Superduke-tråden

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Hej på er alla!
Tänkte kolla om någon vänlig själ kan hjälpa mig?!
Sista rundan för säsongen gjordes för ett par veckor sedan, på vägen hem så helt plötsligt slutade hastighetsmätaren att funka:(
Jag ser att bakgrundsbelysningen lyser, men inget annat. Varvräknare, alla lampor (neutral och oljelampa mm) är borta.

Har kollat om det kan vara någon dålig kontakt, men kan inte hitta något. Det enda jag kan hitta är att hastighetsgivarkablen är naggad nere vid oket, men jag har svårt att tänka mig att det skulle bli en kortis av det som slårut hela instrumentet.

Är det fler än jag som har haft problem med detta? Jag har sökt här på forumet och google utan resultat, men nu är jag ju inte så bra på detta med datorer heller:va

Snälla, om ni har något tips så hjälp mig! Har inte lust att lägga ut 3700:- på en ny om det kan finnas en lösning på detta. Kan ju tänka mig att det blir problem med en ev.försäljning också:(
Har du kollat säkringen?
 

sandquist

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Värnamo
Hoj
superduke
Har du kollat säkringen?

Ja den har jag kollat, och vad jag kan se så är det en 10A säkring som även tar bromsljuset och det funkar. Har summrat alla säkringar, utom dem som sitter nere vid batteriet. Men tycker det skulle vara konstigt om det va dem, det är väl bara huvudsäkringar?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Ja den har jag kollat, och vad jag kan se så är det en 10A säkring som även tar bromsljuset och det funkar. Har summrat alla säkringar, utom dem som sitter nere vid batteriet. Men tycker det skulle vara konstigt om det va dem, det är väl bara huvudsäkringar?
Dum fråga men dödarknappen e i rätt läge...:rolleyes:
 

sandquist

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Värnamo
Hoj
superduke
Ja jag har kollat brytaren, tänk om det vore så enkelt:huvet
Hojen startar ju, och går bra. Det är bara instrumentet som inte funkar. Blir nog på att köpa nytt:(
Hade tänkt att sälja den nu i vinter eller till våren, känns surt nu bara. Även att jag vet att det är ärliga mil på den så vet ju inte köparen det...
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Ja jag har kollat brytaren, tänk om det vore så enkelt:huvet
Hojen startar ju, och går bra. Det är bara instrumentet som inte funkar. Blir nog på att köpa nytt:(
Hade tänkt att sälja den nu i vinter eller till våren, känns surt nu bara. Även att jag vet att det är ärliga mil på den så vet ju inte köparen det...

Kollat med någon återförsäljare vad dem säger? Kan ju vara något enkelt typ en sladd eller liknande, har man tur så är det ju något som någon verkstad kanske vet om/varit med om tidigare.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Hej på er alla!
Tänkte kolla om någon vänlig själ kan hjälpa mig?!
Sista rundan för säsongen gjordes för ett par veckor sedan, på vägen hem så helt plötsligt slutade hastighetsmätaren att funka:(
Jag ser att bakgrundsbelysningen lyser, men inget annat. Varvräknare, alla lampor (neutral och oljelampa mm) är borta.

Har kollat om det kan vara någon dålig kontakt, men kan inte hitta något. Det enda jag kan hitta är att hastighetsgivarkablen är naggad nere vid oket, men jag har svårt att tänka mig att det skulle bli en kortis av det som slårut hela instrumentet.

Är det fler än jag som har haft problem med detta? Jag har sökt här på forumet och google utan resultat, men nu är jag ju inte så bra på detta med datorer heller:va

Snälla, om ni har något tips så hjälp mig! Har inte lust att lägga ut 3700:- på en ny om det kan finnas en lösning på detta. Kan ju tänka mig att det blir problem med en ev.försäljning också:(

Hej,

På min 640 -05 hade jag samma problem. Displayens bakgr. bel. fungerade men displayen i sig var död. Jag smockade i ett nytt batteri och problemet löste sig! Kanske sjunger batteriet ditt på sista versen? Det kanske ger OK spänning men orkar inte mata tillräckligt med ström?
 

