Superduke-tråden

Lindholm82

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2013
Ort
Uppsala
Hoj
2009, KTM Superduke
Jag får en lätt pulserande känsla när ja bromsar med frambromsen. Hade hoppats på att det skulle försvinna när ja bytte olja och klossar men det är väl skivorna då. Eller kan det va något annat?
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Jag får en lätt pulserande känsla när ja bromsar med frambromsen. Hade hoppats på att det skulle försvinna när ja bytte olja och klossar men det är väl skivorna då. Eller kan det va något annat?

Kolla att skivorna är raka, kika på luftspalten mellan skiva o kloss i oket och se om det varierar! Först och främst ska du dock rengöra skivorna med "bräkleen" så du inte har något skit där som påverkar.

/Mattias
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Har vi någon ängel här som Kan sympatisälja en rund akraburk för en väldigt billig peng? Hojen ser sjukt ful ut med en halvpantad högerburk :/ jag skäms :näsblod
 

J.Lindeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke990
Jag undrar om någon av er har varit med om eller känner till vad detta kan röra sig om?

Har vid två tillfällen fått motorstopp när jag kör som vanligt (det sker mellan växlingar så hojen rullar fortfarande). Första gången på motorvägen och då startade den upp igen förmodligen när jag lade i nästa växel och andra gången i morse i långsamt fart i morgontrafik på 50km/h väg. Då tryckte jag på "knappen" och då startade motorn och rullade vidare som vanligt. Det sker som sagt i växlingar vilket jag tycker är märkligt. Någon som har en idé?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
J.L näe men jag har varit med om det vid enstaka tillfällen också.

Ignorance is bliss :tuttar
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag skulle behöva hjälp med att uppskatta värdet på min fina.

Funderar på att sälja min Superduke. Den har lite mindre repor här och var från att jag har gått omkull med den ett par gånger, men det är inte så farligt. Ny kopplingskorg behövs dock. Delar av lyktan kostar ca 1000kr att laga, och det är endast originalsystem på (Finns dock EN oskadd akraburk med pipa ner till grenröret. Andra burken är kasserad).
Skrapade kraschpuckar men det är ju som sagt just kraschpuckar och något man skulle kunna ta bort.
Annars är den i godkänt skick. Däcken är cika 20 mil gamla samt justerbara fotpinnar som skall monteras på från Attack Performance. (Rasor, du är inte sugen på att köpa? :D)

Kollar jag på 07 och nyare så ligger de billigaste på 60k, förutom en 07 SD på 52k på blocket.
Om jag sätter min hoj till 45K, skulle det vara lågt, rimligt eller dyrt?
Det är en svart 2008 vanlig SD med 1500 mil på mätaren. Stora servicen är gjord för ca 150 mil sedan.
Givetvis söker jag inte svar som säger det exakta värdet, utan mer vad man kan tänka sig att sikta på.

Just det, innan jag glömmer det. #tjejkörd #lågmilare #aldrigkraschat osv #fintSkick #bästaKöpet :rofl
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag skulle behöva hjälp med att uppskatta värdet på min fina.

Funderar på att sälja min Superduke. Den har lite mindre repor här och var från att jag har gått omkull med den ett par gånger, men det är inte så farligt. Ny kopplingskorg behövs dock. Delar av lyktan kostar ca 1000kr att laga, och det är endast originalsystem på (Finns dock EN oskadd akraburk med pipa ner till grenröret. Andra burken är kasserad).
Skrapade kraschpuckar men det är ju som sagt just kraschpuckar och något man skulle kunna ta bort.
Annars är den i godkänt skick. Däcken är cika 20 mil gamla samt justerbara fotpinnar som skall monteras på från Attack Performance. (Rasor, du är inte sugen på att köpa? :D)

Kollar jag på 07 och nyare så ligger de billigaste på 60k, förutom en 07 SD på 52k på blocket.
Om jag sätter min hoj till 45K, skulle det vara lågt, rimligt eller dyrt?
Det är en svart 2008 vanlig SD med 1500 mil på mätaren. Stora servicen är gjord för ca 150 mil sedan.
Givetvis söker jag inte svar som säger det exakta värdet, utan mer vad man kan tänka sig att sikta på.

