Superduke-tråden

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Angående bakhjulsåka:) ni som kopplar upp hojjen på 2an vet ni om det sabbar kopplingen ? man tycker att en bushojj som denna borde ha en stark koppling..
Vad säger ni ..
Mvh Micke
 

paan

paan
Gick med
3 Jun 2006
Ort
MOTALA
Hoj
Ktm Superduke 990
SAS Kitt

Hej.Har en SD 06,Med acra+mappning.
Jag köpte ett sas kitt på lelles,monterade det och tog bort selnoiden och slangarna samt pluggade luftburken.
Enl superduke forum,skall man få ett felmedelande (f1) när man tar bort selnoiden.
Jag fick ej något felmedelande,är det normalt eller?????.:confused:

Kul med en sd träff i sommar,blir den i mellan sverige så kommer jag
 

para

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Västmanland
Hoj
Superduke 07
Jag funderar på ny hoj och väljer mellan KTM Superduke och Ducati Monster S2R 1000. Det kanske är fel folk att fråga för att man vet vad man får för svar, men ni kanske kan övertyga mig om att jag ska satsa på KTM.

Bytte in min 04 Monster 1000 mot en 07 Superduke förra lördagen och nu har jag hunnit åka 40-50 mil. Skulle för inget i världen byta tillbaka just nu. Duken är starkare, snabbare och framförallt mycket smidigare och stadigare. Jag kör redan fortare men tryggare med Duken, den känns otroligt pålitlig. Den funkar även mycket bättre i stadstrafik tack vare finfin koppling och mjukare gång på låga varv. Så, enda som duccen vinner på är ljudet, har inte bytt piporna på duken och i jämförelse låter den som en moped :gnissla Det blir dock snart bättre.

Så, mitt tips är utan tvekan SD, även om jag var nöjd med mitt monster också. Lycka till med köpet!
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Bytte in min 04 Monster 1000 mot en 07 Superduke förra lördagen och nu har jag hunnit åka 40-50 mil. Skulle för inget i världen byta tillbaka just nu. Duken är starkare, snabbare och framförallt mycket smidigare och stadigare. Jag kör redan fortare men tryggare med Duken, den känns otroligt pålitlig. Den funkar även mycket bättre i stadstrafik tack vare finfin koppling och mjukare gång på låga varv. Så, enda som duccen vinner på är ljudet, har inte bytt piporna på duken och i jämförelse låter den som en moped :gnissla Det blir dock snart bättre.

Så, mitt tips är utan tvekan SD, även om jag var nöjd med mitt monster också. Lycka till med köpet!

Grattis!
Hehe då har vi nog samma åsikt vad gäller Monster vs Superduke,
Måste lyssna på en SD med nya ljud-dämpare och se om den låter i närheten av ett monster.
vad tyckte du om växellådan på SD?, ducati suger ju in växlarna och superduken klickar/glider in växlarn(förutom i mitt fall på 1-2-3 där den "donk"'ar in växlarna):rolleyes:
 

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Tjena
Igår var man och hämta sin nya kärlek:tummenupp
Blev en SD 06 med 90mil på mätaren acra monterat och en massa annat godis.

Nu undrar jag bara om det är någon, som satt på en styrdämpare?
Orginal känns bra dyrt.
Jag tycker den är lite nervös när man öser på med den, eller snarare lite fladrig i styret.

Hittade denna http://shop.tecbike.de/product_info...by-oben-quer-KTM-990-Superduke-Bj--05-06.html
Någon som vet något om den?
 

super Pett

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
gbg
Hoj
Super Duke
Är det någon som drevat ner fram? Tycker att jag är tvungen att köra för mycket på kopplingen inne i stan. Känns som det sliter en hel del i onödan.

Ska prova ett 16 drev fram. Har inte kollat, kanske har tidigare ägare drevat upp den för autobahn till 18?

Någon som känner igen problemet eller skall det va så?

Ny på SD... Men helt såld!!!!! :)
 

para

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Västmanland
Hoj
Superduke 07
Grattis!
Hehe då har vi nog samma åsikt vad gäller Monster vs Superduke,
Måste lyssna på en SD med nya ljud-dämpare och se om den låter i närheten av ett monster.
vad tyckte du om växellådan på SD?, ducati suger ju in växlarna och superduken klickar/glider in växlarn(förutom i mitt fall på 1-2-3 där den "donk"'ar in växlarna):rolleyes:


Tack :yoparty
Ragnar på Lelles sa att växellådan skulle vara klonkig, men att det skulle bli bättre. Tycker dock inte att jag märkt av nått särskilt problem med växlarna, hoppar i fint och mjukt förutom möjligen ettan ibland. Acraburkarna är hemskt efterlängtade hos mig, ska köra 60 mil i helgen så att dom får åka på nångång.
Nån har säkert redan skrivit om det, men hur upplevde ni hojjen efter slipon + mappning, märkbar skillnad förutom ljudet? Dom kostar ju trots allt en slant :gnissla

