningsvis inte göra. En dag kommer verkligheten ikapp din och många svenskarns ignorans.

Dags att kolla sig i spegeln och börja förstå att det inte duger att ljuga för sig själv?

Så om detta scenario skulle inträffa inom 4 år enl beräkningen som gjordes -79 och det ännu inte har gjort det idag år 2015, vad tycker du då om dina källor och deras matematiska kunskaper?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det var ett resonemang på påståendet att svenska ungdomar tvingas fly till Norge för att få jobb.
För att få svar på din fråga bör du ställa den till NoBrakes.

Hur ska du få till nybyggandet av säg hundra skolor årligen plus lärare, det var det jag eftersöker .. :tummenupp

Ingen som förespråkar den omfattning av asyl, Anhörig och migration som vi har och som komma skall verkar vilja beskriva "hur". Vad och när är tydligen det enda som ska hanteras.

Struts.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så om detta scenario skulle inträffa inom 4 år enl beräkningen som gjordes -79 och det ännu inte har gjort det idag år 2015, vad tycker du då om dina källor och deras matematiska kunskaper?

Eftersom andelen utrikesfödda på flera orter numera uppgår till 40%, så...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om det kommer hit invandrare som inte lär sig språket, inte anpassar sig till vår kultur (vad nu det innebär), är kriminella och ställer religiösa krav och ändå lyckas sno jobbet ifrån mig. Är det då inte jag som suger duktigt på det jag gör?

Vilka arbetskraftinvandrare gör så?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är dagens ungdomar speciellt intresserade av att jobba inom industrin? Även om du skulle skapa dessa jobb, skulle du få några sökande?

Jag drar parallellen till städjobb och äldrevården. Hur många arbetslösa ungdomar ser du söka dessa jobb?

Dagens svenska ungdomar är ganska intresserade av industrijobb.
Sist vi sökte folk, så hade vi ett femtiotal sökande per plats.

Äldrevården vet jag inte, men städbranschen är det många unga som söker till. Man brukar dock mest ha unga som extrapersonal. Som ordinarie funkar det bäst med kvinnor över 40.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Så om detta scenario skulle inträffa inom 4 år enl beräkningen som gjordes -79 och det ännu inte har gjort det idag år 2015, vad tycker du då om dina källor och deras matematiska kunskaper?

Jag har inte koll på beräkningen du talar om. Faktum är att den inte är intressant.

Vem bryr sig om det inte inträffar inom 4 år? Fortsätter flödet som det gör nu så kommer svenskar bli minoritet. Du kanske skiter fullständigt i det, jag gör det verkligen inte. Det är inga som helst problem att vi inte är överens om det är ett problem eller inte. Enkla beräkningar visar dock att jag har rätt. Du flummar vidare om en beräkning gjord -79 som bevisligen inte slog in.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Gästade göteborg under dagen, en bekant började prata om en kravall i göteborg han hamnade mitt uppe i. Efter en del dividerande kommer vi fram tii att det inte var den med afa, detta var under tidigt 90-tal. Tog ett tag att hitta något om den, nästan som om den glömts bort.
Antirasister mosade stan för att sd skulle hålla tal, hade totalt glömt av händelsen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om det kommer hit invandrare som inte lär sig språket, inte anpassar sig till vår kultur (vad nu det innebär), är kriminella och ställer religiösa krav och ändå lyckas sno jobbet ifrån mig. Är det då inte jag som suger duktigt på det jag gör?

Låter ju inte särskilt sympatiskt att även om någon "suger" på sitt jobb så skall den inget ha. Speciellt inte för att komma från en miljöpartist, socialdemokrat eller vad du nu kallar dig för dagen.
Eller vad din poäng nu var.

Hur som helst är det väl inget problem med invandrare som jobbar, de bidrar ju till det allmänna, problemet är ju att så få gör det.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har inte koll på beräkningen du talar om. Faktum är att den inte är intressant.

Vem bryr sig om det inte inträffar inom 4 år? Fortsätter flödet som det gör nu så kommer svenskar bli minoritet. Du kanske skiter fullständigt i det, jag gör det verkligen inte. Det är inga som helst problem att vi inte är överens om det är ett problem eller inte. Enkla beräkningar visar dock att jag har rätt. Du flummar vidare om en beräkning gjord -79 som bevisligen inte slog in.

Det är klart det stämmer, om invandrares födelsetal är högre än svenskars så är det ju en tidsfråga även om man stoppar invandringen. Då kommer gemene regimtrogen idiot rycka ut och påstå ditt och datt, men faktum kommer kvarstå lik förbaskat. :)

Sedan har ju de regimtrogna en poäng i att om det blir en sund blandning och integration av invandrarna så är de inte "invandrare" för evigt, men då borde de sannerligen vara lite mer intresserade av att sänka massinvandringen till hanterbara nivåer, förutsatt att de vill framstå som någorlunda trovärdiga, vilket de förvisso inte verkar vilja.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är klart det stämmer, om invandrares födelsetal är högre än svenskars så är det ju en tidsfråga även om man stoppar invandringen. Då kommer gemene regimtrogen idiot rycka ut och påstå ditt och datt, men faktum kommer kvarstå lik förbaskat. :)

Sedan har ju de regimtrogna en poäng i att om det blir en sund blandning och integration av invandrarna så är de inte "invandrare" för evigt, men då borde de sannerligen vara lite mer intresserade av att sänka massinvandringen till hanterbara nivåer, förutsatt att de vill framstå som någorlunda trovärdiga, vilket de förvisso inte verkar vilja.

