Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Heavy Metal!
19 g/cm3 mot normalt 7,8 för stål.

f80559583d2e850b26c8788768f2e387.jpg


Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
 
Herr DR_C
Vad händer, det är snart vår och det var länge sedan vi hörde något från dig! I WANT (NEED) MORE:huvet
OK-OK!
När jag tog isär motorn, såg jag att det hade läckt in lite kylvatten som orsakat korrosion på helt fel ställe på cylinderfodret. Jag beställde genast ett nytt, men det var 2 månaders leveranstid från Westwood Liners! Så i väntan på det har jag fräst upp hål i vevaxeln och pressat i de där cylindrarna av wolfram-koppar. Tanken är att detta ska ge samma balansfaktor (0,62) men en fördelning symmetriskt axiellt. Fodret borde komma närsomhelst nu, sen ska det honas ihop med kolven och SEN monteras/startas, så får vi se om vibrationerna minskade!


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Sitter Wolframbiten bara fast med Krymp, eller är det mekaniskt ingrepp också?
Vilken passning?
 
Sitter Wolframbiten bara fast med Krymp, eller är det mekaniskt ingrepp också?
Vilken passning?
Just nu är det presspassning med ca 0,05-0,06mm på en diameter om 20mm, samt insmort med bussningssäkring innan jag pressade ihop det. Skulle vilja säkra detta mekaniskt också, men jag tänkte vänta med det tills jag sett resultatet på vibrationerna. Har du några erfarenheter att bidra med?

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Just nu är det presspassning med ca 0,05

Tyvärr ingen erfarenhet. Bara konskapstörstande...
Planerar en Big Bore RD/RZ Banshee 350 -500 motor.
Även vevaxlar som är avsedda för tyngre kolvar är inte balanserade efter det. Då dök tankarna upp på Wolfram.
 
Blir ju lätt att felsöka om vikten trillar ur på långrakan.

Tack för uppdateringen.
 
Jag slipade ur lite i skarven mellan tungmetallstumpen och vevskinkan, både in och utvändigt. Sen satte jag en liten svetsloppa där. Det kanske inte band med tungmetallen, men det ger en kant på vevskinkan, som stumpen svårligen kan glida förbi. Så idag kom bottendelen ihop!

e39b10a48e72dfce941237d0f8e16766.jpg


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Nu är moppen ihop och redo för provstart. Det är knappt jag törs...
b5123f58c4ad9ddd823e7e34447633cc.jpg


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Det är lite långt mellan videouppdateringarna, men så livnär jag mig ju knappast som youtuber, precis...

Här lite low tech om topplockspackningar av koppar och heavy metals inflytande på hur ofta bakre stötdämparen kommer att smälla av!

Glad påsk!

 
Jag har lyxat till det med semester, så nu drar jag iväg ytterligare en video! Lite kort om avgassystemet och tillverkning av ett värmeskydd.

 
HOHO, den där gör du i kolfiber, hojen början bli fet me allt extra allt, men när jag tänker efter gör det i fet plåt istället.:rofl
 
Tjena!
Jag har sålt alla mina RS 250-grejer, men jag har fortfarande ett par fina skivor liggande (ISR). De har lägre bromsyta än original (gjorda för att passa ihop med ISR 6-kolvs-ok), men du kanske är intresserad om du funderat på andra bromsok i framtiden (eller kör du redan nu med andra ok kanske?)
Två kompletta, och två extra skivor (utan centrum).
Ge mig ett skambud om du är intresserad. Hos mig ligger de bara och dräller...
honda-isr.JPG
 
Halloj!
Jag använder ju de gamla Brembo-oken fortfarande, så de beläggen hamnar väl utanför dessa skivorna?
Det jag möjligen kan använda är centrum och nitar, så får jag köpa nya skivor av Acke...
Men alltså, jag har ju skam i kroppen...
 
HOHO, den där gör du i kolfiber, hojen början bli fet me allt extra allt, men när jag tänker efter gör det i fet plåt istället.:rofl
Haha! Jo, gjutjärn får det bli! :tummenupp
Det krävs ju bara en sån ryslig massa timmar innan man gjort en form som är klar för gjutning... :näsblod
 
Mjo, det skamliga budet kanske blir i underkant om inte skivorna går att köra med. Det är som du säger att Brembo-beläggen går lite utanför, dessutom inåt till tror jag, så det funkar nog inte alls. Det skulle också kunna innebära att centrumen är för stora för att sätta nya skivor på (till dina ok). Jag ska mäta lite av eget intresse för att se hur mycket som egentligen skiljer.

Kommer du köra cupen i år?

Halloj!
Jag använder ju de gamla Brembo-oken fortfarande, så de beläggen hamnar väl utanför dessa skivorna?
Det jag möjligen kan använda är centrum och nitar, så får jag köpa nya skivor av Acke...
Men alltså, jag har ju skam i kroppen...
 
Mjo, det skamliga budet kanske blir i underkant om inte skivorna går att köra med. Det är som du säger att Brembo-beläggen går lite utanför, dessutom inåt till tror jag, så det funkar nog inte alls. Det skulle också kunna innebära att centrumen är för stora för att sätta nya skivor på (till dina ok). Jag ska mäta lite av eget intresse för att se hur mycket som egentligen skiljer.

Kommer du köra cupen i år?
Ja, beläggen MÅSTE ligga innanför kanten på skivan. Tyvärr har jag gjort den erfarenheten OCKSÅ...

Jo, förhoppningen är att kunna köra i år. Bottnia Ring hoppar jag sannolikt över, då den kräver 4 semesterdagar och ca 15 000 kr om allt går bra...



Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top