Superduke-tråden

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En fråga till alla superduke ägare som haft sporthoj innan: Vad tycker ni är fördelarna med SD jämfört med sporthojen ni hade?

Det är roligare att köra ifrån folk när de inte kan skylla på att "din hoj är ju mkt vassare".

Största anledningen till bytet för mig var att få ned farten.. Man är minst lika snabb på Duken, upp till en viss gräns. Just att bli av med alla oövertänkta 200+ repor kan vara en värdefull livboj.
Dessutom är den grymt mkt snyggare, och 1000 ggr roligare på gata. Den är användbar om man ska längre/skjutsa osv..

Och för mig är det rätt ogjort om jag blir frånåkt rakt fram när det börjar gå 150+, för det är typ enda punkten som hojen sätter begränsningen. Annars är det bara SBS-argument!

Okej :) Så draget i den räcker gott o väl? Det saknar du inte?

VTR1000 står 2:a jämte SDn motormässigt, det är bara i höga farter där aerodynamiken sätter gränsen som det vänder.

SDn har mer motor än pappret säger jämfört med japanska siffror har jag märkt.

Och engelska. Körde med en kille som åkte S3 i somras, och vi var ruggigt jämnsnabba. Passade perfekt att åka på samma plats i ledet. Även om han ibland var snabbare ur kurvorna/hörnen osv så var jag snabbt ifatt och fick slå av. Oc då har han 135 häst på pappret, + hans effektsystem och omtalade mappning.

På bana visar det sig först vid riktiga rakor, små korta stickare mellan kurvor så hinner få ladda ur iaf, och då vinner man på vrid och effekttillgänglihet.


Och det spelar ändå ingen roll, för SDn är 1000 ggr roligare att köra, den har själ och hjärta och ett chassie värdigt Rossi. Att motorn är beroendegivande är bara ett plus i kanten!

Dåliga undanflykter... Jag är anmäld och det fanns platser kvar i alla fall.
Enligt väderprognosen så ska det bli 16grader och sol. Ganska ok banåkarväder om det stämmer.
Så varför tvekar ni?? (Eller har ni dålig pli på tjtjerna? :) )


:va Tjejen har jättebra pli på mig, fattar inte!! Står mitt bland kartonger och halvdemonterade möbler här, och lö morgon ramlar det in 10-15 pers som sk bära saker, bra om allt ligger i lådor då och är klart faktiskt.. Lär ju INTE överlåta det på fröken packakvartsfylldakartongereftersomdeblirsåtungaannars.


Och jag tänker va snabbast på forumet ända till typ slutet på februari nu :arsele, sen måste man tona ner igen inför verkligeheten att ni kommer börja syna mina skills i maj..

:D
 
Last edited:

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Någon här som har haft startproblem med sin SD?

Jag var ute och körde i måndags, sen så i tisdag morse så vägrade hojen gå igång. Den stod och tuggade på startmotorn, men tände aldrig. Jag plockade ur batteriet och snabbladdade det i 20 minuter och tog lös lite kablar vid batteriet... sen så small den igång utan problem. Någon som upplevt något liknande?

Polaren har en honda och skrattar åt mig, men jag skyller på att min SD har själ och hjärta :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Någon här som har haft startproblem med sin SD?

Jag var ute och körde i måndags, sen så i tisdag morse så vägrade hojen gå igång. Den stod och tuggade på startmotorn, men tände aldrig. Jag plockade ur batteriet och snabbladdade det i 20 minuter och tog lös lite kablar vid batteriet... sen så small den igång utan problem. Någon som upplevt något liknande?

Polaren har en honda och skrattar åt mig, men jag skyller på att min SD har själ och hjärta :)


Har också en Honda som alltid startar ;)! (Å andra sidan drar man igång den med en glasspinne)


Skämt åsido. Jag har också haft problem när batteriet är risigt. Men den står inte och tuggar, den liksom "släpper av" så att den står och knorrar.

Går startmotorn så startar den alltid tveklöst och brutalt :yoparty!
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Okej Så draget i den räcker gott o väl? Det saknar du inte?

Hondan har mindre hästar än superduken ..Min hade 106 på hjulet ,Sd har väl mellan 110-120 på hjulet .

Hunds inlägg säger väl det mesta :)

Det finns rätt många som bytt "ner" sig effektmässigt från 150hk+ till Sd och de allra flesta verkar nöjda .
Antagligen pga av det är svårt att utnyttja 180hk på vägarna.. Sen så är Superduken en av dom roligaste hojarna man kan åka oavsätt pris .
Mvh
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
120 bakhjulshästar är en riktig glädjesiffra på en SD med Akra & map.

Hur menar du nu?

Vad jag upplevt och hört så är KTMs angivna effekter betydligt närmre den reella gummieffekten än hos ex. japsarna som mäter mitt i drivlinan.

Enl. vad jag hört uppger KTM, BMW och Ducati ex. bakhjulshästar, medan de flesta andra uppger effekt på utgående axel..


Har jag fel?

Motorn behöver inte mer mos, det är fel på våra höger händer.

/A

Man behöver ALLTID mer effekt :mattias
 
Last edited:

saint

www.banåkning.nu
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Dalarna
Hoj
KTM RC8R
120 bakhjulshästar är en riktig glädjesiffra på en SD med Akra & map.

Jag hade 108bhk i 07an o 123bhk i 09an i samma bänk med samma acra o map.

Har sett en sdr08 med acra o pc3 135bhk men det va på en mycket snäll bänk
det kan skilja 10bhk mellan olika bänkar.