Jackmeister

Jackmeister
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Söderut
Hoj
Stor och snabb
Tjenare alla super duke ägare, ska köpa hoj nu till vintern och står och väger mellan super duken och bmw k1200s just nu. Har alltid velat ha en super duke men när jag började söka runt så fick jag reda på att den dricker ovanligt mycket och tuggar bak däck gör den rätt bra det med. Är detta något ni kan bekräfta? Och hur är den att köra? Tänker främst på om man sitter bra på den med ett mått på 190cm över marknivå, och vind, mycket vind när man drar på? Och är det dugligt att sitta som passagare på den?

Tacksam för alla svar, positiva som negativa

Jack
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Passagerare nej tack! En SD kör man aktivt med. En BMW åker man bekvämt på. En SD kör man inte för att komma långt utan för att man vill ha ont i smilgroparna när man kommer fram. En BMW åker man för att man kommer långt med den... Helt olika hojar för helt olika ändamål. En SD duger för allt från smygtouring till seriös banpisk.
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Tjenare alla super duke ägare, ska köpa hoj nu till vintern och står och väger mellan super duken och bmw k1200s just nu. Har alltid velat ha en super duke men när jag började söka runt så fick jag reda på att den dricker ovanligt mycket och tuggar bak däck gör den rätt bra det med. Är detta något ni kan bekräfta? Och hur är den att köra? Tänker främst på om man sitter bra på den med ett mått på 190cm över marknivå, och vind, mycket vind när man drar på? Och är det dugligt att sitta som passagare på den?

Tacksam för alla svar, positiva som negativa

Jack
SD är en renodlad bushoj och har karaktär därefter. En kaxig hertig med attityd. :rock
BMW kan jag inte uttala mig om då de inte tilltalar mig. :fyllisar
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Tjenare alla super duke ägare, ska köpa hoj nu till vintern och står och väger mellan super duken och bmw k1200s just nu. Har alltid velat ha en super duke men när jag började söka runt så fick jag reda på att den dricker ovanligt mycket och tuggar bak däck gör den rätt bra det med. Är detta något ni kan bekräfta? Och hur är den att köra? Tänker främst på om man sitter bra på den med ett mått på 190cm över marknivå, och vind, mycket vind när man drar på? Och är det dugligt att sitta som passagare på den?

Tacksam för alla svar, positiva som negativa

Jack

Köp en Superduke och prova, du kommer inte att ångra dig. Gillar du den inte så är det bara att sälja den.

Det lilla extra den drar i soppa och det snabbare däckslitaget är värt varenda krona. Jag vet inte hur andra prioriterar, men jag kör hoj för att det är roligt iaf och då ska det vara roligt på riktigt.
Vill man åka billigt och bekvämt kan man åka en snål bil istället.

Vad gäller soppa/däckförbrukning är det väldigt individuellt efter körstil inbillar jag mig iaf.
När jag kör inspirerande körning i högt tempo på krokiga vägar har jag legat runt 0,65L/mil ungefär. Ibland mer, ibland mindre. Bakdäcket ser inte allt för slitet ut efter 300mil heller, men då är jag varken nån bakhjulsfantom (än) eller motorvägsplöjare heller, så det fördelas mer utöver sidorna.:)

Fartvinden upplever inte jag som något problem i farter upp till 160km/h när det svänger lite. Ligga och pressa motorvägsmil däremot blir nog jobbigt, men det är å andra sidan inte roligt med någon hoj oavsett hojmodell i min lilla värld iaf.

