Superduke-tråden

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Må vara att det är ett hemmabygge men det är riktigt seriöst gjort. Om och när du får möjlighet, skulle du kunna ta en bild på hur det ser ut snett bakifrån?
uploadfromtaptalk1436346725042.jpg

Hade även det på telefon faktiskt!
Enda jag gjort är bytt till mindre blinkers och placerat om det lite.
Åkte på klistra en reflex på regplåten innan bes dock.
Det bökigaste han gjort är väl att tillverka plåtbiten som sitter mot kutsen. En bockad plåt med ett V skär i. Eller hur man ska säga.
Dock kan man nog kapa original delen a som inlägg ovan gjort. :)

Edit: Eller snett bakifrån skrev du ju. Aja...
 

Barbagnu

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2012
Ort
Vara
Hoj
Yamaha R6 -02
Japp då har även jag skaffat en SD.

Har fortfarande kvar original bakände men den skall göras om. Har inte hitta ngt färdigt kit som gör så att skylten hamnar precis under baklyktan.
Hur har ni andra gjort, om färdigt kit, vilket fabrikat och hur blev det? Om hembygge, skulle vara kanon men lite foton.

Är det ngn som har den från Evotech http://www.lellesmcdelar.se/skylthallare-1391/tail_tidy-695492 och kan skicka en bild för slutresultat?

Här har du min med evotech + miniskylt :yoparty

2dlq1rs.jpg
 
Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Någon som har slirkoppling på hojen och även kört utan. Är det så stor skillnad att det är värt pengarna?
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Köpte en LSL styrdämpare som jag skulle sätta på. Det gick tame fan inte!
Bilderna talar sitt tydliga språk:

20150719_161213.jpg
20150719_161317.jpg
20150719_161326.jpg
20150719_161405.jpg

Dämparen ligger mot styrhållarna som är helt original.
Vart så jävla less så allt kastades tillbaka i kartongen och jag har inte orkat kollat något mera på det.

Tar emot alla tänkbara lösningar och tips
 

Plew

Hungalabungala
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Södermalm
Hoj
Superduke
Tjena!

SÄLJES en originalljuddämpare (satt ursprungligen på en SD 2007:a). Utmärkt skick. Passar perfekt för den som vill ha originalutseende, garanterat klara sig igenom besiktningen eller uppfylla bullerkrav på bana. Hämtas på Södermalm i Stockholm. Prisidé 800kr eller bud -- hör av er via PM.

Anyone? :hej Börjar få ont om plats i förrådet.
 

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Köpte en LSL styrdämpare som jag skulle sätta på. Det gick tame fan inte!
Bilderna talar sitt tydliga språk:

View attachment 421916
View attachment 421911
View attachment 421921
View attachment 421912

Dämparen ligger mot styrhållarna som är helt original.
Vart så jävla less så allt kastades tillbaka i kartongen och jag har inte orkat kollat något mera på det.

Tar emot alla tänkbara lösningar och tips

Alltså, vad håller du på med?
 

Blackbetty

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2010
Ort
På vägen
Hoj
Kawasaki zx9r -96
Jag var ute och åkte på en längre mc tur tidigare i veckan. Vid ett stopp får jag syn på bakhjulet att det är slitet på sidorna. Något har skrapat på sidan på däcket.
( se bild )
DSC_0499.jpg
DSC_0501.jpg

Kedjan känns väldigt slack så jag antar att det är den som gått i däcket!

Enligt manualen skall det vara ett gap på 7 mm om man trycker upp kedjan mot svingens underkant.
instruktion.jpg

När jag justerat in 7 mm känns det som kedjan hänger jätte slackt.
DSC_0509.jpg
Har jag missat någon instruktion eller är det meningen att den hänger så slackt?
Provar man att trycka den i sidled når den lätt däcket. Det känns verkligen inte som jag vill att det ska hända igen.
DSC_0511.jpg
Observera att jag trycker kedjan med handen mot däcket på sista bilden för att visa vad jag menar
 

dyrken

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Vårgårda
Hoj
BMW M1000R 2023, Honda Monkey 2022, BMW S1000R 2018, Yamaha XJR1300 2011, KTM 990 Super Duke 2007, Kawasaki KLE500 1992
Jag var ute och åkte på en längre mc tur tidigare i veckan. Vid ett stopp får jag syn på bakhjulet att det är slitet på sidorna. Något har skrapat på sidan på däcket.
( se bild )
View attachment 422329
View attachment 422330

Kedjan känns väldigt slack så jag antar att det är den som gått i däcket!

Enligt manualen skall det vara ett gap på 7 mm om man trycker upp kedjan mot svingens underkant.
View attachment 422331

När jag justerat in 7 mm känns det som kedjan hänger jätte slackt.
View attachment 422332
Har jag missat någon instruktion eller är det meningen att den hänger så slackt?
Provar man att trycka den i sidled når den lätt däcket. Det känns verkligen inte som jag vill att det ska hända igen.
View attachment 422333
Observera att jag trycker kedjan med handen mot däcket på sista bilden för att visa vad jag menar

Kanske kan vara så att det är dags för kedjebyte?
 

