Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Helvete:va hade husan varit en häst som Jävlats i denna mängden så hade det funnits häst korv att köpa på sporthoj.

Krya på dig.

Ps på vissa bakelit drev så sitter ett nitat stål centrum som kilspåret är i då sparar man bakeliten från en hel del punkt belastning.
 
Fan vad trist, men tur att du verkar vara måttligt skadad, krya på dig.

Förstår att det måste kännas för djävligt att få ett ras direkt efter allt arbete som du gjort och att du mer funderar på vad som gick snett än revbenen.

Vet inte men då jag läser i denna tråd så börjar jag tänka på Burt Munro och hans Indian, du verkar ju vara en lite modernare svensk variant av Burt Munro ;) Så då du har nog många år kvar till förbättringar av hojen ;):D
 
Krya på sig doktorn, även motornoviser som undertecknad följer ditt projekt med vördnad!

Och se till att umgås med tråkiga människor de närmsta sex veckorna så blir läkningen mindre smärtsam ;)
 
Inte nu igen :huvet:huvet:huvet

Jag ser gärna inlägg om förbättringar och felsökning i tråden men det får gärna varvas med lite framgångssagor också.

Krya på dig och på det igen när lusten kommer.
 
OJ tråkigt! Följt denna tråd länge utan att skriva något, skitkul läsning med alla nya påhitt och tester. En vanlig dödlig människa hade ju smält ihop den där motorn till en liten pöl för längesen. :lol:lol

Krya på dig och hoppas vi får se den rulla snart igen!
 
De är ju helt sjukt vilken otur du har trots att du gör alla moddar till 100%. Jag gissar och hoppas på lossad mutter.
Han du känna om den gick vibrationsfritt?

Som redan nämnts så är de här bästa tråden på forumet just nu så även om du är ilsken och bekymrad så ligger du i topp på sporthoj.com . Ju fler problem du tar dig igenom på hojen och sjukhuset desto högre upp på pallen på SH :tummenupp

Krya...
 
Tack för alla godhjärtade sympatier, uppmuntran och välmenande tankar!
Det värmer i en annars lite melankolisk period. Jag har brutit revben förut, men det är en klen tröst. Som Loccone sa: Jag får omge mig med tråkiga och kärnfriska människor! En nysning med knäckta revben är relativt humorfritt.

Jag provstartade motorn två gånger och gasade ganska friskt i tron att det var just uppvarvning utan belastning som borde vara den dimensionerande belastningen. Fel hade jag. Dessa båda provstarter genomfördes utan minsta tecken på slitage eller åverkan på balansaxeldrevet (fiberarmerad bakelit, fastsatt med 6st M6 på ett stålnav som sitter med ett kilförband på axeln). Hade det uppvisat någon form av åverkan, hade jag inte gått vidare till bantest. Eftersom drevet var helt opåverkat av provstarterna, så tänkte jag att det borde klara av ett varv i promenadtempo för att sen köra in i depå och inspektera. Fel hade jag. Arrangemanget höll i högst en minuts bankörning. Jag har inte delat motorn än, så grundorsaken är inte utredd. Det skulle kunna vara så att stånkans varierande vinkelhastighet runt de fyra takterna, gör att kuggingreppet inte ligger konstant åt ena flanken, utan "skallrar". Dvs omväxlande driver och bromsar vevaxelns drev balansaxeln. Om det är så vet jag inte säkert än, men det är iaf inget bra för en kuggtransmission...

Nåja. Jag tar med mig följande:
1. Jag brukar provköra till grannbyn och tillbaka i mekarbrallor, t-shirt och hjälm. Det är en kurvig väg, kantad med träd...
2. Det vibrationsmässiga resultatet är utmärkt! Motorn känns silkeslen!
3. Den nya konstruktionen kommer att bli mycket bättre, då jag kan passa på att göra modifieringar som jag annars inte tyckt var lönt.
4. Det var ett förträffligt arrangemang på Knutstorp i strålande väder och grabben hängde väl med de stora hojarna på sin KTM RC125. "Fegisranden" krympte och självförtroendet växte!

Många undrar om jag inte gillar att meka mer än köra. Jag gillar att bygga och meka, men jag gillar att köra ännu mer! Och mest av allt gillar jag känslan av att köra med material som jag skapat, inte köpt! Det behöver inte vara så i andras värderingar, men så resonerar jag, och det är det som är min motivation!

Jag känner hur de lösa revbenen klonkar vid vissa rörelser. Det verkar åtminstone vara ett ställe framtill och ett eller två på ryggen. En lätt obehaglig känsla som jag förträngt sen sist. Jag skrider värdigt framåt, låter mig inte jäktas och utstrålar pompöst en slags kunglig överlägsenhet. Sen ibland hugger det till och jag gnyr som en liten flicka. Kan vara svårt för omgivningen att hantera.
 
Hoppas läkningen går hyfsat snabbt. Vill minnas att det inte känns så kul med trasiga revben. Kommer väl att ta ett tag innan vi får höra en analys av innanmätet i motorn. Enda erfarenheten jag haft av ett rasat fiberdrev var kamdrevet på en A-Ford. På en sidventilare händer i alla fall inget mer än att det tar nån timme att byta drevet. Funderat lite på spelet i sidled mellan balansaxeln och vevskivorna.
 