Angående slira med kopplingen i stan så behöver jag göra det mycket mindre än med Duccen, men den kanske är en dålig referens. Vore kul att prova med en kugg ner fram, men just nu känner jag inget behov av det.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Efter jag hade varit ute å kört idag så stannade jag hojjen för att kolla oljan(oljeslang-nivån på vänstersida) och den var proppfull, lät hojjen stå typ en minut för att kolla skillnaden men såg ingen, så jag lutade hojen åt höger och bad tjejen kolla,och då åkte den ner, lutade upp hojjen och den försvann högt upp. Det jag är ute efter, när jag fyllde på för mycket olja i min xr650r så fick jag problemet att växel-lådan blev trög, kan det vara samma orsak här? att dom vid leverans har satt i för mycket olja?. vad ligger nivån för er på?
 

VIIIII

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Skellefteå
Hoj
Gsxr 1000 K7
Någon som bytt till ett större bak drev (2 kugg) ?
Det ser ut som att det blir tight att få dit utan att byta kedja, tycker jag.
Men i och för sig har jag inte fått drevet än, det kanske inte blir så mycket större än orginal-drevet?
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Efter jag hade varit ute å kört idag så stannade jag hojjen för att kolla oljan(oljeslang-nivån på vänstersida) och den var proppfull, lät hojjen stå typ en minut för att kolla skillnaden men såg ingen, så jag lutade hojen åt höger och bad tjejen kolla,och då åkte den ner, lutade upp hojjen och den försvann högt upp. Det jag är ute efter, när jag fyllde på för mycket olja i min xr650r så fick jag problemet att växel-lådan blev trög, kan det vara samma orsak här? att dom vid leverans har satt i för mycket olja?. vad ligger nivån för er på?

Ojenivån ska inte ligga över max om hojjen står upprät och fått stå avstängt i 1 min som du gjorde..
På min ligger det ca 1cm under maxnivån.
 

LeBiff

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2007
Ort
luleå
Hoj
KTM SuperDuke 07
Zietech skylthållare

Slängde på en Zietech skylthållare idag...
 

Bifogat

  • 2.JPG
    2.JPG
    111.2 KB · Visningar: 174
  • 1.JPG
    1.JPG
    88.4 KB · Visningar: 147

super Pett

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
gbg
Hoj
Super Duke
Slängde på en Zietech skylthållare idag...

Grymt snygg hoj.:yoparty Kan du inte lägga upp ett kort bakifrån ( utan reg nr ) fast med skylten. Photoshop kanske?

Vart fick du tag i skylthållaren o vad kostade den? :)
Tonade du baklampan själv eller köpte du den så? Snyggt!!!
 
Last edited:

super Pett

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
gbg
Hoj
Super Duke
Bakljuset e tonat orginal, skylthållaren beställde ja från ebay för 39Euro + frakt 19Euro, följde inte me nå skruvar. Finns även på www.zietech.de Monterade även ett Fatbar Low bend styre idag men det gör ju inte mkt skillnad på utseendet föutom att det var svart då :tummenupp

Riktigt maffigt!:D

Hur är det nya styret jämfört med det gammla?:confused:
 
Last edited:

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Ort
Mellan lkpg och nkpg
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
Bytte in min 04 Monster 1000 mot en 07 Superduke förra lördagen och nu har jag hunnit åka 40-50 mil. Skulle för inget i världen byta tillbaka just nu. Duken är starkare, snabbare och framförallt mycket smidigare och stadigare. Jag kör redan fortare men tryggare med Duken, den känns otroligt pålitlig. Den funkar även mycket bättre i stadstrafik tack vare finfin koppling och mjukare gång på låga varv. Så, enda som duccen vinner på är ljudet, har inte bytt piporna på duken och i jämförelse låter den som en moped :gnissla Det blir dock snart bättre.

Så, mitt tips är utan tvekan SD, även om jag var nöjd med mitt monster också. Lycka till med köpet!

Nu har man testat båda hojarna och det är väl bara att konstatera att Superduken är en bättre hoj att köra.
Det här ställer till det då jag hade tänkt att köpa en Ducati, men då hade jag bara gått på utseendet. Gillar inte riktigt Superdukens utseende.
Superdukens stora fördel är motorn som spinner fint och mycket bättre drag och inte alls lika mycket vibrationer som Monster.
Nackdelar är träsmak i baken (hård och smal sadel) sämre vindskydd och lite konstig körställning då man sitter högt men ändå ganska skarp benvinkel och den kändes lite tyngre att bryta ner i kurvorna.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top