Superduke-tråden

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Ja j*vlar vad kul det vad att köra bana :D

Var i fredags på BKK med SMC på Gelleråsen och nu har mina däck inte längre den där lilla skvallerkanten kvar, hela ytan är nött så det känns coolt. Knäskrap??, nääää ... har ju bara haft kortet sedan april så det kanske kommer sedan.

Förmidagen var dyngsur, de hade aldrig kört en BKK med så mkt regn (det var djupa pölar i innerkurvorna mot curbsen) men eftermiddagspassen skedde i strålande sol och då började det gå fort även i kurvorna. Bara att vinkla upp speglarna och tejpa över hastighetsmätaren var en intressant lärdom....fokus kom ju kanske på rätt saker då och inte bakåt eller hur fort det gick..

Svårast var att hitta bromspunkten innan kurvorna så att man fick högsta utgångshastighet istället för att nästan stå still mitt i kurnav för att man bromsade så sent. När det var blött så fick man till riktigt håriga släpp på bakhjulet vid nedväxling inför kurvorna....sladdade så där som på Tv (Säkert inte effektivt men men)

Mersmak iallafall, träffade en del folk från Uppsala så en Rörken runda innan hösten kommer står på schemat.
:tummenupp
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Heja kraschpuckarna!!

Vad händer ikväll?

/I

Det var ju Rörken så klart. Jag fick en plats igår men försov mig så tänkte att man skulle köra dubbelt så fort idag för att ta igen det..

Resultat? Gick omkull i första vänstern. Första varvet i andra passet, snorkalla däck och tack & hej sa framhjulet! Räddade situationen med fullt gaspådrag och lekte Tony R. istället. En riktigt fin sladd som jag inte hade hår nog på bröstet att rädda, men jeflar vad snyggt lakritsmärket blev!

Som tur var gick de ju inte så fort och allt som hände var att jag snurra 180grader och fick hojen över mig. Inte ett märke på hojen utöver skrapade kraschpuckar på ramen, skrapad vibrationsvikt på styret och att växelpinnen snurra runt sin egen axel då den måste fastnat under foten. Skyddet på burkarna var aldrig ens i backen! Pinnen var bara att lossa och vrida tillbaka. Mycket billigare än så här kan det nog inte bli om man vill ha skrapade armbågar :racing :yoparty

Men oavsett vad ryktet säger så vägrar jag erkänna det som en vurpa. Uppfyllde nämligen dom fyra viktigaste sakerna för att det bara ska få heta "race incident" :D

1- Jag släppte aldrig styret, men nån av händerna!
2- Jag drog in kopplingen medans vi kana längs banan för att slippa motorstopp (GPstyle!!)
3- Jag reste själv upp hojen och körde in den direkt i depån..
4- Skruva tillbaka växelpinnen och gav mig ut igen.

Sammanfattningsvis så vart man nog bara en erfarenhet rikare, och lite snabbare. För vette tusan om jag inte körde dagens bästa varv direkt när jag kom ur depån igen, gick som smort!

Men, vart får man tag på R&G reservdelar billigast/snabbast? Är det via R&G igen? Lelles lär ju inte gå fortare..
 
Last edited:

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Last edited:

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Jag hänger gärna på, vilka tider är det som gäller?

Jag med bihang har sagt på kvällskvisten på tors men det beror lite på. Polarn blev avhyst av Securitas idag men vi får ändå försöka, annars är det söndag morgon/förmiddag! Återkommer med exaktare tid i veckan! ses! :)
 

Igor

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2007, KTM, Super Duke
Stiligt!

Det var ju Rörken så klart. Jag fick en plats igår men försov mig så tänkte att man skulle köra dubbelt så fort idag för att ta igen det..

Resultat? Gick omkull i första vänstern. Första varvet i andra passet, snorkalla däck och tack & hej sa framhjulet! Räddade situationen med fullt gaspådrag och lekte Tony R. istället. En riktigt fin sladd som jag inte hade hår nog på bröstet att rädda, men jeflar vad snyggt lakritsmärket blev!