Rockern

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Superduke R -12
Här har jag inte varit aktiv på ett bra tag då jag råkade halka in på gamla Harleys. Men suget efter en ny Superduke har funnits ett bra tag. Hade en -05:a för ett par år sen. Kollat lite då och då på blocket men priserna är ju ofta skrivna i stjärnorna, oavsett märke! Men igår kom det jag väntade på, en R -13 med 500 mil på mätaren och massa lull-lull för en bra peng. Slog till direkt, tvingade sambo, två barn, två hundar att köra upp mig, hämtade den i förmiddags. Dra åt helvete vilken maskin. Skillnaden mellan denna och 05:an är ju helt sanslös haha. Premiärturen på 34 mil var en fröjd.
Körde ett par varv runt Häckeberga där jag bor och den märks var den trivs.
Finns det fler i Ystad-Malmö trakten här tro?

Planen är i vinter att optimera den lite till samt andra däck som är mer anpassade för bana.

IMG_0923.JPG
 

Word

åskådare
Gick med
9 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSB1000FACTORY 08, KTM Superduke 05
Här har jag inte varit aktiv på ett bra tag då jag råkade halka in på gamla Harleys. Men suget efter en ny Superduke har funnits ett bra tag. Hade en -05:a för ett par år sen. Kollat lite då och då på blocket men priserna är ju ofta skrivna i stjärnorna, oavsett märke! Men igår kom det jag väntade på, en R -13 med 500 mil på mätaren och massa lull-lull för en bra peng. Slog till direkt, tvingade sambo, två barn, två hundar att köra upp mig, hämtade den i förmiddags. Dra åt helvete vilken maskin. Skillnaden mellan denna och 05:an är ju helt sanslös haha. Premiärturen på 34 mil var en fröjd.
Körde ett par varv runt Häckeberga där jag bor och den märks var den trivs.
Finns det fler i Ystad-Malmö trakten här tro?

Planen är i vinter att optimera den lite till samt andra däck som är mer anpassade för bana.

View attachment 423065

Kollade på den med! Bra utrustad och mil.. och framförallt rätt pris satt!! Men någon hann förre:7peta
 

Rockern

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Superduke R -12
Kollade på den med! Bra utrustad och mil.. och framförallt rätt pris satt!! Men någon hann förre:7peta

Hehe... F'låt... Jag har avverkat 60 mil på den nu och den bara växer. Kunde inte hålla mig så beställde motohooligan luftburk igårkväll, ska bli intressant och känna skillnaden :)
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Hehe... F'låt... Jag har avverkat 60 mil på den nu och den bara växer. Kunde inte hålla mig så beställde motohooligan luftburk igårkväll, ska bli intressant och känna skillnaden :)
ENORM skillnad! :fakta
Nu har jag iofs Rottweiler men ändå.

Som jämförelse så har jag kört rullande "dragrace" mot min bror som har en gsxr 750 Streetfighter -02.
Vi startade på 2an i lämpligt låg hastighet.
Innan så var det jämt tills att jag växlade upp. Sen stack han.
Efter så var det helt jämnt upp mot farter närmare 200kmh.

Med reservation för att jag avverkat betydligt mer mil innan vi kört efter. Så kanske var aningen mindre inkompetent förare. ;-)
 

J.Lindeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke990
Och då har det blivit dags för mig att sälja efter tre år med min Superduke och gå över till bilvärlden för en Audi S5 eller RS5.

Lägger upp annons på blocket någon gång under hösten/våren vet inte men flaggar här redan nu.

Jag säljer alltså en KTM Supderduke KTM 990 2007 års modell
- Jag är ägare nr 2.
- ca 2400 mil, lilla servicen för drygt 200 mil sedan
- Nytt sportsmart 2 bakdäck lades på vid lilla service. Framdäck helt ok fortfarande. Byttes förra sommaren.
- Akrapovic ljuddämpare ink DB-killers
- Borttagen SAS
- Slavcylinder bytt för ca 100 mil sedan
- Justerbar fotpinnesats monterad (original medföljer)
- Orginal ljuddämpare medföljer (behövs ej vid besiktning, åtminstone har jag klarat mig)

Tillbehör;
Original tankväska, använd vid en Gotlandstripp
Ryggsäck Boblebee med tillbehörsväskor (två sidoväskor, lastnät samt regnskydd)

mc.jpg

ryggsäck.jpg

Bara att börja buda seriöst. Den skall säljas för eller senare.

Vid intresse skicka ett PM med dina kontaktuppgifter så ringer jag upp dig mer eller mindre omgående.

Edit: ser ut som den går till inbyte, får 50k för den, men det är inte klart ännu
 
Last edited:

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Det är dags för nytt drivpaket på duken men är lite osäker på vilken drevning jag ska köra på..
Har i dagsläget 16/38 men funderar på ifall man kanske ska gå på 16/40 istället.. Detta, om jag inte fattat fel, bör ge mig lite mer toppeffekt?

Vad kör ni på och vilket anser ni är bäst?
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Det är dags för nytt drivpaket på duken men är lite osäker på vilken drevning jag ska köra på..
Har i dagsläget 16/38 men funderar på ifall man kanske ska gå på 16/40 istället.. Detta, om jag inte fattat fel, bör ge mig lite mer toppeffekt?

Vad kör ni på och vilket anser ni är bäst?

Är jag jobbig om jag påpekar att du aldrig i hela h-vete kan få mer effekt med hjälp av drevning? :fakta

Dock ger 16/40 istället för 16/38 lägre(högre? blev osäker på hur man säger) drevning. Alltså lägre sluthastighet(=högre varv på 6an), vilket kan ge bättre acc och vad jag fattat på SD lite bättre gång i stadsmiljö. Mindre slira satan på kopplingen. Ganska många som bytt vad jag förstått. Inte gjort det själv dock. =)

Effekten är dock densamma. ;):7peta
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top