Superduke-tråden

jag måste fråga lite här, jag provkörde en SuperDuke 990 -07 som bara hade gått 500 i helgen och jag måste säga jag blev besviken, kändes bara som den skramlade och skakade, växellådan/kopplingen fick man kriga den var bara jävligt stånking helt enkelt, nu kanske jag inte vrida på fullt så efter jag har hört en del om den innan så kanske hade lite för mycket respekt för maskinen.

Är det helt enkelt på detta sättet maskinen är eller skall jag ta en ta en till provtur på en annan KTM och ge den en chans till?
 
Är jag jobbig om jag påpekar att du aldrig i hela h-vete kan få mer effekt med hjälp av drevning? :fakta

Dock ger 16/40 istället för 16/38 lägre(högre? blev osäker på hur man säger) drevning. Alltså lägre sluthastighet(=högre varv på 6an), vilket kan ge bättre acc och vad jag fattat på SD lite bättre gång i stadsmiljö. Mindre slira satan på kopplingen. Ganska många som bytt vad jag förstått. Inte gjort det själv dock. =)

Effekten är dock densamma. ;):7peta

Haha! Det är lugnt :D och är ju helt logiskt nu när du säger det..
Blir hellre rättad än att gå omkring och tror mig kunna något ^^

Då kör jag nog på den kombon! Har du någon aning om hur lång kjedja man behöver? Sökt lite men inte hittat något än..
 
Haha! Det är lugnt :D och är ju helt logiskt nu när du säger det..
Blir hellre rättad än att gå omkring och tror mig kunna något ^^

Då kör jag nog på den kombon! Har du någon aning om hur lång kjedja man behöver? Sökt lite men inte hittat något än..

Ja när jag har tyvärr inte testat någon drevning själv, bara glatt kollat på drivpaketet å sett att de ser bra ut typ.
Men om du kikar lite i tråden har du vissa gurus, Rasorblade är väl en. Om du inte vill vänta kan du ju testa skicka ett PM till någon han. Ja eller till någon annan som har nån aning =)
 
jag måste fråga lite här, jag provkörde en SuperDuke 990 -07 som bara hade gått 500 i helgen och jag måste säga jag blev besviken, kändes bara som den skramlade och skakade, växellådan/kopplingen fick man kriga den var bara jävligt stånking helt enkelt, nu kanske jag inte vrida på fullt så efter jag har hört en del om den innan så kanske hade lite för mycket respekt för maskinen.

Är det helt enkelt på detta sättet maskinen är eller skall jag ta en ta en till provtur på en annan KTM och ge den en chans till?

Mitt första intryck efter att ha läst om vilket jäkla monster SD var på massa olika forum, om hur den var busig, inget för förstagångsköpare etc. etc. var att jag fick en jäkla chock. Det är ju en moppe!

Den är busig och rolig, men på inget sätt extrem enligt mig. Dock tycker jag varken växellådan eller något annat skulle vara speciellt bångstyrigt. Min skramlar då inte heller eller nå sånt. En V-twin är alltid V-twin dock.
Bortsett från att det är ett helvette å komma iväg från noll innan man lärt sig(=motorstopp) så upplever jag den som väldigt lättkörd.
 
Mitt första intryck efter att ha läst om vilket jäkla monster SD var på massa olika forum, om hur den var busig, inget för förstagångsköpare etc. etc. var att jag fick en jäkla chock. Det är ju en moppe!

Den är busig och rolig, men på inget sätt extrem enligt mig. Dock tycker jag varken växellådan eller något annat skulle vara speciellt bångstyrigt. Min skramlar då inte heller eller nå sånt. En V-twin är alltid V-twin dock.
Bortsett från att det är ett helvette å komma iväg från noll innan man lärt sig(=motorstopp) så upplever jag den som väldigt lättkörd.

Ja precis så, det kändes som en jävla moppe :D Jag jobbade kanske inte på så höga varv som man borde är ju van med rad4:a. jag får nog ge den en ny chans helt enkelt
 
Ja precis så, det kändes som en jävla moppe :D Jag jobbade kanske inte på så höga varv som man borde är ju van med rad4:a. jag får nog ge den en ny chans helt enkelt

Kör du den snällt, så är den snäll. Vrider du ur den så är den... inte snäll längre :-)

Ge den en till chans och kräma på lite!
 
Så jäkla exalterad, kommer inte kunna sova inatt. Fru och barn åker iväg hela dan och jag har nya däck och motohooligan luftburk. Väck med SAS, RC8 velocity stacks och ovala secondary flies. Nästa vecka montera PC5 och bänka den. Ska bli roligt och se vad den presterar...

11f755d6072329c4c6b799129ecddba8.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
För att? Jag har läst genom hela internet, antingen plocka av dom helt eller dom... :)

Blev sent igår när jag skrev så kunde inte förklara mera :). Det generella är starkare bottenregister samt du slipper lite av ryckigheten, som förövrigt kommer bli kolossalt bättre med hela MH kitet. Nu tror jag inte du märker allt för mycket av det som sker om du struntar i butterflies eller ej men på en graf syns det. Det som du eventuellt skulle märka är möjligen ryckigheten.
Skulle jag hjälpa någon med jobbet hade jag inte monterat dem :).
Du kommer oavsett ha en grym hoj :tummenupp
 
Tack för förtydligande :) Jo jag har studerat ett antal grafer nu känns det som haha... Känns som det beror lite på vilken bänk hojen sitter i på ett sätt. Jag vill bli av med on/off känslan, ryckigheten upplever jag som ett mycket mindre problem på denna än -05:an jag hade och även två andra jag provat. Jag ska sätta på 40 bak till vintern när jag ändå byter drivpaket.