Lycka till oavsett vad du väljer. Mvh/Björn
 
Last edited:

perlan_

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Delsbo
Hoj
Kawasaki er 6
Tja alla superdukare. Jag funderar på att köpa en super duke i vinter då jag sålt min gammal er6a :)
Va är det som skiljer årsmodellerna i från varandra?
Vilken ska man satsa på? Va är det för skillnad på en r och en vanlig.
Va ligger en försäkring på ca?
Och är det kanske någon som har någon till salu? :D
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Tja alla superdukare. Jag funderar på att köpa en super duke i vinter då jag sålt min gammal er6a :)
Va är det som skiljer årsmodellerna i från varandra?
Vilken ska man satsa på? Va är det för skillnad på en r och en vanlig.
Va ligger en försäkring på ca?
Och är det kanske någon som har någon till salu? :D

05-06 samma lika
07-08 samma lika ny lampa och annan vinkel på framgaffel lite mickel med motorn
09-11 samma lika svart sving

när kom R:n? var det 2008 då var det bara nytt utsende
året efter så hottade dom upp motorn ca 10 häst å mickla till fjädringen lite.

försäkrning gick på ca 11 000 hos bilsport mc för mig +30 strax utanför Stockholm
 

George

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2012, Kawasaki Z1000
Tja alla superdukare. Jag funderar på att köpa en super duke i vinter då jag sålt min gammal er6a :)
Va är det som skiljer årsmodellerna i från varandra?
Vilken ska man satsa på? Va är det för skillnad på en r och en vanlig.
Va ligger en försäkring på ca?
Och är det kanske någon som har någon till salu? :D

Köp min, en 2012a som gått ca 240 mil och är i nyskick! Finns på blocket:tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
05-06 samma lika
07-08 samma lika ny lampa och annan vinkel på framgaffel lite mickel med motorn
09-11 samma lika svart sving

när kom R:n? var det 2008 då var det bara nytt utsende
året efter så hottade dom upp motorn ca 10 häst å mickla till fjädringen lite.

försäkrning gick på ca 11 000 hos bilsport mc för mig +30 strax utanför Stockholm

-07 kom första R:en med nytt utseende och svart sving (vanliga -07 hade alu/silverfärg) -08 kom den nya motorn samtidigt som vanliga SD fick svart sving :banana
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
När R-modellen kom så fick R-modellen några extra hästar och lite annorlunda styrgeometri. Lite brantare och med lite tajtare försprång. Fjädringskomponenterna är lite hårdare. 2010 så fick R-modellen en styrdämpare som standard. Sitthöjden är högre på R-modellen.

2012 så tog man bort standardmodellen och bara R modellen vart kvar. Men då tappade den några hästar och enkelsitsen blev en hel limpa.
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Nästan rätt...

2007 kom SDR med bättre fjädring, styrdämpare etc. Dock samma motor som vanliga SD.
2008 kom SDR motorn med fler hästar jmfrt vanliga SD. Denna motor fanns t.o.m 2011.
2012 mesade man till SDR'en enl nedan med klenare motor och att enkelsitsen försvann.

När R-modellen kom så fick R-modellen några extra hästar och lite annorlunda styrgeometri. Lite brantare och med lite tajtare försprång. Fjädringskomponenterna är lite hårdare. 2010 så fick R-modellen en styrdämpare som standard. Sitthöjden är högre på R-modellen.

2012 så tog man bort standardmodellen och bara R modellen vart kvar. Men då tappade den några hästar och enkelsitsen blev en hel limpa.
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Tack för rättningen. :tummenupp

Skulle egentligen inte ha skrivit årtalet 2010 överhuvudtaget, men årtalet hamnade där av bara farten (antalgligen p.g.a. att jag har själv haft en 2008 SD och nu har en 2010 SDR). Okej, lite lätt ostrukturerat.

Den korta versionen är att R-modellen är lite sportigt inriktad och saknar möjligheter för skjuts.




Nästan rätt...

2007 kom SDR med bättre fjädring, styrdämpare etc. Dock samma motor som vanliga SD.
2008 kom SDR motorn med fler hästar jmfrt vanliga SD. Denna motor fanns t.o.m 2011.
2012 mesade man till SDR'en enl nedan med klenare motor och att enkelsitsen försvann.
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top