Just det, innan jag glömmer det. #tjejkörd #lågmilare #aldrigkraschat osv #fintSkick #bästaKöpet :rofl

Finns inget som kyler ner intresset så mycket som "Fint skick men kopplingskorgen måste bytas, trasig lykta, skrapad..." Samma sak med folk som försöker sälja hojen med riktigt dåliga däck, varför inte bara byta och få igen pengarna med råge. Det är något psykologiskt i just detta med saker där det är ganska enkelt att fixa men ägaren ids inte, då tänker åtminstone jag att det är kanske en massa annan skit på hojen.
Skillnaden mellan att fixa felen och inte göra det är väldigt många tusen plus att det går att sälja hojen bland en massa andra hojar på annons.
Hemligheten är att ALLTID göra hojen så fin som möjligt så långt det går. Skruva bort alla tillbehör som är repiga/skadade och laga allt så kan du sälja den för ett vettigt pris, alternativet är att sänka priset långt under det du ens kan fantisera om.
Bara ett gott råd:)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jo det är klart, och jag hade tänkt fixa den under vintern. Men även om intresset skulle vara noll så har den ju ett värde. Ska vi sägs 47k med ny kopplingskorg?

Eller såhär; är det rimliga priser de andra hojarna ligger ute för?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jag skulle behöva hjälp med att uppskatta värdet på min fina.

Funderar på att sälja min Superduke. Den har lite mindre repor här och var från att jag har gått omkull med den ett par gånger, men det är inte så farligt. Ny kopplingskorg behövs dock. Delar av lyktan kostar ca 1000kr att laga, och det är endast originalsystem på (Finns dock EN oskadd akraburk med pipa ner till grenröret. Andra burken är kasserad).
Skrapade kraschpuckar men det är ju som sagt just kraschpuckar och något man skulle kunna ta bort.
Annars är den i godkänt skick. Däcken är cika 20 mil gamla samt justerbara fotpinnar som skall monteras på från Attack Performance. (Rasor, du är inte sugen på att köpa? :D)

Kollar jag på 07 och nyare så ligger de billigaste på 60k, förutom en 07 SD på 52k på blocket.
Om jag sätter min hoj till 45K, skulle det vara lågt, rimligt eller dyrt?
Det är en svart 2008 vanlig SD med 1500 mil på mätaren. Stora servicen är gjord för ca 150 mil sedan.
Givetvis söker jag inte svar som säger det exakta värdet, utan mer vad man kan tänka sig att sikta på.

Just det, innan jag glömmer det. #tjejkörd #lågmilare #aldrigkraschat osv #fintSkick #bästaKöpet :rofl

Är faktiskt intresserad av pinnarna... :) ((#bästaprisetmannen)
värdet e svårt att säga.. Kollade på blocket i maj när jag ev. skulle få min inbytt å då låg de väldigt högt. 06:eek:r runt 55-65k
Efter juli sjönk de drastiskt (av ngn underlig anledning).
Men runt 40-45k skulle jag sätta ut den för..
Kolla även med Bike demontering om de inte har beggade delar... :D:rock
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jo det är klart, och jag hade tänkt fixa den under vintern. Men även om intresset skulle vara noll så har den ju ett värde. Ska vi sägs 47k med ny kopplingskorg?

Eller såhär; är det rimliga priser de andra hojarna ligger ute för?

Ett rimligt pris är det som folk är villiga att betala :-D
Det är ju bättre att sätta ett "bra" pris på en gång än att försöka lägga sig för högt och behöva sänka eftersom ingen vill köpa för det högre priset. Vi är nog lite till mans för dåliga på att sätta låga priser. Om alla kunde sätta ett lägre pris så skulle omsättningen på marknaden öka markant, det skulle bli både lättare att sälja och att köpa och det skulle gagna alla. Det skulle nog sälja färre nya hojar också vilket innebär att handlarna också måste se över sin prissättning. Det blir Win-Win för oss som konsumenter iallafall... :)
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Tolleransen för lite fix och repor verkar även variera med hojtypen.
Offroad/motard brukar inte vara ngt större problem men en superduke liksom andra sporthojar nja...