Ja det är en jäkla maskin alltså... Ska bli roligt och få testa den på bana nästa år. Kommer säkert bli flaggad för att den låter för mycket, min vanliga tur haha
 
Det tog knappt 2h att få dit allt och fick inga muttrar eller skruvar över, great success! Dra åt helskotta vilken skillnad, en helt annan cykel. On/off känslan försvann helt, mycket mjukare att köra. Största skillnaden än så länge är botten och mellanregistret. Den baktänder inte alls längre. Och vilket ljud haha wohooo... Vid hårt gaspådrag hör man inte avgassystemet alls :)
Jag tog bort secondary helt faktiskt, osäker på om det var rätt eller ej.
Vi får se vad den presterar i bänken, ska bli spännande!
 
Skulle behöva lite råd angående Rottweiler. Blir det så stor skillnad på hojen att det är värt pengarna?
 
Stor skillnad blir det helt klart. Värt pengarna är en annan femma.
Kör du bana så alla gånger i världen. Kör du gata så är väl sanningen att man sällan utnyttjar det helt. Än om det blev lättare att lätta framhjulet för en inkompetent rackare som en annan.

Kika på ITG filter. Blir bra mkt billigare. Men jag hittade ingen som hade filtret hemma då jag köpte.
Plattan kan du då köpa på ebay. Nån snubbe som tillverkar i stål.
Helt sjukt med typ 3k för en plastplatta och ett filter egentligen men.
 
Skulle behöva lite råd angående Rottweiler. Blir det så stor skillnad på hojen att det är värt pengarna?

Stor skillnad blir det helt klart. Värt pengarna är en annan femma.
Kör du bana så alla gånger i världen. Kör du gata så är väl sanningen att man sällan utnyttjar det helt. Än om det blev lättare att lätta framhjulet för en inkompetent rackare som en annan.

Kika på ITG filter. Blir bra mkt billigare. Men jag hittade ingen som hade filtret hemma då jag köpte.
Plattan kan du då köpa på ebay. Nån snubbe som tillverkar i stål.
Helt sjukt med typ 3k för en plastplatta och ett filter egentligen men.

Jag köpte ett ITG-filter till min SMR och det var helt klart värt pengarna. Jag hade kikat på Rottweiler innan men det verkar som om de flesta anser att är samma prylar med tanke på att Rottweiler köper in filtren från ITG, så det kändes onödigt att betala drygt dubbla priset för samma saker.

Jag beställde härifrån och hade filtret hemma på någon vecka eller två:
https://www.merlinmotorsport.co.uk/p/itg-megaflow-air-filter-jc30-itg-jc30

Monteringsplattan köpte jag från den här killen (inte stål, men 3mm aluminium):
http://www.ebay.co.uk/itm/Aluminum-...KTM-990-inj-/321719188351?hash=item4ae7f53b7f
 
Last edited:
Jo men är plattan jag menade det där. Kanske skulle skrive metall då för å få mer rätt. :-P
 
Kommer inte köra bana med hojen (990 SMT) men tänker att mer effekt är ju alltid kul... :rofl Ska ju även ge ett härligt insugsljud har jag hört?

Har erbjudande om att köpa ett nytt rottweilerkit för 2000 kr (killen köpte fel sats till sin 950). Men ITG filtret med platta landar ju kring 1600 kr så det är ju värt att köpa ett ITG istället då :tummenupp
 
Kommer inte köra bana med hojen (990 SMT) men tänker att mer effekt är ju alltid kul... :rofl Ska ju även ge ett härligt insugsljud har jag hört?

Har erbjudande om att köpa ett nytt rottweilerkit för 2000 kr (killen köpte fel sats till sin 950). Men ITG filtret med platta landar ju kring 1600 kr så det är ju värt att köpa ett ITG istället då :tummenupp

Helt klart värt att köpa ett nytt istället. Skulle du ändå bestämma dig för att slå till på ett från någon privatperson så ska du tänka på att det är även olika filter till SuperDuke och till SMT/SMR. Vi får plats med större filter på våra modeller, så du ska köra på ett ITG JC30-80 på din SMT. (Tror det största som får plats på SuperDuke är JC30-65.)
 
Helt klart värt att köpa ett nytt istället. Skulle du ändå bestämma dig för att slå till på ett från någon privatperson så ska du tänka på att det är även olika filter till SuperDuke och till SMT/SMR. Vi får plats med större filter på våra modeller, så du ska köra på ett ITG JC30-80 på din SMT. (Tror det största som får plats på SuperDuke är JC30-65.)

Det rottweilerkitet var nytt det med iofs men satsar på ett itg istället.

fick höra att insugsljudet ska bli störande högt, nästan för högt för att åka bana. Är det någon som tyckt att detta blivit störande högt efter installation?
 
Jag kör med proppar och hör väl rätt kasst till att börja med. Med ja, ljudet gick från hanterbart med slipons utan dB killers till att verkligen vara gränsfall. Dock är det ju bara när man trycker på det stör. När man nöter landsväg t.ex. är det knappt jävligare än innan.
Hurvida man klarar bana vet jag inte.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top