Superduke-tråden

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
Någon här som har lite snygga lösningar på hur man kan göra om bakdelen lite, med regskylten alltså.. om de finns några bra hållare att köpa och vart i sånna fall

Rg-racing har en tail tidy som jag tycker e rätt snygg, sitter blinkers monterade också.
http://www.rg-racing.com/browseBike/KTM/990_Super_Duke/All_Years/LP0043BK.aspx

Hittade denna också:
http://www.twinshack.co.uk/prods/205.html

En till:
http://cgi.ebay.com.my/KTM-990-Supe...ator-7084_W0QQcmdZViewItemQQitemZ110351422031
 
Last edited:

Brian

Not dead yet
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Skåne
Hoj
Superduke xr600r 250cr
:banana Är nu en glad ägare till en 06 superduke

Vill gärna skydda pärlan vad skall man ha för krashpuckar utan att ruinera sig o finns det nån som säljer helt set?
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
:banana Är nu en glad ägare till en 06 superduke

Vill gärna skydda pärlan vad skall man ha för krashpuckar utan att ruinera sig o finns det nån som säljer helt set?

Ring lelles! De lagerhåller RG. Vet av egen erfarenhet att de funkar kanon...

Tog för övrigt min första MC-tur för året i söndags. Kändes skönt att lyfta lite fint på framhjulet igen :). Kändes som man nyss satt på hojen... Tyckte att hojen gick som tusan (fast det brukar man ju tycka första turen :rolleyes: ).
Kallt om fingrarna var det med annars ok. Hoppas att det blir mycket åka i sommar.
Funderar på att dra ihop en SD-träff på MC-dagarna i västervik. Någon som är intresserad i så fall?
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Jag köpte fram och bak från ebay 450kr inkl frakt, passade direkt. ottomoto tror jag dom hette.

Letar efter "snygga" ramskydd också. Lite klurigare, dom flesta ser förjävliga ut.
 

this_is_me

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
bygdeå / umeå
Hoj
yamaha wr450f motard
:arsele
:banana Är nu en glad ägare till en 06 superduke

Vill gärna skydda pärlan vad skall man ha för krashpuckar utan att ruinera sig o finns det nån som säljer helt set?

varför köpa dyrt när man kan göra :tummenupp
köp en meter plaststav, denrin/delrin tror jag det hette går på typ 60-70 spänn per decimeter. inte svårt att göra och det kostar inte skjortan :yoparty
 

this_is_me

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
bygdeå / umeå
Hoj
yamaha wr450f motard
vart kan man köpa sådant och hur får du fast en bult i den?

jag har visserligen just påbörjat min egentillverkning av kraschpuckarna. Jag har köpt en meter lång "Acetalplast (POM) även kallad Delrin" från www.ironbill.se med diametern 50mm. då får man lite extra. vid ev olycka så har man lite plast i reserv.
där kan du även passa på att köpa typ 2 meter stål axel med diametern 10 mm.
nu är jag lite osäker på längden du bör ha på axeln men det är bara att gå ut o mäta på hojjen. men det e bara att trä den genom fram respektive bakhjulet så den sticker ut kanske 2-3 cm på vardera sida. sen e det bara att gänga axelns båda sidor så du kan skruva fast delrin puckarna. eventuellt så borrar du genom delrin pucken med en 10 mm borr och sen kan du borra med en lite tjockare borr så att du rymmer en mutter där, så att du på så sätt kan skruva fast dom.

samma sak igentligen på dom nedre motorpuckarna. det övre e lite lurigare men du ser ju hur dom man köper ser ut, bara att härma dom, jag har påbörjat lite med mina övre kraschpuckar, det e bara att ta lite metallskrot och göra 3 hål på dom, det mittersta hålet ska då vara för pucken.

hade tänkt lägga upp lite fler bilder snart, men väntar fortfarande på att på delrin stavet levererad, den borde komma i veckan. :D men här e i allafall en av metall bitarna jag hade tänk använda till den övre kraschpucken.
 

Bifogat

  • 123123123123.jpg
    123123123123.jpg
    35.4 KB · Visningar: 57

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
:banana Är nu en glad ägare till en 06 superduke

Vill gärna skydda pärlan vad skall man ha för krashpuckar utan att ruinera sig o finns det nån som säljer helt set?

Köp fyra skateboardhjul på biltema dom kostar runt 80:- Skaffa några skruv och brickor att dra dit dom med. Då har du kommit billigt undan:) Går ju alltid måla om skateboardhjulen...
 

Bifogat

  • 37-045_l.jpg
    37-045_l.jpg
    26 KB · Visningar: 52
Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Ok, jag hade mer tänkt mig att man sågar av en bit av "plasten". Borrar ett litet hål som precis tar bulten. Borrar ner några (liten del bara) centimeter med en grövre borr för skallen till bulten och drar fast den helt enkelt. Finns puckar som är gjorda så också. Får givetvis köpa en rätt stark längre bult.
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Vilka försäkringsbolag har ni som tillåter av och påställning en eller hellre fler gånger om året?
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Ok, jag hade mer tänkt mig att man sågar av en bit av "plasten". Borrar ett litet hål som precis tar bulten. Borrar ner några (liten del bara) centimeter med en grövre borr för skallen till bulten och drar fast den helt enkelt. Finns puckar som är gjorda så också. Får givetvis köpa en rätt stark längre bult.

Är det inte ganska viktigt att bulten har rätt styrka också?,så att den ger vika om kraften blir för stor. Sånt slipper man ju tänka på om man köper tex R&G direkt. Jag repar hellre en kåpa än knäcker ram/motorfäste. På sving/gaffel kan man ju däremot köra skateboardhjul om man vill!
 

Bifogat

  • DSC00194.JPG
    DSC00194.JPG
    121.1 KB · Visningar: 65
  • DSC00198.JPG
    DSC00198.JPG
    111.6 KB · Visningar: 58

this_is_me

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
bygdeå / umeå
Hoj
yamaha wr450f motard
Är det inte ganska viktigt att bulten har rätt styrka också?,så att den ger vika om kraften blir för stor. Sånt slipper man ju tänka på om man köper tex R&G direkt. Jag repar hellre en kåpa än knäcker ram/motorfäste. På sving/gaffel kan man ju däremot köra skateboardhjul om man vill!

jo det e ju sant, men jag räknat med att dom ska hålla för lättare "krascher", typ tippningar. Jag hade då tänkt använda samma material som man använder på dom vanligaste bultarna iaf. förhoppningsvis borde den ge vika före ramen, ramen e väll gjort av lite hårdare material än aluminium,,??
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
jo det e ju sant, men jag räknat med att dom ska hålla för lättare "krascher", typ tippningar. Jag hade då tänkt använda samma material som man använder på dom vanligaste bultarna iaf. förhoppningsvis borde den ge vika före ramen, ramen e väll gjort av lite hårdare material än aluminium,,??

Håller med dig där. Syftet med dessa är ju inte att skydda vid större krash för det vet vi alla att dom inte gör. Dessa skyddar, om man har tur, vid mindre nedläggningar samt någon tippning. Finns nog ingen som tror att dessa ger ett komplett skydd till motorcykeln vid nedläggning även om det står R&G eller annat på dem. Syftet är ju endast att skydda mot skrapskador. Så att bulten är jag inte det minsta orolig över.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top