I vänsterkretsar måste man ju välja mellan att vara integrationsfientlig och främlingsfientlig eftersom de bara hade en krita i leklådan - allt som inte är vitt är svart.
Är det vitt, så kan (och skall) man svartmåla det.
Nu har de svartmålat allt som inte innebär ökad import av islamister.
Nu gäller det att se till att de inte integreras.
Försvenskade invandrare ger ju ingen kulturberikning.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ett absolut måste att läsa, oavsett vad man tycker om SD:

*********

Minnet är förrädiskt, men jag tror att min korridorbyggarkarriär började på allvar 2002, i samband med FP:s krav på språktest. Det var ungefär vid samma tid som kväljande dunster av islamofobi nådde oss från Danmark. Jag, som många andra, fruktade att den danska sjukan skulle smitta. Nu gällde det att rida spärr.

Samtidigt började SD att synas på kartan. Bara tanken att Sverige skulle kunna få ett så vedervärdigt parti i riksdagen var outhärdlig. Och därtill förolämpande. Sverige var ju Sverige, det exceptionella undantaget, den humanitära stormakten.

Uppdraget för mig som korridorarbetare var tvåfalt. För det första att varna för SD och skälla ut alla de bonnläppar som funderade på att rösta på partiet. För det andra att slå ner stenhårt på debattörer som använde uttryck som på något sätt kunde normalisera SD:s problembeskrivning; attackera varenda jävel som använde ord eller fakta som på något sätt kunde tolkas som rasism eller glidningar mot rasism. Eller eventuella förstadier till glidningar mot rasism.

Här ingick alla texter som ifrågasatte Sveriges förmåga att klara stor invandring på kort tid. Sådana texter sorterade jag inte under "arbetsmarknad", "bostadsmarknad", "välfärd" eller "utbildningsväsen", det vill säga politik. Jag sorterade dem under moraliska brott: "rasism", "egoism", "ondska".

Arbetet med korridoren gick bra, tack. Fast jag uppfattade det inte som en korridor. Åsiktskorridoren har samma magiska egenskaper som Doctor Whos Tardis: När man är inne i dess värme verkar den oändligt stor; lika stor som Sanningen. Det är först när man med akut samvetsångest tar ett steg ut som man upptäcker hur smal den är. Och krympande.

Under tiden i korridoren fick jag mycket rasistmejl. Men så började andra mejl komma, sorgsna, oroliga meddelanden från anständiga människor. Särskilt ett grep mig. Det var lågmält: "Ann-Charlotte, om jag är rädd att invandringspolitiken inte fungerar, men absolut inte vill rösta på SD, vad ska jag göra? Vem ska jag rösta på? Snälla, svara."

Jag svarade inte. Att samtala med någon som gick och tänkte på "volymer" var tabu. Som att dansa vals med Kent Ekeroth.

Men det var ett moraliskt och intellektuellt nederlag att inte svara. Det gnagde i mig.

Annat började också gnaga. När Expressens Anna Dahlberg för ett par år sedan skrev att bostäder började bli ett problem i migrationens kölvatten, ansågs hon fiska i grumliga vatten. Det hade blivit helt illegitimt att tala om rent praktiska, i längden oundvikliga, problem.

Klimatet började kännas väl osunt.

Men så har det fortsatt. Härom dagen debatterade en folkpartist och en miljöpartist på Twitter. Liberalen undrade hur kommunerna ska klara ytterligare 400 000 asylsökande på några år. MP-politikern svarade: Sån retorik göder de mörka krafterna.

Enkla fakta klassas alltså som ondsint "retorik". Verkligheten är - fascistisk?

Så blir det när diskussion om migration (politik) helt likställs med rasism (moral). Och när rättmätig kritik av SD:s ideologi börjar riktas även mot dem som vill tala om migrationens praktiska konsekvenser.

Sverige blev inte som Danmark, tack och lov. Kanske hjälpte åsiktskorridoren. Men priset blev högt: självcensur på bred front, rädsla för att undersöka verkligheten förbehållslöst, minskad tilltro till argumentens makt. Och som resultat en fördummad offentlighet, moralfebriga politiker och samhällsproblem som borde ha uppmärksammats och åtgärdats för länge sedan.

Det blev en dyr korridor.

Av*Ann-Charlotte Marteus

http://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/det-ar-jag-som-ar-asiktskorridoren/
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
När SvD granskade landets kommuner för ett drygt år sedan kom det fram att ju rikare en kommun är, desto mindre andel flyktingar tar man emot.

De fattigaste kommunerna har ett fem gånger större mottagande än de rikaste.

Moderatstyrda kommuner, inklusive Täby, hade det klart lägsta flyktingmottagandet.

Den förre statsministern Fredrik Reinfeldt vädjade i ett uppmärksammat tal förra året att Sverige måste öppna hjärtat för människor på flykt. Nu verkar det som att hans hemkommun, M-styrda Täby, har lyssnat.

Från en låg nivå utökas antalet platser från 30 till 106, en tredubbling av platserna. Beslutet klubbades på kommunfullmäktige i tisdags, enligt tidningen Mitt i Täby.

– Det är bara att konstatera att det sitter personer på boenden ute i landet som behöver hjälp med att skaffa en egen bostad och då måste vi ställa upp, säger Leif Gripestam (M), kommunstyrelsens ordförande, till tidningen.

Fortfarande ligger Täby långt efter toppskiktet. Som jämförelse tog Södertälje kommun emot 1104 förra året.

Antalet flyktingar som väntas till Sverige ökar kraftigt på grund av det oroliga läget i världen och trycket är hårt för att få fram boenden.

Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/reinfeldts-hemkommun-tredubblar-flyktingmottagandet_4322349.svd


Nu jävlar, nu öppnas det hjärtan som aldrig förr... erhmm....
Täby, återigen ett präktigt föredöme! hurra hurra hurra!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top