När jag sålde min sdr hade den lite smårepor och jag vet inte hur mkt frågor det var om detta, det skulle fotas från alla möjliga vinklar etc...
Till slut satte jag ner priset 5k till och då gick det.

Mitt råd är:

Det som är sönder - fixa
Det som är repat men helt - fixa eller sänk med motsvarande kostnad för nya delar
Pris - samma som billigaste motsvarande (samma årsmodell) minus 2000 (minst).
Lycka till!
 

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Hoj saknas
Ställer samma fråga här som jag gjorde i 950sm tråden.
Vill gärna ha en hoj med lc8 motorn, men intresset svalna när jag kolla prisuppgifter på service hos GMC i Karlstad. ca 3500:- samt 7000:- för lilla respektive stora. Kostar dessa hojar så mycket på alla serviceställen?

Hoppades man kunde komma undan billigare med tanke på att halvförsäkringen landar på drygt 10 loppor per år:huvet
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Ställer samma fråga här som jag gjorde i 950sm tråden.
Vill gärna ha en hoj med lc8 motorn, men intresset svalna när jag kolla prisuppgifter på service hos GMC i Karlstad. ca 3500:- samt 7000:- för lilla respektive stora. Kostar dessa hojar så mycket på alla serviceställen?

Hoppades man kunde komma undan billigare med tanke på att halvförsäkringen landar på drygt 10 loppor per år:huvet

Har du kollat med Svedea?! va det gäller service så kan man ju göra lite själv å lämna in resten, så slipper det bli så dyrt..
 

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Hoj saknas
Har du kollat med Svedea?! va det gäller service så kan man ju göra lite själv å lämna in resten, så slipper det bli så dyrt..

Svedea och bilsportmc ger samma premie för mig så det är hugget som stucket.
Angående att meka själv så är jag inte särskilt händig, sen har jag förstått att oljebyten på lc8 motorn kräver lite föer moment än de flesta andra hojar(?)
Vill iallafall utgå från att hojen ska lämnas bort på service och då tycker jag att prisuppgifterna jag fått är lite väl höga.

Priserna jag fått är likt det ni får betala då antar jag?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Svedea och bilsportmc ger samma premie för mig så det är hugget som stucket.
Angående att meka själv så är jag inte särskilt händig, sen har jag förstått att oljebyten på lc8 motorn kräver lite föer moment än de flesta andra hojar(?)
Vill iallafall utgå från att hojen ska lämnas bort på service och då tycker jag att prisuppgifterna jag fått är lite väl höga.

Priserna jag fått är likt det ni får betala då antar jag?

Välj då Bilsportmc. Svedea har 10000 i självrisk vid stöld på alla KTM modeller
Vad för ngt extra skulle det göras på en LC8motor vid oljebyte? ???
 
Last edited:

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Hoj saknas
Välj då Bilsportmc. Svedea har 10000 i självrisk vid stöld på alla KTM modeller
Vad för ngt extra skulle det göras på en LC8motor vid oljebyte? ???

Fick för mig att det skulle vara svårare för att det var torrsump? Jag är som sagt inte alls van meckare så jag har egentligen ingen koll :)
Får kolla om det går att serva billigare på något annat ställe annars får det bli någon annan hoj. Den höga försäkringskostnaden ihop med servicekostnaden tycker jag är för mycket.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Fick för mig att det skulle vara svårare för att det var torrsump? Jag är som sagt inte alls van meckare så jag har egentligen ingen koll :)
Får kolla om det går att serva billigare på något annat ställe annars får det bli någon annan hoj. Den höga försäkringskostnaden ihop med servicekostnaden tycker jag är för mycket.

Nejdå.. bara å köra på!!!:yoparty
 

Ludingo

Medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Superduke -07
Nu svarar jag en månad efter du skrev men jag kör med 16/42 och trivs väldigt bra med det. Provade 40 också men 42 är det som passade min körning bäst. Kör mycket gata och bakhjul samt att topphastighet nu ligger på 218-220 mätarfart


Hade tänkt slippa byta kedja och framdrev och undrar därför hur stort drev bak man kan köra med standardkedjan, 40,42?!

:yoparty
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top