Den jag använder klassar jag som bra varken för mycket el för lite effekt.

Vi har 2 resultat när det är 15bhk mer i 08ans sdr motor än 08ans sd motor fast dom bara ska va 12hk starkare på veven.
 
Last edited:

HaLLE

Gasa så går de fortare.
Gick med
21 May 2007
Ort
Uppsala / Kalix
Hoj
KTM Superduke 990 -06
Tack för väckningen!

Jag får tacka för väckningen imorse hobbes även om du skrämmde livet ur mig sådär på morgonkvisten med påstå att min hoj eventuellt var stulen.:gnissla

De är snällt att vi är på uppmärksamma ute på vägarna och värnar om våra och andras hojar. Tror aldrig jag sprungit så snabbt de 100 meterna det är till garaget för att se till han, jag lovar att Usain Bolt med sina 9,58 var som bortblåst.

Tack och lov garaget låst och hojen kvar!:Bugar

Men va var det för stjärna med en "a la HaLLE" lik SD som du hade upptäck på vägen egentligen Henrik?

/HaLLE
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Hur menar du nu?

~110 hk på slangen visar dom flesta dynopappren, men sen finns det ju så klart vissa som alltid sticker ut, men då är iaf min åsikt att det är bänken som antingen inte är uppdaterad med Dynojet's justeringar alt. att den bara är dåligt kalibrerad.

Jag hade 108bhk i 07an o 123bhk i 09an i samma bänk med samma acra o map.

Det låter mer sanningsenligt, iaf. efter om man går vad dom flesta får på sina papper. 123bhk är grymt utan att byta luftburk och elektronik! Undra vad man får ur en sån om man bonna-trimmar den lite :vrål-åk

Men va var det för stjärna med en "a la HaLLE" lik SD som du hade upptäck på vägen egentligen Henrik?

/HaLLE

Mötte honom i morse när jag skulle till jobbet. Såg dom två ränderna på batterikåpan och var helt tvärsäker på att det var din, men eftersom jag sett den på Blocket så tyckte jag det va lite onödigt att preja honom av vägen och fråga varför han stulit den :D
 

HaLLE

Gasa så går de fortare.
Gick med
21 May 2007
Ort
Uppsala / Kalix
Hoj
KTM Superduke 990 -06
Mötte honom i morse när jag skulle till jobbet. Såg dom två ränderna på batterikåpan och var helt tvärsäker på att det var din, men eftersom jag sett den på Blocket så tyckte jag det va lite onödigt att preja honom av vägen och fråga varför han stulit den :D


Ja de är ju inte många SD som har dessa ränder (Design Micke har varit framme) Hehe, ja de kanske hade vart lite väl magstarkt att trycka ner #en av oss# i diket. :D

- Jahaa, det är din cykel, förlåt. Vi ses!:D
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Jag har haft ett par sporthojar men alltid gått tillbaks till SD.

Varför? För mig finns det bara fördelar. Motorn känns betydligt roligare
och rappare är K6 jag hade tidigare på säsongen.

Sittställning överlägsen, busvänligt chassie. Bara plus.

På bana kan jag sakna en sporthoj dock. Motorn kan kännas lite trött
om den får varva ordentligt. Sen är jag förstås ganska kass på
att köra. Det kanske är det?:näsblod



En fråga till alla superduke ägare som haft sporthoj innan: Vad tycker ni är fördelarna med SD jämfört med sporthojen ni hade?
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jag hade 108bhk i 07an o 123bhk i 09an i samma bänk med samma acra o map.

Jag fick ut 110 bakhjulshästar på min 07:a som är orginal! Bänken hade kalibrerats 3 dagar tidigare. Han som bänkade den sa att den gav mer hk än vad en del med Acra brukar ge. Men jag kan ha haft tur den dagen med :D
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ja , där ser du 110hk på slangen orginal :)
Visst varierar det mellan olika bänkar , läser man bänkresultat på Superduke.net så ligger de mellan ca 110-120hk .. Men det är klart dom kanske är fejkade ...
120 bakhjulshästar är en riktig glädjesiffra på en SD med Akra & map
-05-06 så finns det dem som ligger där ..Så dom kanske har fler hästar än din modifierade :D


Men som Herr Hobbe säger , använd högern mer :banana:D
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
-05-06 så finns det dem som ligger där ..Så dom kanske har fler hästar än din modifierade :D

Satt faktiskt och leta på b.la superduke.net och jag hitta inte nån 05-07 som låg runt 120bhk utan att byta luftburk och mappa individuellt? Dom flesta ligger snarare mellan 107-113 bhk. Dom flesta papprena är från innan DynoJet skicka ut sin uppdatering förra året, mao så har du en felvisning på 3-4% att ta hänsyn till när du jämför med "färska" resultat. Missförstå mig rätt, maskin är underbar, men man behöver inte överdriva siffrorna för det :tummenupp

Ang. Hertigen och hans modifikationer så är ju hobbes den ända som vågat gasa rakt fram, undra varför ni andra pussys inte vågar? :D Köra fort när det svänger känns såå 1998 :glömdet
 

0ddish

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 640 Kawasaki kx250 Harley davidsson 750
tack för alla svar blir nog till att börja leta efter en bra superduke :)
 

speffy

Medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
261
Hoj
KTM 950 SMR
Är där något som skiljer de olika årsmodellerna ? Är där någon årsmodell som man ska passa sig för ? Blev lite sugen på en superduke efter jag läst i denna tråden. Hur funkar den på bana ni som varit ute med era SD ?

En sista fråga hur är service kostnaderna för SDn ?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top