Ang drevet på balansaxeln så har jag tidigare nämnt att Honda xr600r och xl600r hade delat fjäderbelastat drev med ena halvan förskuten så man fick ta i lite för att klämma ihop dem. Dessa delade drev kom 1983- på xl600r och 1986-88 på xr 600r. På nyare xr 600 och xr650 blev de bara vanligt drev. Jag har kört många tusen mil med båda konstruktionerna och rivit i motorerna och bägge konstruktionerna har funkat lika bra utan nämnvärt slitage på nyare dreven utan delning. Enda fördel med fjäderdrevev va silkesren gång ,,inte ett missljud i motorn och en vinande skön sång. Men de va enbart ståldrev på båda konstruktionerna.

Såhär ser de delade balansdreven ut,,,lägg märke till att yttre drevhalvan är bet smalare än den inre fasta på balansvikten.

https://www.hondapartshouse.com/oemparts/a/hon/506c856ff870023420a3cf52/balancer
 
Last edited:
Ang drevet på balansaxeln så har jag tidigare nämnt att Honda xr600r och xl600r hade delat fjäderbelastat drev med ena halvan förskuten så man fick ta i lite för att klämma ihop dem. Dessa delade drev kom 1983- på xl600r och 1986-88 på xr 600r. På nyare xr 600 och xr650 blev de bara vanligt drev. Jag har kört många tusen mil med båda konstruktionerna och rivit i motorerna och bägge konstruktionerna har funkat lika bra utan nämnvärt slitage på nyare dreven utan delning. Enda fördel med fjäderdrevev va silkesren gång ,,inte ett missljud i motorn och en vinande skön sång. Men de va enbart ståldrev på båda konstruktionerna.

Såhär ser de delade balansdreven ut,,,lägg märke till att yttre drevhalvan är bet smalare än den inre fasta på balansvikten.

https://www.hondapartshouse.com/oemparts/a/hon/506c856ff870023420a3cf52/balancer

Även yamaha xt/tt 600 har fjäder drev men det vet Dr-c eftersom han rejsat med en sådan motor tidigare
 
Ang drevet på balansaxeln så har jag tidigare nämnt att Honda xr600r och xl600r hade delat fjäderbelastat drev med ena halvan förskuten så man fick ta i lite för att klämma ihop dem. Dessa delade drev kom 1983- på xl600r och 1986-88 på xr 600r. På nyare xr 600 och xr650 blev de bara vanligt drev. Jag har kört många tusen mil med båda konstruktionerna och rivit i motorerna och bägge konstruktionerna har funkat lika bra utan nämnvärt slitage på nyare dreven utan delning. Enda fördel med fjäderdrevev va silkesren gång ,,inte ett missljud i motorn och en vinande skön sång. Men de va enbart ståldrev på båda konstruktionerna.

Såhär ser de delade balansdreven ut,,,lägg märke till att yttre drevhalvan är bet smalare än den inre fasta på balansvikten.

https://www.hondapartshouse.com/oemparts/a/hon/506c856ff870023420a3cf52/balancer
Jag kan tänka mig att det var för att slippa missljud, utan kostsam högre precision på dreven och lagerlägena.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Även yamaha xt/tt 600 har fjäder drev men det vet Dr-c eftersom han rejsat med en sådan motor tidigare
Fast, om jag minns rätt, så var hela kuggsegmentet på primärdrevet "löst" och fjädrat. Det fungerade som en ryckutjämnare. Fungerade fint och var kanske avsett att minska belastningen på kuggdreven i växellådan (5:an var föremål för pitting).

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Skönt att höra att hoppet inte lämnat dig och att det blir en spännande fortsättning på detta projekt! 6 veckor sedan mitt/mina revben stukades och nu får jag bara lite panik när jag måste nysa....Högfärdshostar dock fortfarande :-)
2. Det vibrationsmässiga resultatet är utmärkt! Motorn känns silkeslen!
3. Den nya konstruktionen kommer att bli mycket bättre, då jag kan passa på att göra modifieringar som jag annars inte tyckt var lönt.
 
Jag kan tänka mig att det var för att slippa missljud, utan kostsam högre precision på dreven och lagerlägena.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Samma konstruktion på balansaxeldrevet i DR650SE-motorn. Har funderat på varför men då vet jag. Den motorn har även avfjädrad kopplingskorg gentemot sekundärdrevet, men det är kanske så i de flesta motorer?

Hoppas på snabbt tillfrisknande, och att du är tillbaka på vägar och i garage inom kort!
 
Fast, om jag minns rätt, så var hela kuggsegmentet på primärdrevet "löst" och fjädrat. Det fungerade som en ryckutjämnare. Fungerade fint och var kanske avsett att minska belastningen på kuggdreven i växellådan (5:an var föremål för pitting).

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Nja pittingen på 5,ns drev löstes med en extra utvändigt oljekanal som sprutade en strale olja rakt ned i kugg greppet.

Både primär drivningen och drivningen till balans axeln är av fjädrade det är 2 separata drev med inbyggd ryckutgämnare.
Senaste generationen av 600 där är hela växellådan dimsmord via olje nosslar i balans axeln utöver den riktade oljestrålen rakt i kugg greppet.

På Sista generationen 600 block passar dessutom raptor700 cylindern rakt på pinbultarna o även raptor 700 veven rakt i blocket.

Ett sadant block o 108mm cylinder och +12mm stroker vev ligger i garaget.

Även en kopplings kåpa från xt660r med kick

800cc+ högkomp bör kickas:tummenupp
 
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top