Som tur var gick de ju inte så fort och allt som hände var att jag snurra 180grader och fick hojen över mig. Inte ett märke på hojen utöver skrapade kraschpuckar på ramen, skrapad vibrationsvikt på styret och att växelpinnen snurra runt sin egen axel då den måste fastnat under foten. Skyddet på burkarna var aldrig ens i backen! Pinnen var bara att lossa och vrida tillbaka. Mycket billigare än så här kan det nog inte bli om man vill ha skrapade armbågar :racing :yoparty

Men oavsett vad ryktet säger så vägrar jag erkänna det som en vurpa. Uppfyllde nämligen dom fyra viktigaste sakerna för att det bara ska få heta "race incident" :D

1- Jag släppte aldrig styret, men nån av händerna!
2- Jag drog in kopplingen medans vi kana längs banan för att slippa motorstopp (GPstyle!!)
3- Jag reste själv upp hojen och körde in den direkt i depån..
4- Skruva tillbaka växelpinnen och gav mig ut igen.

Sammanfattningsvis så vart man nog bara en erfarenhet rikare, och lite snabbare. För vette tusan om jag inte körde dagens bästa varv direkt när jag kom ur depån igen, gick som smort!

Men, vart får man tag på R&G reservdelar billigast/snabbast? Är det via R&G igen? Lelles lär ju inte gå fortare..

Skönt att det gick bra för dig och hojen :tummenupp

Blev du inspirerad efter min vänsterkurva på Tuvis i lördags? :)

/I
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Undrar om någon har sett bussningar till styret som ersätter gummiupphängningen?

Vore riktigt skönt att få bort den diffusa känslan i styret:)

Har sett en komplett upphängning från KTM PP men den kostar nog en del, borde räcka med några nya bussningar.

Kanske läge att ställa sig vid svaren i vinter och ta fram en prototyp.

Funderar även på att tillverka en platta i aluminium som flyttar bak fotpinnarna ca 4 cm och upp 1 cm, har tyvärr inte tillgång till en fräs i dagsläget.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Har någon testat ett större bakdrev bak på en SD? Jag har ju en 07:a så de ska den ju redan ha lite lägre utväxlingen. Tycker att det skulle vara kul om den blev ännu rappare (bakhjulsvänligare).
Nya 990 SM har ju en lägre utväxling och den lyfte automatiskt på 2:an och i princip oprovoserat på 3:an... Känner inte att jag behöver ligga och mata 230+ som SD går med nuvarande utväxling.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Funderar även på att tillverka en platta i aluminium som flyttar bak fotpinnarna ca 4 cm och upp 1 cm, har tyvärr inte tillgång till en fräs i dagsläget.

Jag tror det blir billigare (och snyggare?) att köpa de här för 80 dollares:
http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?p=65429#65429

Hade jag haft en hoj att sätta dem på så hade de redan varit beställda...
Jag hade förhandsbokat ett par oranga innan kraschen.
Samma kille håller på med kopplings- och bromshandtag oxå som jag tror blir grymma. Samma sak där, hade jag haft en hoj så hade jag beställt ett par svarta med orange justerare. 150 pickadoller för ett par.
http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?p=65453#65453

Har någon testat ett större bakdrev bak på en SD?

Ett 40T drev vet jag att det går att få dit, o jag är ganska säker på att ett 41T går oxå. De som testat gillar det skarpt.
Du måste antagligen vända på blocken som har markeringar för kedjespänningen, om du förstår vilka jag menar?
Det betyder att du även får kortare hjulbas vilket gör hojen ännu mer kvickstyrd samt mer bakhjulsbenägen.
 
Last edited:

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Har någon testat ett större bakdrev bak på en SD? Jag har ju en 07:a så de ska den ju redan ha lite lägre utväxlingen. Tycker att det skulle vara kul om den blev ännu rappare (bakhjulsvänligare).
Nya 990 SM har ju en lägre utväxling och den lyfte automatiskt på 2:an och i princip oprovoserat på 3:an... Känner inte att jag behöver ligga och mata 230+ som SD går med nuvarande utväxling.

jag har 16-40, och kan lätt rekomendera dig att byta bakdrevet! Plockar lätt upp han på 3an nu. har börjat lyckats med 4an med men då ska det vara lite sås i tanken, men innan hösten är slut ska det nog gå enkelt på 4an med.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top